Jeff Buckley - Grace (1994)

Label: Columbia

1. Mojo Pin (5:44)
  2. Grace (5:24)
  3. Last Goodbye (4:37)
  4. Lilac Wine (4:34)
  5. So Real (4:45)
  6. Hallelujah (6:55)
  7. Lover, You Should Have Come Over (6:45)
  8. Corpus Christi Carol (2:58)
  9. Eternal Life (4:54)
  10. Dream Brother (5:28)
  11. Forget Her * (5:12)
  12. Dream Brother [Alternate Take] * (4:56)
  13. Lost Highway * (4:24)
  14. Alligator Wine * (3:20)
  15. Mama, You Been on My Mind * (3:26)
  16. Parchman Farm Blues - Preachin' Blues * (6:18)
  17. The Other Woman * (3:05)
  18. Kanga-Roo * (14:08)
  19. I Want Someone Badly * (2:36)

met Shudder to Think

20. Eternal Life [Road Version] * (4:48)
  21. Kick Out the Jams [Live] * (3:05)
  22. Dream Brother [Nag Champa Mix] * (5:25)
  23. Strawberry Street * (5:26)
  24. So Real [Live and Acoustic in Japan] * (4:25)
  25. Dream Brother [Live] * (7:43)
  26. Grace [Live] * (6:07)
  27. Mojo Pin [Live at Wetlands] * (13:47)
avatar van jurado
Is een classic album per definitie goed?
Ik ben een groot Pink Floyd fan maar ik hoor veel liever Grace dan "classic album " The Wall om maar een voorbeeld te noemen.
Laten we er gewoon vanuit gaan dat dit een weergaloos album is met een schitterende productie.

avatar van Edgar18
EHartmann schreef:
Grace komt nergens elders voor in de Top 10 of 20 of 30. Eerder lager dan top 50..... Grace vind ik meer een sub.
Toch wel. Mojo's nummer één Modern Rock Classic of All Time, in Australië gekozen tot één na favoriete album allertijden (klik), nummer 13 in Q's albumlijst allertijden, nummer 23 in de NME lijst, en misschien wel de belangrijkste: David Bowie noemde dit zijn favoriete album allertijden!

Je ziet, meer dan genoeg topscores. Verder lijkt de term klassieker of subklassieker mij niet zo relevant. het is duidelijk dat dit album wereldwijd wordt gerekend tot de beste albums ooit.

Dat een klassieker niet per definitie goed is lijkt me evident. Een aantal Pink Floyd album behoort ook zonder twijfel tot de grote klassiekers, maar persoonlijk vind ik het maar middelmatige meuk.

Het komt toch altijd weer neer op smaak. Ik ben daarom altijd voorzichtig met het afkeuren van iemands oordeel.
Feiten zijn echter feiten, zoals dit doorgaans wel als klassieker wordt gezien.
Of Jeff de wind mee had als zoon van en andere voordeeltjes, vind ik niet zo relevant.
Je moet het uiteindelijk wel op de muziek beoordelen.
Deze artiest was uiterst getalenteerd en het is verschrikkelijk zonde en triest dat hij er door het noodlot niet meer is.

avatar van Lura
Op 14 december zal een internationaal gezelschap in Eindhoven een muzikaal eerbetoon brengen aan Grace vanwege het vijfentwintigjarig bestaan ervan. Bijzonder is dat Gary Lucas speciaal uit New York hiervoor overkomt. Hij speelde niet alleen gitaar op Grace, maar schreef ook mee aan de eerste twee nummers, Mojo Pin en de titelsong. Hier is eventueel meer informatie te vinden : Programma 2019 - Naked Song - nakedsong.nl

Lura schreef:

Doe dit dan wel onder voorbehoud. Dit of vorig jaar was ik in het bezit van een kaartje voor een Gary Lucas optreden. Hij zou zijn 'Jeff Buckley' ding gaan doen. Dingetje ging niet door. Wel m'n geld teruggekregen. Reden onbekend.

Ik kon wel janken. Ik ben nooit in de gelegenheid geweest om Jeff live te zien of horen. Dit was een schamele troost. Die werd me om, niet te verklaarbare reden, ontnomen.

Een live-opname van Mojo Pin is wat mij betreft wel absolute muziekgeschiedenis:
Jeff Buckley - Mojo Pin (from Live in Chicago) - YouTube

avatar van Caillaigh
Dit moet één van mijn favoriete albums allertijden zijn. Jeff Buckley kan zo mooi 'kleuren' met zijn stem. Goeie nummers!

avatar van linxde1
Ik ben voor het eerst dit album aan het luisteren. Ik wordt een beetje heen en weer gesmeten tussen ik vindt het mooi naar ik vind het niet mooi. Vooral de stemuithalen van Jeff geven me dan wat kromme tenen. Misschien moet ik er aan wennen. Echter ben ik er al wel uit dat "Last Goodbye" echt een fantastisch mooi nummer is!

avatar van dumb_helicopter
Nog eens opnieuw beluisterd na een negatieve beluistering jaren geleden en het storende ervaar ik niet meer. Ik vermoed dat ik toen meer moeite had met zijn uithalen dan nu. Ze zijn soms nog altijd op het randje van te theatraal, maar meestal valt het dubbeltje aan de goede kant. Een paar leuke nummers, vooral in de eerste helft, maar toch ook wat flauwere nummers die de hoge score niet rechtvaardigen. Een uur is ook wat lang om nog niet uitgehoord te zijn op zijn voornaamste instrument: met name zijn stem.

avatar van Germ
Staat vandaag weer eens op. En hoewel ik de kwaliteit heus wel hoor lukt het me maar niet om deze plaat écht goed te vinden. Buckley's stem (die hoge uithalen) trek ik niet zo en de meer up-tempo songs zoals Eternal Life zijn voor mij toch echt standaard 90s rock (in dat genre luister ik toch liever een band als Manic Street Preachers, een naam die in me op komt bij het beluisteren van laatst genoemde nummer).

Al met al vind ik het nergens slecht, maar de hoge notering in de Top250 hier vind ik toch echt wat te veel van het goede.

avatar van FrodoK
Daarom staatie ook niet op 1

avatar van Kronos
Er staan mindere albums in de top 10, waar ooit zelfs Coldplay in stond.

Een paar nummers op Grace zou je vandaag standaard 90s rock kunnen noemen. Maar toen was het gewoon nieuw en nu nog steeds niet te evenaren omdat als zanger niemand in de buurt komt van Jeff Buckley. Hij brengt hier oud en nieuw bij elkaar als iets unieks. In mijn top tien zou ik het zelf niet zetten maar zonder twijfel hoort het bij het selecte groepje van 5 sterren albums.

avatar van MeesBowieFan1
Ondanks de hoge notering in de top 250 lijst, doet dit album mij vrij weinig om eerlijk te zijn.

In principe kan ik wel begrijpen waarom veel mensen dit mooi vinden, bijvoorbeeld door de hoogstaande zangtechniek, knappe muzikale vondsten en een gevoelige sfeer en tekst. Echter weet het mij niet te raken.

Halleluja kan ik echter wel waarderen, maar mijn voorkeur gaat alsnog uit naar het origineel.

Misschien komt het door het feit dat ik pas 17 ben dat ik deze muziek moeilijk te begrijpen vind. Hetzelfde heb ik bij andere platen die hoog genoteerd staan in de lijst, zoals O.K. Computer, Funeral en Sigur Ros.

Soms heb ik het idee dat je een bepaalde mate van levenservaring nodig hebt om dit soort muziek goed te begrijpen, en dat het je dan pas raakt.

Misschien dat ik dit album over zo’n 20 jaar pas echt weet te waarderen, maar voor nu houd ik het bij andere muziek

Een volwassen stukje (en conclusie) voor een 17 jarige. Chapeau!

avatar van Shelter
MeesBowieFan1 schreef:

Ik ben een verloren zaak, 40, en ik begrijp het nog steeds niet

avatar van FrodoK
Nog maar eens 20 jaar wachten, dan

avatar van jurado
MeesBowieFan1 schreef:

Ik was 19 toen dit album uitkwam en was gelijk om...