Guns N' Roses - Use Your Illusion (1998)

Label: Geffen

1. Live and Let Die (3:03)
  2. Don't Cry [Original] (4:44)
  3. You Ain't the First (2:37)
  4. November Rain (8:59)
  5. The Garden (5:21)

met Alice Cooper

6. Dead Horse (4:18)
  7. Civil War (7:36)
  8. 14 Years (4:17)
  9. Yesterdays (3:13)
  10. Knockin' on Heaven's Door (5:36)
  11. Estranged (9:20)
  12. Don't Cry [Alt. Lyrics] (4:42)
avatar van Rinus
Ik wist nog geen eens, dat deze bestond. Zo naar de tracklisting kijkend, mis ik toch wel een stel nummers, die ik er persoonlijk wel opgezet had. En zeker niet 2 versies van Don't cry, maar gewoon 1. Maar ik heb beide delen, dus voor mij is dit een totaal overbodig album.

avatar van Rogyros
Een volledig overbodig album, met een aantal nummers die er op hadden MOETEN staan. Eens met de meeste mensen. Totaal overbodig, omdat I en II al bestaan. Flauwekul album. Maar omdat er natuurlijk wel goeie nummers op staan, toch een 2,5.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Dit album is het stemmen niet eens waard, want het is geen album. Het is gewoon een willekeurig verzamelde collectie nummers van het sterke Use Your Illusion 2-luik. Doet afbraak aan de beide albums. Negeren dit soort cd's en gewoon UYI I&II kopen!

The Oath
Maartenn schreef:

Of gewoon geeneen van de 2 kopen.

avatar van Germ
Germ (crew)
Wist niet eens dat dit ding bestond....

Lekker laten liggen!

Maartenn schreef:

Als je zo redeneert, dan kun je op geen enkele verzamelaar stemmen. Vind ik zelf een beetje onzin.

Bastiaan Prasath
Deze CD heb ik nog nooit gezien. En ik heb veertig GNR-gerelateerde releases (inclusief bootlegs, dat wel). Vast niet meer verkrijgbaar, deze, of wel? Weet iemand dat?

avatar van Rogyros
Wil je hem hebben dan, Bastiaan?

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Twee pagina's over de vraag "waarom deze release?" en niemand die de reden geeft.
Bij deze: dit album bevat enkel (maar niet alle) nummers van de "Use Your Illusion"-albums die geen aanstootgevende teksten bevatten en werd uitgebracht voor de Amerikaanse winkels die indertijd hadden geweigerd om het tweeluik te verkopen omwille van de eerdergenoemde reden.

En dan hoort daar er een nieuwe vraag bij: waarom zeven jaar wachten met deze compilatie?

Om geld te verdienen?

Ik dacht eerlijk gezegd dat dit album simpelweg op de markt kwam met het marketingidee dat dit de beste nummers van beide Use Your Illusion albums. Het leek mij dat dat enkel een geldreden zou hebben.

avatar van Germ
Germ (crew)
CHIEP schreef:

Ik weet niet of je hierin wel gelijk hebt. Volgens mij kunnen conservatieve Amerikanen ook best aanstoot nemen aan Civl War.

avatar van Rogyros
Bovendien hebben beide Use Your Illusion albums toch ook aardig verkocht in de VS.

Op de Engelstalige wikipedia staat het volgende:
Use Your Illusion II was the slightly more popular of the two albums, selling 770,000 copies its first week and debuting at No. 1 on the U.S. charts, ahead of Use Your Illusion I's first week sales of 685,000. Both albums have since been certified 7× Platinum by the RIAA.

Dat er winkels waren die de tweeluik niet widen verkopen, heeft denk ik de verkoopcijfers niet beïnvloed. het zijn toch aardige verkoopcijfers.

Mij lijkt het logisch om te redeneren dat Guns N' Roses gewoonweg een album aanbood voor mensen die het totaal van twee abums teveel vinden, of mensen tegemoet te komen die stelden dat er teveel vullers op beide albums staan, en als er een cd van zou zijn gemaakt, er dan wel een topalbum zou zijn.

Ofwel, een poging om geld te verdienen. Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, natuurlijk. Ik ben in deze niet gehinderd door al teveel kennis.

CHIEP, hoe kom je aan deze informatie eigenlijk?

Nieuwstad
Volgens mij heeft Axl deze cd zelf samen gesteld. Slash en Duff waren destijds net met ruzie opgestapt en met uitzondering van Civil War staan er geen nummers op waar zij aan hebben meegeschreven.