Enigma - MCMXC a.D. (1990)

Duitsland
Pop / Electronic
Label: Virgin

1. The Voice of Enigma (2:08)
  2. Principles of Lust: Sadeness (4:15)
  3. Principles of Lust: Find Love (4:49)
  4. Principles of Lust: Sadeness [Reprise] (2:48)
  5. Callas Went Away (4:29)
  6. Mea Culpa (4:53)
  7. The Voice & the Snake (1:45)
  8. Knocking on Forbidden Doors (4:27)
  9. Back to the Rivers of Belief: Way to Eternity (2:19)
  10. Back to the Rivers of Belief: Hallelujah (4:15)
  11. Back to the Rivers of Belief: The Rivers of Belief (3:31)
  12. Sadeness (Meditation) * (2:43)
  13. Mea Culpa (Fading Shades) * (6:04)
  14. Principles of Lust (Everlasting Lust) * (4:50)
  15. The Rivers of Belief (The Returning Silence) * (7:04)
avatar van musicfriek
Sadeness heeft een sound wat nooit zal verouderen. Is zeker heel goed over nagegedacht. Verrekte knap inelkaar gezet. Op zijn tijd is dit nog steeds een heerlijk album om op te zetten.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Toentertijd zeer invloedrijk album die z'n tijd best ver vooruit was. Tegenwoordig is het kunstje zo vaak herhaald, dat we het onderhand wel kennen. Toch vind ik dit op z'n tijd een lekker album om naar te luisteren. "Sadeness" blijft natuurlijk een klassieker, alhoewel ik "Mea Culpa" stukken aangrijpender vind vanwege het opzwepende en tegelijkertijd dramatische karakter die het nummer uitademt. Overigens klinkt de single-versie hiervan beduidend anders, maar niet minder slecht. Een nummer als "Callas Went Away" vind ik daarentegen weer niet zo heel erg bijzonder. Overigens zullen degenen, waaronder ikzelf, die 666 van Aphrodite's Child kennen, de vele samples en fragmenten hiervan herkennen die gebruikt zijn op dit album. Persoonlijk vind ik dat een beetje een smet op het album hebben. Maar ondanks alles blijf ik dit toch in z'n geheel een prima album vinden die om de zoveel tijd niet verkeerd is om weer eens op te zetten.

Supererotische muziek, de remixes ervan hebben nog een wat meer dromerige ondertoon dan de originelen (platinum album)
Iedere SM studio heeft deze muziek opstaan (geen grapje) en de opmerking dat je naar een zeer sexueel geladen soundtrack zit te luisteren is absoluut waar.
Luister je dan ook nog eens naar de teksten dan kom je tot de ontdekking dat deze muziek absoluut ook zo bedoeld is.

Geniaal gemaakt, schitterende bewerkingen en verveelt nooit.
Muzikale perfect op eenzaam hoog niveau.

avatar van evert-jan
0,5
Heel strak geproduceerd, maar zwaar overschat album.
Heel veel knip en plakwerk, het echtpaar Cretu heeft duidelijk iets met kaarsvet en iets met 'een kap over je hoof'd, ieder z'n meug.
Ik respecteer ieders mening en overtuiging, maar ten tijde van dit album suggereerde Cretu dat hij en zijn vrouw Sandra (inderdaad meid, you 'lll never be Maria Magdalena) dat ze bekeerd waren tot het Boeddhisme, en vandaar uit dit album hebben gemaakt.
Met Boeddhisme heeft het weinig tot niets te maken, knip en plak wat Bijbelteksten die je goed uitkomen bij elkaar, doe iets met Gregoriaanse muziek en zet er een beat onder, een vleugje Freud, nóg meer beat, kaarsvet en spookgeluiden, en strak, maar dan ook heel strak produceren, en het resultaat is daar. Ik heb niks tegen commerciële muziek, kan ook heel mooi zijn, maar om nou te zegen dat dit wereldschokkend en verbeterend is, wel nee, gewoon een goede porno plaat die zijn geld ruimschoots heft opgebracht onder het kopje 'ambient triphop new age'. Te fout voor woorden. maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Kitsch met hoofdletters. Mea Culpa. inderdaad!

avatar van Marco van Lochem
De titel van dit album geeft al aan in welk jaar het verschenen is, 1990, en wel op 10 december van dat jaar. Enigma is het project van de Roemeen Michael Cretu, geboren op 18 mei 1957 in Boekarest. In 1988 trouwt hij met de Duitse zangeres Sandra, die in 1985 een nummer 1 hit in Nederland had met “(i’ll never be) MARIA MAGDALENA”. Het album laat een cross-over van verschillende stijlen horen, allemaal begeleid door een aanstekelijke beat. Verder komen Gregoriaanse gezangen voorbij, een hijgende Sandra en mooie zangpartijen, door Cretu zelf. De eerste single, “SADENESS PART 1”, wordt nummer 1 in Nederland, ondanks de controverse die ontstaat, door kerkgezang en sensueel gehijg in 1 liedje. In Duitsland behaalt het album de dubbele platinastatus, eveneens in Australië en Zwitserland, in Engeland behaalt het 3 keer platinum, in Amerika zelfs 4 keer, wat neer komt op meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren. In 1993 verschijnt de opvolger “THE CROSS OF CHANGES” en daarmee verlengt Cretu het succes dat met het debuut is ingezet. Vorig jaar november verscheen het voorlopig laatste album van Enigma, met nog steeds Michael Cretu als “leading person”, echter zonder Sandra, waarvan hij in 2007 scheidde. “MCMXCa.D.” is een klassieker in het door Enigma min of meer zelf gemaakte genre.

Zeker. En heel mooi gezegd hierboven door Marco, een klassieker in zijn door Enigma zelf gecreëerde genre. Want uniek was dit zeker. Feitelijk een kruisbestuiving van dance, new age, ritmes als in triphop en gregorian chant. En zeer, zeer succesvol. Knap werk van die Cretu. Bij mij liggen de Enigma CDs op de stapel "Electronic Music".