KISS - Revenge (1992)

1. Unholy (3:43)
  2. Take It Off (4:51)
  3. Tough Love (3:44)
  4. Spit (3:33)
  5. God Gave Rock 'N' Roll to You II (5:20)
  6. Domino (4:01)
  7. Heart of Chrome (4:03)
  8. Thou Shalt Not (4:00)
  9. Every Time I Look at You (4:40)
  10. Paralyzed (4:15)
  11. I Just Wanna (4:08)
  12. Carr Jam 1981 (2:44)
avatar van Metal-D78
Mooi man zo'n marathon.... na 2 albums al constateren dat Kiss niet je ding is en daar vervolgens bij ieder "nieuw" album in bevestigd worden.

avatar van Edwynn
Everytime I Look At You is toch een prachtige ballad? Juist niet helemaal volgens de formule die Poison wel volgde met hun eveneens prachtige Every Rose Has Its Thorn. Look At You zingt iets minder makkelijk mee dan Forever van Hot In The Shade en heeft lekker veel pathos in zijn donder. Check ook de uitvoering op MTV Unplugged. Die is helemaal uit de kunst.

avatar van vielip
Klopt ja. Die is nog mooier dan de album versie. Ik snap ook niet goed wat er mis zou moeten zijn met zowel Every rose has it's thorn als Everytime I look at you eerlijk gezegd. Beide heerlijke ballads. Maar ja, als ballads je ding niet zijn dan houdt het al snel op natuurlijk.

lennert schreef:
De 'ik wil seks met stevige vrouwen'-song Spit heeft puik gitaarwerk, de Argent-cover

Hier citeren ze Spinal Tap, "The bigger the cushion, the sweeter the pushin" uit Big Bottom.

avatar van jurado
Metal-D78 schreef:

Anders is het geen marathon natuurlijk.

Metal-D78 schreef:

Je klinkt gefrustreerd. Alsnog heb ik nog hogere cijfers gegeven. Het kan gewoon.

Von Helsing schreef:

Ja, ik vroeg me daar al af of het Spinal Tap was of een standaard kreet

vielip schreef:

In essentie niet, maar ik prefereer dan wat Bon Jovi deed.

avatar van ricardo
Dit vind ik ook 1 van de betere Kiss albums die ik origineel op cd gekocht heb, maar voor mijn gevoel duurt hij nogal lang, terwijl dat met 49 minuten eigenlijk nog wel meevalt. Een lekkere cd voor in de auto vooral.

avatar van Von Helsing
Precies dertig jaar geleden liep ik door London op zoek naar de Astoria voor de KISS Convention en daarna door naar Wembley Arena voor de comeback van KISS in Europa na het overlijden van Eric Carr.

Het album Revenge stond die week op 10 in de Engelse charts en God Gave Rock and Roll II behaalde daar de vierde plek. Het concert was waanzinnig goed met een hele strakke band en Paul Stanley was toen nog zeer goed bij stem.

Het album zelf heeft niets aan kracht ingeboet en staat nog fier overeind dertig jaar later. Helaas kwam aan de cyclus album - tour - album - tour hierna een eind.

avatar van vielip
Jaloers man! Ik weet nog dat met het uit komen van dit album de band weer behoorlijk in de spotlights kwam. In Nederland althans. Wellicht dat ze in andere landen meer en vaker de aandacht kregen maar daar kregen mijn maatjes en ik destijds niet zo heel erg veel van mee. Nog geen internet e.d. weet je nog?
Maar goed, ze kwamen dus eindelijk weer naar Europa! Maar....niet naar Nederland. Voor ons onbegrijpelijk. Unholy (ja echt!) stond hier nota bene in de top 40. Maar een concert zat er dus om wat voor reden dan ook niet in. Naar het buitenland voor concerten kwam in ons denkbeeld helemaal niet voor in die tijd. Dat hebben we later meer dan voldoende ingehaald. Maar jongens wat had ik Kiss tijdens de Revenge tour graag live aan het werk gezien. Gelukkig hebben we Alive III nog!

avatar van Von Helsing
Ze waren die avond in ieder geval in topvorm, zoals je kunt zien

De Expo diezelfde dag was ook top, KISS kwam zelf namelijk ook voor een Q&A. Ze werden aangekondigd door Krusher Joule van Kerrang!, eerst Thou Shall Not door de speakers galmend en de gordijnen gingen open daar kwamen ze het podoum op, terwijl de intro van GGRARTYII begon.

Paar dagen later waren ze in Amsterdam voor Countdown en een handtekeningen sessie in Fame Amsterdam. Als fanaat ging ik ook nog naar het hotel waar de vrouw van Bruce nog even een praatje kwam maken en Gene die op zijn balkon zat en naar de fans keek, heel amusant allemaal destijds

Later kwam het busje en de band liep langs ons heen met koffers en stapte in, en ik keek ze met open mond na alsof ik wonder zag gebeuren die dag!

avatar van milesdavisjr

De cover van Argent; God Gave Rock 'N' Roll to You werd volgens mij ook als single gereleased, mede ingegeven door die slappe puberpulp film; Bill and Ted's Bogus Journey. Volgens mij heeft deze track ook nog in de top 40 gestaan maar dat weet ik niet zeker. Men deed Europa aan maar dat is een relatief begrip, de heren hebben alleen opgetreden in Groot Brittannië maar de rest van ons continent bleef verstoken van de 2e jeugd van de mannen. En dat is jammer, het album bood genoeg fraais om de mensen te vermaken en niet alleen vanuit nostalgisch oogpunt.

avatar van vielip
Ah oké alleen de UK dus. Ik meende dat ze toen ook in o.a. Scandinavië hebben opgetreden maar dat heb ik dus mis.

avatar van Edwynn
Bill and Ted was geweldig. En wat was Revenge een mooie soundtrack van een dampende zo er. En volgens mij leverde het de laatste Kiss top 40 hits op in de Lage Landen.
Mooi was die tijd.

vielip schreef:

En met een mooi voorprogramma, nl. Danger Danger.

avatar van vielip
Wauw dat is inderdaad vet!

avatar van Jowanotti
Deze vond ik in de jaren 90 best te pruimen, maar nu komt hij nog zelden op de draaitafel. Toen ik het toch probeerde moest ik concluderen dat hij heel erg onsamenhangend klinkt, net zoals Love Gun. de songs gaan van hot naar her. Het album lijkt op samengeplakte fragmenten van verschillende periodes.
Ik begrijp dus ook niet waarom hij hier zo hoog scoort.
En dat kleffe 'God gave Rock and Roll to You'. Dat kon ik misschien nog pruimen 30 jaar terug, toen mijn kop nog ergens in het hol van Paul Stanley zat, maar nu..... Bweeerk! Het is ook een ordinaire cover, weinig afwijkend van het origineel, wat elke KISS-Army-member ook beweren mag.

avatar van vielip
Je kop zit inmiddels niet meer in Paul's hol begrijp ik?

avatar van gaucho
Dat laatste mag ook wel na zoveel jaar. Na Revenge heeft Kiss daar ook weinig aanleiding toe gegeven in muzikaal opzicht. Ik ken niet al hun post-1992 werk, maar het komt me voor dat Revenge hun laatste echt goede plaat was. Geen meesterwerk, maar er wordt in elk geval nog fel gerockt op overwegend goede nummers. Ik heb ook geen problemen met de ballads op het album, ik vind Every time I look at you een prima rockballad, die met misschien als single nog aardig gedaan had kunnen hebben. Hoewel 1992 misschien te laat was voor dat soort nummers, gezien de muzikale ontwikkelingen in die periode.

Het klopt dat Kiss zich tijdens de Revenge-tour voor wat betreft Europa beperkte tot Groot-Brittannië: Revenge Tour - Wikipedia - en.wikipedia.org. Eigenlijk een zwaktebod natuurlijk, maar ja...

En om ook de overige feitjes even op een rij te zetten: Unholy haalde inderdaad de Nederlandse top 40, maar God gave rock 'n' roll niet, al was-ie wel regelmatig op de radio te horen. Het nummer stond bij ons op de B-kant van Unholy en werd door sommigen als een dubbele A-kant beschouwd, hoewel het dat officieel niet was.
Elders in Europa deed het nummer het beter, met top-10 noteringen in Duitsland, Zwitserland, Ierland en het VK. Gek genoeg was het nummer in de VS géén hit, had ik wel verwacht eigenlijk.

gaucho schreef:

Eigenlijk was God Gave Rock and Roll To You II ook geen single afkomstig van Revenge.

Het nummer kwam al op single uit toen Eric Carr zelfs nog leefde (22 augustus 1991). Het nummer was in eerste instantie onderdeel van de soundtrack Bill & Ted's Bogus Journey en later in een geremixte versie op Revenge te vinden.

Nadat Kiss iets meer dan 10 jaar hun muzikale identiteit zijn kwijt geraakt. Is de band nu weer helemaal terug. Het contrast met het volledig met mayonaise metal doordrenkte Hot in the shade album is enorm groot. Vermoedelijk zijn ze na dit album in overleg gegaan en vroeg Paul of Gene of ze door willen gaan met de huidige muzikale koers. Of wordt het roer radicaal omgegooid. Het laatste gebeurde, als ze dat 9 jaar eerder hadden gedaan na het eveneens belabberde Unmasked album. Waren de tachtiger jaren heel anders verlopen, maar beter laat dan nooit. Overduidelijk is dat met Revenge de muzikale identiteit weer helemaal terug is. De band doet de titel eer aan, de negentiger jaren is voor Kiss uitgelopen op een ijzersterke come back. Dit album is uit de lucht komen vallen, ik had dit niet verwacht in elk geval. Ook de fans die tijdens of na het Dynasty album de band de ruggen hebben toegekeerd. Zijn met dit album denk ik weer helemaal terug. Het niveau van dit album is naar mijn mening hoog en constant. De nummers liggen dicht bij elkaar, opvallend is de prachtige ballad Everytime I look at you en de mooie uitvoering van Argent's God gave rock and roll to you. God gave rock and roll to you is nog op singel uitgebracht, Every time I look at you is ook op singel uitgebracht maar helaas niet in Nederland. Datzelfde geldt voor de eveneens prachtige ballad Forever van de voorganger ook niet op singel uitgebracht in Nederland. Forever is overigens het enige nummer wat er met kop en schouders boven uit steekt van Hot in the shade, de overige 14 nummers kan je skippen, dit terzijde. Al met al is Revenge een krankzinnig goed album geworden en een goeie start in de nineties en dan moeten de 2 nineties pareltjes Carnival of souls en Psycho circus nog uit komen. Een 5.0 voor dit album, als laatste : aan het logo te zien heb ik de Duitse uitgave maar dat maakt niet uit de nummers en label zijn hetzelfde de geremasterde versie van dit album volgens mij.

vielip schreef:
Wat er mis mee is ?? Helemaal niks, het gaat puur en alleen om de verkoopcijfers en die blijven achter t.o.v. de hof leveranciers van de rockballads : Chicago en Foreigner. Chicago domineerde in feite de hele jaren 70 en begin 80 net daarna kwam Foreigner met prachtige rock ballads. Na de doorbraak van het Slippery when wet album van Bon Jovi probeerde naast Bon Jovi ook andere metal bands rockballads te scoren. Ze slaagden er echter niet in om grip te krijgen op die 2 superbands. Ondanks dat de rockballads zeker niet slecht zijn. Veronica had eind jaren 80 begin 90 een programma waar een uur lang rockballads werd gedraaid. De unplugged series van MTV was destijds een groot succes, degene die dit bedacht heeft is er rijk mee geworden denk ik. Anno 2024 is er van MTV nagenoeg niets meer over. Every rose has it thorn is voor mij de aanleiding geweest om dat album te kopen en geen spijt van gehad. Het nummer wordt slechts 1x per jaar gedraaid op de eindejaarslijsjes in de top 4000 van Radio 10. Everytime I look at you is 1 van de meerdere nummers die opvalt op dit krankzinnige goeie Kiss album ook een prachtige ballad. Wat mij betreft mogen deze 2 nummers wel de top 2000 in.

Satriani/vai schreef:

Jij knoopt op een fantastische manier dingen aan elkaar die niet aan elkaar te knopen zijn.

Volgens jouw redenering maakte Judas Priest in 1978 Beyond The Realms Of Death, Iron Maiden in 1982 Children Of The Damned en Metallica in 1984 Fade To Black omdat Slippery When Wet uit 1986 zo succesvol was.

Edwynn schreef:

Nou het enorme succes van Bon Jovi beïnvloedde wel menig hardrockbandje toch?

Faalhaas schreef:

Nou het enorme succes van Bon Jovi beïnvloedde wel menig hardrockbandje toch?

En zo komen wij weer uit bij de band waar het hierover gaat: Zonder Gene en Paul was Slippery When Wet nooit zo succesvol geweest, al was het maar dat Desmond Child door Paul Stanley werd voorgesteld aan Jon Bon Jovi en Richie Sambora... en Gene die adviseerde om wat vrolijke video's op te nemen in een live setting i.p.v. video's a la Silent Night van de voorganger.

Von Helsing schreef:

Ha inderdaad!

En laten we Sambora's Kiss auditie in 1983 niet vergeten. Als ze hem niet afgewezen hadden, dan waren dingen ook heel anders gelopen.

avatar van Edwynn
Zo is het. Slippery When Wet was een ongelooflijke hit. Maar niet iets totaal nieuws.

Edwynn schreef:

Vond het destijds toch wel erg verfrissend tussen de Mel & Kims, A-ha's en Modern Talkings door.

Faalhaas schreef:

Get fresh at the weekend?