At the Gates - Slaughter of the Soul (1995)

Zweden
Label: Earache

1. Blinded by Fear (3:12)
  2. Slaughter of the Soul (3:02)
  3. Cold (3:28)
  4. Under a Serpent Sun (3:59)
  5. Into the Dead Sky (2:13)
  6. Suicide Nation (3:36)
  7. World of Lies (3:35)
  8. Unto Others (3:11)
  9. Nausea (2:23)
  10. Need (2:37)
  11. The Flames of the End (2:57)
Woutjinho
hele goede melodic death metal, mede oprichters van de Gotenburg genre
de bandleden zitten nu bij The Haunted, Cradle Of Filth, Nightrage (ook even bij The Crown)

Woutjinho schreef:

Bandlid! volgens mij alleen de drummer (wiens naam ik ff kwijt ben)

Woutjinho
"Wanneer At the Gates uit elkaar ging in 1996 richtten de drummer Adrian Erlandsson, bassist Jonas Björler en gitarist Anders Björler de band The Haunted op. Vocalist Tomas Lindberg heeft bij vele bands gewerkt, onder andere The Crown, Lock-Up, Nightrage en The Great Deceiver. Adrian Erlandsson verliet de band en sloot zich aan bij goth metal-band Cradle of Filth. Er zijn vaak geruchten geweest dat de band terug actief zou worden maar dit werd steeds ontkend door de ex-leden."

kijk maar, bandleden!

avatar van Eddie
Je hebt gelij ik doelde echter alleen op Cradle.

avatar van Harco
briljant.

avatar van Eddie
Soms herontdek je ineens weer de meest mooie platen. Ik had deze ooit eens op casette en gister maar eens ff van Hammerhead gedownload, en daar heb ik zeker gen spijt van ik draai al de hele dag niets anders. heerlijk lekker ouderwetse Gothenburg thrash/death metal.

godlydevil7
mooi album, ik had eigenlijk een hele zware grunt verwacht, maar dat was niet zo, ik vind deze grunt eigenlijk beter bij de muziek passen en het album een 4,5* waard

avatar van the legend
Briljante plaat. Alleen jammer dat ik nooit de kans heb gehad om ze live aan het werk te zien. Grote inspiratiebron voor al die meuk die de laatste tijd word uitgebracht op 'metal"core gebied. Hell yeah!!

Positieve commentaren hier, ben ook redelijk tevreden over deze plaat, allemaal erg lekkere nummers, vooral Under A Serpent Sun vind ik echt een heerlijk nummer.
Een welverdiende 4*

Pim Latuny
Heerlijk album dit. Lekker opzetten als je schoonouders op visite komen hahahahaaa. Geloof me het werkt echt!

Goeie plaat, lekker apart gitaargeluid en die drums he. De nieuw eband van Tompa klinkt ook wel aardig hoor. Nightrage heten ze met Gus G. en dus Tompa. Is zeker de moeite waard om te luisteren.

avatar van Seamus
Voor mij het hoogtepunt van At The Gates, voor ze The Haunted vormden. Eindigen in schoonheid zoals ze dat noemen.

De zang is zo zalig, terwijl ik normaal niet voor die zangstijl te vinden ben is dit echt zo overtuigend en kil en radeloos en evil enzo etc
Een echte slaughter of the soul...

En euh.. al 12 jaar geleden ondertussen

avatar van Nakur
een van de beste (melo) deathmetal platen ooit. 4*

avatar van Blood Duster
Waardige afsluiter van een van de beste Zweedse deathmetal bands die deze aartkloot ooit belopen hebben. Was toendertijd wel ff wennen om At The Gates met een typische Sunlight Studio produktie te horen.

*4.0*

avatar van Nakur
en ween Wacken reünie

avatar van ravenstein
Goeie en knallende melodieuze Death Metal (Gothenburg Sound noemden we dat in de tijd) die, zoals reeds eerder werd gezegd, een invloed had op gans het Metalcore gebeuren (in elk geval, zo klinkt het toch).
Lekkere productie en het geheel ligt goed in het gehoor.

avatar van Harco
Gothenburg heet het nog steeds hoor.

avatar van Seamus
En ze staan op het Graspop festival in juni

Mr Brown
Lekker hakkende thrash/deathmetal riffs maar ook de nodige melodie, geweldige schreeuw ook van Tomas Lindberg. Wel effe een van de betere bands als het gaat om de New Wave of Swedish Death Metal. Is het trouwens zo dat ze weer terug bij elkaar komen?

Empyrium
Laat ik nu net deze cd gsteravond wederom hebben beluisterd, blijft een sterk album.

Empyrium
Ze gaan in ieder geval deze zomer weer touren. Nu maar hopen dat na 13 jaar eindelijk een vervolg komt op dit meesterwerk.

avatar van Devoo
Zeer goede plaat, heb hem daarjuist nog eens beluisterd. Typische Melodic Death Metal Grunt, niet te zwaar, ook niet te soft. Goede melodieën, alles aan deze plaat klopt.

avatar van BarbarianLover
Hier ben ik het helemaal mee eens, heerlijke Death/Thrash met een lekkere, zware sound, melodische riffs om je vingers bij af te likken en ook mooie (maar korte) solo's van Andy LaRoque.

clutch
Voor veel mensen een tegenvallende plaat na wat ze hiervoor hebben uitgebracht, voor mij de beste melodic death metal plaat die er is en die natuurlijk ook veel invloed heeft gehad op latere melodic death en metalcore.

Elk nummer heeft heerlijke melodieuze gitaarlijnen en vette riffs die makkelijk in je hoofd blijven hangen. Nummers duren ook niet te lang zodat het niet gaat vervelen. Prachtig album, verveelt echt nooit, ook zeer goeie lyrics.

Under A Serpent Sun en Suicide Nation zijn voor mij de hoogtepunten, maar eigenlijk is elk nummer briljant natuurlijk, geen enkel vullertje.

avatar van HammerHead
Ik vind At the Gates sowieso nogal tegenvallen op plaat. Metname het gitaarwerk klinkt nogal zagerig, op al hun albums eigenlijk. Live daarentegen is het andere koek. Vorige week gezien op Roskilde en het was helemaal geweldig.

clutch
Live zijn ze idd erg goed, ik heb ze op Graspop gezien en dat was ook echt een zalige show, maar op CD is het ook heel fijne muziek. Goeie productie en de gitaren komen wat mij betreft goed uit de verf.

nuckelonce
Wat een cd, kort maar krachtig Toch wel een metal-klassieker vind ik. Ook een mooi instrumentaal einde (The Flames of The End) 4,5*

avatar van Edwynn
Sterke zwanezang van deze vaandeldrager van de zogenaamde Gothenburgscene. Melodieuze death metal dus, in hetzelfde straatje als (oude)Dark Tranquility, (oude)In Flames of Dissection.
De riffs zijn erg afwisselend en bevatten ontzettend veel sterke melodielijnen. En dat allemaal zonder aan agressie in te boeten. Het klinkt allemaal lekker gejaagd en brutaal. Knappe plaat.

PriestMaiden
Dit vind ik een stuk interessanter dan In Flames. Zware klassieker in het Death Metal wereldje.

avatar van wizard
Erg sterk album, wat mij betreft een van de betere Gotenburgmetalalbums. Edwynn vat voor mij deze plaat goed samen:
Edwynn schreef:

Bovendien heeft dit album een prima productie meegekregen. Het rustige, instrumentale Into the Dead Sky past mooi tussen alle agressieve nummers en geeft even wat ruimte om te ademen.

4.0*

avatar van Kondoro0614
Heerlijk album die de zweedse melodieuze-Deathmetal weer naar voren laat komen en ik heb er echt van genoten met natuurlijk de súper topper 'Slaughter of the Soul' oef wat ene heerlijk nummer. Ik ben benieuwd naar het nieuwe album die de mannen aan het produceren/uitbrengen zijn want ik kan daar dus echt niet op wachten en hopelijk is hij net zo gaaf als deze. Heerlijke zang en prima gitaar riff's maken dit album van 'At the gates' meer dan waar!