Venom - Black Metal (1982)

Label: Neat

1. Black Metal (3:40)
  2. To Hell and Back (3:00)
  3. Buried Alive (4:16)
  4. Raise the Dead (2:45)
  5. Teachers' Pet (4:41)
  6. Leave Me in Hell (3:33)
  7. Sacrifice (4:27)
  8. Heaven's on Fire (3:40)
  9. Countess Bathory (3:44)
  10. Don't Burn the Witch (3:20)
  11. At War with Satan (Intro) (2:14)
  12. Bursting Out [60 Min Version] * (2:58)
  13. Black Metal [Radio 1 Session] * (3:08)
  14. Nightmare [Radio 1 Session] * (3:27)
  15. Too Loud for the Crowd [Radio 1 Session] * (2:09)
  16. Bloodlust [Radio 1 Session] * (2:44)
  17. Die Hard [12" Version] * (3:06)
  18. Acid Queen [12" Version] * (2:31)
  19. Bursting Out [12" Version] * (2:59)
  20. Hounds of Hell (Outtake) * (3:20)
avatar van jedimaster
die zanger van venom heeft nu een nieuw nummer bij probot

avatar van nirvana
en Black metal werd geboren....

avatar van Confessor
Volgens mij werd de Black Metal geboren toen "welcome to hell" uitkwam.

Overigens is dit een weergaloos werkje van Venom... Deze LP heb ik letterlijk en figuurlijk grijsgedraaid, de eerdergenoemde 1e LP maakte ook al indruk maar dit sloeg alles!

avatar van nirvana
ja mss heb je gelijk, wat is black metal eigenlijk echt? als je ziet dat er nu bands als marduk , emperor en vele andere zichzelf black metal noemen... Venom klonk helemaal anders destijds. Voor Venom begon alles als een grap door dat satanische gedoe, maar tegenwoordig is black metal gewoon een manier om hun satanisme te tonen aan de buitenwereld. Jammer genoeg heeft de muziek er nog weinig mee te maken.... Zing je over de duivel dan word het tegenwoordig Black metal genoemd... Het genre zegt me helemaal niets meer nu, maar Venom blijft toch de eerste black metalband, ookal begon het allemaal als één grote grap. Heeft Cronos (zanger) ooit toegegeven, dat ze helemaal geen satanisten waren, maar dat het gewoon leuk leek om eens met iets nieuws op de proppen te komen, maar al snel bleek het hele gedoe een hype te worden...namelijk ==> black metal..

avatar van Eddie
Black Metal is erg moeilijk te typeren, zowel Marduk als Cradle Of Filth als ook Ancient Wisdom zijn allemaal black metal. Over het algemeen is het zeer snelle agressieve muziek, met teksten gezonger door een zanger met een vorm van keel kanker die handelen over het occulte.

avatar van SlipKorn
Sowieso zijn alle varianten van Metal erg variërent. Nu-metal is bijvoorbeeld Linkin-Park, maar ook Slipknot valt onder dit genre. Maarja, er moesten toch categoriën gemaakt worden .

godlydevil7
Natuurlijk kan je dit niet onder "black metal" classificeren, maar je kunt niet ontkennen dat deze plaat (of eigenlijk, deze band) van grote invloed is geweest op het ontstaan van het genre.

Over de plaat: die is gewoon goed, ik vind 'm niet ontzettend goed, maar dit is dan ook een van de eerste (zo niet dé eerste) bands die antichristelijkheid uitdrukte in hun muziek... Dus, hoe is dat gegaan? Goed, hoewel ze het wel heel erg vaak over satan en hel hebben (meer dan nodig is, maar dat is waarschijnlijk voor publiciteit), voor de rest zit de muziek gewoon goed in elkaar, het rockt allemaal stevig weg, en de liedjes zijn gewoon stuk voor stuk leuk om naar te luisteren. Is er dan geen enkel negatief aspect aan het album? Ja, de productie. Dat had je eigenlijk al kunnen raden als je andere black metal bands kent en weet dat dit van grote invloed op die bands is geweest (aan het begin tenminste, vanaf de jaren '90 zijn het meer Burzum, Mayhem, Immortal, Satyricon en aanverwanten). Wat je op veel black metal albums terugvindt, kun je hier meestal ook wel terugvinden, het klinkt allemaal niet te moeilijk, de productie is niet echt goed, en al een beetje schreeuwende vocalen, hoewel nog niet zo als je ze nu op black metalplaten terugvindt. Ook is hier de bas heel duidelijk aanwezig (in vergelijking tot hedendaagse black metal) en klinkt het niet allemaal ontzettend schel, wat het eigenlijk ook wel leuk maakt om naar te luisteren.

Dit is dus gewoon een goed album, de productie zit me opzich niet zo in de weg, dus geef ik er 5 sterren voor.

avatar van notsub
Het debuut vind ik leuker. Deze plaat markeert wel de introductie van het begrip "Black Metal" en dat is tot op heden actueel. Op zich is dat al een hele prestatie voor een band als Venom, die speltechnisch best hun beperkingen hadden. Van deze plaat hoor ik het liefst Black Metal, Buried Alive en Bloodlust. Countess Bathory is ook nog de moeite waard, m.n. tegen de achtergrond van het waar gebeurde verhaal over deze dame, die baadde in het bloed van jonge maagden om er goed uit te blijven zien...........

max en joep
@ nirvana: Voor enkele nuances zou ik toch eens op bijv, wikipedia iets lezen over Black.

Het is bijv. niet zo dat als er maar over Satan wordt gezongen, het meteen Blackmetal is, zeer zeker niet (zie bijv. Deicide).

Best interessante stukken over blackmetal te vindne hoor, over de 1e, 2e en derde golf etc.

avatar van HammerHead
Andersom is het ook niet zo dat alle blackmetal per definitie puur satanisch is. Er is ook een hoop pagan en meer folk gerichte blackmetal te vinden. Bovendien hebben de eerste Venom platen qua muziekstijl meer met heavy/speed metal dan met de latere fullspeed-stofzuigersound-krijsblack te maken.

Indelen op muzieksoort is ook logischer dan indelen op thematiek.

max en joep
metal is zo wijd vertakt...
je kunt ieder subgenre wel weer opdelen in subgenre's.

Wat we (denk ik tenminste hoor) wel zo ongeveer mogen aanemen is het volgende:

de echte blackmetal is geboren in Noorwegen.

Bands als Venom, Celtic Frost etc. was geen black.
Ze waren wel inspiratiebronnen maar ze waren geen blackmetal.

Blackmetal is volgens mij echt begonnen met Burzum, Mayhem, Darkthrone etc.

En van daaruit is het genre zich verder gaan ontwikkelen.

Dacht ik dus....

bennerd
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je "echte Black Metal" noemt. Zowel de eerste als de tweede als de derde wave hebben hoogst interessante bands, maar ik beschouw ook de eerste wave als een trapje naar de tweede, waarbij het genre een echt eigen gezicht kreeg.
(En bij de derde wave wordt het genre enkel maar breder.)

avatar van Axl_Rose
Samen met het debuutalbum mss wel een van de meest invloedrijke albums in de geschiedenis van de metal.

Op zich is dit niet echt black metal, maar eigenlijk een soort van een proto-thrash.

Jammer van de slechte productie (alhoewel het een zekere charme heeft), maar nagenoeg alle songs hier zijn metal klassiekers

avatar van Schizophrenia
Black metal is gewoon het meest vage gerne dat er is!
Mayhem is echte Black metal, Burzum en Nargaroth ook, & dan heb ook nog Marduk. Het verschilt ook nog eens allemaal super erg van elkaar dus hoe zou je uberhaupt moeten weten wat Black Metal is?

Over dit album! Geweldig heb deze laatst voor 2 EURO! kunnen kopen op een markt. Lekker gerag op de gitaar en als ik de lyrics lees van Teachers Peth dan krijg ik toch echt een glimlach op mijn gezicht.

Stijn_Slayer
Ik zie nu dat ik hier nog niks geplaatst heb, daar moet even verandering in komen.

Black Metal, 1 van de bekendere metalalbums. Hoewel ik zelf de over het algemeen zo onwijs positieve mening niet deel is dit natuurlijk wel een zeer invloedrijk werkje. Natuurlijk is dit geen echte black metal, maar waar zou de black metal zijn zonder het duistere gitaargeluid, en de satanische teksten (al is dit tegenwoordig ook geen must meer). Afijn, er is al zoveel over het Black Metal verhaal gezegd..

De muziek, lekker zwaar en duister geluid. Vocalen die er perfect bij passen, en het nodige shockgehalte. Maar echt hoogstaand is het ook weer niet, hou het maar op leuk.

avatar van king_pin
Ik snap werkelijk niet hoe dit album zo goed kan worden bevonden!
Venom is echt ruk!
Toen het album uitkwam zal het heus de impact hebben gehad waarop ze hadden gehoopt maar het is echt ontzettend gedateerd en heb er moeite mee om überhaupt 1 nummer te luisteren met die vreselijk irritante zang!

Een van de meest over gewaardeerde metal albums in de geschiedenis.

*0.5

king_pin schreef:
Ik snap werkelijk niet hoe dit album zo goed kan worden bevonden!
Venom is echt ruk!

Een van de meest over gewaardeerde metal albums in de geschiedenis.

*0.5

Niet akkoord. Je moet dit in een tijdscontext zien. In 1981 en 1982 was er gewoon niets dat ook maar in de buurt kwam van de aggressieve, duistere en snelle stijl van Venom. Venom is niet alleen verantwoordelijk voor het ontstaan van het genre Black Metal, maar voor Extreme Metal in zijn geheel. Van thrash (Metallica, Slayer, ...) tot death en black... Venom heeft het allemaal gestart.

Oké, de productie is idd ruk en over de muziekkwaliteiten van de muzikanten kan getwist worden, maar dit blijft één van de belangrijkste metal platen in de geschiedenis.

avatar van jurado
1,0
Is toch ook niet waar..Venom was altijd een zeer slap aftreksel van Motorhead.

jurado schreef:
Is toch ook niet waar..Venom was altijd een zeer slap aftreksel van Motorhead.

Tuurlijk, maar dan pak sneller, aggressiever en met een openlijk satanistisch imago.

Vergeleken met Venom was Motorhead heel erg braafjes...

avatar van Seamus
Muzikaal heeft dit uiteraard niets met black metal te maken zoals we die nu kennen.
Dit is simpelweg een rockplaat met een smerig jasje aan. En dat satanische is uiteraard een stunt. Wat het natuurlijk briljant maakt. Hedendaagse bands die zulke dingen serieus nemen en er in geloven zijn hilarisch.
Bij deze Venom cd zit er dan ook een flinke portie humor bij.

Zondermeer hun beste werk en ook al zijn het geen supermuzikanten, wat ze doen is briljant.
En zelfs de solo's zijn toepasselijk en overtuigend.

avatar van Mart
Ik vind Welcome To Hell beter dan dit album (ondanks dat op dat album de productie slechter is dan op dit album), hier vind ik de songs wat minder en het wordt ook nogal eentonig na een tijdje. Mijn favoriete nummers hierop zijn Black Metal, Buried Alive en Teacher's Pet (hilarische tekst heeft dat nummer). Ik geef 2,5*. Ik snap best dat dit album behoorlijk invloedrijk en belangrijk is geweest voor veel (extreme) metalbands, maar voor mij is dat geen reden om het album meteen goed te vinden.

avatar van Sir Spamalot
@Seamus: eigenlijk geef je hiermee de perfecte recensie voor dit album. Hoed af!

avatar van mayhemblik
Toen ik een jaar of 14 was ben ik de kerk uitgestuurd omdat ik de prent van dit album achter op m'n jas had laten naaien(door m'n moeder nog wel)
De gristen die achter mij zat kon het niet langer aanzien.
Ik ben die lul er nog dankbaar voor trouwens.
Ik moet dit album wel 3 1/2 * geven omdat het mijn leven toch heeft veranderd.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Overigen > Algemeen > Kleding

avatar van Sir Spamalot
In mijn jonge en schone jaren heb ik Venom links laten liggen: dat imago stak me tegen en ik vond het muzikaal weinig soeps. Muzikaal is het zoveel jaren later niet meer soeps, maar this album puts a smile on my face. Het is Motörhead met nog meer peper in de gat en het klinkt volgens mijn bescheiden mening wel goed. Een superproductie of zo'n overstuurde productie zou dit album en vele zoals dit album de nek omwringen. Laat het maar galmen en alle kanten opgaan: dit rockt!
Nog altijd leuk: Black Metal, Teacher's Pet en Leave Me in Hell. Bijna veertig minuten rock 'n' roll mayhem (dat gezongen middenstuk van Teacher's Pet!) en airdrum-plaat!

Akron777
Lekker plaatje. Heerlijk bruut. Countess Bathory is echt een fantastisch nummer. De zang van Abbadon klinkt echt hartstikke rauw. Of het intro van Buried Alive, echt fantastisch. Een van de beste Engelse metalplaten van de jaren 80. Gewoon een plaat die je van begin tot eind moet afspelen. 5*

avatar van B.Robertson
Dit is een oude metal klassieker die ik vandaag de dag nog steeds wel eens draai.Heerlijk om naar dat gebrul van Cronos te luisteren. Als bassist vind ik hem ook wel goed. To hell and back is favoriet en natuurlijk het schitterende Teacher's pet. Zeer geslaagd intro van Mantas. Er zit een echt geniale partij blues in verwerkt en een werke- lijk prachtig solo zangstuk van de bandleden. Het geluid laat soms wat te wensen over,maar dat mag de pret niet drukken. Vier sterren.

Akron777
Het gebrul van Cronos is inderdaad geweldig. Vooral op Buried Alive. Die eerste zinnen, rillingen over de rug.

Yann Samsa
Buried Alive
Persoonlijk het enigste nummer die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Prachtige sonf, en ook de meest uitgewerkte en variërende v/d plaat.
Donker,sfeervol,...

De rest zijn gewoon simpele lekkere songs.
Hoewel deze plaat een hoog puberale toets bevat.
Ook zang is natuurlijk niet zeer hoogstaand en muzikaal wat minder maar het is zeer genietbaar... Simpelweg een (redelijke) goede plaat

Akron777
As they lower me down into that hole in the ground
I scream out for help but they hear not a sound
I fear at the lid, my fingers they bleed
Is this happening to me or is it just a dream

Geweldige tekst.