Marvin Gaye - I Want You (1976)

Soul
Label: Motown

1. I Want You [Vocal] (4:35)
  2. Come Live with Me Angel (6:30)
  3. After the Dance [Instrumental] (4:25)
  4. Feel All My Love Inside (3:23)
  5. I Wanna Be Where You Are (1:18)
  6. I Want You [Intro Jam] (0:20)
  7. All the Way 'Round (3:50)
  8. Since I Had You (4:06)
  9. Soon I'll Be Loving You Again (3:15)
  10. I Want You [Intro Jam] (1:41)
  11. After the Dance [Vocal] (4:39)
  12. I Want You [Vocal] [Promo Only Version] * (3:35)
  13. I Want You [Instrumental] * (4:33)
  14. Strange Love [Feel All My Love Inside] [Instrumental] * (3:25)
  15. I Want You [Accapella Vocals with Bass & Conga] * (5:01)
  16. Come Live with Me Angel [Unedited Mix] * (7:36)
  17. After the Dance [Alternate Instrumental] * (5:32)
  18. Feel All My Love Inside [Extended Alternate Mix] * (3:53)
  19. I Wanna Be Where You Are [Unedited Mix] * (6:07)
  20. I Want You [Guitar Jam] * (0:29)
  21. All the Way Around [Alternate Vocal] * (3:51)
  22. Since I Had You [Long Time No See] [Alternate Mix] * (4:16)
  23. Soon I'll Be Loving You Again [Alternate Mix] * (3:50)
  24. I Want You [Jam] [Alternate Mix] * (4:52)
  25. After the Dance [Don't You Wanna Come] [Vocal] [Extended Alternate Mix] * (5:15)
  26. I Wanna Be Where You Are [After the Dance] [Alternate Lyrics] * (4:00)
  27. You Are the Way You Are [Instrumental] * (4:24)
  28. Is Anybody Thinking About Their Living? * (4:24)
Waar What's Going On? vooral een sociale aanklacht is, is deze plaat van Marvin Gaye vooral een grote liefdesverklaring. Heerlijke zwoele lekkere muziek!

avatar van Reijersen
Wat ik altijd belangrijk (waarschijnlijk het belangrijkste) vind aan Soulmuziek is de stem. Bij mij kan een album staan of vallen bij de vocals.

Wat bij Marvin Gaye voor mij altijd buiten kijf en als een paal boven water heeft gestaan is zijn meer dan geweldige stem.

Nou ligt er op dit album erg de nadruk op de stem van Marvin, dus dit album wist ik van begin af aan erg te waarderen.
Zoals RemyBl hieronder ook al zegt, de nummers gaan toch vooral over de liefde. Een misschien wat uitgekauwd thema in de soulmuziek, maar desalnietemin een thema dat toch echt aan de orde van de dag ligt. En als het dan ook nog eens zo mooi bezongen wordt als Marvin Gaye op dit plaatje doet, tja, dan kan het helemaal niet stuk.

Het album straalt echt die oude en herkenbare Marvin Gaye soulsound uit, maar komt af en toe ook erg in de beurt van wat jazzy tonen (aardig wat blazers onder andere).

Laat ik allesomvattend zeggen. Heb je zin om je geliefde of mogelijk aankomend geliefde lekker tegen elkaar aan te liggen, zitten, hangen, staan, of wat dan ook. En wil je daar graag een goed achtergrondmuziekje bij. Dan is het bijna onmogelijk om deze cd over te slaan.

Een meesterwerk van Marvin!!!Een 5!This is love baby!

avatar van J.M.
Ik zag deze hoes laats toevallig en hij lijkt op deze:

avatar van Fonky Child
Op I Want You veranderde Gaye duidelijk zijn sound naar layback en smooth soul. De muziek moest de feeling hebben van die in een late-night club. Ik heb altijd al de dromerige en relaxte muziek op deze plaat kunnen waarderen, mede door de ietwat ''onderhuidse'' (de vocals van Marvin staan centraal) funky begeleiding.

Laatst zette ik in de auto van mijn vader, op weg naar Groningen, deze CD op, met in de veronderstelling dat ook hij dit album vast en zeker zou appreciëren. Achteraf bleek echter dat hij het ''waardeloze'' muziek vond en noemde hij het een ''zeikerige'' CD. Ik stond op dat moment echt even versteld en kon mij niet voorstellen, dat hij dit een ''slechte'' CD vond. Misschien dat hij niet goed overweg kon met de hier (voor mij) hypnotiserend werkende muziek?

Hier nog een link, naar een geweldige performance van Marvin: een alternatieve versie van ''I Want You'': http://nl.youtube.com/watch?v=dyIUR9l5pWI

avatar van Martin Visser
net gekocht op vinyl. in het groot komt de hoes veel beter uit.

klinkt inderdaad heerlijk zwoel zeg. past uitstekend bij deze lome dag. hier ga ik nog wel veel plezier aan beleven!

Lekkere zwoele plaat van Marvin Gaye.
Ik heb wel 'ns gelezen dat deze muziek bedoeld was als achtergrond bij een soft pornofilm indertijd.
Neemt niet weg dat het een lekkere plaat is voor als je in "the mood" bent met iemand......

avatar van Kronos
Net nieuw gekocht op CD, voor 5 eurootjes.

De enige die ik nog niet had van de periode 1971 t/m 1981.

RedLightCityBoy
Kijk, dit noemen ze dus album covers coveren

avatar van Kronos
Die postte J.M. ongeveer een jaartje geleden (enkele postings terug) ook al. Leuk opgemerkt. De cover van Marvin Gaye's album is echter wel véél mooier. Wellicht geldt hetzelfde voor de muziek?

RedLightCityBoy
Ja zo'n beetje wel.
Dat is wel een sterke hip-hop plaat, maar soul/funk gaat bij mij altijd voor.

avatar van Mjuman
Beetje uitgesponnen dat dan wel weer. Op vinyl (180 gram - dus zwaarder) nu zo'n 12 euri - eigenlijk een must-have, net als deze - warm aanbevolen zei de bakker!

Smooth, Marvin Gaye toont hier waarom hij de beste zanger ooit is. Op vocaal vlak heb ik veel van hem geleerd, hoe je een nummer gewoon honderd keer kunt inzingen. Zeker zijn sterren waard. 'k Heb deze ook op vinyl.

avatar van Niek
Wel. Tussen Let's Get it On en Here, My Dear is dit natuurlijk niet de mooiste van het stel. Toch behoort I Want You gek genoeg wel tot de Gouden Vier (u kunt de nog niet genoemde jnummer vier (of één) zelf wel invullen) van Marvin Gaye. Gek genoeg? Ja, want deze plaat is een grote dissonant als het gaat om gelijkenissen tussen deze vier meesterwerken in de jaren 70. Zo is dit de enige die niet geproduceerd is door de man zelf. Op slechts vijf nummers schrijft ie zelf mee en ook bespeeld ie geen van de instrumenten. Had er eigenlijk Leon Ware - I Want You bovenaan deze pagina moeten staan? Nee. Want Marvin Gaye zou Marvin Gaye niet zijn als hij het niet voor elkaar had gekregen hier zíjn geluid aan te geven. De misschien wel beste zanger aller tijden betoverd weer met zijn ongelofelijke soul en feel. Wat een zanger! Zonder zich in te spannen is hij toch nog de ster van de plaat. Niettemin moeten we de genoemde Leon Ware, de enige constante factor die produceert, schrijft en de ritmesectie voor zijn rekening nam, ook in het zonnetje zetten. Muzikaal is I Want You namelijk ook van groots niveau. Met name de subtiele blazers verzorgt door Coleridge Taylor Perkinson maken de al puike instrumentaties helemaal af.
I Want You is een heerlijke plaat met mi Come Live with Me Angel als uitschieter. Ik begin voorzichtig met een 4, vooral door de korte duur, maar er kan iig geconcludeerd worden dat ik met I Want You weer een pareltje aan mijn collectie heb kunnen toevoegen.

avatar van principal2000
Naast "Here My Dear", heb ik vandaag ook deze gehaald. Zal vast een hoge score worden, maar mijn uiteindelijke bevindingen volgen nog.

avatar van principal2000
Lekker zweverig en consistent album van Marvin. Ik vind de geringe speelduur en laag aantal echte nummers wel een beetje jammer, want de nummers die erop staan zijn gewoon goed. Over het gehele album hangt een prettige relaxte laidback sfeer en Marvin's vocalen passen hier perfect bij. I Want You haalt net niet het niveau van zijn 2 voorgangers of de opvolger, maar blijft toch een uitstekend album.

avatar van Cabeza Borradora
RedLightCityBoy schreef:
Kijk, dit noemen ze dus album covers coveren
Camp Lo - Uptown Saturday Night (1997)

Kronos schreef:

Ik kom hier via de andere weg, ik was namelijk wat aan het opzoeken/lezen over Ernie Barnes, meer in het bepaald over zijn schilderij Sugar Shack, en kwam zo te weten dat Marvin Gaye hem gevraagd had dit als album cover te mogen gebruiken. Ernie Barnes zag dat wel zitten, en schilderde nog wat extra banners op het schilderij...
[...]After Marvin Gaye asked him for permission to use the painting as an album cover, Barnes then augmented the painting by adding references that allude to Gaye's album, including banners hanging from the ceiling to promote the album's singles.[...]
(bron: ErnieBarnes.com - The Official Website)

avatar van Kronos
Altijd leuk, wat achtergrondinformatie.

avatar van Minneapolis
Samen met Stevie's jaren 70 werk is dit één van mijn all time favoriete soul abums.

Fonky Child schreef:

Soon I'll Be Loving You Again en All the Way 'Round en After the dance zitten zo knap in elkaar. Luisteren naar die nummers is als een zweefvlucht door zwoele klanken.

Wat Marvin hier gemaakt heeft is zo'n beetje de essentie van mijn muziek smaak, maar dat voel je of dat voel je niet.
Het lijkt haast niet in de genen van de gemiddelde Nederlander te zitten om dit soort muziek te voelen (of te "snappen" zou ik haast zeggen).
Overigens ben ik zo Hollands als het maar kan..

Zelden zo zwoele plaat gehoord, kwam deze voor 1 euro tegen in de Kringloop en ik zocht al een tijdje een mooie exemplaar! Mooie amerikaanse Motown persing, mooie werk.
What's Going On is onovertroffen, daar staat geen seconde overbodige muziek op.
Van deze weet ik al dat dit ook een klassieker is, idd anders dan What's going on, Let's get it on of Here my dear maar dit is ook erg lekker.
Wat een horny plaat is dit zeg, kant 2 eerste nummer bv, minpuntje eennalaatste nummer kant 1 teveel Synth gefreubel wat mij betreft. After the dance is erg mooi en sensueel maar dat is geen geheim met deze zanger. Blij dat ik m eindelijk heb en kan waarderen

avatar van Johnny Marr
Wat een mooie hoes zeg, één van de mooiste die ik ooit heb gezien, echt waar...
Dit album is helaas wel iets minder dan zijn 2 voorgangers en z'n opvolger, maar wat is het titelnummer toch een beest.

Johnny Marr schreef:
Wat een mooie hoes zeg, één van de mooiste die ik ooit heb gezien, echt waar...

Wat betreft je eerste opmerking zijn we het roerend eens.

Ook mooie tekenhoezen vind ik:
Prince - The Rainbow Children (2001) die mij wat aan deze hoes denken, en Miles Davis - Bitches Brew (1970).

Wat betreft je 2e opmerking zijn we het niet eens.
"Here my dear" en "What's going on" zijn heel bijzonder, maar ik vind "I want you" zeker niet minder dan "Let's get it on".

Soon i'll be loving you, All the Way 'Round, After the dance en natuurlijk het titelnummer behoren tot mijn all time favorite soul nummers, met die typische Marvin Gaye composites en dubbing.

avatar van Johnny Marr
Fijn dat te horen, het album met de mooiste hoes verdient die waardering zeker!
Maar...één ding begrijp ik niet helemaal, ik zie dat je nog helemaal niet gestemd hebt op het album? Breng daar maar vlug verandering in!

Bij deze gedaan.

Minneapolis schreef:
Bij deze gedaan.

Nice!

Ik heb 'em toch ook verhoogd naar 4*. Vooral die lange fade outs vind ik nice gedaan, en ook het titelnummer dat telkens weer terugkomt en de instrumentale versie van After The Dance vind ik gewoon erg vet.

En Come Live With Me Angel is ook gewoon één van zijn allerbeste nummers natuurlijk...

Wat heeft dit album toch schandalig weinig stemmen!

Johnny Marr schreef:

Nice!

Wat heeft dit album toch schandalig weinig stemmen!

Het album groeit dus?

Luister eens naar de vocale arrangementen van "Soon I'll Be Loving You Again" en "All The Way Around".
Marvin is toch wel een meester hierin (Michael Jackson heeft later het stokje overgenomen), en deze plaat is misschien wel het beste voorbeeld ervan (het titelnummer ook natuurlijk).

Maar hij zong ook vrij makkelijk:
Marvin Gaye - I Want You - YouTube

Eigenlijk zocht ik een stukje waarbij Leon Ware de multitrack ontleedde (uit dezelfde docu, iets voor dit fragment) maar die kon ik helaas niet meer vinden op Youtube.

avatar van Johnny Marr
Mooi fragment. Absurd hoe hij daar gewoon zit/ligt zonder één noot te missen, en nog uit volle kracht/borst zo'n geluid uit zijn keelgat laat komen.

avatar van Madjack71
Met Let's get it on en I want You, heeft Gaye na zijn visie op What's Goin' On, zijn blik gericht op het andere wat hem wel bezig hield; SEX. ..met een uitgebreid voor- hoofd- en nagerecht. Muzikaal dik in orde, zoals al zijn albums uit de jaren zeventig.

Ziegler
Heerlijk album, maar haalt niet het sublieme niveau van What's going on.

avatar van EttaJamesBrown
Vandaag maar eens blind gekocht. Het financiële risico van 6,5 euro is te overzien. Sterker nog; na drie liedjes weet ik al dat het tijdloos onbetaalbaar is.

Dardan
Wat een ontzettend sexy album dat heerlijk in de lijn ligt van Let's Get It On - neem nou de opening van 'Soon I'll Be Loving You Again' - hoe goed is die wel niet? Of die "I wanna be your lover" vanop 'Come Live With Me Angel'

Is het hier nou zo warm of staat Marvin Gaye op?

avatar van Poles Apart
Liefhebbers van dit album, check vooral ook deze: Leon Ware - Musical Massage (1976).