Randy Newman - Sail Away (1972)

Label: Reprise

1. Sail Away (2:56)
  2. Lonely at the Top (2:32)
  3. He Gives Us All His Love (1:53)
  4. Last Night I Had a Dream (3:01)
  5. Simon Smith and the Amazing Dancing Bear (2:00)
  6. Old Man (2:42)
  7. Political Science (2:00)
  8. Burn On (2:33)
  9. Memo to My Son (1:56)
  10. Dayton, Ohio - 1903 (1:47)
  11. You Can Leave Your Hat On (3:11)
  12. God's Song (That's Why I Love Mankind) (3:36)
  13. Let It Shine * (1:44)
  14. Maybe I'm Doing It Wrong [Studio Version] * (1:23)
  15. Dayton, Ohio - 1903 [Early Version] * (1:55)
  16. You Can Leave Your Hat On [Demo] * (2:47)
  17. Sail Away [Early Version] * (3:17)
Misterfool
hmm big brother is watching me.
nou eeh ik vind hem niet zo mooi
prima teksten wel maar het doet me eigenlijk niks
vind zijn stem niet veel aan.
en het pianospel is nog net degelijk.
het album grijpt me niet.

avatar van Slowgaze
Hoeveel is 2 + 2?
Randy heeft een niet al te mooie stem, maar wel een goede. Naar Randy luister je ook niet voor zijn stem, maar meer om zijn teksten. En daar is deze man verdomd goed in.

Misterfool
nee maar als ik een album beluister verwacht ik toch iets meer dan goede teksten. instrumentaal en vocaal biedt deze plaat mij niks. 1,5* is nog voor de teksten.

avatar van LucM
Het is hier op de eerste plaats niet te doen om mooizingerij of vocale acrobatie maar om de songs over te brengen (functioneel zingen) en dat doet Randy Newman wel degelijk. Inderdaad, een echt mooie stem heeft hij niet (dat hoeft ook niet) maar ze is wel zeer herkenbaar. Het pianospel is vrij simpel maar zeer doeltreffend.
Randy Newman verstaat de kunst van het weglaten: met zo weinig mogelijk middelen een maximum aan zeggenschap en sfeer bereiken.

avatar van Simon Smith
Misschien moet je wel iets ouder zijn om deze muziek te kunnen appreciëren.

avatar van LucM
Misterfool is iets ouder geworden, hij heeft een halfje bijgegeven.

avatar van Simon Smith
Nu nog naar het concert volgende week, dan is er nog meer kans op verhoging . Dat maakte de vorige keer iig veel indruk, Randy alleen met piano.

avatar van Holy Goof
Wat hou ik toch van die ironische teksten!

avatar van Stijn_Slayer
LucM schreef:
Misterfool is iets ouder geworden, hij heeft een halfje bijgegeven.

Haha.

avatar van JJ&Joan
Dit is toch wel een van de beste albums ooit.
Zowel muzikaal als tekstueel een meesterwerk.
God's song beroert mij tot tranen toe.

avatar van Booyo
Dat Last Night I Had a Dream slechts 6x als favoriet is aangevinkt verbaast me ten zeerste. Wát een nummer!

avatar van Madjack71
Prima plaat waarop Newman met zijn lome bluesy stem zijn vakmanschap laat horen in kleine liedjes met tekstuele spitsvondigheden.

avatar van Kronos
Waarom staat de hoesafbeelding hier gekanteld? Wellicht een platenhoes met de opening aan de bovenkant? Ook op Discogs staat het zo. De hoes van de cassette doet echter vermoeden dat het anders moet. Tenzij Newman voor de lp is gaan liggen.

avatar van gaucho
Bij mijn LP (Nederlandse persing) zit de hoesopening inderdaad aan de bovenkant, als je het zo wilt noemen. In elk geval aan de rechterkant van de huidige afbeelding, dus als je consequent wilt zijn in je beleid op dit punt, dan klopt het.

Maar ik vind het idd wel vreemd staan, die afbeelding hierboven. Bovendien heb ik er wel eens (ik meen) Amerikaanse persingen van gezien waar de opening wel zo gedaan was dat je de tekstregel gewoon horizontaal leest. Geen idee of dat eerste persingen waren.

Op eBay zie ik beide varianten staan, dus dat helpt ons ook niet veel verder. Lastig dus. Maar ik zou idd Discogs en de oorspronkelijke vinyl-uitvoering volgen. En ja, dan hoort het zo, volgens mij...