The Associates - The Affectionate Punch (1980)

Label: Fiction

1. The Affectionate Punch (3:30)
  2. Amused as Always (4:20)
  3. Logan Time (4:12)
  4. Paper House (4:54)
  5. Transport to Central (5:03)
  6. A Matter of Gender (4:30)
  7. Even Dogs in the Wild (3:23)
  8. Would I...Bounce Back (3:59)
  9. Deeply Concerned (3:37)
  10. A (3:57)
  11. You Were Young * (4:07)
  12. Janice * (2:34)
  13. Boys Keep Swinging (Mono) * (3:41)
  14. Mona Property Girl * (3:26)
Briljante CD van één van de belangrijkste bands uit de Britse New Wave periode. De emotionele zang van Billy McKenzie was duidelijk beinvloed door Jacques Brel en Peter Hammill. twee uitzonderlijke zangers. Was, want enkele jaren geleden heeft hij zich van het leven beroofd. Het gitaarspel van Alan Rankine mag er trouwens ook zijn.
Pas echter wel op: Er is ook een speciale geremixedte versie (andere volgorde van songs) op de markt. Nog nooit heb ik zo'n afgrijselijke (dance)mix gehoord.

avatar van PEN15
Ik heb 5 sterrren gegeven. Aanvankelijk moest ik even wennen aan deze nummers, maar na een tijdje was de stem van Billy die zo lekker voluit kan gaan niet meer weg te denken. Ik vond alle nummers stuk voor stuk winnaars, met als uitschieter deeply concerned waarin de remmen er lekker vanaf gaan. Verder vind ik dat deze cd een diversiteit heeft aan verschillende nummers. paper house vind ik lekker rustig en mysterieus en would I bounce back is lekker wild en doet me sterk terugdenken aan enkele nummers van the smiths. De bonustracks zijn leuk om erbij te hebben. Mona property girl is een geweldig nummer, alhoewel ik de alternatieve versie van dat nummer beter vind.

avatar van Maarten1966
WimvanNugteren schreef:

Ik heb die remix ook, maar ik dank God op mijn blote knieën dat het originele album in 2005 eindelijk werd heruitgebracht door Fiction. Een van de meest oorspronkelijke debuutplaten ooit volgens mij. Als een verfrissende cocktail van stijlen, echter geheel logisch door elkaar geshaked en smaakvol uitgeserveerd door dit unieke tweetal.

avatar van Rainmachine
Prachtig debuut album van The Associates. Dogs In The Wild heb ik destijds helemaal grijs gedraaid. McKenzie heeft een waanzinnige en originele stem en ook het gitaarwerk van Rankine is super. De sfeer in dit album is vervreemdend maar zeer verslavend, het is in ieder geval nooit meer nagedaan!

avatar van Erwin.c
Ontzettend ondergewaardeerde cd!
15 stemmen, mensen hoe kunnen we deze cd verder promoten hier op musicmeter?

avatar van johan de witt
En dat is 20

Thunder
Geweldige cd. De versie die daarna uitkwam vind ik overigens helemaal niet slecht, integendeel zelfs. A matter Of Gender bevalt me zelfs net iets beter dan het origineel. Wat betreft mijn uitgebeide wave verzameling behoort deze cd in ieder geval wel tot een van mijn favourieten. Een aanrader voor alle Cure/New Order/Siouxsie en wat al niet meer junkies.

avatar van stephan73
Jaren geleden gekocht op LP en ik vond er eigenlijk weinig aan. Tja, wat wil je ook als ik een standaard synth-pop album verwachte en een punk/funk album kreeg!
Met de jaren is dit gegroeid en ik vindt het nu het beste dat The Associates hebben gedaan, met Would I Bounce Back als hoogtepunt!

avatar van jellorum
Nog maar eens een voorbeeld van hoe creativiteit welig tierde in die dagen. Een poprock plaat met een uniek geluid, nog nergens anders gehoord. Uitschieters naar boven zijn wat mij betreft Logan Time en A Matter of Gender...sublieme songs zijn dat.
Uitschieters naar beneden zijn niet te bespeuren.

Ik ga dit nog veel beluisteren. Nu en altijd.

avatar van sander.
Erwin.c schreef:
Ontzettend ondergewaardeerde cd!
15 stemmen, mensen hoe kunnen we deze cd verder promoten hier op musicmeter?

Ik heb t wel in mijn vriendenkring rondgestuurd, dit album gaat er ook wel in bij de meesten. Sulk daarentegen wordt al wat lastiger.

De hoes van dit album is trouwens erg mooi. Geeft toch goed de sfeer van de muziek weer.

haveman
Via The Cure hier terecht gekomen. Ik ben heel benieuwd.

Grappig, ik zie de link niet zo tussen de twee. Dit is wat dramatischer en met meer pathos (de Brel-factor, denk ik) dan The Cure. Ik vind allebei mooi, maar verwacht dus niet helemaal iets soortgelijks.

haveman
Komt ook alleen maar doordat Michael Dempsey lid is geweest van The Cure en van The Associates.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Enkele prachtige nummers hierop titelnummer en paper house.
Prettig album om te beluisteren.

@haveman: grappig. Nooit geweten dat er een bandlid was dat ook in The Cure zat.

haveman
Lekker jaren 80 album met als absolute hoogtepunt Even Dogs In The Wild.

Ondergewaardeerd ja, waarom keine Ahnung. Zal aan de stem van Billy gelegen hebben, love it or hate it.
Inderdaad funk meets new wave maar dan wel heel anders dan bv. Medium Medium om maar een band uit dezelfde tijd te benoemen.
Jachtige wave, soul, punkfunk, gewoon grandioze plaat.
Thx Billy

avatar van wibro
Inderdaad een ondergewaardeerde band en dat is niet terecht. De muziek van de Associates is toch wel erg uniek en valt met geen enkele andere band uit die tijd te vergelijken. Het gering aantal stemmen voor hun albums uit de beginjaren tachtig verbaast mij dan ook wel enigszins, vooral voor dit album dat toch wel hun meest toegankelijke is. Mooiste nummers van dit album vind ik behalve het gelijknamige openingsnummer de songs 'Even Dogs in the Wild' en vooral 'Would I...Bounce Back'.

paranoidandroid
majestueus

paranoidandroid
dit is gewoon één van de tien beste postpunk/newwave albums. kan zo in het rijtje The Queen is Dead, Unknown Pleasures, 154, New Gold Dream, Ocean Rain, Second Hand Daylight, Faith etc.

avatar van King of Dust
paranoidandroid schreef:

En natuurlijk From The Lions Mouth van The Sound

avatar van Reint
Post-punk op z'n mooist. De plaat is nerveus, pretentieus en theatraal, maar vooral heel erg mooi.

avatar van Alicia
Ik heb tot op heden zelden een artiest/formatie gevonden, die bij het grote (her)ontdekken zo'n diepe indruk heeft gemaakt als deze Associates. Okay... op wat Bowies uit de laatste twee decennia, The Opposition en het latere XTC werk na dan. En wat blijkt tot mijn grote verbazing? Ik ken alle liedjes op dit debuut gewoon vrij goed. Mogelijk heb ik dit album ooit eens in mijn bezit gehad, maar is het vinyl door de vele verhuizingen of achteraf heftig betreurde opruimbuien verdwenen en is de herinnering aan dit debuut ondergesneeuwd geraakt door de enorme hoeveelheid fantastische post-punk/new wave platen uit deze periode.

Hoe dan ook, The Affectionate Punch is terug van weggeweest en wordt nu en voor altijd liefdevol opgenomen in Alicia's opvang voor verwaarloosde postpunkgeluiden uit een ver verleden en zal zij trachten The Associates weer wat vaker aan te horen.

Gaat lukken natuurlijk...

... want Billy zingt geweldig en heeft samen met The Associates een paar fantastische albums, waaronder dit debuut, gemaakt!

Nieuwe 2CD remasters op komst voor Punch, Drawer en Sulk (via BMG) en ook nog een voordelige 2CD verzamelaar! Gespot op o.a. Amazon. Werd wel weer eens tijd, wat aandacht voor het werk van Billy MacKenzie en Co.

avatar van waltzinblack
2CD-remaster gekocht. Mooie uitgave. Heerlijke plaat die (mij) nooit verveelt.

avatar van clayhill
Ook de remaster gekocht. Is en blijft een fantastische plaat!

avatar van E-Clect-Eddy
Zie net dat de heruitgaves ook op Deezer staan maar geen van Perhaps...?

IK heb deze week de 2 cd versie van Sulk gekocht, ook de moeite waard.

avatar van clayhill
En ik Fourth Drawer Down. Genieten hoor!

avatar van Premonition
haveman schreef:

En Robert Smith zong op enkele nummers mee (backing vocals) en Chris Parry/Mike Hedges deden de productie, niet geheel toevallig ook producers van enkele Cure albums en Parry was platenbaas van Fiction waar zowel the Associates als the Cure op uit kwamen.
Half puntje erbij trouwens...