Toontje Lager - De Beste Van (1990)

Label: Sky (II)

1. Net Als in de Film (3:29)
  2. Ben Jij Ook Zo Bang (2:40)
  3. Morgen Misschien (3:46)
  4. In Gedachten (4:35)
  5. Alle Dagen Dorst (4:02)
  6. Fijn Na de Dood (5:10)
  7. Stiekem Gedanst (3:35)
  8. Zoveel Te Doen (4:38)
  9. Viel Die Maar (4:25)
  10. Vroeg of Laat (4:38)
  11. Lente in Twente (3:03)
  12. Niemand (3:00)
  13. Hart van Goud * (3:45)
  14. Nooit Meer Zeuren * (3:35)
  15. Het Beest in Mij * (3:50)
  16. Als Ik 'N Meisje Was * (3:25)
In Duitsland had je Neue Welle, in Engeland New Wave.
Groepen met maatschappelijk kritische teksten, in Nederland had je vergelijkbare bands als Toontje Lager, Goede Doel, De Dijk, Klein Orkest.
Doe Maar had dat bij het eerste album nog minder, pas bij de komst van Hennie Vrienten een stuk meer.

avatar van vigil
Ja dat komt in die nieuwe docu ook goed naar voren Ernst Janz was de romanticus en Henny zeg maar meer de punker.

Zonder Henny zou Doe Maar nooit zo groot zijn geworden.
Ernst en Henny waren beide geliefd, maar Henny was duidelijk de frontman.
Die kwaliteit heeft een Erik Mesie niet.
Het Goede Doel had wel weer twee frontmannen, maar die misten de uitstraling van Ernst en Henny.

een met Deric.

in die docu was Piet Dekker ook nogal teleurgesteld dat ie geen deel heeft uitgemaakt van de succesformule. Maar hij vergeet wel even dat zijn vertrek ervoor heeft gezorgd dat Henny Vrienten kwam. En dat toen pas het feest is begonnen. Als het bij Piet Dekker was gebleven was Doe Maar waarschijnlijk niet verder gekomen dan 1 album.

Maar.. om bij Toonte Lager te blijven, in die periode waren er heel veel leuke NL bands, waaronder TL. En ook bij TL heeft er een zangers wisseling plaatsgevonden, en pas toen Mesie erbij kwam werd het wat.

Dat wist ik weer niet, halfje erbij trouwens, merendeel zijn toch wel mooie nummers.

Ik wist niet dat Martin Gore van Depeche Mode bij Toontje Lager heeft gespeeld, maar hij zit hier toch echt op de albumhoes op de voorgrond.

avatar van vigil
Haha, dan speelt Martin l. Gore tegenwoordig ook gitaar bij Marco Borsato

Ja die Martin is wel BINNEN!!

avatar van luigifort
Haha die Gore is wel van alle markten thuis zeg..dit is wel het favoriete nederlandse bandje uit mijn jeugd..

Toontje Lager. Ook zo'n band die maar kort aan het succes mocht ruiken.
Leuke en best wel zinnige teksten, aardige liedjes.
Wel altijd wel wat moeite gehad met Erik Mesie.
Toen echt zo' n huisarts in opleiding type.
Niets mis mee...... maar zijn stem en uitstraling heb ik altijd al gezapig ervaren.

Ik had meer met het Klejn Orkest en Het Goede Doel toendertijd.

Martin Gore !!! Ha, ha , ha....

avatar van luigifort
Haha ja wel beetje netjes id die mesie goeie typering..geen idee waarom ze t niet lang uithielden..tijdgeest? Echt begin 80 muziek..ms was hun tijd voorbij..

Ik denk dat het wel met de tijdsgeest te maken heeft nderdaad.
Er waren maar een paar acts uit de ned.pop die overleefden.
De Dijk bijv. en Frank Boeijen die solo ging en het idolengebeuren van zich afschudde.

Mesie heeft het ook nog geprobeerd solo, maar daarmee kwam ie uiteindeljjk niet weg.

avatar van luigifort
Hehe inderdaad het heeft iets met idolisering te maken denk ik ook..degene die dat imago van zich afschudden hebben het gered..voorbij was de tijd van gillende tienermeisjes..

Ja, je komt op een punt dat het afgelopen is.
En dan komt de volgende fase. En da's vaak moeilijk.
Frank Boeijen heeft dat wel goed ingezien. De latere albums met groep is qua toonzetting al donkerder en serieuzer.
Hij heeft dat omslagpunt goed in de gaten gehouden.
Hij kon in wezen veel makkelijker een doorstart maken.

Mesie treedt volgens mij nog wel op, maar veel verder dan het Toontje Lager materiaal zal hij niet komen denk ik.
Is nu een goud v oud artiest voor dames op leeftijd die toen meisjes waren.

Pffff waar blijft de tijd........ beangstigend soms

avatar van luigifort
Hehe id bikkel ouwe dametjes id met bh tjes gooien naar Mesie..tja time flies indeed..straks staan wij met een rollator bij n concert van Radiohead bv in the not so distant future.. old creeps

Ja, dan moet jij mij voorduwen luigi. Jij bent 10 jaar jonger.

Zou toch wat zijn...... ha ha

avatar van luigifort
Gheghe..no problem ..benieuwd wat voor muziek ze dan maken..ws zit hun kunstgebit dan niet meer in its right place . Maar zonder dollen..Zonder jou van Mesie vond ik nog wel n heel mooi nummer toen..en de teksten van ze tja..maar het is pas juni nou duidt ook niet echt op literair talent

Lente in Twente !!!! Kom er maar eens op !

Ach, toen leuk. We moeten verder !

avatar van luigifort
Jep was leuk maar id time to move on..

Vroeg of laat blijft nu al meer dan 30 jaar een van mijn favorieten.