AC/DC - Who Made Who (1986)

Alternatieve titel: Maximum Overdrive

Australiƫ
Label: Epic

1. Who Made Who (3:27)
  2. You Shook Me All Night Long (3:30)
  3. D.T. (2:53)
  4. Sink the Pink (4:13)
  5. Ride On (5:51)
  6. Hells Bells (5:12)
  7. Shake Your Foundations (3:53)
  8. Chase the Ace (3:01)
  9. For Those About to Rock (We Salute You) (5:53)
PriestMaiden
AC/DC – Who Made Who

Leuke soundtrack voor Maximum Overdrive.

1) Who Made Who: Lekkere rocker met een leuke clip.
2) You Shook Me All Night Long: Eén van de betere nummers op Back in Black.
3) D.T.: Heerlijk instrumentaal nummer. Simon Wright is mijn favoriete AC/DC drummer.
4) Sink The Pink: Standaard nummer.
5) Ride On: Enig nummer uit de Bon Scott periode. Bluesy nummer.
6) Hells Bells: Eén van de betere nummers op Back in Black.
7) Shake Your Foundations: Standaard AC/DC nummer
8 ) Chase the Ace: Heerlijk instrumentaal nummer.
9) For Those About to Rock (We Salute You): Typische afsluiter (zie live shows AC/DC).

avatar van vielip
Vandaag op vinyl gekocht. Ben geen fan van het Johnson tijdperk van de band maar Who made who (het nummer) vind ik te gek! Daarom toch maar gekocht. Wat blijkt? Er staan nog een aantal acceptabele Johnson nummers op (Hells bells, Shook me all night long en For those about to rock) die ik nog niet had en 2 instrumentale toppertjes (= geen Johnson). Ik ben er erg blij mee!

avatar van ricardo
Deze heb ik op ceejdeej nog nooit voor weinig zien liggen, meestal kost hij rond de 16 of 17 euro, vind dat een beste cent voor een verzameling van een gedeelte van de beste AC/DC nummers.

Voor 5 euro uit de opruimbak neem ik hem wel een keertje mee.

Wrom deze altijd zo duur is, is mij een volstrekt raadsel trouwens, want vind het niets bijzonders verder.

avatar van vielip
Ja zoiets las ik in een vorige post van je ook al geloof ik...

avatar van ricardo
Herhaling is de sterke kant van reclame.

avatar van vielip
Bij mij niet. Eerder het tegenovergestelde...

avatar van Metalhead99
Het is bijna een korte compilatie van de beste AC/DC nummers uit de Johnson periode.
Nummers als Who Made Who en Hells Bells blijven gewoon lekker, maar wat deze plaat vooral interessant maakt is het instrumentale Chase the Ace. Wat blijft dat een heerlijk nummer!

avatar van B.Robertson
In het najaar van '86 gekocht, behoort nog tot m'n eerste 20 LP's. Het nieuwe Who Made Who klinkt wat 'gladder' dan je van ze gewend bent, maar is een prima song. De twee nieuwe instrumentaaltjes vind ik wel goed; kan me D.T. nog herinneren in de film Maximum Overdrive. Who Made Who was voor mij tevens de kennismaking met Hells Bells, You Shook Me All Night Long en Ride On. Shake Your Foundations is hier in een iets andere versie te horen dan op Fly on the Wall, waar Sink the Pink ook afkomt; in beide gevallen behoren ze tot de betere nummers van dat album. Het afsluitende For Those About to Rock is een machtig mooie klassieker.

avatar van ricardo
Prachtig mooi plaatje die ik nu toch ook maar origineel op cd heb gekocht! Ride On vind ik dan best een vreemde eend in de bijt, want op alle nummers is Brian te horen, behalve op dat nummer waar Bon scott zingt. Het volledig instrumentale Chase the Ace past er ook mooi tussen. En natuurlijk de perfecte afsluiter met For Those About To Rock voor een AC/DC album!

avatar van gigage
Geweldige verzamelaar met 3 niet eerder uitgebrachte songs. En op de 2 fleye on the fence songs is Johnson nu wel te verstaan. Kan die hele plaat dan ook eens opnieuw gemixt worden?

avatar van Lau1986
Een heerlijke plaat van AC/DC. Ik had eerlijk gezegd niet eens door dat dit een verzamelalbum was. Ooit hoorde ik het titelnummer en vond dat eigenlijk geweldig. Later de plaat is op de kop getikt. Eigenlijk is het vanaf het begin tot het eind genieten geblazen.

avatar van AOVV
Een tussendoortje van AC/DC, want dit is niet echt een reguliere studioplaat, wel de soundtrack bij een film geregisseerd door de befaamde auteur Stephen King. Ik heb de film zelf nooit gezien, maar als ik de kritieken mag geloven, had King het beter bij schrijven gehouden, dus ik ga me er niet aan wagen (hoewel ik heel wat King-verfilmingen best goed vind en er ook wel wat boeken van heb gelezen). De muziek kennen we natuurlijk wel, op drie songs na: het titelnummer (leuke single), en de twee wat onbenullige instrumentals D.T. en Chase the Ace, die vooral verbleken tussen het uitgekiende materiaal op deze plaat. Daarbij valt het op dat er slechts één song met Bon Scott opstaat; het bluesy Ride On. En die past niet echt bij de overige songs, vind ik.

Al bij al wel aardig dus.

3 sterren

avatar van gigage
Eén van de fijnst klinkende dc albums, qua productie/sound.

avatar van B.Robertson
Destijds nieuw op LP gekocht. Was toen nog niet met alles bekend. Vooral Hells Bells sprak erg tot de verbeelding. Shake Your Foundations is anders dan de versie van Fly on the Wall; het duurt langer dat de drums invallen. Buiten dat om een uitstekend, ietwat gepolijst titelnummer en twee zeldzame gevallen van AC/DC-instrumentaaltjes als nieuw materiaal. Het epische For Those About to Rock vind ik van het oude werk zo ongeveer de laatste megaklapper die de heren opgenomen hebben. Zowel geschikt als opener en afsluiter van een album. Zit idd. een prima geluid in het album.

avatar van RonaldjK
Vaak te zien op Sky Channel (MTV Europe was er nog niet) was de videoclip van Who Made Who. AC/DC omarmde de nieuwe beeldcultuur innig. Nu had Fly on the Wall al vijf videoclips meegekregen, maar met deze niet goedkope clip én het album als soundtrack bij Maximum Overdrive integreerden clip, speelfilm en hardrock tot één geheel. Een film naar een verhaal van Stephen King over machines, auto's en apparaten die plotseling mensen aanvallen.
Succes is niet altijd te koop: de film flopte wereldwijd en als single haalde AC/DC hiermee in Nederland niet de hitparade. De tv in mijn ouderlijk huis toonde de beelden van Who Made Who echter frequent in die zomer van 1986 en elders op de aardkloot werd met de muziek een aardig zakcentje mee verdiend. Een kennismaking voor een nieuwe generatie fans. Overigens haalde het album in juni #47 in Nederland.

De groep tourde intensief en zo was er de mogelijkheid om een nieuwe single op grootse wijze te introduceren én een verzamelaar uit te brengen. De elpee bevat daarbij twee opvallende nummers. Dit omdat ze instrumentaal zijn: D.T. met een heerlijk slot, omdat het nummer vervolgt als je denkt dat het voorbij is en Shake the Ace. Geproduceerd door oudgedienden Vanda & Young, naar verluidt op de Bahama's, klinkt het typische grote drumgeluid van de jaren '80. Volgens website Q104.3 werden er nog eens drie instrumentaaltjes opgenomen die niet de plaat haalden.
Buitenbeentje is de blues van Ride on, dat bovendien de zang van Bon Scott bevat. Blijft een heerlijk nummer. Toch zou je zou verwachten dat de groep het nummer opnieuw had opgenomen met Brian Johnson, dan alweer voor het zevende jaar zanger bij de groep. Lukte dat niet door tijdsdruk, het intensieve touren en/of een welverdiende vakantie? Of wilde men simpelweg Scott meegeven aan een nieuwe generatie fans?

"Video killed the Radio Star" zongen The Buggles al in '79. Een profetische tekst. De volgende plaat van AC/DC werd zelfs Blow Up Your Video gedoopt.

avatar van vielip
Heb altijd het idee gehad dat dat gitaarloopje in Who made who later in iets aangepaste vorm is gebruikt voor het overbekende Thunderstruck.