Bob Dylan - Live 1975 (2002)

Alternatieve titels: The Bootleg Series Vol. 5 | The Rolling Thunder Revue

Label: Sony

1. Tonight I'll Be Staying Here with You (3:57)
  2. It Ain't Me Babe (5:27)
  3. A Hard Rain's A-Gonna Fall (5:18)
  4. The Lonesome Death of Hattie Carroll (5:28)
  5. Romance in Durango (5:24)
  6. Isis (5:13)
  7. Mr. Tambourine Man (5:42)
  8. Simple Twist of Fate (4:19)
  9. Blowin' in the Wind (2:45)
  10. Mama, You Been on My Mind (2:33)
  11. I Shall Be Released (4:33)
  12. It's All over Now, Baby Blue (4:34)
  13. Love Minus Zero / No Limit (3:14)
  14. Tangled Up in Blue (4:41)
  15. The Water Is Wide (5:16)
  16. It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry (3:12)
  17. Oh, Sister (4:04)
  18. Hurricane (8:15)
  19. One More Cup of Coffee (Valley Below) (4:15)
  20. Sara (4:30)
  21. Just Like a Woman (4:32)
  22. Knockin' on Heaven's Door (4:21)
avatar van Bruno Banani
Briljante live-plaat!

Davez
Met momenten adembenemend mooi. Live klinkt hij als een echte ruwe rocker.

Sara moet toch wel 1 vd mooiste liefdesnummers zijn ooit.

Alle 'Desire' nummers zijn op schitterende wijze gebracht.

The lonsesome death of Hattie Carroll is ook subliem in een nieuw jasje evenals it aint me babe.

A hard rains a gonna fall vind ik dan weer minder geslaagd. Op youtube kan je de beste versie horen ook van deze tournee maar dit is blijkbaar nog een andere versie.
De versie die ik bedoel is ook electronisch, 8 minuten lang en wanneer hij zingt het ongeveer zoals dit a hard raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiins a gonna fall. M.a.w. hij houdt het raingedeelte lang aan. Dat geeft een geweldige dramatiek aan het nummer. Dat mis ik op deze liveversie.

avatar van Paalhaas
Wat is Isis toch super hier!

avatar van wolf
Tangled up in Blue
die mondharmonicasolo is werkelijk subliem.

EVANSHEWSON
Davez schreef:
Met momenten adembenemend mooi. Live klinkt hij als een echte ruwe rocker.

Sara moet toch wel 1 vd mooiste liefdesnummers zijn ooit.

Alle 'Desire' nummers zijn op schitterende wijze gebracht.

Inderdaad een prachtige liveplaat die wel een beetje te laat is gereleased, maar kom.

****1/2 vier en een halfje dus!

Harald
Interessant die vier cd box "Going Going Guam", de complete Rolling Thunder Rehearsals met 79 tracks. Adembenemend mooi maar alleen als bootleg in de handel.

avatar van Toon1
die versie van 'A Hard Rain's Gonna Fall' . Dylan die weer een totaal andere draai geeft aan een nummer, zo typisch voor hem, maar oh zo geniaal!

avatar van beaster1256
geniale live plaat waarvoor ik zeer dankbaar ben dat ie nog is uitgebracht en een mooie aanvulling op ' hard rain ' , dylan is een genie en stijgt boven alles uit .

live weet hij nog rare twisten aan zijn nummers te geven !

Geweldigenoten
Dit weekend kennis gemaakt met dit album. Dylan goed bij stem en een uitermate goede sfeer. Inderdaad een goede aanvulling op Hard Rain.
Wel raar dat ik deze voor maar 8,50 via internet heb kunnen bestellen. Dit album is toch veel meer waard...

Ik ken alleen Isis van deze live plaat, maar wat een geweldig versie is dat!

Nu nog eens de rest van de plaat uitchecken.

avatar van beaster1256
kopen dit meesterwerk van bob en zijn kudde ' gypsys ' oa t bone, mick ronson, scarlet rivera op viool, joan baez, ik meen zelfs joni mitchell in het prachtig bijgeleverde boekje te herkennen , dikke aanrader !!!!!

avatar van Edski
Kippevel bij deze uitvoering van Hurricane, schitterend!

avatar van Bartjeking
Geweldige plaat inderdaad. Ik had dit circus graag eens willen zien zeg. Alleen al de woorden "bobby will be back" zijn de moeite waard voor mij om deze plaat weer eens op te zetten. Ik heb de hierboven vermelde bootlegversie nog nooit gehoord, maar dat lijkt me zeker de moeite waard. Dit is een must voor elke dylan-liefhebber. Volgens mij vond deze revue ook plaats tijdens een nogal turbulente periode in zijn leven.

avatar van Lennonlover
Heeft hij op dit concert ook Shelter From the Storm gespeeld? Deze beluister ik vaak op Youtube, maar hij staat niet op deze plaat?! Geweldige versie

Schijnbaar niet...? Hij staat wel op Hard Rain, wat overigens ook een zeer, zeer goede liveplaat is, voor zover ik weet ook in dezelfde stijl als deze.

avatar van Chicken Sun
Dylan schijnt ooit eens gezegd te hebben dat de albumversies van zijn nummers niets anders zijn dan ''embryo's'', en dat zijn muziek pas écht tot definitieve uiting komt op het podium. En als daarbij de teksten en het algehele tempo veranderen, dan moest dat gewoon zo zijn. Niet dat ik de man ooit live heb gezien, maar ik nam deze uitspraak altijd met een korreltje zout. De live-versie is een versie. De albumtracks zijn het echte werk.

Maar nadat je ''Romance in Durango'' van dit Live-Album hebt gehoord snap je onmiddelijk wat Dylan bedoeld. Toen Dylan en consorten in de studio zaten om dit verhaal over een Outlaw en zijn geliefde op de vlucht op te nemen, was het niks dan een aanloop voor de fenomenale uitvoering die hier te horen is. Wow.

4,5 *

Antonio
Ben sinds vandaag na jaren weer in het bezit van deze 2 cd's, dit dankzij mede-MuMe gebruiker en vriend Maartenn, waarvoor hulde

Heb deze cd origineel gekocht toen hij uitkwam en er toen geruime tijd met zeer veel plezier naar geluisterd.
Na een aantal jaar heb ik de cd eens uitgeleend aan mijn stiefvader en die is ze op nog immer onduidelijke manier (samen met een aantal van zijn eigen cd's) kwijtgeraakt.
Er staat me nog vaag iets bij van een, tijdens een vakantie, uit zijn auto gestolen mapje met cd's, met daarin dus ook (neem ik althans maar aan) mijn exemplaren van TBS Vol. 5

Het originele doosje staat al weer jaren leeg tussen alle andere delen van The Bootleg Series en dus sinds vandaag weer MET inhoud, dankzij de kopien van Maartenn !

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
En nou maar luisteren die rotzooi!

Voor mij niet bepaald de beste van alle Bootleg Series, maar toch een aangename aanvulling op het geheel van de Dylan collectie. Hetgeen wat ik op deze plaat het meest mis is coherentie tussen de nummer. Op zich logisch, want het is niet 1 compleet live concert.

avatar van Vortex
Sinds jaaaaren dit album weer eens opgezet. Aanleiding is dat ik al een tijd Desire grijs aan het draaien ben.
Op dit live album een geweldig mooie uitvoering van Mr.Tambourine Man! En wat een prachtig verhaal in het bijgevoegde boekje!

Bartjeking schreef:

Klopt, een paar jaar hiervoor gingen Dylan en zijn vrouw (Sara) uit elkaar.

Antonio
Vortex schreef:

Klopt, een paar jaar hiervoor gingen Dylan en zijn vrouw (Sara) uit elkaar.

Bob and Sara Dylan were divorced on June 29, 1977.

Klopt niet, de scheiding was pas NA de Rolling Thunder Revue, alhoewel de relatie ten tijde van deze opnames ook niet meer al te best was...

Dylans stem is heerlijk rauw op deze plaat, maar toch is dit deel van The Bootleg Series niet zo goed als de andere twee delen in mijn collectie (te weten nummer 4 en 8 ). Vooral het al eerder genoemde ontbreken van samenhang tussen de nummers is jammer. Desondanks is Dylan hier overduidelijk op een hoogtepunt in zijn carrière: zelden heeft hij zoveel rauwe emotie in zijn liedjes gestopt.

Just Like A Woman

Father McKenzie
Eigenlijk is deze de véél uitgebreidere en ook veel beter klinkende versie van de oude liveplaat Hard Rain. Ik verkies deze hier nog geen beetje.....

Father McKenzie
Voor mij de allerbeste uit de Bootleg series. De Rolling Thunder revue is grandioos; Die sfeer, dat optreden vol overgave; Eén van de beste liveplaten ever, vind ik dit, zonder enige twijfel.

Simple Twist Of Fate

avatar van Stijn_Slayer
Een klein beetje wisselvallig, maar op zich zit dit verschil tussen goed en fantastisch. Bob schreeuwt heel af en toe ook iets te erg. Leuke herbewerkingen van een aantal nummers, wat deze 2cd extra interessant maakt om te hebben.

Ik vind de geluidskwaliteit bij de eerste nummers niet zo heel erg goed, maar al snel heb ik hier geen last meer van. Pas bij track 4 begint de hoge kwaliteit echt. De nummers van Desire, zoals 'Hurricane' en 'One More Cup Of Coffee' vind ik de absolute uitschieters, maar ook 'Mama, You Been on My Mind' en 'I Shall Be Released' zijn favorieten van me.

Uiteindelijk toch maar 4,5*.

avatar van Cor
Cor
Ik heb ook een beetje dubbele gevoelens bij deze live-plaat uit de Bootleg Series. Ik vind 'm minder intens dan de 2 andere live-albums uit die serie (nummer 4 en 6). Soms een beetje geforceerd gebracht. Maar toch ook wel weer hele mooie, originele bewerkingen van oorspronkelijk heel anders klinkende Dylan-nummers. En op die momenten is het weer heel erg mooi. Een kleine 4**** voor deze plaat.

avatar van kiteu2
Heb album nu een paar weken in huis en ik moet zeggen hij bevalt me steeds beter. Vind hem de beste uit de bootleg-series. Al moet ik er bij vertellen dat ik de bootleg-series 1-3 nog binnen moet krijgen (is reeds besteld) .

avatar van Sibren
Vandaag weer eens geluisterd. Staan veel hoogtepunten op, vooral de nummers die in de periode van de rolling thunder revue nog redelijk vers waren. Dylan heeft altijd de neiging om oudere nummers compleet anders te brengen.
Zo kan ik mij het concert van Dylan herinneren net na het uitkomen van modern times. De nummers van dit album bracht hij geweldig! Hoewel oudere nummers bijna onherkenbaar waren.
Datzelfde kunsje flikt Dylan hier weer. Niet dat alle "oude nummers" verkracht worden, maar de ene versie is wel beter gelukt dan de andere...

Het klopt dat niet elke herziene versie van een oud nummer even geslaagd is, maar dat vind ik juist het sterkste punt van Dylan live: er zit altijd wel een verrassing tussen. In tegenstelling tot andere artiesten, brengt Dylan zijn nummers niet inspiratieloos zoals je ze al honderd keer hebt gehoord. Dat maakt allemaal die verschillende live-albums (en concerten) van hem juist zo interessant.

avatar van Outblasty
Bob gooit zijn nummers nogal eens om tijdens zijn live performances, wat de nummers lang niet altijd ten goede komt. Maar It ain't me babe is wel zo geniaal uitgevoerd. Ik vind het origineel al prachtig maar deze uitvoering is gewoonweg geniaal!