Dire Straits - Making Movies (1980)

Label: Vertigo

1. Tunnel of Love (8:11)
  2. Romeo and Juliet (6:01)
  3. Skateaway (6:40)
  4. Expresso Love (5:12)
  5. Hand in Hand (4:48)
  6. Solid Rock (3:27)
  7. Les Boys (4:08)
avatar van vielip
Lachende derde schreef:
Ik heb overigens heel veel respect en waardering voor de geweldige inbreng van Lennert en Ruud te dezent. Ik lees ze graag. Maar een kritisch geluid hoeft toch niet meteen zoveel dedain te genereren. Kom op, mannen. Wees sterk en richt u op de eigen ster, niet op die van derden.

Als je deze toon nou ook had aangeslagen in je eerdere post dan had het allemaal zo'n vaart niet gelopen denk ik. Natúúrlijk moet je juist je eigen mening laten horen alhier. En het liefst nog zo afwijkend mogelijk ook wat mij betreft. Maar zoals gezegd kwam je berichtje nogal aanvallend en bot over. Op mij wel althans.

Lachende derde
On topic, mannen.

avatar van vielip
Samen met Love over gold de beste van Dire Straits.

avatar van lennert
Lachende derde schreef:

No offense taken van mijn kant, maar ik ben het dan ook wel met je mening over dit album eens

Lachende derde
Ik ben soms te direct, maar meen het niet kwaad.

avatar van metalfist
Hoe goed Dire Straits hun muziek is, zo lelijk zijn hun platenhoezen. Er zijn wel wat uitzonderingen (ik heb altijd een zwak gehad voor die hoes van de Money for Nothing verzamelaar) maar dit is gewoon een rode vlek met een blauwe band.. Gelukkig is de muziek die hierop staat wel geweldig. Een album waar in de achtergrond wel wat problemen waren - onder andere het vertrek van David Knopfler omdat er ruzie was tussen de Knopfler broertjes - maar daar valt weinig van te merken is. Making Movies benadert nagenoeg de perfectie en het is alleen die verdomde Les Boys die jammer genoeg wel wat afbreuk doet. Het is een catchy nummer, ik zit nog altijd een paar uur met het refrein in mijn hoofd wanneer ik het album heb gedraaid, maar het past zo verschrikkelijk slecht bij de geweldige songs waar we de voorafgaande 35 minuten op getrakteerd werden. Ze hebben indertijd nog een aantal nummers opgenomen die niet op Making Movies zijn terecht gekomen (Making Movies, Suicide Towers, Twisting by the Pool en Sucker for Punishment) en voor mijn part had Les Boys verwisseld mogen worden voor één van die nummers. Ik ben daar weliswaar niet 100% zeker van, want van de meeste nummers (Twisting by the Pool werd uiteindelijk gereleased op ExtendeDancEPlay en past in die versie hier ook niet echt) is enkel maar een ruwe demoversie terug te vinden. In ieder geval: het hoogtepunt zit hem aan het begin met Tunnel of Love en Romeo and Juliet maar tot aan nummer 7 zijn het allemaal pareltjes.

avatar van Minneapolis
metalfist schreef:

De hoes van het debuut vind ik bijzonder mooi!

avatar van gaucho
En die niet alleen. Ik vind de meeste hoezen van Dire Straits-albums eigenlijk bijzonder goed aansluiten bij de muziek die er op staat, en dat vind ik bij platen toch altijd wel een pluspuntje. De bezonken, sombere toon van het schilderij ('In the gallery') van het debuut geeft de sfeer van de muziek prachtig weer. Die enveloppe met die eenzame wandelaar in het maanlicht op Communique vind ik passen bij de broeierige, zomerse sfeer van dat album, De bliksemschicht van Love over gold past goed bij de gitaarerupties op die plaat en die steelgitaar van Brothers in arms is voor mij een referentie aan het ietwat 'koude', metalige geluid van dat album. Zelfs de ietwat rommelige hoes van Alchemy sluit prima aan bij de sfeer van het wervelende live-optreden dat erop is vastgelegd.

Alleen met deze schieten ze inderdaad mis. Heb het concept nooit begrepen. Een gemiste kans, ook omdat dit, ook gezien de titel, juist het meest filmische DS-album is, waarop mooie verhalen worden verteld. Ik denk steeds als ik 'm opzet: daar had meer in gezeten. Ik sluit zelfs niet uit dat een mooie, filmische hoes mijn puntenwaardering nog met een half puntje was opgekrikt. Raar maar waar; het gaat natuurlijk om de muziek, maar de verpakking kan echt een meerwaarde zijn.

avatar van EttaJamesBrown
Who is afraid of Red, White en Blue?

avatar van metalfist
gaucho schreef:
Absoluut! De Thick as a Brick originele LP cover van Jethro Tull bijvoorbeeld (iets dat in de CD versie compleet om zeep is geholpen) vind ik echt een pareltje dat het hele album naar een hoger niveau tilt.

Ik zat altijd met het idee trouwens dat de hoes van Making Movies eigenlijk zo'n ouderwets filmklapbord op zijn kant was in andere kleuren maar dat klopt dus niet. Ik heb nog altijd geen idee wat ik er dan wel in moet zien, al ben ik wel akkoord dat de andere hoezen van de groep beter zijn dan deze. Nog altijd niet mijn meug maar wel beter.

avatar van Pinsnider
...een minimale hoes omdat ze de muziek de talking wilden laten doen..??

avatar van Funky Bookie
Ja daarom noemden ze het Making Movies