Orange Juice - Rip It Up (1982)

Label: Polydor

1. Rip It Up (5:19)
  2. A Million Pleading Faces (3:15)
  3. Mud in Your Eye (3:57)
  4. Turn Away (3:20)
  5. Breakfast Time (5:11)
  6. I Can't Help Myself (5:07)
  7. Flesh of My Flesh (3:13)
  8. Louise Louise (2:56)
  9. Hokoyo (5:07)
  10. Tenterhook (5:00)
Beetje moeilijk te beoordelen. Er zitten elementen in die me erg aanspreken, maar aan de vocals kan ik niet echt wennen.
Het is opzich lekker melodieus en dat maakt toch een hoop goed.

Herstel, het is wel redelijk geniaal dit!

Met Edwyn Collins, die later het geweldige A Girl Like You uitbracht. Zit zeker goed in elkaar.

paranoidandroid
ooh wat een heerlijk album dit! funky en gevoelig tegelijkertijd. Perfecte pop plaat. Voor liefhebbers van Talking Heads zeker aan te bevelen.

avatar van blur8
Rip It Up & Flesh of My Flesh zijn vol in de roos. Pop, Soul, Funk, alles net niet en door de combinatie onweerstaanbaar. Het is hun eerste album, en alle elementen zouden later nog in betere composties worden gevat. Perfect souvenier uit de begin 80s.

Dit is het tweede album op Polydor. De eerste heet "you can't hide your love forever". "Rip it Up" bevat enkele goede nummers. Opmerkingen "Turn Away" is een remake van Josef K's "Heaven Sent". Niet geheel onlogisch met Malcom Ros op gitaar. Verder zou de gitaarsolo op de titeltrack een persiflage zijn op een gitaarsolo van een nummer van de Buzzcocks. En hoor ik in "Tenterhooks" niet de melodielijn van "The Carnaval is over" in de solo (the Seekers + Nick Cave)

Dit is gewoon een perfect album voor in de zomer.
Dus de afgelopen 2 jaar niet goed tot zijn recht gekomen.

avatar van T.O.
Erg leuk titelnummer. Bestaat ook nog een funky remix van.

avatar van sander.
Woow Rip It Up is echt goud waard, wat een nummer. De rest... is ook leuk. Maar meestal zet ik hem af na het eerste nummer om eerlijk te zijn. Het niveau van de opener wordt verder niet meer gehaald.

avatar van Chameleon Day
Wat doet die Usher-clip hier?

avatar van freddze
Was hier gekomen via een opzoekscriptje op 21-6-2009 om 21:26. Was duidelijk niet de goeie ; heb 'm weggehaald.

twnmrs
Zijn er vergelijkbare bandjes te vinden?
Ik ben zowieso een fan!

avatar van J.J. Wever
twnmrs schreef:
Zijn er vergelijkbare bandjes te vinden?
Ik ben zowieso een fan!

Drie Schotse bands die ik kan aanbevelen:
Aztec Camera (beginperiode), Fire Engines en vooral Josef K!

avatar van sander.
Inderdaad, Josef K!

twnmrs
Drie Schotse bands die ik kan aanbevelen:
Aztec Camera (beginperiode), Fire Engines en vooral Josef K!

Josef K en Aztec Camera was ik inderdaad via Last.fm ook bij gekomen.
Via jooptoop klinkt het al heel vet, dus ik ga zekerste weten naar wat albums op zoek!

Bedankt!

Vergeet Scars niet, uit dezelfde Glaswegian scene als Fire Engines en Josef K. Author! Author! is echt een fantastische plaat.

Verder zou je nog eens kunnen luisteren naar bands van het Y label (Pop Group's Y, Maximum Joy, etc.) en natuurlijk Gang of Four.

avatar van rolandobabel
Hier valt te zien waar the Drums hun mosterd vandaan halen..................

avatar van hpdewin
Voor mij een raadsel hoe dit album zo vergeten lijkt en de laagste score van al Orange Juice albums heeft.
Tijdloze muziek wat mij betreft en een prachtig album. Het eerste nummer onmogelijk stil te blijven zitten en beste van het album. Daarna drie lekkere nummers die het tempo hoog houden en lekker wegknallen het beste is voor de tweede helft, Breakfast time bouwt de eerste helft mooi af, geweldig nummer ook en daarna weer het tempo en levendigheid oppakkend met Cant help myself , flesh of my flesh, tenterhook bouwt het lekker af. Fantastisch album dit