John Lennon - The Collection (1982)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Give Peace a Chance (4:53)
  2. Instant Karma! (3:23)
  3. Power to the People (3:19)
  4. Whatever Gets You Thru the Night (3:20)
  5. #9 Dream (4:49)
  6. Mind Games (4:14)
  7. Love (3:25)
  8. Happy Xmas (War Is Over) (3:36)
  9. Imagine (3:05)
  10. Jealous Guy (4:18)
  11. Stand by Me (3:28)
  12. (Just Like) Starting Over (3:58)
  13. Woman (3:28)
  14. I'm Losing You (4:00)
  15. Beautiful Boy (Darling Boy) (4:04)
  16. Watching the Wheels (3:34)
  17. Dear Yoko (2:36)
  18. Move over Ms. L. * (2:59)
  19. Cold Turkey * (5:02)
totale tijdsduur: 1:03:30 (1:11:31)
Na een erg zwak eerste deel komt de cd, na het schitterende Imagine goed op gang. Pareltjes als Jealous Guy & Cold Turkey doen toch denken aan het muzikale genie dat Lennon moet geweest zijn, maar zijn werk komt op geen enkel moment in de buurt van The Beatles. Waarschijnlijk een goeie synthese van zijn werk, maar het maakt mij in elk geval niet nieuwsgierig naar z'n andere cd's.

Zwak eerste deel!

Op het eerste deel (zoals jij het noemt) vind je pareltjes als #9 Dream, Mind Games, War Is Over, Love, Whatever Gets You Thru The Night. Dus ik vraag me in hemelsnaam af waar je het over hebt.

avatar van avdj
Inderdaad niet echt zwak te noemen.

Bij Give Peace a Chance of Power to the People had ik echt zoiets van, John, waar ben je in godsnaam mee bezig? De boodschap in Imagine vind ik rakend door de emoties die de MUZIEK met zich meebrengt. De 2 liedjes die ik eerder al noemde vind ik irritant! In deel 2 komt het muzikale meer aan bod. Neem nou Cold Turkey, rillingen gewoon!

Ok, jij vindt Give Peace A Change en Power To The People dus irritant, dat is nu helder.
Maar wat vind je dan van de andere nummers van het 1e deel die ik in mijn vorige bericht opnoemde, persoonlijk vind ik dat namelijk allemaal topnummers!
Cold Turkey vind ik trouwens ook geweldig! Lekker agressief.

avatar van avdj
Power to the People vind ik ook niet echt slecht. Alleen wel hippieteksten, tja...dat was Lennon.

avatar van HiLL
Give Peace a Chance en Power tot the people is zeker niet mijn ding. Mij te hippie. Instant Karma vind ik een goed nummer! Imagine...ach ja wel mooi maar nee, ook niet mijn ding. Zo nu en dan misschien wel. Cold turkey, I'm losing you, Jealous guy, Woman vind ik echt lekker!

Whatever gets me Thru the Night: oppervlakkig vrolijk
#9 Dream: zo gewoontjes
War is Over: dat koor, en die violen, man!!!
Mind Games: mooi!
Love: mooi

avatar van avdj
Mind Games vind ik ook erg goed. Maar deze verzamelaar is natuurlijk compleet overbodig geworden sinds de dit jaar uitgekomen "Definitive Lennon" Deze is toch behoorlijk incompleet. Als je Lennon wil ontdekken lijkt het me wel een goede keuze.

Bob Cremers
John Lennon maakt de mooiste liedjes

avatar van sq
sq
avdj schreef:

Incompleet: Ja. Goede keuze: wel om te luisteren, niet om te kopen, want je zou liever geen verzamelaar zonder "Working Class Hero" aanschaffen.

Zelf heb ik "Legend", en die staat (woensdag nog gezien) in veel winkels in de "3 voor 25" bak waar ik m ook uithaalde eerder dit jaar. En dat vind ik dan toch wel een betere keuze.

avatar van Thuurke
Dit is de enige Lennon CD die ik heb en vindt het wel genoeg zo. Lennon solo heeft mij nooit zo geboeid en met dat rare Ono ding erbij vindt ik het al helemaal niks.

De latere Beatles platen vanaf Rubber Soul en Revolver vindt ik goed en McCartney samen met Wings. McCartney solo vindt ik ook minder, idem als Harrison en Star solo.

avatar van Lamontagne
Helemaal mee eens.

Love vindt ik een zeer mooi nummer. Als je je koptelefoon opzet en het nummer begint hoor je als je goed luisterd de mooiste akkoorden van het nummer langzaam opkomen. Jammer dat ie zo zacht begint.

Het album zelf 3,5 sterren

Kid A(cid)
Wat vind ik dit een saaie rotzooi eerlijk gezegd.

Ik ben sinds een aantal maanden, een echte John Lennon fan geworden! Niet alleen zijn muziek, maar ook waar die voor stond, zijn humor, hoe die zich gedroeg, zijn houdingen!

Ook erg leuk, dat die goede vrienden was met Uri Geller! Wat veel mensen, denk ik toch niet weten. Natuurlijk niet belangrijk, maar ik vond het leuk om te weten.

Over dit album, moet ik toch wel zeggen: ik vindt het FANTASTIES!!! Echt recht vanuit me hart, zonder na te denken, echt fantasties!!!

Het is mijn eerste album van John Ono Lennon en ik weet zeker dat het zijn beste is!

Vooral Jealous Guy (die ik nu toevallig luister ), dat is toch wel mijn all time favorite!!! Daarna komen Beautiful Boy (Darling Boy), Woman, Love, Dear Yoko, Instant Karma!, Imagine! En noem maar op! Het hele album vind ik gewoon ontzettend goed!

Maar Jelous Guy is zo'n gevoelig nummer net als Woman en Love! Echt knap, dat die dat zo kon creëren! Imagine is natuurlijk ook FANTASTIES! Overigens, ook het meest gecoverde nummer of all times!

Sean Lennon heeft trouwens ook leuke liedjes gemaakt en zal die ongetwijfeld nog steeds maken! En hij lijkt ook zo ontzettend veel op John! Echt fantasties!

JJ_D schreef:

Helemaal mee eens! Zoals ik al aangaf, is Jealous Guy mijn favoriete nummer voor altijd!

JJ_D schreef:
War is Over: dat koor, en die violen, man!!!
Mind Games: mooi!
Love: mooi

War Is Over: Mooi man dat koor, lekker muzikaal!
Mind Games:Niet mooi, maar zeer mooi!

Maar dat is natuurlijk, mijn mening!

avatar van FunkStar
Goeie verzamelaar als je nog niets van John Lennon in de kast hebt staan! Vele bekende hits staan erop, alleen mis ik de singles Mother en Woman Is The Nigger Of The World! Ik vind het nummer (Just Like) Starting Over erg mooi, volgens werd het destijds uitgebracht na de dood van John...?

avatar van Blokkie
Ik vind Pal McCartney solo vele malen beter dan Lennon. Dit is de enige cd die ik vand e beste man heb en ik hou het hier lekker bij.

Stijn_Slayer
Net door de bus gevallen. Een mooie inkomer, al zijn er wel betere verzamelaars. Het voordeel is alleen dat deze een stuk goedkoper te krijgen is. Sowieso is deze de moeite waard voor de 'non-album tracks', en het is leuk dat er uit elke periode wat genomen is.

Een verzamelaar is natuurlijk nooit compleet, maar 'Working Class Hero' had er toch wel opgemoeten vind ik.

Muzikaal is deze natuurlijk alleraardigst.

avatar van lennon
Dit was mijn 1e Lennon cd.. een goede kennismaking blijkt nu jaren later, want uiteindelijk is deze vervangen door al het originele werk!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Bijzonder album van een bijzonder mens.
Rasmuzikant, idealist,provocateur.
Ben niet zo"n liefhebber van Give Peace A Chance & Power To The People vanwege het eindeloze herhalen van de tekst.
Desalniettemin een fraai album met parels als Love, Imagine, Jealous Guy,Woman & Starting Over.
Wel een niveau minder dan het werk van The Beatles overigens maar hetzelfde geldt voor McCartney.
Was verbijsterd als 16 jarige op 8 december 1980 s"ochtends aan de ontbijttaffel toen het bericht bekend werd dat John was vermoord.
Dat soort momenten blijven je leven bij.
Ook zullen wij nooit weten wat voor een muzikale ontwikkeling John nog doorgemaakt zou hebben na 1980.

Mooi stuk, T.S.. Hier valt eigenlijk geen woord aan toe te voegen. Mooie collectie. Maar zoals Stijn al memoreerde, Working Class Hero had er eigenlijk bijgehoord. Eén kleine opmerking nog. Ik denk dat je bedoelt 9 december 1980 's ochtends. Tja, toen stond mijn wereld ook even heftig stil.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ja Ad, je hebt gelijk het moet inderdaad 9/12 zijn.
Working Class Hero heb ik gelukkig ook in huis, op het album Wonsaponatime.
Wat overigens ook een fraai album is.

avatar van musician
Ik blijf er bij, dat John Lennon sterke uitersten heeft gekend, zo aan het begin van zijn solo carriere.

Het prachtige Imagine/Jealous guy aan de ene kant tegen het werkelijk infantiele Give peace a chance/Power to the people aan de andere kant.

En het kan mij niet schelen, welke tijdsgeest er mee naar boven wordt gehaald, muzikaal gezien is er niemand die ook maar enige waarde kan hechten aan een klap-op-tamboerijn-solo met 1000 keer een herhaling van het zinnetje All we are saying, Give peace a chance.

Gelukkig heeft John Lennon meer en betere muziek gemaakt. Het prachtige (en ook enigszins breekbare) Love bijvoorbeeld, Mindgames en Nr. 9 dream.

Maar ook aan zijn latere werk op Double fantasy is weinig aan te merken, het Yoko Ono gedeelte even daargelaten.

Legend heeft vergelijkbare nummers met deze Collection en is beter van geluid. Er is ook veel uitgebreider verzameld werk van John Lennon uitgebracht, en dat maakt deze Collection inmiddels overbodig.

avatar van bikkel2
Ik kreeg deze in 1982 op Sinterklaasavond . Toen deden we nog suprises en rijmpjes .
Ik was in deze periode behoorlijk into Beatles en kwam deze verzamelaar als een geschenk uit de hemel .
Natuurlijk ook uiteindelijk op cd aangeschaft en het blijft een prima compilatie .
het geeft een aardig overzichtje van de grillige solocapriolen van Lennon die duurde tot 1975 en ineens in 1980 weer een herstart kreeg .
Van Give Peace A Chance en Power To The People heb ik ook nooit veel moeten hebben . Te publiciteitstunterig en feitelijk te ondermaats voor een groot liedjesschrijver als Lennon , die het hele Love/Peace verhaal een beetje te veel gebruikte naar mijn idee.
Daarna wordt het bepaald beter en is het vooral het sobere maar o zo rake Love een juweel .
De pakkende pretpop van Whatever gets You Trhu The Night is eveneens een favoriet . Een song die je eerder van een McCartney verwacht .
Mind Games , Het onovertroffen Imagine , Jealous Guy , geweldige klassiekers .
En dan de Double Fantasy periode . Een album die mij niet geheel kan boeien , maar deze geselecteerde songs zijn allerzins de moeite waard . Watching The Wheels en Beautiful Boy (darling boy) behoren zonder meer tot zijn betere werk .
Cold Turkey en Move Over Ms. L zijn prima afsluiters . Dear Yoko is een niemendalletje en had achterwege gelaten mogen worden .
Over het algemeen een prima overzicht van de ex Beatle . Maar niet de definitieve .

avatar van rkdev
Blijf een haat-liefde verhouding houden met deze ex-Beatle. Ik geef toe dat ik meer een McCartney-man ben, maar dat neemt niet weg dat Lennon ook briljante composities heeft gemaakt.

Toch denk ik dat een best of meer dan voldoende voor me is, en daarom heb ik enkele jaren geleden deze ook aangeschaft. Tuurlijk staan mijn favorieten er op (#9 Dream, Mind Games, Imagine, Jealous Guy en Beautiful Boy), maar ik mis bij nader inzien ook nummers die ik geweldig vind zoals Nobody Told Me, Nobody Loves You (When You're Down and Out) en Working Class Hero.

Denk dat ik deze dus maar eens ga inwisselen voor John Lennon - Working Class Hero (2005) . Iemand interesse in deze ?

Father McKenzie
Gekocht destijs voor Move Over Mrs. L, dat ik toen nergens anders kon op vinden.
Goede verzamelaar, maar ondertussen is er die dubbele en completere;
John Lennon - Working Class Hero (2005)

Ik zal het die klootzak van een MDC nooit vegeven wat hij die arme Lennon op 8-121980 heeft aangedaan, wie weet wat Lennon in de eighties nog had kunnen betekenen.....

avatar van Thuurke
....New Wave, House, Techno, Rave, Britpop, Grunge, of nog meer van die zeikliedjes over Yoko Ono?

avatar van musiquenonstop
Was in 1987 al wel Beatles fan, maar kon alleen een deuntje van John Lennon solo, toen ik eindelijk uitgevonden had, dat het deuntje Imagine was kocht ik deze plaat. En dat was een goede keuze, werd door deze plaat gelijk mijn favoriete Beatle.

Imagine kan ik niet echt meer horen, en Happy X-mas heeft me nooit geboeit (haat kerstmuziek), maar verder weinig op aan te merken. Mind Games (inmiddels ook het complete album) is veruit mijn favoriet.

avatar van Queen Bitch
ik heb deze cd laatst uit de kast gevist bij mijn opa die nog zowat een hele zolderkamer vol had liggen met cd's die hij niet meer draaide. komt goed uit want ik heb eerlijk gezegd nog niet zo heel veel in mijn bezit van lennon. dit is een prima verzamelaar, alleen een beetje jammer dat er niet meer nummers van plastic ono band op staan(enkel love staat hier op).

avatar van paulmccuytney
Over het algemeen is dit een goede verzamelaar, al mis ik toch een paar schitterende nummers als "Working class hero", "Mother", "Gimme some truth" en "Woman is the nigger of the world". Daarentegen hadden tracks als "Power to the people" en "Cold Turkey" (imo het meest waardeloze nummer dat Lennon ooit gemaakt heeft) er van mij niet op gehoeven. Maar John Lennon zal best andere compilaties uitgebracht hebben die wel aan deze samenstelling voldoen. Dus wel goed, maar lang niet compleet. Daarom een 3,0.