Ryan Adams - Love Is Hell (2004)

4,27

Label: Lost Highway

1. Political Scientist (4:34)
  2. Afraid Not Scared (4:13)
  3. This House Is Not for Sale (3:54)
  4. Anybody Wanna Take Me Home (5:32)
  5. Love Is Hell (3:19)
  6. Wonderwall (4:09)
  7. The Shadowlands (5:19)
  8. World War 24 (4:18)
  9. Avalanche (5:09)
  10. My Blue Manhattan (2:23)
  11. Please Do Not Let Me Go (3:38)
  12. City Rain, City Streets (3:49)
  13. I See Monsters (3:57)
  14. English Girls Approximately (5:42)
  15. Thank You Louise (2:53)
  16. Hotel Chelsea Nights (5:09)
61 BERICHTEN 1 MENING
Wow...wat een emotie! Geniale plaat dit! Vooral als je van sommige nummer ook de achterliggende gedachten weet (bijv. House For Sale, over een koppel dat na een dodelijk auto-ongeluk van bovenaf toekijkt hoe hun huis verkocht wordt).

Net geen 5 sterren omdat er een paar "vullers" tussen staan die ik blijf skippen (Fuck The Universe, My Blue Manhattan).

avatar van Wickerman
'My Blue Manhattan' een vuller? Misschien wel de beste op de hele plaat!

Jocharo-T
'My Blue Manhattan' is inderdaad prachtig en alles behalve een 'vuller'.
'Fuck the Universe' zegt mij helemaal niets en staat ook niet op dit album.

avatar van Wickerman
'Fuck The Universe' staat op Love Is Hell pt. 2, een van de EP's die zijn uitgebracht voor dat het gehele album werd gereleased.

Jocharo-T
Ah, op die manier.

Het spijt me heren, kwestie van smaak.

Doet verder niets af aan een dijk van een plaat. Ik kende zijn uitvoering van Wonderwall al enige tijd, maar heb me verder nooit in zijn werk verdiept. Hoe kon ik zo dom zijn...het meeste is toch lichtelijk briljant te noemen.

Nog tips?

avatar van Wickerman
Z'n beste is Cold Roses, maar Heartbreaker wordt ook vaak genoemd. Beiden zijn ze wat meer folk dan deze plaat. Als je puur naar deze sound op zoek bent, kies dan voor 29. Deze zie ik als Love Is Hell pt.3

Thanx! Ik heb Heartbreaker al geluisterd, maar zijn geluid en zang vind ik daar zelf iets minder prettig in het gehoor liggen. Ik zoek het meer in de singer-songrwriter hoek.

avatar van VictorJan
Waarom staat dit bij Verzamel?

avatar van NewYorkCityLight
Omdat dit album een samenvoeging is van Love Is Hell pt. 1 en pt. 2.

Ben83 schreef:

Word denk lastig zoeken, want Heartbreaker is toch echt een pure singer-songwriter album.
Misschien moet je eens Whiskeytown-Pneumonia gaan luisteren.
Voor de rest kan ik Cold Roses en 29 ook aanraden, erg mooie albums.

Gold is opzich ook wel een goed album, is meer toegankelijker als Cold Roses en 29.

avatar van Wickerman
Als je van deze sound houdt, zou ik gaan voor 29. Het nummer 'Nightbirds' is hetgeen dat het dichts bij Love Is Hell in de buurt komt.

Ik vind zelf het geluid van Cold Roses erg fijn in het gehoor liggen. Jacksonville en Heartbreaker zijn me te country-achtig. Iets wat ik ook heb bij de nieuwe plaat Ashes & Fire.

avatar van BenZet
Heeft ie toch dit uitgebracht onder 1 album. Dat was eerst toch niet de bedoeling?

Was inderdaad niet de bedoeling, ik dacht dat lost highway het niet wou uitbrengen.
Omdat het album te zwaarmoedig zijn. Dus toen kwamen eerst deel 1 en deel 2 en later is het toch
Nog als één geheel uitgebracht

Dit weet ik trouwens niet 100 procent zeker.

avatar van Wickerman
Oorspronkelijk 11 nummers opgenomen in New York. Toen nog een klad erbij in New Orleans (vandaar ook het onderscheid in het boekje qua muzikanten). Naar de platenmaatschappij: afgekeurd omdat het te zwaarmoedig was. Rock n Roll opgenomen, die aangeboden. Onderhandelen en toch Love Is Hell, zonder promotie, als 2 ep's. Na maanden kwam Lost Highway erachter dat Love Is Hell toch wat beter werd gevonden dan Rock n Roll, dus toch maar als geheel album uitgebracht: 'As Ryan originally conceived it.'

avatar van BenZet
Ok bedankt voor de informatie. Ga ik liever dit beluisteren dan de losse ep's

avatar van love deluxe
man wat hou ik van dit album ! onvoorstelbaar dat dit niet bij het grote publiek is gekend !

avatar van IllumSphere

Wat is deze versie van Wonderwall geweldig. Het klinkt wat meer melancholischer dan het origineel, maar dat is nu juist de charme.

avatar van vanson
Naar aanleiding van Ashes & Fire maar weer eens meneer Adams' gehele catalogus aan het luisteren. Het valt me nu weer op dat 'Anybody wanna take me home' heel erg geinspireerd moet zijn door The Smiths.

avatar van NewYorkCityLight
Dit is een album waarbij het kwartje eigenlijk niet meteen viel maar waarbij het toch wat luisterbeurten kostte om te groeien. Eindelijk ook daadwerkelijk op CD aangeschaft en hij komt mijn speler niet meer uit. Past vooral goed bij regenachtig weer (waar we momenteel geen gebrek aan hebben). Het is moeilijk om er paar uit te lichten maar mijn favorieten zijn 'This House Is Not for Sale', 'World War 24', 'I See Monsters' en 'Hotel Chelsea Nights'. 'English Girls Approximately' had er wat mij betreft af gemogen, met dat nummer kan ik niet zoveel. De cover van 'Wonderwall' is overigens mooier dan het origineel (m.i.).
Afwisselend album dat toch geenszins onsamenhangend is.

avatar van Zoute Popcorn
Wat een topalbum dit zeg. Het 5de album die ik tot nu toe beluister van Adams. Na Gold, Heartbreaker, 29 & Dirty Rain moet ik toch wel zeggen dat dit zijn beste is. Ookal is het geen officieel studioalbum, maar een verzamelalbum, beschouw ik hem wel zo.

Luister bijvoorbeeld eens naar het nummer I See Monsters, mede door het sublieme gitaarspel misschien wel mijn favoriete nummer van het album.

Een topper in wording, wie weet komt deze vroeg of laat in m'n Top-10 terecht

avatar van Ronald5150
Op "Love is Hell" worden de twee delen van de "Love is Hell" EP's samengevoegd tot het album zoals Ryan Adams het initieel wilde uitbrengen. "Love is Hell" is geen gemakkelijke kost, de thema's zijn zwaar, de muziek is melancholiek en de sfeer is bij tijd en wijlen beklemmend. Toch is dit een prachtplaat. Mooi en pijnlijk tegelijk. Meeslepend en afschrikwekkend, maar zo verschrikkelijk intrigerend. De stem van Ryan Adams zit vol met emotie en de muzikale begeleiding past er perfect bij en is ontroerend mooi. Een van de verrassendste tracks vind ik de Oasis cover "Wonderwall". Adams varieert hier heel mooi met zijn stem, waardoor deze versie wat dynamischer klinkt dan het origineel en is in zijn geheel minstens evenwaardig als het origineel. Vooral het pianostuk aan het einde is adembenemend mooi. Het hoogtepunt vind ik het intense en hartverscheurende "The Shadowlands" met een fantastische ingetogen gitaarsolo. "Love is Hell" is mijn favoriete plaat van Ryan Adams. Niet heel toegankelijk, maar daarom juist zo spannend en interessant. Ryan Adams neemt je mee door de diepste krochten van zijn ziel en geeft je een inkijkje in zijn wereld. Confronterend maar prachtig.

avatar van luigifort
Dit is wat ik noem een fenomenaal album..punt uit..de volle mep 5*

avatar van Zwaagje
Ik geef hem ook de volle mep. Ben een ryan adams liefhebber, maar dit is toch wel mijn favoriet.

avatar van luigifort
Zwaagje schreef:

avatar van Ernie
Machtige plaat

Gisteren 2x opgelegd tijdens autorit en hij komt echt wel goed binnen.
Verzwakt ook niet naar het einde toe ondanks de lange speelduur

4* tot nu toe

avatar van JohnnyVergerFan
poeh - wat blijft dit toch een prachtig muzikaal document van Ryan. Meeslepend, soms zwaarmoedig maar altijd (ontroerend) mooi.
Met de speciale mobile fidelity sound lab LP box is het maar liefst 6x opnieuw opleggen, maar stuk voor stuk meer dan waard. Werkelijk elke kant is schitterend.

"I see monstes" blijft steevast mijn favoriet, maar er schurkt veel, maar dan ook echt heel veel, moois steeds dichter tegenaan.
Grote klasse.

avatar van Theunis
Veel te weinig stemmen bij deze geweldige plaat. En dan is er nog de vinyl editie met 7 geweldige liedjes. Hij is alleen best prijzig.

avatar van beaster1256
Deze plaat is GEEN verzamelaar , werd eerst afzonderlijk als Part One uitgebracht , later ging Part Two volgen maar dan werd beslist om ze samen uit te brengen , ik heb ze beiden en voor mij zijn beste werk , maar zeker gene verzamel cd .....dus aanpassen heren beheerders !!!!

avatar van LucM
Oorspronkelijk was inderdaad de bedoeling om het als één album uit te brengen maar op vraag van de platenmaatschappij werd dit uitgesplitst in 2 EP's. Nadien werd Love is Hell toch uitgebracht op deze wijze, het is dus een volwaardig regulier album en geen compilatie.