Ryan Adams - Love Is Hell (2004)

Label: Lost Highway

1. Political Scientist (4:34)
  2. Afraid Not Scared (4:13)
  3. This House Is Not for Sale (3:54)
  4. Anybody Wanna Take Me Home (5:32)
  5. Love Is Hell (3:19)
  6. Wonderwall (4:09)
  7. The Shadowlands (5:19)
  8. World War 24 (4:18)
  9. Avalanche (5:09)
  10. My Blue Manhattan (2:23)
  11. Please Do Not Let Me Go (3:38)
  12. City Rain, City Streets (3:49)
  13. I See Monsters (3:57)
  14. English Girls Approximately (5:42)
  15. Thank You Louise (2:53)
  16. Hotel Chelsea Nights (5:09)
avatar van LucM
Oorspronkelijk was inderdaad de bedoeling om het als één album uit te brengen maar op vraag van de platenmaatschappij werd dit uitgesplitst in 2 EP's. Nadien werd Love is Hell toch uitgebracht op deze wijze, het is dus een volwaardig regulier album en geen compilatie.

avatar van Wickerman
Gisteren kwam ik de 3LP versie van Mobile Fidelity Sound Labs tegen. Ik wilde hem al jaren en dus ik heb hem maar 'gewoon' gekocht. Jarenlang geloofde ik niet in die audiofiele persingen. Maar ook op mijn huis-tuin-en-keuken platenspeler van Sony klinkt deze versie ongelooflijk goed. Het is alsof ik hem vanochtend weer voor het eerst hoorde. Heel helder. Het is alsof over de cd versie een bak was geplaatst, waardoor het geluid niet echt weg kon en dus heel compressed klonk.

Een paar observaties:

- Ik hoor een tweede stem op 'Political Scientist', waardoor de gekke uitspraak van 'scientist' die me altijd al dwars zat opeens wordt verklaard.
- Geen afgetopte gitaren, maar ze krijgen ruimte om 'door te klinken'.
- Ik hoor op verschillende nummers een zeer breekbare stem, waarin een kuchje verborgen zit. Dit klopt met de verhalen van Ryan dat hij tijdens de opnamen ontzettende verkouden was.
- Ik hoor meerdere gitaren naast elkaar op 'Fuck the Universe', een prachtige breekbare stem op 'Twice As Bad As Love' en - warempel - een luisterbare 'Caterwaul' (op de eerste EP was die zo zacht gemixt).

Pfoe en dan moet ik nog aan de tweede plaat beginnen. Eenieder die dit album een warm hart toedraagt én die het geld kan missen: kopen, nu!

avatar van luigifort
bikkel2
Dit is echt iets voor jou, wat mij betreft een 5* album!

avatar van milesdavisjr
De samenvoegingen van Ep 1 en Ep 2 zorgen voor een interessant geheel. Adams heeft inmiddels al een omvangrijk oeuvre opgebouwd en zijn muzikale interesses hebben geleid tot boeiende maar ook wisselvallige platen. Met een mix van folk, americana, country en rock mag Adams zich een warm pleitbezorger noemen van het singer songwriter genre. Wanneer de beste man gaat 'rocken' heeft hij minder mijn interesse, hij heeft immers niet de stem en de power die nodig is voor een dergelijk genre. Hoewel hij een uitstekende prestatie leverde op Prisoner, zijn plaat uit 2017 waar hij wat mij betreft met recht in de voetsporen kon/kan treden van Springsteen, klaarblijkelijk zijn grote inspiratiebron destijds. Dan dit plaatje; Adams verstaat de kunst om in relatief korte songs zijn verhaal te doen, dat bijna al zijn nummers gaan over verloren liefdes en de pijn die dit met zich meebrengt; het zij hem vergeven. Vanuit compositorisch oogpunt bevat dit album enkele juweeltjes, het mooie titelnummer, de klein gehouden versie van Wonderwall die zoveel mooier is dan het origineel, het fraai en wonderschone World War 24, of het dromerige gitaarwerk in City Rain, City Streets, het vormen pareltjes. Helaas bevat dit werkje ook een aantal tracks waarbij het emo gehalte er soms te dik bovenop ligt, het is bij Adams soms ook een kwestie van doseren maar dat is persoonlijk. Een boeiende verzameling nummers met een aantal bloedmooie songs.

avatar van VDB79
Hotel Chelsea Nights leent wel erg bij Purple Rain, niet?