My Morning Jacket - Z (2005)

Rock / Pop
Label: ATO

1. Wordless Chorus (4:13)
  2. It Beats For You (3:47)
  3. Gideon (3:39)
  4. What a Wonderful Man (2:25)
  5. Off the Record (5:34)
  6. Into the Woods (5:21)
  7. Anytime (3:56)
  8. Lay Low (6:06)
  9. Knot Comes Loose (4:03)
  10. Dondante (8:01)
avatar van neyonn
Leuk om af en toe naar te luisteren maar in zijn geheel te weinig meeslepend (met Dondante als uitzondering) om dit als topalbum te beschouwen.

Hmm vaag. Tot nu toe vind ik Z het beste album wat ze hebben uitgebracht. Staat bij mij in ieder geval in de top x van best uit gebrachte platen ooit.

In hun vorige albums zaten ook sterke nummers maar dit heeft meer dynamiek en afwisseling.

avatar van hadiederk
Retro-achtig album en zo eigenzinnig dat ze imo boven elke kwaliteitsdiscussie verheven lijken. Af en toe bijna hypnotiserend (It Beats for You), soms tegen het kitscherige aan (What A Wonderfull Man) maar altijd prettig in het gehoor liggend.
Van het pianowerk in Knots Comes Loose, met name tussen de twee en tweeenhalve minuut krijg ik visioenen van bijna drie decennia weggedrukte herinneringen. Het pianospel doet mij denken aan de muzak die te horen is in een bijna verlaten winkelcentrum op een druilerige maandagmiddag in de herfst waar je doelloos rondslentert want thuis komen de muren op je af vanwege het ondraaglijke verdriet omdat je vriendinnetje het in het voorafgaande weekend uitgemaakt heeft en je toch de tijd moet doden tot je kunt gaan slapen en het leed voor een poosje niet voelt.
Zoiets..
Prachtig album.

avatar van battersea
vocalen doen me soms erg sterk aan Band of Horses denken, die ik overigens muzikaal wat beter te behappen vindt. Dat is ook helegaar niet slecht, af en toe wat melancholisch. Heeft wat tijd nodig denk ik...
Sterk favoriet, vanwege ijzersterk gitaar gejank: lay low!

avatar van blonde redhead
Band of horses heeft wel goed naar My Morning Jacket geluisterd mat wij betreft ka het niet in de buurt komen. My morning jacket muzikaal gezien juist erg goed. Deze plaat is wat mij betreft ook inderdaad de beste plaat. Maar toch blijft het vooral een live band.

Band of horses sla ik ook wat lager in achting. De eerste plaat van BOH was trouwens eentje die dichtbij in de buurt kwam van het niveau van MMJ, maar hun tweede album is toch echt een beetje jammerlijk verdwaald.

avatar van gd90
Dit is echt wel een meesterwerk, ik denk zelf één van de beste platen van dit decennia, niet?

Grote kans.

johan69
met recht een meesterwerk! Van begin tot eind meeslepend en groots. Prachtige vocalen van jim james, spetterend gitaarwerk (lay low!!), spannend (dondante), intiem (knot comes loose)(hoe mooi!), prachtige melodieen (it beats for u, gideon), krachtig (what a wonderfull man) en swingend (off the record), etc!; kortom zeer gevarieerd en uitzonderlijk goed gecomponeerd! Een grote 5!

Volledig mee akoord dat het een meesterwerk is!
Subliem album!

Thomasco
Heeft me een tijd zeer geboeid gehad
Is nu terug uitgebloeid... Wachten op herontdekking
een 3 verdient hij

avatar van philtuper
My Morning Jacket is volgens mij de band waar Fleet Foxes en Band Of Horses goed naar geluisterd hebben, maar beide het niveau van Jim James (letterlijk qua zang) niet halen!

avatar van Killeraapje
Ik hoorde zojuist het nummer Rocket man van deze band voorbij komen in de serie Californication. Kan iemand mij vertellen of deze band dit ooit op een release heeft uitgebracht?

avatar van VanDeGriend
Killeraapje schreef:
Rocket man ooit op een release uitgebracht?
Sure...die staat op deze cd

avatar van Killeraapje
VanDeGriend schreef:
Sure...die staat op deze cd

Oei even gemist bedankt voor de tip.

avatar van Equinox
Ben ik nu de enige geweest die dit album in zijn top 10 van het afgelopen decennium heeft geplaatst? Jammer, want het is een erg goed album die zeker in de top 100 van de jaren '00 terecht had moeten komen.

johan69
Equinox schreef:

Zeker niet! Stond bij mij met stip op 1; een prachtig en vernieuwend album. Verbaasde mij eveneens over het ontbreken van dit album in de top 100 (en uberhaupt over het ontbreken van een MMJ album in dit lijstje). Schande!

Hij stond bij mij op een

avatar van Rayaccos
Ik vind dit toch wel een wisselvallig album hoor nr 3,4,5 en 6 zijn matig tot ronduit irritant.

avatar van woutorrmusic
Ik vind de vocalen echt heel sterk op Robin Pecknold van Fleet Foxes lijken...

avatar van Hedser
Ik heb dit album voor slechts 4 euro op de kop getikt en dat is zeker een goede investering geweest. Er staan mooie sfeervolle nummers op (Wordless Chorus, It Beats 4 U) en machtige gitaarpartijen (Lay Low, Dondante). Top CD!

avatar van stef212
Plaat nog is opgezet en wat ademt dit album toch sfeer. Fantastische, meeslepende nummers. En eigenlijk bemerk ik geen enkel minder nummer.

avatar van Manuel
Wat is Dondante toch een bijzonder mooi nummer

avatar van Screenager
Zeer goede plaat. Kans op 4,5, maar bijvoorbeeld een 'Into The Woods' scoort nog niet echt super bij mij. Anytime en vooral Lay Low daarna maken dat dan wel weer (ruimschoots) goed.
Dondante is écht dé topper van dit album! Grandioos nummer! Maar ook het begin van het album vind ik zeer sterk, met 'Worldless Chorus', 'It Beats For You' en 'Gideon' als toch wel 3 sterke songs na elkaar.

avatar van midnight boom
Een van de mooiste platen van de jaren '00. Het vakmanschap druipt van Z af. Geweldig!

avatar van JJ&Joan
Een heerlijke plaat. Ook voor mij één van de hoogtepunten van de 'nillies'.

Ik snap dat de vocalen soms wel wat te vergelijken vallen met BOH, maar voor de rest snap ik niet waarom BOH zo geassocieerd wordt met My Morning Jacket. Ik kende BOH wel eerder en ik geloof best dat ze de soep ook een beetje van MMJ gehaald hebben maar voor de rest toch wel vrij verschillende bands...beide wel top!

avatar van Minneapolis
Jammer dat geen andere plaat van hen bij deze in de buurt komt. Hooguit met 2 nummers.

Op "Z" klinken ze hoe ik ze het liefst hoor.
Dondante, It beats for you, Knot comes loose, Lay low, en Wordless doen het allemaal voor mij.
Meeslepend is het woord denk ik.

avatar van Minneapolis
Overigens vind ik de geluidskwaliteit erg tegenvallend (dof).

avatar van Twinpeaks
Parels op de Koningsmarkt . Ik hou ervan. Ik kocht een verassingspakket cd's . Ingepakt in bruin pakpapier , dus ontrokken aan het zicht wat je zou kopen. 20 stuks voor 5 euro. De opbrengst ging naar Kika ,dus al had er 20 x K3 ingezeten was het geld ook prima besteed geweest . Maar nee Ik trof deze . En nog meer . Maar dit was toch wel de mooiste vangst . Wel ooit op de radar gehad ,maar na wat luisterbeurten toch aan de kant geschoven deze band. Nu een aantal jaren later (rijper , volwassener, ouder ). Wat een prachtplaat. Ik begin met 4 en half met kans op de volle mep .