Venom - Black Metal (1982)

Label: Neat

1. Black Metal (3:40)
  2. To Hell and Back (3:00)
  3. Buried Alive (4:16)
  4. Raise the Dead (2:45)
  5. Teachers' Pet (4:41)
  6. Leave Me in Hell (3:33)
  7. Sacrifice (4:27)
  8. Heaven's on Fire (3:40)
  9. Countess Bathory (3:44)
  10. Don't Burn the Witch (3:20)
  11. At War with Satan (Intro) (2:14)
  12. Bursting Out [60 Min Version] * (2:58)
  13. Black Metal [Radio 1 Session] * (3:08)
  14. Nightmare [Radio 1 Session] * (3:27)
  15. Too Loud for the Crowd [Radio 1 Session] * (2:09)
  16. Bloodlust [Radio 1 Session] * (2:44)
  17. Die Hard [12" Version] * (3:06)
  18. Acid Queen [12" Version] * (2:31)
  19. Bursting Out [12" Version] * (2:59)
  20. Hounds of Hell (Outtake) * (3:20)
avatar van Seamus
"tear at the lid"

Akron777
Countess Bathory vind ik ook zo'n classic. Lekker openingsriff en vervolgens dat geschreeuw van Cronos... Lekker binnen de lijntjes, maar toch heftig.

Ook het intro van de plaat en dus het titelnummer. Hoe kan een plaat nog meer Metal klinken dan dat?? Gewoon een van de beste Britse platen uit de 80-er jaren.

Leave Me In Hell heeft ook weer zo'n geweldige zang. "I don't want it, leave me in hell."

En dan de reactie op o.a. deze plaat. Kan het nog erger dan deze plaat in Noorwegen te kopen??

avatar van B.Robertson
Ik hoor Welcome to hell nog het liefste van Venom en natuurlijk de steengoede maxi singles die ze uitgebracht hebben.

Akron777
Voor mij blijft dit toch eigenlijk de enige Venom die ik goed vind, de voorganger vond ik niet zo interessant. Deze spreekt me ook wat meer aan.

avatar van B.Robertson
Tijd voor een herwaardering met een halve ster.Ik kan me wat beter inleven in Black metal. Voor de muzikale stroming Black metal was/ is het een mijlpaal in de metalhistorie. Voor een traditionele hardrock liefhebber is het een prima alternatief voor motörhead. Qua teksten heeft Venom het nooit over Jezus.Dat deed Slayer later wel en toen kregen we ook te maken met het verschijnsel Stryper. Van die mierzoete,zoetsappige muziek. Mooie pakjes aan. BAH!!! Doe mij maar het onmelodieuze Venom. Vanaf Calm before the storm volg ik het niet meer. Cast in stone heb ik dan wel weer,met een zeer goede extra disc waarop de heren oude klassiekers opnieuw inspelen. Van Black metal is Heaven's on fire ook favoriet.

B.Robertson schreef:
Qua teksten heeft Venom het nooit over Jezus.

Stel je eens voor . Hoe zou Buried Alive dan gaan?

avatar van B.Robertson
Dacht ik al,hier reactie op te krijgen. Ik ben je er dankbaar voor.

avatar van B.Robertson
Wat ik nou eigenlijk zeggen wil is dat Venom op mij niet zo godslasterlijk/beledigend overkomt als bijvoorbeeld in 1984 King Diamond zingt: i deny jesus christ the deceiver, In 1982 zingt Lemmy: i don't need jesus christ superstar, In 1971 heeft Jethro Tull teksten als he is the god of nothing en and jesus saves but he better save himself, Slayer/Cult & Jesus saves, Morbid angel/Blasphemy(die het op de heilige geest voorzien hadden en opriepen tot rebellie tegen de kerk.) At the gates/Raped by the light of christ. Nee zo kwamen ze niet op me over. Vooral teksten als; There is a place in hell reserved for me, Leave me in hell, Arm in arm with Lucifer/ kiss the Satanic goat, Lucifer demonic master, Sacrifice to Lucifer my master, I walk the streets of darkness, Making love with the devil's daughter, Messengers of Satan, Raised in hell. Ik hoor Cronos in Raise the dead en Heaven's on fire over god zingen.(Oude cd zonder tekstblad) Maar ze gebruiken het onderwerp om hun voorkeur voor Satan te benadrukken. Helemaal niets mis mee.Kijk eens aan in Don't burn the witch hoor ik hem even jesus christ zeggen. Wat een goede solo van Mantas zit er in het nummer. 1000 days in Sodom is dan weer een bijbels lied. Moest ik vroeger ook aanhoren. Op school was er een docent die zei dat AC/DC Anti Christ Dead Christ betekende. Highway to hell en Hells bells zijn mooie voorbeelden. Welcome to Hell en Hell awaits waren waardevolle platen in die tijd. Black metal zit me hoog genoeg. Ik heb er een t-shirt van en vorig zomer heb ik er meerdere dagen mee rondgelopen.(Dus ook in de videotheek waarvan je weet dat twee personeelsleden met een kruisje om de hals rondlopen.) Mijn Slayer/Divine intervention shirt wordt onvriendelijker ontvangen.(Heb je weleens van jesus gehoord?) Te zijner tijd zal ik weer wat Venom teksten onderzoeken.

avatar van Edwynn
Venom heeft wel een handvol aardige nummers gemaakt. Hierop zijn Buried Alive en Countess Bathory de uitschieters. Van het satanische imago van Venom heb ik altijd het idee gehad dat zij het enorm karikaturiseerden. Dus in die zin acht ik het niet zinvol ook maar iets achter de teksten te zoeken Verder is dit natuurlijk allemaal ontzettend rommelig en slordig in elkaar gezet. Het heeft wel wat impact op de metalwereld gehad, maar heden ten dage kan ik best zonder Venom.

avatar van B.Robertson
Er staat een fout in mijn tekst.Het moet zijn kiss the Satanic queen en sacrifice the bloody ram, als ik het goed verstaan heb. Heaven's on fire lijkt me hun visie op de openbaringen.

Edwynn schreef:
Van het satanische imago van Venom heb ik altijd het idee gehad dat zij het enorm karikaturiseerden. Dus in die zin acht ik het niet zinvol ook maar iets achter de teksten te zoeken.

Klopt. Het was ook de intentie van de bandleden om de "tegenwerkers" en "ongelovigen" van het genre te shockeren. Net zoals dat " We Drink the Vomit of Priests.." gebeuren in de hoes.
Gewoon geschift gepreek en gezever om te laten zien wat zij wel niet durven .

avatar van Edwynn
Misschien heb ik het toch wat te laag beoordeeld. Een keertje draaien onlangs leverde mij toch weer een hoop plezier op.

Lay down your soul to the gods of rock n roll

avatar van Spock2011
Het is uiteraard een zeer invloedrijke plaat geweest, maar helaas heeft Venom me nooit echt aangesproken. Ik ben altijd meer voor Celtic Frost geweest wat betreft proto-Black Metal. Desondanks kan ik altijd met veel plezier luisteren naar di album. Een nummertje als Countess Bathory of Buried Alive gaat er altijd wel in.

Volgens mij is Venom helemaal nooit "Black Metal" geweest. Ik bedoel, bij Black Metal denk ik aan die Noorse bands met dat hele schelle gitaargeluid, het verschrikkelijke gekrijs en de bloedserieuze uitstraling en teksten.

Venom was gewoon het extra smerige broertje van Motorhead en daarmee (ook) een speedmetal-pioneer. De teksten moest je vooral met een korreltje zout nemen, terwijl ze qua uitstraling vooral rebels waren.

avatar van Edwynn
Spijker op de kop Speedrock. Venom was wel een enorme inspiratiebron voor bands die later thrash, death en dus ook black gingen maken. Bathory is wat dat betreft een door Venom geïnspireerde black metalgenerator.

avatar van exodus
Qua nummers vind ik de Venom-lp Black Metal iets minder dan de legendarische voorganger Welcome to Hell, alhoewel een aantal songs supertof zijn: bijv. Sacrifice, Countess Bathory...raar dat hun maxi's juist en mijn inziens veel ruiger materiaal bevatten, bijv. Bursting out, Bloodlust etc. Dát zijn echt mijn nummers zeg maar! Overigens deze hoes en afbeelding is zo legendarisch...was het begin jaren 80 enorm ruig, midden jaren 80 uit!, eind jaren 80 enorm cult, later begin jaren 90 kreeg het ook nog eens een enorme impact...vooral in Noorwegen bijvoorbeeld. Hoe zo'n plaat zo'n enorme invloed heeft gehad....ongelooflijk!

Weet hier iemand waar je deze kunt vinden in Belgie? Ik ben er al maanden naar op zoek

avatar van Edwynn
Vrijwel elke distro die ik aanklik heeft dat kreng op voorraad. Bol, Discorder, Cosmox, Cdwow, etcetera. Die lui weten toch ook wel een brievenbus in België te vinden?

avatar van Kronos
Als die lui even moeilijk een brievenbus kunnen vinden als Metalman een webwinkel, dan kan het nog wel even duren.

avatar van lynyrd
In de jaren '80 was dit ruig en het misschien wel het hardste wat er toen was, cd helemaal af luisteren is me nooit gelukt haha maar dat nummer Black Metal heeft wel wat en verder is het een beetje kinderachtig vooral live dvd uit die tijd is lachen.

buizen
Die bluesy solo van Mantas met duivelse noten in Buried Alive!

avatar van Thin Air!
Heerlijk plaatje zo om 0.46 uur!
Alle nummers blijven ondanks de leeftijd gewoon overeind. Zelfs de productie is meer dan redelijk en veel beter dan de meeste platen rond die tijd. Zoals die Scott Burns die eind jaren 80 de metal scene binnenkwam met z'n dubieuze productiekwaliteiten.
Die slechte producties verpesten voor mij vaak de zin om die oude metal lp/cd's nog eens te luisteren.

Overigens had die riff uit Heaven's on Fire zo op Kill em All kunnen staan.

Altijd geinig als een nietsvermoedende luisteraar deze LP wilde afspelen. Die dacht dat de naald er naast viel.

buizen
Een legendarische elpee. Hier begon veel mee. Een iconische hoes en een fantastische 'garage'blackmetalband. 1982. Welcome To Hell was ook zo lekker duister en herrie.

avatar van frolunda
Teachers' Pet vond ik destijds en nu nog steeds het beste nummer omdat het het meest richting punk ging.Verder nog steeds een aardig maar tegenwoordig weinig opzienbarend album.

ik weet nog dat we de kans hadden om hun live te zien maar het feest is dan niet doorgegaan wegens het probleem van het verlies van hun instrumenten en zo. gevolg naar huis zondert optreden ze hebben een half uur staan roepen en de boel overhoop gezet samen met nog wat achtergebleven heethoofden. maar ik heb de t shirt van hun nog gehad ook nog zo een lap op mijn rug van mijn jeans vest en natuurlijk gelijk elke fan van black muziek u kruis om je nek. want andere muziek dat niet in de buurt kwam wilde we toen niet. en na schooltijd werd de plaat ook vaak gedraaid in onze cafe. ik heb dan ook nog de anderen gekocht maar die fond ik toch wat minder. ik heb toen wel in de tijd een zeer vreemde ervaring gehad met deze plaat. ik mijn broer en mijn vriendin zaten samen op de zetel terwijl boven de platendraaier speelden met het nummer black metal opeens werd er heel hard op de muur van de trap gebonkt. en geloof mij er was niemand boven en ook niets onder en enkel we 3 waren in huis. was het iets zoals ze zegen een teken of wat? ik weet het niet ik heb dan wel niet meer de kader van christus aan de muur van de trap gehangen want die vloog er tijdens het nummer gewoon af ik had vaak zo van die muziek gedraaid zoals slayer en zo maar dit was anders. maar toch een goede leuke plaat die voor mij gelijk is aan humour

avatar van Hakuna
Heb vandaag een paar CDs uit de Roadracer Pricekillers binnengekregen, sommigenn van jullie kennen ze wel de oudjes uit 1989/'90 op CD released die hier op dit forum worden omschreven als met die lelijke layout en neon achtergrond. Stiekem vind ik ze wel wat hebben om deze in mijn collectie toe te voegen.

Maar de muziek klinkt ondanks dat het al bijna 40 jaar geleden gemaakt is nog steeds lekker bruut en hard, ook al was de productie niet altijd om naar huis te schrijven. We schrijven toen dit werkje uitkwam 1982.

In die tijd kwamen volgens mij maar weinig albums in deze richting en dat maakt voor mij dit samen met hun debuut een soort van klassiek metal/trash tweeluikje van deze band.

Score 4

avatar van Wolfmother
Black Metal is een klassieker en Teacher's Pet is sowieso een van de leukste Venom nummers, voor de rest vind ik het nergens uitschieten. Ben benieuwd na hoeveel albums ik de band beu word, zal het na deze luisterbeurten in ieder geval niet zo snel meer opzetten.

1. Black Metal
2. Welcome to Hell

avatar van Eddie
Venom is voor mij in de eerste plaats een live-band. De eerste vier platen zijn nog wel leuk (in studio versie) waarvan dit voor mij de minste is, daarna kenmerken ze zich in middelmatige wisselvalligheid. Zet ik echter 'Eine Kleine Nachtmusik op dan geniet ik twee elpee's lang en verveeld het geen seconde.

avatar van B.Robertson
Eens met Eine Kleine Nachtmusik of zet anders Venom - The Seven Gates of Hell (2003) op. Menige klassieker is weggestopt op EP.