Bob Dylan - Live 1975 (2002)

Alternatieve titels: The Bootleg Series Vol. 5 | The Rolling Thunder Revue

Label: Sony

1. Tonight I'll Be Staying Here with You (3:57)
  2. It Ain't Me Babe (5:27)
  3. A Hard Rain's A-Gonna Fall (5:18)
  4. The Lonesome Death of Hattie Carroll (5:28)
  5. Romance in Durango (5:24)
  6. Isis (5:13)
  7. Mr. Tambourine Man (5:42)
  8. Simple Twist of Fate (4:19)
  9. Blowin' in the Wind (2:45)
  10. Mama, You Been on My Mind (2:33)
  11. I Shall Be Released (4:33)
  12. It's All over Now, Baby Blue (4:34)
  13. Love Minus Zero / No Limit (3:14)
  14. Tangled Up in Blue (4:41)
  15. The Water Is Wide (5:16)
  16. It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry (3:12)
  17. Oh, Sister (4:04)
  18. Hurricane (8:15)
  19. One More Cup of Coffee (Valley Below) (4:15)
  20. Sara (4:30)
  21. Just Like a Woman (4:32)
  22. Knockin' on Heaven's Door (4:21)
avatar van bertus99
Pas in bezit gekregen en na een paar keer luisteren heb ik nog geen definitief oordeel (zo dat al bestaat).
Tot en met Isis vind ik het zozo. Het is een beetje rommelig en Bob zingt een beetje alsof ie erg veel haast heeft. Dat hoge tempo past slecht bij Dylan's songs vind ik.
Mr Tambourine Man is helemaal niet een van mijn geen favoriete Dylansongs, maar hier komt er wel eindelijk een beetje rust in de plaat. Daarna wordt het beter. Simple twist of Fate is prachtig, Blowin in the wind, nou vooruit...maar die duetjes met Joan Baez horen niet tot de hoogtepunten.
Na cd 1 heb ik gemengde gevoelens. Dan maar verder met cd2.
En die boeit me van begin tot einde. Zo is Tangled up in Blue perfect gezongen en vooral dictie en frasering erg goed. Geldt ook voor Love Minus Zero. Wat was Bob goed bij stem in die tijd. Het resultaat van een aantal jaren nauwelijks optreden misschien?
The water is wide kende ik niet maar okee...
Van de nummers op cd 2 kun je echt zeggen dat het horen van de live-versies de songs optilt boven wat we al kennen van de plaat. Nummer 17 tot en met 22 zijn een mooie finale. Oh Sister en Sara live te horen spelen en zingen.....dat is bijzonder ontroerend.

Misschien wel mijn meest geliefde deel uit de Bootleg Series

edit: en ik heb ze allemaal

avatar van Stijn_Slayer
Ik draai dit schitterende live album de laatste tijd vaak. Dylan's stem is hier echt schitterend. Rauw, maar erg expressief en met een sterke dictie. Dat laatste laat zijn teksten uitmuntend op de luisteraar overkomen.

Stalin schreef:
Misschien wel mijn meest geliefde deel uit de Bootleg Series

edit: en ik heb ze allemaal

Leugens; je hebt de laatste niet. Daarnaast vind ik de vierde het fijnste. Deze is mij bij vlagen wat te wisselvallig.

Maartenn schreef:

Leugens; je hebt de laatste niet.

Leugens, die heb ik dus wel.

Alleen heb ik die al ruim 10 jaar als echte bootleg...voor noppes.
Dat anderen zo achterlijk zijn geweest om die opgepoetste digitale keutel van Columbia te kopen, dat is hun probleem.

Je kunt een keutel nog zo mooi verpakken, maar na het uitpakken heb je nog immer een keutel

avatar van Sibren
Maar dan wel een keutel, met een alleraardigst boekje...

Sibren schreef:
Maar dan wel een keutel, met een alleraardigst boekje...

Stalker

avatar van bertus99
Wat stoort dat hysterische geschreeuw uit het publiek bij de akoestische nummers toch

Maartenn (crew)
Ik heb trouwens bij dit album ook nog een dvd'tje gekregen met de video-opnames van Isis en Tangled Up in Blue. Erg leuke registraties!

Super live cd. Bob Dylans stem klinkt ook als Rolling Thunder. Extreem krachtig en luid.
Vooral The Lonesome Death of Hattie Carroll en Tonight I'll Be Staying Here with You zijn geweldig. Heel anders dan de album versies en veel intenser.
Maar de hele cd is gewoon top 5 sterren.

Maartenn (crew)
Ik begin dit album steeds meer te waarderen, met als grootste plus dat dit één van de weinige albums van Dylan is waar hij vocaal ook absoluut sterk is.

Maartenn schreef:
Ik begin dit album steeds meer te waarderen

Zou eens tijd worden

Maartenn (crew)
Plak die sticker inderdaad maar snel op je mond
Ik heb nog steeds wel noemenswaardige bezwaren hoor: zo vind ik de man die de tweede stem doet ronduit walgelijk (waar is Robert Martin als je hem nodig hebt ???). Daarnaast vind ik sommige nummers - Romance in Durango, deze versie van Blowing in The Wind en Mr. Tambourine Man - ronduit vervelend. Gelukkige compenseren de andere nummers meer dan genoeg om tot 4 sterren te komen

avatar van bertus99
De eerste zes nummers sla ik liefst over. Te snel, te hard, ik hou ook niet van de manier van zingen die Dylan daar heeft. De versie van Durango en Isis op Desire vind ik veel mooier.
Vanaf mr Tambourine Man wordt het ineens mooi. De band doet rustiger aan of is afwezig. Scarlet Rivera speelt er prachtige viooolpartijen bij.

Maartenn (crew)
Hmmm, Isis vind ik dan juist wel weer heel mooi! Ik skipte vanmiddag juiste weer heel snel door bij The Water is Wide...

Ja, maar die is dan ook met Joan ''Schaap'' Baez, dus dan mag het

avatar van ricardo
Prachtige live plaat, net zo goed als het live concert uit 1966. 6 nummers hierop van Desire die hierop een stuk meer aanspreken dan op zijn studio plaat.

Stalin schreef:

Ja, maar die is dan ook met Joan ''Schaap'' Baez, dus dan mag het

Is natuurlijk ook weer zo. Al moet ik zeggen dat het dramatische van The Water is Wide ook weer terug komt bij bijvoorbeeld One More Cup of Coffee. Kortom, er zijn genoeg hoogtepunten, maar ook nummers waar spontaan mijn haar van uitvalt.

avatar van ricardo
Ik heb deze plaat net weer ff gedraaid, maar wat een prachtige energie, en wat een passie word er in dit live concert gelegd. En ik heb Dylan ook nog nooit zo goed bij stem gehoord als op dit album.

Het legendarische 1966 concert word hier op mu.me terecht op handen gedragen, maar deze doet er beslist niets voor onder. Misschien vind ik deze zelfs nog wel beter.

De Desire nummers klinken hierop wat voller en met meer passie gespeeld dan de in mijn ogen wat zielloze studio versies.

Ben enorm blij dat ik deze plaat nu ook gekocht heb, op H61R na mijn beste Dylan album van de 6 diek nu heb.

avatar van Stalin
Voor de liefhebber van Dylan en in het bijzonder van zijn Rolling Thunder Revue: de gedurende deze tournee gemaakte 3 uur en 3 kwartier durende film Renaldo & Clara staat in zijn geheel op Youtube.

ricardo schreef:

Nou, ik heb het 35 jaar prima met die zielloze Desire opnamen gedaan. Ik vond het altijd een van de meest live klinkende albums van Dylan en ook een van de meest gepassioneerde.
De versies op Bootleg Series vol 5 zijn zeker ook prima, nog gloedvoller misschien, maar ik zal Desire ook blijven draaien.

avatar van ricardo
Het Desire album vind ik nu inmiddels ook een geweldig album hoor. Heb hem zelfs op mijn ipod gezet waar maar 2 gig muziek op kan. Desire is de laatste tijd enorm gegroeid bij mij. Eigenlijk kun je live en studio niet met elkaar vergelijken. De live platen zie ik meer als kers op de taart en om op de speciale momenten te draaien.

avatar van Twinpeaks
Fijn album van ome Bob ,maar het klinkt een beetje rommelig allemaal.Nu was dat kennelijk ook de opzet ,als ik het boekje lees ,maar ik stoor me er soms nogal eens aan.Je kan je ook overal druk over maken zegt mijn lief dan en die heeft een punt.De nummers van Desire vind ik er wel hier beter uit komen.Behave Hurricane,die vind ik juist weer een slag minder.Dylan de vrijbuiter En hij tourde voort en voort en voort. 4 sterren

avatar van henk01
Fantastisch album!

avatar van popstranger
De beste van de live albums in de bootleg reeks naar mijn mening. Dylan is goed bij stem en het album biedt een mooie dwarsdoorsnede van zijn werk en kunnen.

avatar van teus
popstranger schreef:

Het laatste bericht en mening hier van popstranger, helemaal mee eens !
Ik wil mijn mening nog verder aanvullen met..... mooiste Dylan Live Album ooit!
Mijn favoriete Dylan Studio Album Desire (uitgebracht tijdens deze tour) is al een poosje uit mijn persoonlijke Top 10 en deze staat er nu weer vet in,
De (travelin gypsy) sfeer is voelbaar tijdens deze Rolling Thunder Tour,Dylan zingt krachtig en op zijn best,met een stevige perfecte begeleiding brengt hij de al krachtige orginele studiotracks door de jaren('60,s en '70,s) heen,en deze verbleken soms bij deze live uitvoeringen,ondanks dat dit album voor Dylan normen lekkerder rockt dan ooit tevoren,is zijn oorspronkelijke roots de akoestische folkrock ook hier sterk aanwezig ook soms ook in duet met Joan Baez ( I Shall Be Released of Blowin' in the Wind )
Meest favoriet ;It Ain't Me Babe / Simple Twist of Fate / Isis / The Lonesome Death of Hattie Carroll
One More Cup of Coffee (Valley Below) / Oh Sister / It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry
Sara,...ja ik stop er maar mee dit is zo,n album die van voor tot achter gewoon super is!

Maartenn (crew)
Het is alleen nog even wachten op de details. Ik vond deze omschrijving wel mooi:
We have to go through the usual thing:
- Amazon links disappear.
- Someone leaks a poor resolution photo of the artwork.
- Someone on Expecting Rain claims to have a tracklist which turns out to be wrong.
- ISIS magazine confirms what we already know.
- Artwork and tracklist get posted on Amazon.
- Bob Dylan.com announce it after everyone knows every detail already.

avatar van pdonidvie
Van dit album komt dus ook eindelijk een reissue uit op vinyl. Werd tijd!

avatar van Julian McArthur
pdonidvie schreef:
Van dit album komt dus ook eindelijk een reissue uit op vinyl. Werd tijd!

Tis gebeurd

avatar van pmac
Na aanleiding van de Rolling Thunder docu op netflix deze maar eens aangeschaft. Ben geen groot fan maar heb bijna twee en half uur ademloos gekeken. Dylan in topvorm. Vanavond maar eens beluisteren.

avatar van pmac
Gewoon top! De meeste nummer komen ook voorbij op de fantastische Netflix docu en dat was precies waar ik op hoopte. Dit is naar mijn bescheiden mening (want zoveel weet ik ook weer niet van Dylan) zijn finest moment. Mij pakt het wel.

avatar van pmac
het volle pond dan maar. Ik kan zeker niet alles van Dylan maar hier lijkt alles op zijn plaats te vallen. Geweldig live cd!