Kashmir - No Balance Palace (2005)

Denemarken
Label: Red Ink

1. Kalifornia (5:29)
  2. Jewel Drop (4:22)
  3. The Cynic (4:25)

met David Bowie

4. Ophelia (3:58)
  5. Diana Ross (0:33)
  6. The Curse of Being a Girl (3:41)
  7. She's Made of Chalk (5:08)
  8. Ether (5:23)
  9. Snowman (3:16)
  10. Black Building (2:00)

met Lou Reed

11. No Balance Palace (8:02)
  12. Supergirl (Demonstrations Skizze) * (3:57)
  13. She's Made of Chalk [Single Revision] * (4:01)
Als deze net zo goed is als de 2 voorgangers ben ik dik tevreden.

zeker, ik ook! ben met name benieuwd naar dat nummer met David Bowie (een van mijn allergrootste helden!) ...

avatar van titan
titan (crew)
Ik kan jullie denk ik wel gerust stellen, want dit album doet weinig onder voor de vorige twee. In vergelijking met die albums klinkt deze wat losser, krachtiger en opgeruimder. Prima plaat verder, 4*.

nicolas
no balance? iemand gehoord van een aardbalans (aardbeving) in kashmir in pakistan? sorry dit kwam zomaar bij me op

nicolas schreef:

Niet zo doordenken hoor!

JonnieBrasco
BenicioDelToro schreef:

Niet zo doordenken hoor!

Waarom niet? Ik denk dat je bij muziek, en zeker bij muziek van bands als deze, juist moet doordenken. Dat maakt het interessant. Niet dat doordenken hoeft in dit geval, want het lijkt me vrij duidelijk dat het zware muzikale gerommel aan het begin en eind van het nummer No Balance Place te maken heeft met een aardbeving.

kvond het ook een goed album. Dat nummer van hun en Bowie vonk fantastisch... maar ook dat nummer met de stem van Lou Reed is zeker wel de moeite waard om te horen.

nezzo
ben zeeeeeeer benieuwd, de vorige 2 waren super. vanmiddag deze ff beluisteren:)

Electro_
Gisteren The Cynic gezien op MTV Brandnew en (op de zang van David Bowie na) vind ik dat een heel leuk nummer. Ik ga dit album wel even 'checken'.

avatar van Premonition
Wat een fantastische plaat! Hij ligt vanaf een week onafgebroken in de cd-lade. Beste plaat op dit moment.
Waar het tegenwoordig vaak ontbreekt is de combi spannende muziek en goede zanger. Nou, dat is bij Kashmir dik in orde!

The Light
Premonition schreef:

Mee eens! Ik heb dit album blind gekocht en ben er zeer enthousiast over. De nummers glijden gemakkelijk in het oor en blijven daar ook lange tijd hangen. Van verveling absoluut geen sprake. Ik hoor invloeden van U2 en Coldplay, maar daarnaast heeft deze band nog iets extra's. Een bepaalde sfeer die ik bij voornoemde bands wel eens mis.

Electro_ schreef:

Ahum... Beetje respect voor meneer Bowie hè!?

Electro_
Neuh, die heeft z'n beste tijd wel gehad.

hele vette plaat, wat een geluid...

avatar van Pinsnider
Heerlijke plaat: The cynic is moddervet met een heerlijk slepend ritme en de nog lang niet afgeschreven heer Bowie. Curse of being a girl kan me niet vaak genoeg op de radio voorbijkomen en persoonlijk prijsnummer is chalk: heeewwwrrlijk!!! Alleen vind ik het laatste nummer echt volslagen kansloze pretentieuze troep. Daarom dus 4 ipv 4,5 sterren!! Top!!

Hij wordt beter en beter naar mate ik hem meer ga luisteren

Hope Sandoval
oei, ik kende kashmir nog niet tot ik snachts werd overdonderd door the curse of being a girl in de achtbaan clip op MTV. erg mooi. kan mij iemand vertellen of de rest vd cd mij ook zo melancholish maakt?

avatar van Martin Visser
Pinsnider schreef:

Geinig, ik vind dat laatste nummer juist de beste. Als ze daar nou eens een album vol mee maakten, zou ik ze geen 4* maar een 4,5* geven.

Hope Sandoval
Erg fijn idd. Op http://www.toazted.nl/interview/304/Kashmir.html staat trouwens een erg leuk interview na Pinkpop. Check het ff uit.

avatar van Nicolage Rico
Martin Visser schreef:

Variatie is ook van essentiëel belang voor een album, toch?

avatar van Martin Visser
Nicolage Rico schreef:

Variatie is ook van essentiëel belang voor een album, toch?

Helemaal eens. Dat bedoel ik eigenlijk ook. Juist dat laatste nummer toont wat Kashmir nog meer in huis heeft dan gewoon goede rocksongs. Pas aan het eind van de plaat wordt nog eens wat uitgeprobeerd. Ik bedoel dus niet dat ze een album vol met dezelfde nummers moeten maken, maar die creativiteit van dat laatste nummer moeten gebruiken om nog meer afwisseling te krijgen.

avatar van Pinsnider
Ik ben het zeker met jullie eens dat het een mooi streven is geweest van onze Deense vrienden om op het eind nog wat te experimenteren, maar naar mijn persoonlijke mening is dit experiment falikant mislukt... Van mij hadden ze de expirementeerdrift er wel iets minder dik op mogen leggen en het wat subtieler aan mogen pakken...

avatar van HiLL
Een ware topper heb ik inmiddels wederom aan mijn collectie toegevoegd. Ik heb er €18 voor neergeteld en ik heb er geen spijt van. Wat een dreiging, een warmte, een donkere mysterieuze sfeer ademt dit album uit! Geweldig. De stem van de beste man doet mij soms denken aan Yorke, aan een Yorke die een aantal zanglesjes heeft gekregen en net wat meer 'beheersing' heeft ontwikkeld. Dit is een album wat (en welke eigenlijk niet) dat met name tot zijn recht komt door een koptelefoon. Dat is tot op heden nog niet gebeurd, als dat zo is dan kan de 4* van nu een 4,5 gaan worden. Een topper! Ben benieuwd naar de voorganger, alleen vanwege de hoes al het kopen waard.

avatar van musicfriek
Zo, net thuis en vanmiddag dit album gescoord. Vind het echt geweldig klinken!! Luister nu naar het nummer met Bowie. Deze muziek ligt mij wel

Hill, hij kostte bij Mediamarkt maar 14,99...

Edit: Wat is Denemarken ineens in trek bij mij, ook al een bericht bij Dance KO van een Deen...

musicfriek schreef:
Deze muziek ligt mij wel

En ik nog tegen je zeggen: ik denk niet dat dit wat voor jou is

Foutje...

avatar van HiLL
musicfriek schreef:
Hill, hij kostte bij Mediamarkt maar 14,99...

Wij hebben toch leuke overeenkomsten in muzieksmaak Friek!

HiLL schreef:
Wij hebben toch leuke overeenkomsten in muzieksmaak Friek!

Ja, ik geloof het ook! Hun vorige album wil ik ook zien te vinden. Nog meer leuke tips? (Kunnen we beter ergens anders doen geloof ik..)

Deze plaat groeit en groeit.... halfje erbij! 4,5*

Omayyad
HiLL schreef:
Ben benieuwd naar de voorganger, alleen vanwege de hoes al het kopen waard.

Aangezien ik zowel The Good Life als Zitilites beter vind dan deze plaat, kan ik je met klem aanraden deze zo snel mogelijk aan te schaffen, Heuvel...

musicfriek schreef:
Hun vorige album wil ik ook zien te vinden.

Vorige albums (meervoud) ook goed? Klop maar even aan