Enigma - MCMXC a.D. (1990)

Duitsland
Pop / Electronic
Label: Virgin

1. The Voice of Enigma (2:08)
  2. Principles of Lust: Sadeness (4:15)
  3. Principles of Lust: Find Love (4:49)
  4. Principles of Lust: Sadeness [Reprise] (2:48)
  5. Callas Went Away (4:29)
  6. Mea Culpa (4:53)
  7. The Voice & the Snake (1:45)
  8. Knocking on Forbidden Doors (4:27)
  9. Back to the Rivers of Belief: Way to Eternity (2:19)
  10. Back to the Rivers of Belief: Hallelujah (4:15)
  11. Back to the Rivers of Belief: The Rivers of Belief (3:31)
  12. Sadeness (Meditation) * (2:43)
  13. Mea Culpa (Fading Shades) * (6:04)
  14. Principles of Lust (Everlasting Lust) * (4:50)
  15. The Rivers of Belief (The Returning Silence) * (7:04)
Supererotische muziek, de remixes ervan hebben nog een wat meer dromerige ondertoon dan de originelen (platinum album)
Iedere SM studio heeft deze muziek opstaan (geen grapje) en de opmerking dat je naar een zeer sexueel geladen soundtrack zit te luisteren is absoluut waar.
Luister je dan ook nog eens naar de teksten dan kom je tot de ontdekking dat deze muziek absoluut ook zo bedoeld is.

Geniaal gemaakt, schitterende bewerkingen en verveelt nooit.
Muzikale perfect op eenzaam hoog niveau.

avatar van paulmccuytney
Kocht destijds dit album met name om de hit Sadeness, dat ik toen echt een geweldig en vernieuwend nummer vond. Het album is eigenlijk een aaneenschakeling van lekkere wegdroom-nummers, maar wel op een aparte en voortreffelijke manier geproduceerd. Naast het genoemde Sadeness was ik toen ook helemaal weg van de track Mea Culpa. Dit werd een paar maanden later als opvolger van Sadeness op single uitgebracht, maar tot mijn grote verdriet bleek dit niet de albumversie te zijn, maar een soort remix waar ik helemaal niet zo van hield. Bijna iedereen dacht toen dat Enigma een eendagsvlieg zou zijn, maar een paar jaar later kwam het ijzersterk terug met de hit Return to innocence en het album The Cross of changes.

avatar van frolunda
Dat truukje met die Gregoriaanse zang is leuk maar op een gegeven moment vond ik het album toch wel erg gelikt klinken.Op zich best knap in elkaar gezet maar ik denk niet dat ik dit nog vaak zal draaien.Ik meende trouwens vroeger in die achtergrondzang van sadeness altijd Wim de Bie terug te horen.

WPE
Ooit gekocht, in een redelijk lang verleden. Leek toen wel erg mooi, maar is me toch wat tegengevallen. Een beetje saai.

avatar van dreamworks
Hoe kun je dit nou saai vinden?
Enigma is een van de beste blenders van deze eeuw.
Gooi er wat samples in en er rolt een meesterwerk uit.
Op dit niveau is dit echt nooit meer nagedaan.

avatar van dennisversteeg
Wat een briljant concept was dit destijds. Er was niets dat zo klonk (tenminste ik kende niets..) en dit klonk fris en origineel en sprak mijn toen nog 17-jarige oren erg aan.

Ik pak dit album nog steeds regelmatig uit de kast. Gedeeltelijk sentiment, maar vooral gewoon omdat het prima muziek is om naar te luisteren is of om op de achtergrond te hebben.

Onlangs hoorde ik voor het eerst de surround versie (te vinden op MCMXC a.D. - The Complete Video Album) en die geeft letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie aan de muziek (al werden de vage slow-motion filmpjes na een tijdje wel erg vermoeiend..). Erg aan te raden.

avatar van evert-jan
0,5
Heel strak geproduceerd, maar zwaar overschat album.
Heel veel knip en plakwerk, het echtpaar Cretu heeft duidelijk iets met kaarsvet en iets met 'een kap over je hoof'd, ieder z'n meug.
Ik respecteer ieders mening en overtuiging, maar ten tijde van dit album suggereerde Cretu dat hij en zijn vrouw Sandra (inderdaad meid, you 'lll never be Maria Magdalena) dat ze bekeerd waren tot het Boeddhisme, en vandaar uit dit album hebben gemaakt.
Met Boeddhisme heeft het weinig tot niets te maken, knip en plak wat Bijbelteksten die je goed uitkomen bij elkaar, doe iets met Gregoriaanse muziek en zet er een beat onder, een vleugje Freud, nóg meer beat, kaarsvet en spookgeluiden, en strak, maar dan ook heel strak produceren, en het resultaat is daar. Ik heb niks tegen commerciële muziek, kan ook heel mooi zijn, maar om nou te zegen dat dit wereldschokkend en verbeterend is, wel nee, gewoon een goede porno plaat die zijn geld ruimschoots heft opgebracht onder het kopje 'ambient triphop new age'. Te fout voor woorden. maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Kitsch met hoofdletters. Mea Culpa. inderdaad!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Tja...ieder z'n smaak. Ik vond dit toentertijd een verademing t.o.v. een groot deel van de oppervlakkige en vervelende pop-deuntjes die je, overigens tot op de dag van vandaag, voorbij hoort komen op de radio. In dit geval doelende naar de hit "Sadeness".

avatar van Marco van Lochem
De titel van dit album geeft al aan in welk jaar het verschenen is, 1990, en wel op 10 december van dat jaar. Enigma is het project van de Roemeen Michael Cretu, geboren op 18 mei 1957 in Boekarest. In 1988 trouwt hij met de Duitse zangeres Sandra, die in 1985 een nummer 1 hit in Nederland had met “(i’ll never be) MARIA MAGDALENA”. Het album laat een cross-over van verschillende stijlen horen, allemaal begeleid door een aanstekelijke beat. Verder komen Gregoriaanse gezangen voorbij, een hijgende Sandra en mooie zangpartijen, door Cretu zelf. De eerste single, “SADENESS PART 1”, wordt nummer 1 in Nederland, ondanks de controverse die ontstaat, door kerkgezang en sensueel gehijg in 1 liedje. In Duitsland behaalt het album de dubbele platinastatus, eveneens in Australië en Zwitserland, in Engeland behaalt het 3 keer platinum, in Amerika zelfs 4 keer, wat neer komt op meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren. In 1993 verschijnt de opvolger “THE CROSS OF CHANGES” en daarmee verlengt Cretu het succes dat met het debuut is ingezet. Vorig jaar november verscheen het voorlopig laatste album van Enigma, met nog steeds Michael Cretu als “leading person”, echter zonder Sandra, waarvan hij in 2007 scheidde. “MCMXCa.D.” is een klassieker in het door Enigma min of meer zelf gemaakte genre.

avatar van pureshores
lekker relaxed aan het luisteren op het werk.
Het hele album voelt als een soort wandeling door een bos, dat gevoel heb ik altijd gehad, komt ook door alle bijgeluiden door de hele rit heen. Het album blijft door al die elementen ook 1 sterk maar ook repeterend geheel: de paarden, de panfluiten, het gehijg, de Gregoriaanse gezangen, de Soul II Soul beat.
Het nummer Callas went away laat het meeste los van al die elementen en staat een beetje op zichzelf.
Het Gregoriaanse koor op de intro van The rivers of belief; Way to eternity heeft wel een heerlijk rustgevend gevoel. Nog steeds een aparte luisterervaring