KISS - Destroyer (1976)

Label: Casablanca

1. Detroit Rock City (5:18)
  2. King of the Night Time World (3:21)
  3. God of Thunder (4:17)
  4. Great Expectations (4:25)
  5. Flaming Youth (3:00)

6. Sweet Pain (3:21)

met Dick Wagner

7. Shout It Out Loud (2:51)
  8. Beth (2:50)

met Dick Wagner

9. Do You Love Me? (3:40)
  10. Outro (1:25)
avatar van henk01
Ik niet, je zou het niet verwachten bij kiss, dat klopt

avatar van Rockfan
henk01 schreef:
Ik niet, je zou het niet verwachten bij kiss, dat klopt

Nu heb ik helemaal niks tegen ballads ook al zijn ze niet in lijn met het repetoire van deband maar er zitten toch wel enkel tenenkrommende miskleunen tussen en Beth is daar 1 van. En de stem de stem van Peter Criss doet ook al niet veel goeds.

avatar van vielip
Moet eerlijk bekennen dat ik Beth, naarmate de jaren verstrijken, minder ben gaan waarderen. Vroeger vond ik het wel een aardig nummer. Nu inderdaad best wel een zeikerig nummer. De enige uitzondering vind ik de versie die op Unplugged staat zit ik me net te bedenken. Die vind ik wel gaaf!

avatar van Edwynn
Zonder die lelijke 70's strijkertjes is het veel mooier inderdaad.

avatar van ricardo
Maar Edwynn de jaren 70 zijn inmiddels verstreken hoor, vraag vielip maar.

En op dat unplugged album uit 1996 zijn dus de strijkers verstreken als ik het goed begrijp?

avatar van Edwynn
Het zijn gewoon van die lelijke Barry Manilowstrijkertjes. Opvulsel. Terwijl het nummer dat helemaal niet nodig heeft. Die unpluggedregistratie heerst overigens over alle MTV unpluggedsessies. Pure magie.

Ik zocht ook even naar een gevatte woordspeling terug, maar die zijn aan de strijkstok blijven hangen.

avatar van Casino Boogie
Zijn er mensen die die de Ressurected versie van dit in hun bezit hebben? Zag deze gisteren liggen en ben benieuwd of deze nu echt wezenlijk anders is dan het origineel.

avatar van Von Helsing
Casino Boogie schreef:

Ik vind het verschil wel meevallen. De drums knallen wat meer en de kleine details, achtergrondgeluiden ed. zijn beter te horen.

YouTube - KISS - God of Thunder ( 2012 Remix ) - Destroyer Resurrected Album 2012

avatar van Casino Boogie
Bedankt voor je feedback, dan hou ik het denk ik maar gewoon bij het originele album.

avatar van Edwynn
De moeite niet waard. Zoals zoveel van die remastertjes en remixjes.

avatar van Brutus
vielip schreef:

Ik ben het met je eens dat de Unplugged versie van Beth erg goed is

Destroyer wordt door critici en veel fans gezien als het beste album dat de vier geschminkte mannen gemaakt hebben, en daar ben ik het wat dat betreft wel mee eens. Nummers als God of Thunder, Detroit Rock City en King of the Night Time World (onder andere) zijn toch wel uitgegroeid tot klassiekers van de band. Toch is niet alles goud wat er op deze plaat blinkt. Great Expectations, Beth en Sweet Pain zijn zwakkere composities. De productie van Ezrin en de mate waarin hij de band tot grotere hoogten heeft gepuscht maakt het geheel wel een plezierige ervaring. Mijn persoonlijke favoriet op deze plaat is wel Flaming Youth. Geen meesterwerk maar wel heel aardig. 3,0

avatar van Boermetkiespijn
Fijne plaat, met goede nummers! De cover spreekt ook aan, mooi geschilderd.

Favorieten zijn:

"Detroit Rock City", strak nummer. De intro doet een beetje aan als broekzakgesprek, leuk gevonden. In de rest van het nummer ben ik wel fan van de bassloopjes.

"God of Thunder" staat bekend als het lijflied van de band. Sterk nummer met alleen wat aparte samples.

"Great Expectations", hier hebben ze gebruik gemaakt van een stukje Beethoven, hou ik van! Fijn nummer.

"Shout it out Loud", dit nummer komt vaak terug bij Kiss als je kijkt naar optredens en andere platen. Toch verveelt het niet...

"Beth", vind ik een steengoed nummer, misschien ook omdat ik geen 'rocker' ben en deze ballad gewoon erg aanspreekt. De blazers komen uitstekend uit in dit nummer.

avatar van Heer Hendrik
En dan vergeet je de beste song nog op dit album:"King of a night time world" met zo ontzettend tof begint

avatar van ricardo
Algemeen word deze vaak als beste kiss album beschouwd. Waarom is mij eigenlijk volstrekt een raadsel. Het eerste nummer is super en een echte kiss klassieker, wat eigenlijk ook geld voor het tweede nummer. Shout it out loud en beth zijn ook geweldig, maar de rest vind ik maar middelmaat troef, of beter gezegd die doen mij eigenlijk zo goed als niets. God of thunder is echt geen reet aan en een ideaal skipmoment, voor mij het minste nummer op deze plaat. Ik vind b.v het debuut veel meer in aanmerking komen om algemeen als hun beste album te zien. Zeker als jaren 70 album. Ik speel het veel meer bekritiseerde dynasty nog liever af dan deze.

avatar van Edwynn
Pfoe God Of Thunder middelmatig? Dat kan. Maar niet in mijn boekje. Het musicalachtige Great Expectation is apart en ook de moeite waard. Dan houd je nog de meer gewone tracks Flaming Youth en Do You Love Me over die toch ook niet verkeerd zijn. Onderaan de streep een meer dan gemiddeld Kiss-album.

Door de koortjes en symfonische effecten wijkt ie wat af van de rest. Ik houd zelf nog meer van het ruwere Hotter Than Hell maar Destroyer mag ik ook nog altijd graag opleggen.

Als jaren 70 album is het debuut zeker het beste . Vind van dit album eigenlijk alleen detroit rock city en do you love me goed de rest niet bijzonder.

avatar van devel-hunt
Beth het is kitsch met een hoofdletter K, maar wel een wonderschone melodie en niemand die het beter kon zingen dan Peter Criss.

avatar van ricardo
@Edwynn: god of thunder vind ik rommelig klinken en verknoeid wat mij betreft het album na 2 super nummers. Misschien dat dat nummer mij beter was bevallen als laatste of 1 na laatste nummer. De nummers erna tot shout it out loud vind ik gewoon als doorsnee rocknummers klinken, die bij mij beslist niet blijven hangen. hotter than hell en vooral het debuut vind ik mooie rechtoe rechtaan album, wat mij beter bevalt dan de wat meer experimentelere albums als het om kiss gaat. Music from the elder vind ik dan wel weer ok. En hun jaren 80 zowiezo, vooral vanwege de wat steviger klinkende sound.

En Beth vind ik gewoon een wonderschone ballad waar ik graag naar mag luisteren, kitsch of niet. Ik zou die versie nog weleens een keer willen horen van mtv unplugged af uit 1996.

Na het succesvolle Alive! gooit Kiss het hier over een andere muzikale boeg met een veelvoud aan muzikale richtingen. Meer symphonisch en ook compositorisch sterker dan hun voorgaande drie studio albums. God Of Thunder, Flaming Youth en Beth vind ik de beste songs. Een rock klassieker wat mij betreft. 4,0

avatar van Funky Bookie
Heerlijke, ouderwetse rock. Een plaat vol klassiekers waar gek genoeg een vreemde eend in de bijt als Great Expectations toch lijkt te passen. God Of Thunder en Shout It Out Loud zijn mijn favoriete nummers.

avatar van loneranger
Een goed geproduceerde plaat onder de productionele leiding van Bob Ezrin, voor mij persoonlijk net ietsjes beter dan hun debuut. Favoriete songs: 'Detroit rock city', 'Flaming youth' en 'Do you love me?' 'God of thunder' hoor ik liever live zoals op 'AliveII'

avatar van Kronos
Favoriet van veel fans, al is Destroyer eerder wisselvallig. De stijl en het geluid worden uitgebreid maar niet altijd met succes. Great Expectations is het slechtste dat de band tot hiertoe maakte. In andere nummers worden refreintjes dan weer te vaak herhaald. Wel geslaagd zijn Detroit Rock City, God of Thunder en Beth.

83/100

avatar van Zagato
Wisselvallig is sowieso het sleutelwoord nij Kiss. Geweldige nummers worden afgewisseld met niemendalletjes. Als ze de helft van de albums hadden gemaakt met alleen de topsongs..,

avatar van iggy
Zagato schreef:

Precies zoals ik er dus ook over denk.

avatar van LucM
Misschien hun beste en meest veelzijdige studio-album in de jaren '70. Goed geproduceerd door Bob Ezrin die voor een helderder geluid zorgde zonder teveel de rauwe randjes af te slijpen en de band is ook beter ingespeeld. Een aantal meerbrul- en Kiss-klassiekers zoals God of Thunder, Detroit Rock City en King of the Night Time World en ook de ballad Beth mag er zijn.

avatar van E-Clect-Eddy
De hand van Bob Ezrin is duidelijk te horen op dit album en daarmee ook de muzikale link naar Alice Cooper. Überhaupt zit in het gitaargeluid veel overeenkomsten tussen KISS en Alice Cooper in die periode. Al dan niet het stempel dat Bob erop drukte, al zal gitarist Dick Wagner (RIP) daar ook aan bijgedragen in hebben. Ook Lou Reed, Peter Gabriel, Hall & Oates waren ook geen onbekende voor Dick Wagner, die bovendien ook nog meeschreef, meezong en produceerde aan vele nummers van diverse acts.

Heb de "Destroyer: Resurrected"-versie van het album uit 2012 nu voor het eerst gehoord en daar zit weinig verschil tussen. Het geluid is iets helderder (iets 'ruimtelijker') waardoor de zang wat beter te verstaan is, ook de dynamiek is iets breder (verschil tussen harde en zachte klanken).