Nina Simone - At Town Hall (1959)

Jazz
Label: Colpix

1. Black Is the Color of My True Love's Hair (3:30)
  2. Exactly Like You (3:13)
  3. The Other Woman (2:57)
  4. Under the Lowest (5:25)
  5. You Can Have Him (5:47)
  6. Summertime [Instrumental] (2:51)
  7. Summertime (2:45)
  8. Cotton Eyed Joe (3:02)
  9. Return Home (5:14)
  10. Wild Is the Wind (3:35)
  11. Fine and Mellow (3:22)
avatar van Angelo
Adembenemende zangeres, en een sensationeel album. Twee weken ben ik het album (alweer) non-stop aan het beluisteren, en het is typerend hoe een geweldige zangeres als Nina Simone met weinig middelen groots weet uit te pakken. Met haar ietwat zware doch warme, en bovenal intrigerende stem kan ze eigenlijk als geen ander liedjes met hartzeer brengen. Toch wordt er (ook) ruimte gemaakt voor enige vorm van sensualiteit, die kant van Nina Simone krijg je te horen op de afsluiter Fine and Mellow. Een andere manier waarop de veelzijdigheid van haar nog maar eens benadrukt wordt is het prachtige pianospel, dat eigenlijk naast een blues– en jazzachtig sfeertje zelfs iets klassieks over zich heeft. De instrumentale nummers Under the Lowest en Summertime, tonen het duidelijkst aan dat ze naast een verbluffend goede zangeres tevens een fantastische pianiste is! Opvallend detail is dat er drie niet-live opnames op dit album staan (The Other Woman, Cotton Eyed Joe en Wild Is the Wind) – terwijl er wél wordt gedaan alsof ze live opgenomen zijn aangezien aan het einde een applaus wordt ingemixed. De producers willen de luisteraar(s) voor de gek houden! Het was ze bijna gelukt overigens, want je hoort het verschil nauwelijks. Nina Simone is een vakvrouw in hart en nieren, in de studio, en op de bühne!

avatar van Stijn_Slayer
Overtuigende, donkere live plaat. Simones androgyne stem grijpt je en laat je niet meer los. Op een bepaalde manier zit er zo veel 'soul' in haar stem. Vind met name haar versie van 'Wild is the Wind' erg overtuigend, hoewel er niets boven die van David Bowie gaat (BBC Radio Theatre 2000).

avatar van Tupelo
Ja, een mooi album van Nina Simone - met eigenlijk alleen maar goede nummers. De gezongen nummers zijn allemaal sterk - het is moeilijk over favorieten te spreken zonder het hele rijtje op te noemen.

Nu vind ik de drie instrumentale nummers prima, maar ook niet heel bijzonder, dus blijf ik steken op 4 sterren.