Ghost - Infestissumam (2013)

Zweden
Metal / Rock
Label: Loma Vista

1. Infestissumam (1:42)
  2. Per Aspera Ad Inferi (4:09)
  3. Secular Haze (5:08)
  4. Jigolo Har Megiddo (3:59)
  5. Ghuleh / Zombie Queen (7:29)
  6. Year Zero (5:51)
  7. Idolatrine (4:24)
  8. Body and Blood (3:43)
  9. Depth of Satan's Eyes (5:26)
  10. Monstrance Clock (5:53)
  11. La Mantra Mori * (5:14)
  12. I'm a Marionette * (4:52)
  13. Waiting for the Night * (5:36)
  14. If You Have Ghosts * (3:34)
  15. Crucified * (5:13)
  16. Secular Haze [Live] * (5:27)
avatar van Don Cappuccino
Hier heb ik heel veel zin in! Secular Haze is echt een geweldig nummer met dat orgeltje.

avatar van Kronos
Secular Haze gaat mij halfweg de eerste luisterbeurt wel wat vervelen. Voor een nummer van meer dan 5 minuten vind ik het nogal veel van hetzelfde.

avatar van Interlude
Year Zero is inmiddels ook online te beluisteren.
Zo benieuwd naar dit album, de twee vrij gegeven tracks beloven veel goeds!

avatar van Don Cappuccino
Wel jammer dat Papa Emeritus II niet de nieuwe paus geworden is.

Year Zero is inderdaad weer een geweldig nummer.

avatar van Don Cappuccino
Ik had even mijn twijfels na de eerste luisterbeurt, even wennen na Opus Eponymous. Dit album is namelijk een stuk slomer en gelaagder. Net tijdens de tweede luisterbeurt begon het kwartje te vallen, dit is gewoon een geweldige opvolger! De typische Ghost-sound is te horen maar het is ook een stuk proggier geworden, luister eens naar Ghuleh / Zombie Queen die zo te zien even in de tracklist moet toegevoegd worden. Satanistische popliedjes met orgels, ik hou er van!

avatar van RuudC
Meer prog en vooral meer pop. Niet voor niets dat ze een cover van Abba hebben opgenomen. Mij bevalt het stiekem ook wel.

avatar van Goldhand
Dit album blijft bij mij elke luisterbeurt nog groeien en ik vind het nu al fantastisch. Heerlijk veel keyboard aanwezig en gewoon sterke songs.
Voor mij minstens zo goed als het debuut.

avatar van Tha)Sven
Het debuut vond ik matig, de humor was tof, maar muzikaal was het niet echt interessant. Deze is inderdaad wat gelaagder en wat spannender. Alleen de mix vind ik wat tegenvallen. De lage tonen staan er wat te hard in, het had veel proggier kunnen klinken als die wat lager stonden. Maar dat is mierenneuken, dit is (zelfs apart van de humor) gewoon een goede plaat.

avatar van The_CrY
Ghost is echt een ontdekking voor mij. Satanistische muziek was nog nooit zo dreigend. Al die death/black metalbands met anti-christelijke teksten proberen met blastbeats de duivel op te roepen, maar dit is vele malen effectiever. Een 70s geluid met orgeltje en cleane zang á la Blue Öyster Cult en een dreigend apocalyptisch sfeertje, gemengd met een aantal hele grappige combinaties zoals het circusthema in 'Secular Haze', het samba-ritme in 'Zombie Queen', de 70s prog die mij wat aan Kayak doet denken in 'Body and Blood' en het britpop-deuntje 'Idolatrine', maar het mooiste is voor mij het kerkelijk klinkende, en dus eigenlijk het verraderlijkste, 'Monstrance Clock' dat een heuse trance creëert met dat koortje. Wie zegt er dat je hard moet spelen om kwaadaardig over te komen? Ghost bewijst dat ook de duivel van rustigere muziek houdt.

avatar van Edwynn
Secular Haze valt me nogal tegen. Een kermiswalsje dat maar eindeloos lijkt voort te kabbelen. Ik hoop nog wel iets van de compactheid van het debuut terug te vinden op Infestissumam.

Edwynn schreef:

Dat is zeker wel te vinden op Infestissumam. Luister maar eens naar Per Aspera Ad Inferi, dat nummer zit het dichtste bij de sound van Opus Eponymous.

avatar van Edwynn
Het is niet zo dat het per se compact moet zijn. Maar dit nummer vind ik wat aan de saaie kant. Vanavond kan ik het hele album luisteren. Het kan binnen de albumcontext zomaar wel goed vallen.

avatar van Kronos
Ik vind aan Secular Haze ook niet veel aan. 't Is dat je de associatie van een satanistische sfeertje maakt maar meer dan een vervelend kermiswalsje is het muzikaal inhoudelijk inderdaad niet.

avatar van RuudC
Dat Satanische sfeertje komt bij hordes bands beter over. Dan luister ik liever naar bands als The Devil's Blood, Blood Ceremony, Coven of het onbekendere Saturnalia Temple. Ieder zijn/haar ervaringen natuurlijk. Ik wil deze nog steeds wel op vinyl aanschaffen.

avatar van [WZ]
Maar al DIE bands nemen het net te serieus (nog steeds niet héél serieus, maar toch..) en dát is juist wat Ghost zo leuk maakt.. Dat en de pakkende songs, riffs en teksten. Ik vind 't zeer geslaagd.

avatar van Edwynn
De eerste indruk is dat het toch wel een leuk album is. De focus is wat verlegd naar de wat meer proggy symfodingen uit de jaren 70. Leuk zijn de kerkkoortjes. Tof zijn de orgeltjes die te pas en te onpas opduiken. Secular Haze lijkt toch het minste nummer te zijn. In Ghule/Zombie Queen laat Ghost horen toch wel raad te weten met langere stukken.

Maar waar de nameless ghouls vooruitgang boeken qua muzikaal avontuur, blijven de vocalen van Papa Emerdinges ernstig achter. Sterker nog, bij tijd en wijlen wordt zijn beperkte, zeurende gedram gewoon strontvervelend. Het wordt wel overeind gehouden door een keur aan pakkende poppy deuntjes.

Dreigend en apocalyptisch? Welnee Cry, ga eens gauw je onbedorven zieltje met Deathspell Omega spoelen ofzo. Geinig. Dat dan weer wel. Maar echt sterk en verrassend zoals het debuut? Nee, dat ook weer niet. Maar misschien zit er nog wel rek in want muzikaal gebeurt er wel meer dan op Opus Eponymous. Hoor ik daar bijvoorbeeld Therion in Year Zero doorklinken? En die koortjes dan. Die komen toch gewoon zo uit een Savatageplaat overgelopen?

avatar van HammerHead
Edwynn schreef:

Inderdaad, ik heb ze nu een aantal keren live gezien en het is alles behalve dreigend en/of kwaadaardig. Het is puur een gimmick met puik spelende muzikanten en een goede zanger, die een soort zwarte mis opvoeren. Moet wel zeggen dat ik het op plaat (de vorige dan) niet echt overtuigend en nogal mak vond over komen. Deze nieuwe moet ik nog beluisteren, hopelijk zijn ze gegroeid en is het wat spannender dan op hun debuut.

avatar van The_CrY
Edwynn schreef:

Hmm nou wat ik uit die metalladder aan Deathspell Omega gehoord heb klinkt mij niet zo aantrekkelijk en ik weet dat de bedoeling er bij Ghost heel erg bovenop ligt, maar juist omdat het niet van die zware black metal is komt het goed over, vind ik althans. Ik denk dat 'Secular Haze' zo op een soundtrack van een klassieke horrorfilm zou kunnen staan en het nog goed zou doen ook. Juist omdat een nummer als 'Monstrance Clock' zo tam en braaf overkomt, maar die tekst het helemaal niet is, vind ik het dreigend. Verder is de term apocalyptisch natuurlijk voor ieder persoon anders.

avatar van Dream Theater
Ik vind dit een hoogst vermakelijke cd met lekker in het gehoor liggende progrock. Ook de gimmick is natuurlijk apart en opvallend en maakt het samen met de muziek tot iets origineels.
Favoriete nummers Per Aspera,Secular Haze,Ghuleh en Year Zone (met lekkere foute videoclip).

avatar van Edwynn
Muzikaal is er op Infestissumam wel de nodige vooruitgang geboekt ten opzichte van Opus Eponymous. De progressief getinte stukken spreken wat dat betreft boekdelen. De gitaren voeren samen met een aanstekelijk orgel in diverse nummers een rituele dans op teneinde de duistere machten die aangeroepen worden tevreden te stellen. Het resulteert in wat meer uitgesponnen werk waarin toch vooral de aanstekelijke, zweverige sixties en seventiesfeel gewaarborgd wordt.

Toch heb ik het idee dat de sprankelende charmes van het vorige album hier wat bedolven worden onder de muzikale vooruitgang. De zorgvuldigheid waarmee de nummers gebracht worden gaat ten koste van het tempo en de vastberadenheid. In de kern vind ik tracks als Idolatrine en Body And Blood heel sfeervol, maar mis ik een beslissende kick.

Ook de zang van de geschminkte antipaus blijft achter in het geheel. Waar zijn klaagzang op het debuut een belangrijk hoofdingrediënt was, lijkt het op Infestissumam een hinderlijk struikelblok te vormen. Van het krachteloze gemurmel in bijvoorbeeld het toch al oervervelende Secular Haze zal geen demon zich aangespoord voelen om dingen te doen die de oproeper van hem vraagt. Eerder zal hij hen in een verzengend hellevuur doen laten lijden tot ver voorbij het einde der tijden. Laat het een waarschuwing zijn voor het volgende album. Nu kom ik niet verder dan het predikaat 'aardig.'

avatar van [WZ]
Ik vind er persoonlijk idd ook wat meer middelmaatjes bij zitten tov het debuut, maar de uitschieters (o.s. Zombie Queen, Year Zero, Monstranous Clock) zijn dan ook wel érg catchy en geniaal! (en toevallig zijn dát juist de tracks waar de zanglijnen wél heel prominent zijn..)

avatar van Don Cappuccino
Een halfje eraf en dat komt door Body And Blood, Idolatrine en Depth Of Satan's Eyes. Deze nummers halen het niveau van de andere nummers niet. Ghuleh / Zombie Queen vind ik het beste nummer van Infestissumam.

avatar van notsub
De mannen in de carnavalspakken uit het Vaticaan brengen hun zwarte boodschap in de lijn van hun debuut. Je mag toch aannemen dat dit een uit de hand gelopen grap is? Het succes van dat debuut heeft in ieder geval meer teweeg gebracht dan ze van te voren hadden verwacht. Deze CD ligt dus in het verlengde en had wel wat overtuigender ingezongen mogen worden. Het klinkt een beetje flauwtjes allemaal. Zo gaat het hellevuur doven, mannen! Uiteindelijk is het leuk vermaak, maar onder de voorwaarde dat het allemaal niet te serieus genomen moet worden.

avatar van wizard
Het vorige album was goed omdat het overduidelijk een (goed uitgevoerde) grap was. Na de eerste paar keren luisteren lijkt het op dit album alsof de band de grap nog een keer probeert te vertellen, maar dan als een serieus verhaal. Een beetje tegenvallend.

een album dat lekker in het gehoor ligt met als absolute klapper Year Zero

avatar van Kronos
Ik heb geen zin er een correctie voor door te sturen, maar eigenlijk heet de band nu Ghost B.C. en moet het hoesje dus ook veranderd worden. Die aanpassing van de bandnaam was een juridische kwestie of zoiets.

Blijft toch een lekker album na meerdere luisterbeurten. Mij verveelt het nergens. Dat gezeur van de zanger hoort er gewoon bij wat mij betreft.

avatar van Goldhand
Kronos schreef:

Als het goed is, zijn ze alleen in de VS 'Ghost B.C.', maar in Europa nog gewoon Ghost.

avatar van Kronos
Eigenlijk willen ze gewoon Ghost heten inderdaad. Bij mijn cd exemplaar, Made in the EU (Germany), staat nochtans Ghost B.C. op het hoesje. Misschien zijn deze normaal gezien voor de V.S. bestemd.

Hier op MusicMeter kan het in ieder geval wel blijven staan zoals het er nu staat.

avatar van Lau1986
Ghost laat met dit plaatje horen uitstekende muziek te kunnen maken en zeker geen eendagsvlieg te zijn. Ik vind deze plaat wat volwassener in geluid klinken als de voorganger. Tot nu toe ook wel mijn topper van het jaar. Vooral de afsluiter Monstrance Clock vind ik echt geweldig. Heerlijke sfeervolle plaat.

Wat betreft de naam. BC is er inderdaad bijgekomen voor juridische kwesties in de VS. De band gebruikt het BC verder ook alleen maar om het juridische te ontlopen in de VS.

avatar van wizard
Teleurstellend. Veel meer kan ik van deze opvolger van Opus Eponymous niet zeggen. Op dat debuutalbum mixte Ghost de charme van makkelijk meezingbare deuntjes met teksten die satanistisch met een hele vette knipoog waren. Dat mengsel werkte erg aanstekelijk.
Op dit album komt de band echter aan met een aantal wat langere nummers die wat complexer opgebouwd zijn, en die helaas ook onderstrepen dat de zang Ghost’s zwakke punt is. Tegelijkertijd kunnen veel nummers, lang of kort, niet overtuigen: Secular Haze, dat veel te lang voortborduurt op een vervelend kermisdeuntje, of Year Zero, dat na het intro inzakt, of Body and Blood, waarin teveel herhaling zit. Daarnaast zijn er nummers als Jigolo har Megiddo en Depth of Satan’s Eyes, die beide niet blijven hangen. Ook de teksten, die op het eerste album nog grappig waren, beginnen hier een beetje op een trucje te lijken.
Is het dan alleen maar ellende op dit album? Nee. Per Aspera Ad Inferi is, zeker in combinatie met het intro Infestissumam een geslaagd geheel, en met Idolatrine wordt het niveau van Opus Eponymous gehaald.

Na het debuutalbum vind ik Infestissumam erg tegenvallen. Ghost lijkt een grap die zichzelf serieus is gaan nemen.

3.0*