Johnny Cash - Ride This Train (1960)

Alternatieve titel: A Stirring Travelogue of America in Song and Story

Country
Label: Columbia

1. Loading Coal (4:59)
  2. Slow Rider (4:10)
  3. Lumberjack (3:03)
  4. Dorraine of Ponchartrain (4:47)
  5. Going to Memphis (4:22)
  6. When Papa Played the Dobro (2:54)
  7. Boss Jack (3:56)
  8. Old Doc Brown (4:15)
  9. The Fable of Willie Brown * (1:57)
  10. Second Honeymoon * (1:57)
  11. The Ballad of the Harpweaver * (3:50)
  12. Smiling Bill McCall * (2:06)
avatar van Paulus53
Als je niet echt een countryfan bent, hoe moet je het dan beoordelen?
Als alleen enthousiastelingen een cijfer geven, dan heeft het cijfer geen enkele objectieve waarde. Ik doe een poging.
De geluidskwaliteit is perfect. Johnny zingt loepzuiver met zijn kenmerkende stem. De verzameling songs is goed uitgebalanceerd en gaan alle over het ruige harde leven uit de postmoderne Amerikaanse tijd. De liedjes roepen emoties op, niet te veel en niet te weinig.
Al met al: niets negatiefs op aan te merken.

EVANSHEWSON
Paulus53 schreef:
Als je niet echt een countryfan bent, hoe moet je het dan beoordelen?
Al met al: niets negatiefs op aan te merken.

Dank je Paulus, je hebt de kastanjes voor me uit het vuur gehaald.
Denk er ook zo'n beetje over.
Prima plaatje, maar je moet van het genre houden.

By the way, vond dit in een afprijsbakje voor amper 7 €, goed hé !
4.5 sterren **** 1/2

avatar van TJN
TJN
Uit de platenverzameling van mijn vader. Een waar genot om naar te luisteren. Een ritje met de trein door de states, Johnny Cash vertelt. Vertrouwde sfeer.

sugartummy
sorry, maar de treingeluiden en het geneuzel van cash voor elk nummer is niet te pruimen. heb zelf de versie waar dezelfde nummers ook opstaan zonder dat gedoe; klinkt al veel beter.

avatar van spinout
Geproduceerd door Don Law. Muzikanten zijn o.a. Floyd Cramer en Buddy Harman. De nummers zijn goed, het gepraat ertussen niet.

avatar van Supersid
De nummers zijn goed, het gepraat ertussen niet.

De spoken word stukjes zijn idd goed voor 1, maximaal 2 keer. Ik probeer ze te negeren als ik de muziek beoordeel, al kan daar vast over gediscuteerd worden...

avatar van spinout
Op de CD kun je de nummers ook zonder het gepraat ertussen beluisteren. Dat doe ik dus. Zo zou het album een betere beoordeling gekregen hebben.

buizen
Dat 'spoken word' ging toen gewoon zo. Dat had je op meer country-elpees. Man, wat was die Johnny Cash al vroeg muzikaal actief. M'n pa had elpees van 'm, en ook andere country, van nog veel ouder. Supergave elpees.

avatar van AOVV
Wat nou?

Dat dacht ik toen ik de tracktijden van enkele songs op dit album in aanschouw nam. Zeker in zijn beginjaren waren nummers van ruim 4 minuten een zeldzaamheid voor Johnny Cash. De man had een patent op songs van anderhalf à drie minuten. Toen begon ik wat reacties alhier te lezen, en bleek er ook wat spoken word aanwezig te zijn. De ondertitel van dit album, 'A Stirring Travelogue of America in Song and Story', lijkt me dus erg op zijn plaats.

Ik begrijp wel dat de verhalen die Cash vertelt bij de opzet van de plaat horen, maar ze doen toch wat afbreuk aan de liedjes, want die zijn erg goed. Songs als 'Loading Coal' en 'Lumberjack' hebben die typische schwung van een Cash in opperbeste vorm; bovendien laat The Man in Black aan de hand van de fraaie teksten ook horen dat hij heel wat te vertellen heeft. De instrumentatie is ietwat anders dan op eerdere albums, maar evenzeer dienend, en perfect passend in het concept van het album. Een lichtjes nostalgische (inderdaad, volgens mij bestond nostalgie ook toen reeds, al heb ik die tijd uiteraard nooit meegemaakt) achtergrond is het resultaat.

Dit album is in zekere zin een vreemde eend in de bijt, maar toont dat Johnny Cash ook als albummaker meer dan stevig in z'n schoenen stond. Na het debuut is dit één van z'n betere uit de beginperiode.

4 sterren

avatar van heartofsoul
Hoewel ik dol ben op het geluid van zo'n ouderwetse stoomlocomotief, en ik de "narratives" best interessant vind, doen ze op den duur wel enige afbreuk aan de eigenlijke songs. Die songs vind ik prachtig, en ze worden schitterend door Johnny Cash gezongen, en bovendien werd het album heel goed geproduceerd en klinkt het schitterend. Bovendien zijn de begeleidende musici erg goed.
Maar jammer dus van die "narratives" - anders had dit album van mij de hoogste score gekregen.

avatar van nlkink
sugartummy schreef, lang geleden:

Sorry, maar de treingeluiden en het geneuzel van Cash voor elk nummer is niet te pruimen. Heb zelf de versie waar dezelfde nummers ook opstaan zonder dat gedoe; klinkt al veel beter.

En dat moet dan deze zijn:
Johnny Cash - Ride This Train (2011, CD) | Discogs

Heb 'm recentelijk gevonden en besteld. Ride This Train met en zonder narratives, en als bonus op disc twee Johnny Cash - Now, There Was a Song! (1960) - MusicMeter.nl inclusief een zestal bonus tracks. Zo beginnen de oude klassiekers van Cash langzamerhand toch mijn verzameling binnen te druppelen.

avatar van AbleMable
Het vijfde album van Cash uit de Columbia boxset. En ik kan me wel in de voorgaande schrijvers vinden dat de narratives afleiden van de we prachtige songs die erop schrijven. Het is wel een x leuk om de narratives te horen maar daarna worden het vervelende onderbrekingen in verder een prima album van Cash.
Wederom prachtig geproduceerd door Don Law, muzikale begeleiding is top en Cash zelf ook weer....maar ja die narratives, En ik weet dat er nog meer albums komen die ze herbergen en we zullen ons er maar doorheen moeten slaan maar die narratives staan op dit soort albums wel in de weg om dit soort albums tot mijn favorieten gerekend te kunnen worden.