Dire Straits - Making Movies (1980)

Label: Vertigo

1. Tunnel of Love (8:11)
  2. Romeo and Juliet (6:01)
  3. Skateaway (6:40)
  4. Expresso Love (5:12)
  5. Hand in Hand (4:48)
  6. Solid Rock (3:27)
  7. Les Boys (4:08)
avatar van Rogyros
Briljante plaat.

Beste Dire Straits plaat.

Hahaha!!! Ik heb even geteld. Sinds 2008 is dit de tiende keer dat je vertelt dat dit de beste Dire Straits plaat is. Alleen al bij dit album. Deze neergepende mening de andere Dire Straits albums heb ik buiten beschouwing gelaten!!

Respect!!

(Ik ben het overigens nog steeds niet met je eens, maar dat doet niets af aan mijn waardering voor jouw enthousiasme!)

Rogyros schreef:

Respect!!

Volgens mij maar 9 keer

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nauwelijks nog naar Dire Straits luister en ik heb de tournees van Knopfler al enige jaren aan mij voorbij laten gaan. Maar ik blijf erbij dat deze Making Movies in zijn geheel beschouwd voor mij hun sterkste plaat is. Platen hierna bevatten echt geweldige nummers maar ook enorme draken en opvullers. Het debuut is natuurlijk ook echt ijzersterk en ik ben een van de weinigen die Communique ook ijzersterk vindt. De eerste 3 platen van deze band zijn dus Dire Straits op hun best wat mij betreft met deze Making Movies als hoogtepunt, plus nummers als Telegraph Road en (iets minder want overal stuk gedraaid) Brothers In Arms. Maar zo af en toe moet je de boodschap even herhalen.

Scherp opgelet hoor !! Chapeau

avatar van gaucho
Running On Empty schreef:

En dat brengt de score dan toch op tien...!

(Sorry, inkopper. Ik kon het niet laten )

Ik ben het nog steeds niet met je eens, maar ook ik waardeer je enthousiasme en gedrevenheid. Ik vind zelf kant A subliem, maar kant B nogal een tegenvaller. Die vier nummers halen het niveau van kant A bij lange na niet.

Maar dat had ik hierboven ook al eens gemeld, zie ik nu...

avatar van Rogyros
Running On Empty schreef:

Ik vind Communiqué ook een van hun betere albums. Erg fijn album.
Nu vind ik ook niet dat er slechte of matige albums op naam van Dire Straits staan.

avatar van Minneapolis
Briljante plaat.

Beste Dire Straits plaat.

Maar wel overbodig als je ook Alchemy hebt. En dat geldt niet voor de twee voorgangers vind ik.
Ook vind ik de hoes wat saai, maar dat terzijde.

Minneapolis schreef:

Nee zeker niet, tenzij je het verschil tussen live en studio niet hoort. Verder vind ik de gitaarsound op Alchemy in het algemeen echt veel te dun. Een nummer als Telegraph Road komt bijv. live op Swinging Golden Hearts veel beter tot zijn recht.

avatar van jurado
Gelukkig een stuk beter dan Communiqué maar Tunnel of Love en Romeo and Juliet zijn gelijk ook de beste songs op dit verder prima album.
Het Dire Straits geluid wat het debuut zo fijn maakt lijkt hier wat te verdwijnen en maakt plaats voor meer standaard poprock, niet verkeerd maar verre van bijzonder.

avatar van RuudC
Een album waar soms net wat meer pit in zit dan in de vorige twee albums het geval was. Tunnel Of Love is wat feller, Espresso Love heeft dat ook. Die laatste is overigens best prettig en dat komt mede door de pianopartijen. Solid Rock heeft een valse start met de boogie piano, maar herpakt zich wel vrij goed. Verder valt op hoe saai dit album is. Het tempo ligt laag, er gebeurt niets boeiends en is tamelijk slaapverwekkend. Het kenmerkende gitaargeluid lijkt wat te verdwijnen. Skateaway, Hand In Hand en Les Boys zijn complete niemandalletjes. Het prikkelt totaal niet. Romeo And Julliet doet me ook niks. Deze lp mag mijn pa weer terug hebben.

Tussenstand:
1. Dire Straits
2. Communiqué
3. Making Movies

avatar van ArthurDZ
Toch grappig hoe smaken kunnen verschillen, voor mij is het beste album dat Dire Straits tot dan toe had uitgebracht. Vooral de A-kant vind ik perfect, gewoon drie toppers in mijn ogen: Tunnel Of Love de meeslepende mini-epic, Romeo & Juliet de hartverscheurende popsong, en Skateaway de dromerige mid-tempo rocker. Als ik er één hoor, wil ik ze meteen alle drie horen.

De B-kant is iets minder 'af', maar met Solid Rock staat er op de valreep wel nog een vierde all time-Dire Straits-favoriet van me op, heerlijke energie en geweldig knallend refrein.

Dus RuudC je mag die LP ook altijd aan mij geven hoor

avatar van nico1616
ArthurDZ schreef:

Voor mij is dit verreweg hun beste. Nu de Dire Straits albums zijn heruitgebracht als LP box, is ook Pitchfork het met mij eens: Making Movies haalt er de hoogste score

nico1616 schreef:

Absoluut hun beste plaat. Volledig mee eens.

avatar van Rudi S
Ook mijn favoriete DS album maar RuudC heeft mij wel even aan het twijfelen gebracht

ArthurDZ schreef:

Dus RuudC je mag die LP ook altijd aan mij geven hoor

Volledig mee eens . Kant A is ongelofelijk goed en de B side is inderdaad iets minder maar opent wel zo sterk met Expresso Love

avatar van Fathead
Het is ook mijn favoriete DS. Tunnel of Love vind ik misschien wel hun beste nummer en ik heb een zwak voor Les Boys.

avatar van Rudi S
Fathead schreef:

Beide heb ik aangevinkt, 2e is een heerlijk tong in cheek walsje ( wel gehaat hier ).

avatar van lennert
Hoe ben ik al die jaren zo prat gegaan op een Sultans Of Swing en ben ik vergeten hoe weergaloos veel beter Tunnel Of Love als 'hit' eigenlijk is? Ik kan dit nummer 5 keer draaien, het album de volle mep aan sterren geven en daarna klaar zijn. Wat een prachtige song met een zwoele, zomerse en toch ietwat melancholische vibe. Een mini-epic die zijn weerga niet kent. Benieuwd of ik nog iets mooiers op de komende albums ga tegen komen.

Goed, de rest van het album eerst nog. Romeo And Juliet is een eveneens een prima hit met een leuke lyrische twist op het originele verhaal. Bij een nadere luisterbeurt viel me ineens de zin 'And I can't do a love song like the way it's meant to be' en de Bon Jovi-fan in mij veerde op. Potverdrie Jon, heb je Mark Knopfler geparafraseerd op Always? Expresso Love en Solid Rock geven me ook een fijne dosis energie.

Making Movies voelt heel levendig aan door de heldere productie, maar ook door het spel. De nummers voelen veel vuriger en dynamischer aan en de term 'achtergrondmuziek' durf ik hier echt niet te gebruiken. Is het de hand van Jimmy Lovine als producer of was de aanwezigheid van broer David Knopfler dan altijd iets dat het geheel een beetje gezapig maakte? Dit album rockt en is nog steeds fijn melodieus, bijna gezapig, maar niet te.

Les Boys doet het dan weer helemaal niet voor me. Hier gaat het net iets 'te' soft en kabbelend terug. Desalniettemin heb ik dan al zoveel moois gehoord dat het me allemaal niets uitmaakt. Fijn fris en energiek album dat voor mij zoveel fijner wegluistert dan de twee eerste, toch wat oubolligere albums.

Tussenstand:
1. Making Movies
2. Communiqué
3. Dire Straits

Hoe soft Les Boys muzikaal is, tekstueel is het best controversieel. Knopfler die homoseksualiteit aan snijdt in een song. Voor mainstream begrippen ( Dire Straits was dat natuurlijk wel), tamelijk gewaagd.
40 jaar terug.

avatar van vielip
lennert schreef:

De keuze voor producer Iovine werd gemaakt (zo schijnt) nadat Mark Knopfler het nummer Because the night van Patti Smith (maar eigenlijk van Bruce Springsteen) had gehoord. Zó moest het volgende Dire Straits album ook ongeveer gaan klinken. Iovine werd overtuigd om 'in te stappen' en die ging nog een stap verder door Roy Bittan, pianist/organist van de E Street Band op te laten draven. Die heeft zo'n beetje alle piano partijen ingespeeld (wat duidelijk te horen is). Onderstaande link heb ik teruggevonden waar e.e.a. ter sprake komt:

100 Best Albums of the 1980s - Rolling Stone - rollingstone.com