Randy Newman - Sail Away (1972)

Label: Reprise

1. Sail Away (2:56)
  2. Lonely at the Top (2:32)
  3. He Gives Us All His Love (1:53)
  4. Last Night I Had a Dream (3:01)
  5. Simon Smith and the Amazing Dancing Bear (2:00)
  6. Old Man (2:42)
  7. Political Science (2:00)
  8. Burn On (2:33)
  9. Memo to My Son (1:56)
  10. Dayton, Ohio - 1903 (1:47)
  11. You Can Leave Your Hat On (3:11)
  12. God's Song (That's Why I Love Mankind) (3:36)
  13. Let It Shine * (1:44)
  14. Maybe I'm Doing It Wrong [Studio Version] * (1:23)
  15. Dayton, Ohio - 1903 [Early Version] * (1:55)
  16. You Can Leave Your Hat On [Demo] * (2:47)
  17. Sail Away [Early Version] * (3:17)
avatar van Slowgaze
Hoeveel is 2 + 2?
Randy heeft een niet al te mooie stem, maar wel een goede. Naar Randy luister je ook niet voor zijn stem, maar meer om zijn teksten. En daar is deze man verdomd goed in.

Misterfool
nee maar als ik een album beluister verwacht ik toch iets meer dan goede teksten. instrumentaal en vocaal biedt deze plaat mij niks. 1,5* is nog voor de teksten.

avatar van LucM
Het is hier op de eerste plaats niet te doen om mooizingerij of vocale acrobatie maar om de songs over te brengen (functioneel zingen) en dat doet Randy Newman wel degelijk. Inderdaad, een echt mooie stem heeft hij niet (dat hoeft ook niet) maar ze is wel zeer herkenbaar. Het pianospel is vrij simpel maar zeer doeltreffend.
Randy Newman verstaat de kunst van het weglaten: met zo weinig mogelijk middelen een maximum aan zeggenschap en sfeer bereiken.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Misschien moet je wel iets ouder zijn om deze muziek te kunnen appreciëren.

avatar van LucM
Misterfool is iets ouder geworden, hij heeft een halfje bijgegeven.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Nu nog naar het concert volgende week, dan is er nog meer kans op verhoging . Dat maakte de vorige keer iig veel indruk, Randy alleen met piano.

avatar van Holy Goof
Wat hou ik toch van die ironische teksten!

Stijn_Slayer
LucM schreef:
Misterfool is iets ouder geworden, hij heeft een halfje bijgegeven.

Haha.

avatar van JJ&Joan
Dit is toch wel een van de beste albums ooit.
Zowel muzikaal als tekstueel een meesterwerk.
God's song beroert mij tot tranen toe.

avatar van Booyo
Dat Last Night I Had a Dream slechts 6x als favoriet is aangevinkt verbaast me ten zeerste. Wát een nummer!

avatar van Madjack71
Prima plaat waarop Newman met zijn lome bluesy stem zijn vakmanschap laat horen in kleine liedjes met tekstuele spitsvondigheden.

avatar van Kronos
Waarom staat de hoesafbeelding hier gekanteld? Wellicht een platenhoes met de opening aan de bovenkant? Ook op Discogs staat het zo. De hoes van de cassette doet echter vermoeden dat het anders moet. Tenzij Newman voor de lp is gaan liggen.

avatar van gaucho
Bij mijn LP (Nederlandse persing) zit de hoesopening inderdaad aan de bovenkant, als je het zo wilt noemen. In elk geval aan de rechterkant van de huidige afbeelding, dus als je consequent wilt zijn in je beleid op dit punt, dan klopt het.

Maar ik vind het idd wel vreemd staan, die afbeelding hierboven. Bovendien heb ik er wel eens (ik meen) Amerikaanse persingen van gezien waar de opening wel zo gedaan was dat je de tekstregel gewoon horizontaal leest. Geen idee of dat eerste persingen waren.

Op eBay zie ik beide varianten staan, dus dat helpt ons ook niet veel verder. Lastig dus. Maar ik zou idd Discogs en de oorspronkelijke vinyl-uitvoering volgen. En ja, dan hoort het zo, volgens mij...

avatar van Mssr Renard
Mijn probleem, sinds jaar en dag is, dat ik niet echt naar teksten luister.

Ik luister altijd naar muziek, hoe instrumentaler hoe beter. Als de zanger dan een verhaaltje vertelt, is het ook prima.

Bij blues, southern rock en roots rock ben ik iets meer geneigd naar teksten te luisteren, maar kan het al gauw ook 40 jaar duren voor een songtekst echt tot me doordringt.

Dat gezegd hebbende, heb ik duidelijk weinig met wat we nu singer/songwriters noemen. De muziek is namelijk ondergeschikt aan de teksten, waar alles om draait.

Desondanks vind ik Randy Newman fijn wegluisteren, zo op de achtergrond, maar de teksten ontgaan me totaal.

avatar van Film Pegasus
Je moet het aangeven aan Randy Newman, ik hoor niet meteen of het album nu uit de jaren '70, '80 of nog later komt. Los van alle trends van het moment brengt hij gewoon zijn eigen nummers. Sail Away is ondertussen al 50 jaar oud! Misschien dat hij wel beïnvloed is door zijn nonkels die filmmuziek schreven: Alfred Newman (Wuthering Heights, All about Eve), Lionel Newman (Hello Dolly!) en Emil Newman (Sun Valley Serenade). Naast woordkunstenaar Bob Dylan en poëet Leonard Cohen is Randy Newman een echte zingende verhalenverteller. Elk liedje is een kortfilm op zich.

Sail Away is niet zijn beste album, maar heeft wel een verzameling heerlijke nummers. Bekendste nummer uit dit album is wel You Can Leave Your Hat On, maar dan wel dankzij de cover door Joe Cocker 14 jaar later. In de versie van Newman hoor je ook Ry Cooder op de gitaar.