Cypress Hill - III Temples of Boom (1995)

Label: Ruffhouse

1. Spark Another Owl (3:40)
  2. Throw Your Set in the Air (4:08)
  3. Stoned Raiders (2:54)
  4. Illusions (4:28)
  5. Killa Hill Niggas (4:03)

met RZA en U-God

6. Boom Biddy Bye Bye (4:04)
  7. No Rest for the Wicked (5:01)
  8. Make a Move (4:33)
  9. Killafornia (2:56)
  10. Funk Freakers (3:16)
  11. Locotes (3:39)
  12. Red Light Visions (1:46)
  13. Strictly Hip Hop (4:33)
  14. Let It Rain (3:45)
  15. Everybody Must Get Stoned (3:05)
  16. DJ Muggs Buddah Mix * (20:52)
avatar van JLjuju
Erg duister album. Alle beats zijn goed geproduceerd en B-Real's stem irriteerd me niet, hij past er goed op.
Nummers als Stoned Raiders, No Rest for the Wicked, Killafornia en Everybody must Get Stoned zijn gewoon erg dope nummers.
Er staat geen 1 minder nummer op.

avatar van JLjuju
Begin dit album echt super vet te vinden.
Naarmate je 'm meer luisterd begint de enorm koude, duistere sfeer je steeds meer te pakken.
De zon mag dan wel schijnen, en het is dan ook wel 30 graden op dit moment, maar als ik een nummer als Stoned Raiders opzet veranderd 't allemaal in een donkere boel en heb ik 't gevoel dat ik zelf op de trappen richting de Temple of Boom loop.
Ik blijf bij mijn mening over de hoes, het is de mooiste hoes die ik ooit heb gezien. Als je er even naar blijft kijken ontdek je steeds nieuwe dingen. Prachtig mysterieus geheel.
Een nummer als Stoned Raiders of Killafornia past precies erbij.

Stoned Raiders vind ik dus het beste nummer erop, ik heb werkelijk nog nooit een duisterder nummer gehoord (nee, zelfs Dynospectrum - Armor niet, en ook niet mijn eigen beats).
Hoe het al begint met die sample uit The Exorcist. Je weet al wat je te wachten staat, pure horror/thriller vertolkt in muziek. Het gezang lijkt van alle kanten te komen en de piano loop bestempeld de duisterheid nog maar eens, prachtig nummer.

Ik had echt nooit gedacht dat ik een album van Cypress Hill zo goed zou gaan vinden. B-Real's stem irriteerde me nogal, en de beats klonken op het eerste gehoor (zal wel weer half geluisterd hebben) helemaal niet zo duister.
Verhoogd naar 4,5*, waarschijnlijk kan dit nog hoger gaan worden.

avatar van Kossy
Illusions is één van mijn favoriete Hip-Hop nummers ooit, maar daarbij wel één van de weinige nummers van het album dat ik nog regelmatig luister...

avatar van Psycholamp
Zonde...

Sumulael
Duistere gangsta-rap van relatief hoge klasse. Ijzingwekkende producties met zwaar zieke en soms paranoia flows van B-real. Je wordt meegenomen naar de donkere kant van LA, waar gangs, geweld, sex en drugs heersen. Je waant je in donkere tempels waar je wordt bedwelmt door een mysterieuze mist van chronic, maar waar het gevaar continue op de loer ligt.

Welcome to the Temples of Boom.

avatar van Shelter
Wel mooi beschreven maar volgens mij heb je wat chronic nodig om dat echt zo intenst te ervaren hahaha.

Kan, maar hoeft niet .

avatar van MAS
MAS
Na Black Sunday (het beste Cypress album imo) laat Cypress Hill zien dat ze het in zich hebben om nog een klassieker te maken. Nummers zoals No Rest For The Wicked zijn gewoon echt genieten.

Goed album vooral de eerste helft is goed t/m nummer 6 daarna zakt het een beetje in maar nog steeds blijft het allemaal lekker klinken. Er is alleen een nummer dat ik zo hypcriet vind namelijk Strictly Hip Hop. Elke keer als ik dat hoor moet ik weer aan hun nieuwe album denken met die vreselijke feutenring van pitbull Armada Latina.

Sumulael
Tsja, tijden veranderen en mensen veranderen. Vooral rappers gaan in dat opzicht op den duur vaak de verkeerde kant op. Het is toch muziek van de straat, als zo'n gasten eenmaal miljoenen verdienen en leven als hollywood-sterren blijft er weinig interessants over om over te rappen vind ik. De kracht en creativiteit lijkt daardoor op een gegeven moment ook verloren gegaan. Rappers gaan soms dan ook helemaal de fout in, zoals Cypress Hill in die samenwerking met Pitbull. Maargoed, dat moeten ze natuurlijk zelf weten, ik blijf liefhebber van hun eerdere werk en laat het gros van wat zij daarna hebben voortgebracht links liggen.

avatar van KILLERBEE99
Of ik was nog niet gewend aan de Cypress Hill stijl of de voige albums bevielen me minder goed... Maar heb dit zojuist geluisterd en vind het best vet!

Qua sfeer ligt dit album dicht bij het triphop gebeuren.
Tricky, Portishead en Massive Attack.
Een stuk duisterder dan de vorige twee albums.
Ook moet ik regelmatig denken aan Insane Clown Posse.
Maar Cypress Hill weet het een stuk spannender te brengen.
Spookhuis hip-hop, met de nodige humorvolle knipogen.
B-Real als gastheer.
Een rondleiding verzorgend in zijn eigen krankzinnige hotel.
Bij andere rappers zou soortgelijk stemgeluid lachwekkend over komen.
Bij hem is het gewoon gepast.
Dj Muggs achter de knoppen, om de gasten de stuipen op het lijf te jagen.
Misschien wel het belangrijkste bandlid.
Ergens dwaalt nog de geest van een gestoorde Mexicaanse gangster rond.
Het album laat zich goed als een geheel luisteren.
Alles sluit heerlijk als een lange trip op elkaar aan.
Ondanks dat Black Sunday over het algemeen een stuk bekender is.
Dit is toch wel hun artistieke hoogtepunt.
De overgangen van het scary gebeuren naar meer Oosterse invloeden zijn perfect gedaan.
Cypress Hill duikt in een breed geassorteerde platenkast om hun nummers extra kracht te geven.
Als een jaar later Fun Lovin’ Criminals van zich laten horen met Scooby Snacks, weet je gelijk welk album ze het afgelopen jaar geluisterd hebben.
III (temples Of Boom).

avatar van Edwynn
Ooit gekocht en toen verkocht omdat ik in een verkeerde stemming vond dat ik teveel hip hopcd's had.
Spijt van.
Inmiddels wel al Black Sunday teruggekocht, maar deze moet ik ook weer in de kast hebben. Maar die verrekte boodschappenlijst reikt al helemaal van mijn achtertuin tot diep in het Veluwemeer.

In het begin wist ik ook niet helemaal wat ik met dit album aan moest.
Black Sunday sluitte meer aan bij de gitaarmuziek die ik toen luisterde.
Maar al snel de waarde van dit album ingeschat.
En dan heb ik ook nog de versie met die extra disc met de Buddha Mix.

avatar van Edwynn
Ik was diep into metal, maar omdat ik wat hiphoppende vrienden had, werd ik wel eens aangestoken door dingen die zij draaiden. Veel hiphop van toen was behoorlijk rauw en had een zelfde soort obstinate, rebelse houding als veel metalbands. Ik kocht het één en ander maar daar heb ik veel van weggedaan toen ik weer wat meer ' underground' in de metal ging. en dat is spijtig. Gelukkig heb ik nog wel het één en ander aan toffe platen bewaard.

Temples Of Boom sprak mij ook aan vanwege de de spookachtige productie. Ik moet het album gauw herbeluisteren om het te kunnen becijferen. Daarvoor is het te diep in mijn zieke geest weggezakt.

Ik heb er een halfje bij gedaan.
Zit allemaal wel erg goed in elkaar.

PriestMaiden
Een meer duister album dan de voorganger Black Sunday. Terug trage, lompe beats. Aan B-Real zijn stem zal ik nooit wennen. Ik verkies toch liever mijn G-funk platen boven Cypress Hill.

avatar van Ernie
Ik heb de eerste 4 worpen van Cypress Hill allemaal orgineel (waarvan 2 gratis gekregen )
en dit is toch wel hun beste naar mijn mening. Waar op andere albums ook echt goede songs en beats staan is dit het enige album van hun dat ik moeiteloos volledig uitluister. Die sfeer, die hoes, B-real zijn nassale stemgeluid dat hier zo goed bij past : werkelijk alles klopt aan dit schijfje. Killafornia is zowat 1 van de chillste songs die ik ken. Illuisions is gwn af die intro is zo mooi gedaan en als de snare invalt is het volledig genieten. Vanaf Cypress Hill IV werd het allemaal veel minder jammer genoeg...

avatar van Shelter
Deze weer een tijdje aan het luisteren, goede plaat hoor.
Hoe ze dat duistere geluid op de plaat kunnen behouden is echt knap.
Throw Your Set in the Air, Illusions, Killa Hill Niggas, Make A Move, Strictly Hiphop en Let it Rain zijn op dit moment de favorieten.
Was dit het album waarop de beef begon met Ice Cube trouwens of was het reactie op, ik meende een line te horen richting hem van Breal.

avatar van Ernie

juist even opgezocht omdat ik nog niets wist van deze hiphop-beef B-real heeft voor de release van deze TOB de plaat laten horen aan Ice Cube. Ijsblokje heeft vervolgens de hook van Thow your set in the air gebruikt voor de soundtrack van Friday met een andere titel (friday) zonder toestemming. Ice cube zou ook in elkaar geslagen geweest zijn door een homie van B-real... Dit is de link met de beste uitleg ervan (als die al correct is natuurlijk...)

avatar van Shelter
Ze hadden toch zijn ketting gejat of zo? Ik meen me zoiets te herinneren van Yo MTV raps.
De ketting van ice cube

avatar van Ernie
dat staat er ook ergens tussen.

avatar van gweah
Weer eens aan het luisteren. Zoals in eerder bericht al gezegd, deze heb ik vroeger helemaal grijsgedraaid. De luisterervaring wordt dus gekleurd door het feit dat het voor mij een nostalgische trip door memory lane is.

Maar productioneel is dit toch wel erg sterk. Wat een beats, wat een sfeer. En het is echt zo'n album dat je steeds minder hoort: een uniform geheel, alles in een dezelfde sfeer, geen party of crossover tracks. Muggs is dan ook de ster van dit album wat mij betreft.

Het enige is en blijft: het stemgeluid en de delivery van B-Real moet je kunnen trekken. Het is een "acquired taste" zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.

Tijd om mijn enigszins lage stem (3,0) te heroverwegen.

avatar van gweah
Ik zie nu trouwens dat Allmusic dat ook heeft gedaan: die hadden 'm op 2 (!) uit 5 sterren staan (wiki pagina van dit album verwijst nog naar de oude review van Jason Birchmeier). Er staat een nieuwe review van Stephen Thomas Erlewine en een nieuwe score van 3,5 sterren.

avatar van Nr.4
deze eindelijk eens aangeschaft. B-Real kan ik goed aanhoren, mits hij over goede beats heen rapt en dat is bij die oude Cypress albums wel het geval. Iets minder classic dan Black Sunday, maar heel dope album ook dit. Stoned Raiders en Illusions zijn m'n favorieten.

avatar van Come On
Wauw wat is dit vet! Uit mijn late jeugd, dus misschien is mijn beeld vertekend door nostalgie. Maar niettemin. Duister, donker, kaal, laag en traag. Zo wordt het niet meer gemaakt helaas. Artistiek hoogtepunt uit hun oeuvre wat mij betreft. God zij dank is de golden age of hip hop goed vastgelegd. Hier kan Kanye West nog een puntje of wat aan zuigen. Sterker nog: dit level wordt nooit meer gehaald.

avatar van Ernie
Ga hem ook nog eens opleggen als afsluiter van de avond altijd al mijn favo Cypress Hill album geweest

avatar van ASman
Favoriete album van Cypress Hill. Geweldige sfeer rondom de hele plaat en een reden waarom mijn ogen spontaan beginnen tranen wanneer ik weer eens een van die moderne hiphop-artiesten voorbij zie komen. Misschien staan er geen echte bekende hits van hen op deze plaat, maar het hele album klopt gewoon als een bus. Killa Hill Niggas, Let It Rain,...en niet te vergeten Killafornia!

"So who you gonna trust? Who can you trust? Not that shady motherf*cker in the city Los Scandalous"

avatar van Shelter
Throw Your Set In The Air was wel een hitje en Boom Biddy Bye Bye werd veel gebruikt voor films/series en ik weet niet wat
Maar eens hoor, vette CD

Deze classic van Cypress Hill is vandaag 20 jaar oud

Illusions is legendarisch goed & Killafornia blijft 1 van de zaligste beats ooit in mijn oren!

avatar van royals
Voor mij gelijk van kwaliteit als Black Sunday maar misschien een iets meer underground geluid. Ik heb veel van de instrumentals die ik nog vaak draai. De beats zijn hard hitting.

avatar van Frenz
Geef flauw idee hoe ik op Cypress Hill kwam, maar deze richting trip hop schuivende plaat is heel erg de moeite waard. Of ik B-real op langere termijn blijf waarderen vraag ik me wel af, het wel behoorlijk nasaal, maar die beats....

Trip hop??? Lol