Jurassic 5 - Quality Control (2000)

Label: Interscope

1. How We Get Along (Intro) (1:14)
  2. The Influence (3:56)
  3. Great Expectations (3:37)
  4. Quality Control (Intro) (0:31)
  5. Quality Control (4:48)
  6. Contact (1:15)
  7. Lausd (4:07)
  8. W.O.E. Is Me (World of Entertainment) (3:57)
  9. Monkey Bars (4:06)
  10. Jurass Finish First (4:35)
  11. Contribution (3:45)
  12. Twelve (4:25)
  13. The Game (4:34)
  14. Improvise (3:28)
  15. Swing Set (5:18)
avatar van P Jay
Eigenlijk is alles erg goed aan deze cd en aan Jurassic 5 tout court, maar toch pakt het me niet altijd. De MC's flowen erg goed, erg old school en ze hebben een vet stemgeluid. Maar toch kan ik me "soms" ergeren, omdat ze meestal het zelfde stramien of ritme gebruiken in hun flow, waardoor het wat dreunend en afgerateld kan klinken. De beats zijn goed, maar als de beats wat "saaier" of minder afwisseled worden dan wordt dat dreunende in hun stem nog meer benadrukt en dan krijg ik het moeilijk.

Maar toch staan hier erg toffe nummers op en blijven het sterke MC's met leuke flows. Vandaar een "neutraler" cijfer, maar toch 3,5* omdat ik zeker wel kan genieten van dit album. Luistert goed weg...

favo's: The Influence, Jurassic Finish First, Contribution , Concrete & Clay...

avatar van Kos
Kos
P Jay schreef:

Yup.

Dit is helaas het geval bij alles van J5.

Doodzonde want in potentie zijn ze misschien de meest talentvolle rapcrew die er is.

avatar van P Jay
Kos schreef:

Inderdaad. Daarom krijg ik het ook niet over mijn hart om minder dan 3,5* te geven, want soms vind ik het geniaal en soms saai. Erg afwisselend... Maar als je hun teksten erbij haalt, heb je toch wel zoiets van: "fantastisch eigenlijk"...

Gekkenhuis
Wat P Jay zegt heb ik ook...deze groep had zoveel potentie, maar het is er nooit helemaal uitgekomen. A Day At The Races van hun album Power in Numbers vind ik overigens het beste hip-hop nummer ooit gemaakt.

avatar van YoG
YoG
..sluit ik me bij aan.. naar mijn smaak soms net iets te old-skool aangezet

Swing-set, wat een briljant nummer

avatar van thomzi50
Gruwelijke re-release trouwens!

gipspoot
Jurassic 5, een groep met opzich een vreemde samenstelling: 4 rappers en 2 DJ's. Maar met zijn allen leveren ze toch een uitstekend resultaat af in de vorm van Quality Control.

De eerste nummers zijn wat mij betreft gelijk de beste: The Influence (lekker hard afspelen), Great Expectations (heerlijke beat), Quality Control (leuke soort van samenzang en afwisseling in rap en de schreeuwtjes en andere stemmetjes op de achtergrond zijn ook erg leuk gedaan).

Maar daarna is het feest zeker niet afgelopen. Alle nummers kenmerken zich door prettige funky beats die sterk leunen op de old school. Dat de heren van Jurassic 5 van de 'oude stempel' zijn merk je ook wel aan de teksten zoals in Monkey Bars:

Now you know us but it's not the Cold Crush
Four MC's so we ain't the Furious
Not the Force MC's or the 3 from Treacherous
It's a blast from the past from the moment we bust

Verder stralen de teksten vooral positivisme uit en wordt ook in nummers als Lausd en W.O.E. , Hollywood, 'fakers', bling-bling en dergelijke aan de kaak gesteld. Teksten als deze (Lausd) laten duidelijk zien waar ze voor staan:

Yo, we are no superstars
Who wanna be large and forget who we are
Don't judge us by bank accounts and big cars
No matter how bright we shine we're far from being stars

Maar maatschappijkritiek of politieke boodschappen staan uiteindelijk niet centraal op dit album. Wat vooral leuk is, is de aflossing van de MC's onderling, lekkere battlerapteksten, harmonie. Quality Control is gewoon een heerlijk puur hiphopalbum van een groep met een hele eigen sound sterk beïnvloed door de old school periode.

4,5 ster

avatar van Shelter
De battlerapteksten heb ik niet kunnen vinden
Maar wel lekker album ja, niet heel vet...maar gewoon relaxed--> 3,5*
Ik vind die EP beter.

gipspoot
Ja idd dat heb ik idd verkeerd geformuleerd bedacht ik me na het herlezen (nog zo gehoopt dat niemand het door zou hebben ). Maar wat ik een beetje bedoel van die teksten dat ze beter zijn als de rest enzo beetje opschepperij enzo kan ff niet op het woord komen...

Maar 'wel lekker album' ? Zo dacht ik ook lang over dit album, maar beluister hem eens lekker met koptelefoon en teksten erbij. Aandachtig luisteren dan ontdek je hoe goed dit album wel niet is; tis maar een ideetje

avatar van Shelter
braggin & boastin op een creatieve manier ..zoiets?
hahaha.

Begrijp me niet verkeerd ik vind Jurassic 5 echt de shit en Live is het allemaal nog veel beter... (Trouwens tip; check Ozomatli eerste album, jurassic 5 in samenwerking met salsa band). Maar ik vind dit album "slechts" wel relaxed omdat de beats niet echt blijven hangen bij mij. Het is leuk om weer te luisteren, dan denk je weer jurassic 5 is de shit en daarna kan ik het album echt niet nog een keer luisteren. Na een paar weken is het weer de shit overigens.

Kwa teksten vind ik ze vaak ook wel aardig maar niet heel spectaculair... hahaha
Maar ik zal je ideetje eens ter uitvoer brengen, wie weet bedenk ik me ineens. De EP blijft wel beter

avatar van BZN
BZN
Ik vond dit een zeer plezierig album, luisterd lekker weg..
Redelijke teksten, fijne flows en soulfull beats!
Als je deze klassieker nog niet hebt, word het zeker tijd.

avatar van Timmie
Jurassic 5 heeft echt een magische formule om albums te maken .

avatar van Timmie
Dit is gewoon ultra dope, het komt omdat Jurassic 5 van het album zo'n goed geheel maakt alles sluit goed aan, er zit veel variatie in: tracks met veel rap, met wat minder rap, zonder rap, tracks met stemmen. Alles is perfect. Een ding is me opgevallen bij Jurassic 5 de laatste track van ieder album is instrumentaal (zonder raps, wel soms met stemmen) dat is zo dope . 4* voor nu waarschijnlijk 4,5*.

avatar van Ernie
begin deze zelfs al beter te vinden dan Power in numbers
Die beat van Quality Control is echt te goed

avatar van Nr.4
Dope album. Wat meer in gaan verdiepen na de vette liveshow van J5 vorige week. Het komt live altijd een stuk overtuigender over dan op plaat vind ik, maar staan zeer fijne tracks op.

avatar van Nr.4
Aantal vette originals vandaag weer opgezocht vanuit deze release, cool. Het is wel best wat veel van hetzelfde bij J5, maar gelukkig zijn er standout tracks waar ik van blijf genieten zoals de titeltrack, Jurass finish first en Concrete & clay. En elke bijdrage van Chali 2na, wat een stem.