Cypress Hill - III Temples of Boom (1995)

Label: Ruffhouse

1. Spark Another Owl (3:40)
  2. Throw Your Set in the Air (4:08)
  3. Stoned Raiders (2:54)
  4. Illusions (4:28)
  5. Killa Hill Niggas (4:03)

met RZA en U-God

6. Boom Biddy Bye Bye (4:04)
  7. No Rest for the Wicked (5:01)
  8. Make a Move (4:33)
  9. Killafornia (2:56)
  10. Funk Freakers (3:16)
  11. Locotes (3:39)
  12. Red Light Visions (1:46)
  13. Strictly Hip Hop (4:33)
  14. Let It Rain (3:45)
  15. Everybody Must Get Stoned (3:05)
  16. DJ Muggs Buddah Mix * (20:52)
DonDijk
Als hun minste? Dat snap ik totaal niet

avatar van Vincent Pigeon
Een van de beste zoniet hét beste hip-hop album ooit gemaakt. Dit was de reden waarom ik hip-hop ging luisteren.
Jaren geleden liet een vriend me tijdens een sportdag van de middelbare school me een stuktje van deze plaat horen op z'n casette walkman en ik was zo onder de indruk van de flow van 2 rappers op 'killa hill niggaz' (wat later trouwens u-god en rza van wu-tang bleken te zijn) dat ik per direct hip-hop fan werd. Wu-tang werd m'n nummer 1 maar de beats van deze plaat zijn tot op de dag van vandaag, zelfs nu ik al lang geen groen meer rook en hip-hop aanbid, ongeevenaard.
Ongelofelijk relaxte plaat, bv. als je terugkomt van een nachtje feesten; aangewezen materiaal!
4.5 sterren en als je hem nog niet kent; beluisteren die handel!

avatar van hnky
Heerlijke plaat. Blijft elk jaar terugkomen op mijn playlist (zo rond oktober, als de dagen korter worden). Alles na deze plaat is toch een stuk minder.

avatar van bver
Zonder enige twijfel het beste album van Cypress Hill. De sfeer, de beats en de raps...alles is 1 perfect geheel. Heb deze echt kapot gedraaid en net als hnky haal ik hem elke winter weer vanonder het stof......

avatar van wouter-d
ik vindt dit ook de beste plaat van cypress hill, het is denk ik ook hun meeste Hip Hop plaat, de rest is meer een cross over met andere stijlen.
Lekkere dreigende sfeer over deze hele plaat, no rest for the wicked is denk ik ook een van de vetste diss tracks die iik ken. Het is echt een bedeiging terwijl veel diss tracks niet veel verder komen dan een hoop gescheld.

Een erg vet album dus maar hij komt bij mij niet hoger dan 3,5 omdat ik er wel echt voor in de stemming moet zijn.

En de voorkants is de vetste hip hop voorkant die ik ken, is weer eens wat anders dan jezelf met een hoop goud om je nek op een autowiel te gaan zitten (verwijzend naar de lelijkste en meest afgezaagde voorkant allertijden zonder daarbij iemand bij de naam tee noemen)

avatar van Jorge-E
Ik weet al wie je bedoelt

EPMD
beste album van Cypress Hill... lekker duistere nummers...

ErwinQ
geniale duistere hiphop-beats en leipe teksten.. deze plaat krijgt de volle mep van mij

dis is hun beste plaat!!duister as fuck!

avatar van Lexicon Devil
Wat een plaat om eens het groene goedje bij te nuttigen.....

@Lexicon Devil: Die kaas is niet goed meer :-P

Timothebizkit
Ik was gisteren the Exorcist aan het kijken, en ik hoorde opeens een héél bekend stukje. Ik wist zeker dat ik het ooit had gehoord. Dus ben ik eventjes gaan zoeken in mijn 'cd-verzameling' en toen kwam ik deze weer tegen. En jawel, bij Stoned Raiders aan het begin.

Ik heb deze vlak na aankoop zo grijs gedraaid dat ik dat stukje nog kende. Misschien maar weer eens luisteren weet wel dat het toen een goede indruk heeft achtergelaten.

avatar van ViciouzZz
Dit was 1 van de 1e rap-albums die ik gekocht heb en ik blijf m vet vinden Het is idd het beste album van Cypress, lekkere keiharde nummers afgewisseld met een aantal wreed relaxte nummers Ben wel iemand die altijd meer de voorkeur gaf aan de wat rustigere nummers op dit album, maar stuk voor stuk blijven alle nummers meesterlijk...

Mijn voorkeur is dus ook wat meer de rustige kant op:

- Killafornia
- Illusions
- Funk Freakers
- Everybody must get stoned

avatar van JLjuju
Deze staat nu dus effe op nummer 1 bij download-prioriteit
Dit is geloof ik de vetste hoes die ik ooit heb gezien.

avatar van GarnalenPeller
Check my dramatics, brains get splattered dreams shattered.

Smul smul, ik hou zoveel van rauwe hiphop.
Leuke WU verassing op Killa Hill Niggaz. Die track klopt gewoon. De stacato stem van B-Real en de monotone flow van RZA en U-God passen geweldig bij elkaar, en dan nog dat spaanse gebrabbel er doorheen.

avatar van Carolaah
Cypress Hill, da's alweer lang geleden dat ik voor het eerst van ze hoorde..

Pas toen 'Can't get the best of me' uitkwam leerde ik ze beter kennen (ik was meer rockfanaat).. Toch beviel de rest van de nummers me toen ook al..

Dit album vind ik ook wel erg fijn.. Lekkere beats, flows, raps, fijn.. Heel fijn. Voor mij één van de fijnste hiphopgroepen. Wellicht ken ik er nog niet superveel, aangezien de underground veel te bieden heeft. En ik Cypress hill slechts ken door commercie.

Anyway ik vind het een fijne plaat

avatar van gweah
Dit ding heb ik zoooo grijsgedraaid... was een van m'n eerste hip hop albums.

Alleen al door nostalgie een heerlijke plaat.
Je hoort trouwens behoorlijk de RZA-invloeden vind ik, als je dit vergelijkt met Cypress Hill albums ervoor, dan klinkt het opeens een stuk duisterder, met al die pianoloopjes en zo...

Ik vind hun eerste album echter nog beter. Dat staat vol met classics.

Wie heeft er trouwens net als ik de limited edition dubbel-cd? Schijf nummer is een ruim 20 minuten mix met alle oude klassiekers, gemixed door Muggs.

grimy_jason
Enorm dope productie van DJ Muggs op deze plaat.... Je hebt hier zowel donkere producties als iets lichtere "trip" producties zoals bv Illusions , Funk Freakers en van die knallers zoals Strictly Hip-Hop....

grijs gedraaid dit album. Maar hij blijft goed. Duistere hiphop.
de muziek is ongekend mysterieus, en de stem van b real, maakt het allemaal nog vetter. Hier hoor je dat de toch al zeer dope Cypress Hill, zich muzikaal sterk heeft ontwikkeld.

Meesterlijke plaat!

avatar van Poles Apart
gweah schreef:

Ja, die versie heb ik ook, destijds nog in Duitsland aangeschaft. Luistert lekker weg die 'bonus CD'.

grimy_jason
De beste plaat van Cypress Hill, die productie van Dj Muggs hierop is gewoon geweldig. B-Real vult dit zeer goed aan met z'n iets of wat originele stem en heel de cd brengt een zeer aangename soms wat donkere sfeer met zich mee.
Dit is zo'n cd waar ik zowel geconcentreerd naar luister of ofwel als achtergrondmuziek opleg.

avatar van roelenbastiaan
Geweldig album. dit album kwam ook wel in een top tijd uit als het om trip/hop-hop gaat. dit was dezelfde periode als de hoogte punten van Massive Attack, Portishead en Wu-Tang Clan en vele andere. ze hebben elkaar ook wel beinvloed.

avatar van Timmovitsch
Deze heren staan voor de reden dat ik naar hiphop begon te luisteren en dit album is dan ook echt een stukje jeugd voor mij. Geniale plaat, krijgt dan ook 5 sterren van mij.

avatar van Psycholamp
Vet album van Cypress Hill. Werd toentertijd slecht ontvangen. Het is idd. wat minder toegankelijk dan Black Sunday en ook een stuk minder catchy, maar zeker niet minder goed, zo niet beter dan de voorganger. Perfecte samples en het hele album heeft een mooie duistere sfeer en uitstraling.
Het album hierna is ook nog prima te pruimen, maar daarna ging het snel bergafwaarts.

avatar van principal2000
Voor velen op MuMe blijkbaar het beste werk van Cypress. Voor mij niet. Ik kan dit album echter wel flink waarderen. Het ademt een bepaalde aparte donkere sfeer uit die wel past bij de stemmen van B-real en Sen Dog. Toch vind ik hun debuut beter, omdat ik daar alle nummer goed van vind. Hier staan toch wel een paar mindere op: Locotes, No Rest For The Wicked en Red Light Visions. Bovendien is die bonuscd bij mij gelijk in de vuilnisbak beland. Wel staan hier heel erg goede nummers op, die niet te vergelijken zijn met hun eerder werk.

gweah schreef:

Die heb ik ook, heb die mix alleen niet vaak geluisterd

avatar van Shelter
yep ik heb die bonus cd ook en die nummers die erop staan zijn echt vet. Normaal is het gewoon een leuk extraatje zo'n bonus cd...maar deze is echt added value.

Maar uhm die van mij is trouwens niet oude klassiekers, maar de nummers van dit album geremixed..vaag

avatar van Hendrix4live
Wat een heerlijke donkere plaat is dit. Keiharde beats met bijna valse melodiën en geweldige teksten. Dat is voor mij goeie Hip-Hop. Illusions, Boom Biddy Bye Bye, Strictly Hip Hop. Allemaal top-nummers. Tegenwoordig maken ze dit soort bijna niet meer (op MF Doom na dan).

Een 3,83* is veel te laag. Verdient minstens een plekje in te top 250 of hoger dan een 4*.

avatar van MJ_DA_MAN
Hendrix4live schreef:
Tegenwoordig maken ze dit soort bijna niet meer (op MF Doom na dan).