Neu! - Neu! (1972)

5. Negativland (9:47)
  6. Lieber Honig (7:18)
63 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van kaztor
Je kan het zo bekijken: Dit klinkt als een avant garde-puzzel en Faust klinkt als een avant garde-puzzel waarvan de stukjes alle kanten op zijn gesmeten.

avatar van kaztor
Het laatste nummer zorgt ervoor dat ik dit geen 5 kán geven.
Doet me wat denken aan Hans Teeuwen...

avatar van MartinoBasso
Ik denk niet dat ik er ver langs zit als ik zeg dat "Im Glück" van deze plaat Bowie heeft geïnspireerd tot het maken van "Sense Of Doubt / Moss Garden". De sfeer is zeer vergelijkbaar.

avatar van Schizophrenia
Ik hoor nu negativland, klinkt wel heel erg bijzonder. Ga dit plaatje binnenkort maar even aan een grondig onderzoek toewijden. Wat is dit eigenlijk Revolutionaire muziek. Ik vond Suicide's debuut album al appart maar dit doet er nog een flinke schep boven op, en is ook nog eens 6 jaar ouder!!!

Edit: Wat is Negativland toch een geweldig nummer!

avatar van dj maus
Mooi, maar deels ook wat vlak en voorzichtig. De tweede plaat klinkt een stuk noodzakelijker.

avatar van jellorum

Eigenlijk kan ik alleen wat met Hallogallo en Negativland.
Maar zelfs alleen met die 2 tracks is dit zeker een goede plaat.

avatar van Leeds
Deze loopt iets wat te veel wankel. Buiten deze opener en Negativland niet echt goed lopend.

avatar van dj maus
Misschien waren ze op de fiets, die dag...

avatar van Omsk
Het puike ritme van de twee langste nummers is inderdaad niet over de hele plaat te vinden, maar is dat een ramp? Neu!

avatar van Neu!
echt geweldige plaat, draai hem dagelijks
ik vind hallogalo, weissensee en nagativland echt super nummers,
en de nummers die er tussenzitten zorgen ervoor dat de de eerder genoemde nummers des te beter klinken, omdat ze je even laten ontspannen, totdat het Neu! krautrock geweld weer toeslaat.....
alleen ik betrap mezelf erop dat ik tijdens lieber honig de naald eraf haal....
daarom geen 5* maar een 4,5*

avatar van Neu!
vigil schreef:

Dagelijks Of heb je maar 1 plaat, dat kan natuurlijk ook

of gewoon teveel tijd

Luister naar HalloGallo en je weet waar Isolation van Joy Division vandaan komt.

avatar van kaztor
Bij Sonderangebot lijkt het alsof ze met enige regelmaat een gigantische compressor aan het molesteren zijn. En dan na die knal aan het eind die schitterende overgang naar Weissensee...

avatar van sister ray
Hallogallo. Is dit 1972? Die gasten waren hun tijd ver vooruit!

sister ray schreef:
Hallogallo. Is dit 1972? Die gasten waren hun tijd ver vooruit!

Inderdaad, dat dacht ik ook toen ik deze plaat voor het eerst uitgebreid beluisterde. Ook Bowie, Brian Eno, Joy Division, zelfs U2, Sonic Youth en nog een heleboel anderen hebben heel goed naar deze plaat geluisterd.
Hoewel avantgardistisch en experimenteel klinkt dit album veel warmer en menselijker dan de elektronische muziek van nu.

Zo'n opmerking doet me afvragen hoe bekend je bent met de electronische muziek van nu. Wel eens naar Boards of Canada geluisterd, bv.?

herman schreef:

Nee, 'Boards of Canada', ken ik alleen van naam. Caribou, LCD Soundsystem, Gonjasufi, Hot Chip en oudere elektronica van bijvoorbeeld Orbital ken ik wel, maar ik vind hun werk onpersoonlijker en emotielozer dan Neu!
Kan het niet zo goed verwoorden, het is meer een gevoel van authenticiteit dat ik mis bij bovengenoemde acts.

Je noemt wel allemaal namen op die allemaal uptempo electronica maken, Boards of Canada gooit het over een heel andere boeg en is veel trager over het algemeen. Heel warme muziek, vind ik in ieder geval.

Maar kan me je opmerking verder wel voorstellen: Neu! klinkt inderdaad erg warm en persoonlijk.

herman schreef:

Goeie tip! Ik ga ernaar luisteren!

avatar van Stijn_Slayer
Indrukwekkend album. Minimalistisch en hypnotiserend waardoor je in een sleur wordt meegezogen. Unieke sferen worden neergezet in m.n. 'Sonderangerbot' (bijna angstaanjagend) en 'Negativland' (totale chaos en verwarring).

Toch een stuk beter dan Neu! 2.

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Weer een geweldige krautrock-ontdekking. Al ligt het tempo af en toe iets te laag en is Lieber Honig een vrij vervelend nummer.

avatar van kobe bryant fan
Sterke Kraut-Rock plaat.
De opener is mijn favoriet, de volle 10 minuten genieten.
Voor de rest zijn de andere tracks ook erg goed, ze experimenteren met ambient en heerlijke melodiën.
Negativeland heb ik ook aangeduid als favoriet, een heerlijke track, met een schitterende melodie en een heerlijke bass. En dan de erg sterke afsluiter, traag kruipt hij voorbij maar toch geniet ik ervan ook krijgen we voor het eerst vocals te horen. De zanger zngt alsof hij in zijn sterfbed ligt maar toch heeft het iets. Het is als een laatste groet tegen zijn luisteraars.

avatar van IllumSphere
Ik ken eigenlijk weinig tot geen Duitse bands en door een discussie op een pagina van een ander krautrock album was ik wel benieuwd naar deze plaat. Ik hou wel van dat experimentele aan muziek, dus dat zou geen problemen moeten geven. Veel kan ik niet zeggen na een enkele luisterbeurt, maar het is in ieder geval een vreemde plaat. Vreemd in de zin van iets nieuws, iets experimenteel. Ik ben benieuwd wat mijn volgende luisterbeurt gaat geven.

avatar van IllumSphere
Helaas hebben die volgende luisterbeurten weinig goeds uitgehaald, want om eerlijk te zijn heb ik niet het resultaat die ik min of meer wou hebben. Het is wel mooie muziek, maar het mist enige diversiteit waardoor deze plaat in mijn ogen weinig om handen heeft om me volledig te kunnen boeien. Leuk voor die ene keer, maar daar blijft het ook helaas bij.

avatar van freakey
Het gaat bij Neu niet om diversiteit, de muziek moet je juist in een flow sleuren, soms lukt dat, soms niet, Föllakzoid - II (2013) is ook zo'n plaat... als ie het niet doet, doet ie het niet... izze simpel....

avatar van niels94
Hallogallo en Negativland zijn huizenhoge monumenten in de muziekgeschiedenis. Het is zoals freakey zegt: je wordt gewoon meegesleurd in een gruwelijke flow. Geweldig. Ook de rest is uitermate genietbaar. Maar dan komt het beruchte 'Lieber Honig'. Geen idee of het bedoeld is als emotioneel nummer of juist als een grote parodie daarop: bij mij werkt het hoe dan ook niet. Op Neu! '75 (gaat dat allemaal ook luisteren) heeft Neu! met Leb' Wohl een soortgelijk nummer gemaakt, maar dan wél uitermate geslaagd. 'Lieber Honig' is een smetje, maar verder ook weer geen rampzalige. Het weet deze verder briljante plaat in elk geval niet van de 4* af te houden.

avatar van HugovdBos
In wat voor wereld beland je nu is de vraag die je jezelf stelt bij de eerste luisterbeurt. De complete chaos die ontstaat op het album zorgt ervoor dat je wordt meegezogen in de gekte. Vooral de lang uitgesponnen nummer zoals Hallogallo en Negativland zijn indrukwekkend. Het slotnummer Lieber Honig valt een beetje buiten de boot maar dat heeft toch ook weer wat door de vrolijkheid ervan.

avatar van pjh1967

Bij Hallogallo moet ik altijd aan Forces at Work van The Feelies denken.

avatar van zaaf

kaztor schreef:
Doet me wat denken aan Hans Teeuwen...

avatar van frolunda
Geen verkeerde plaat,zeker gezien de tijd waarin ie gemaakt werd.Een soort van instrumentale experimentele rock waar de originaliteit vanaf druipt.Zal zeker invloedrijk geweest zijn.Wel zijn het de nummers Hallogallo,Negativland en in iets mindere mate Weissensee (ook totaal anders qua sfeer) die er bij mij uit springen.De overige songs reken ik toch tot de categorie probeersels die er ter gelijkertijd wel voor zorgen dat de rest nog beter aan komt.Hoe dan ook fascinerend album,ga zeker ook de rest van Neu! beluisteren.

avatar van schizodeclown
Halfje eraf, die laatste nummer vind ik ook niet zo denderend nou, maar de rest is nog altijd van torenhoge niveau.

avatar van Vinck

Ik was al een tijdje bekend met het Krautrock-genre, maar vooral van naam. Ook al had ik reeds enkele nummers van Can, Faust en Neu! beluisterd, toch was ik zeker niet vertrouwd met deze muziek. Daarom begon ik ook heel gretig aan de verkenning van deze enorm invloedrijke plaat.

Dit album is opgenomen eind 1971, en als je met die kennis in het achterhoofd luistert, is het waanzinnig hoe ver Klaus Dinger en Michael Rother vooruit waren op hun tijd. Deze mannen wilden het geluid van de toekomst op vinyl persen, en mijns inziens zijn ze daar redelijk goed in geslaagd. Ik kan me voorstellen dat dit 44 jaar geleden als een bom moet zijn ingeslagen bij muziekliefhebbers. Toegankelijke muziek is het zeker niet, maar later meer daarover.

‘Hallogallo’, blijkbaar een woordspeling op het Duitse ‘Halligalli’ (wat ‘wild feesten’ betekent) lijkt nooit echt te beginnen en te eindigen. Nothing really ends, en zeker dit nummer niet. Ergens vanuit de diepe ruimte komen de gitaarklanken en het perfecte drumritme aangezweefd. Dinger introduceert op dit nummer de intussen befaamde ‘Motorik’ beat, een voorstuwende 4/4 beat die eindeloos lijkt voort te gaan. ‘Hallogallo’ is een perfecte mix van spacerock, acid en psychedelica. Dit kan ik zeker smaken.

Plots bevinden we ons in een bevreemdende plek als ‘Sonderangebot’ (speciale aanbieding) begint. Ambient, noise en andere bizarre klanken doen de luisteraar vertwijfeld om zich heen kijken. Wat is dit in godsnaam? Toch irriteert het nummer me na enkele luisterbeurten niet meer, de verwarring maakt plaats voor fascinatie. Het is alsof we een inkijk krijgen in een beangstigende, nieuwe dimensie waarvan we eerder het bestaan niet kenden. Ik leg al snel de link met de al even bevreemdende, maar baanbrekende film ‘2001: A Space Oddysey’ van Stanley Kubrick. Die film kwam maar een paar jaar voor de release van deze plaat uit.

Met een beangstigende uithaal loopt ‘Sonderangebot’ over in ‘Weissensee’. De drums en de dromerige klanken begeleiden ons naar weer een andere bijzondere plek. Schaduwen van wat later Pink Floyd zou worden schemeren door dit nummer, dit komt vooral door de gitaren. Het zou me niet verwonderen dat David Gilmour dit album ook meer dan één draaibeurt heeft gegeven. Waar ‘Sonderangebot’ me van mijn stuk bracht, kan ik bij ‘Weissensee’ terug een beetje tot rust komen. Waar zal de reis nu naartoe leiden?

‘Im Gluck’ begint met klotsende watergeluiden en onverstaanbare dialoog. Dit soort mysterieuze intro’s kunnen me vaak wel bekoren. Ik krijg flashbacks naar ‘Spiderland’ van Slint, de bandleden die rondzwemmen in een verlaten steengroeve op de albumhoes. Ook die muzikanten zijn ongetwijfeld door Neu! geïnspireerd. Dreunende geluiden begeleiden de muziek, Brian Eno springt onmiddellijk in mijn geheugen. Bouwstukjes van een ‘Big Ship’ zijn hierin terug te vinden.

Industriële geluiden weerklinken, er is zelfs een drilboor te horen. Geluid van een mensenmassa. De klanken worden wederom beklemmender en dringender en plots komt er een lekker baslijntje tevoorschijn. Welkom in ‘Negativland’. Dit is op een rare manier erg dansbaar. Ongelooflijk hoe avant-gardistische muziek zo meeslepend kan zijn. De bas danst nog een beetje rond en er wordt gespeeld met het ritme, tot ook dit nummer helaas tot een einde komt. De speelduur, die op papier behoorlijk lang is, is voorbij voor je het goed en wel beseft, door de enorme vindingrijkheid van de muzikanten.

‘Lieber Honig’ doet me in de eerste seconden denken aan een mengelmoes van ‘Sunday Morning’ en ‘Wish You Were Here’, tot de vocalen erbij komen. Klaus Dinger “zingt” hier, en hij klinkt als een alien met longkanker (it was the best I could do). Dat bedoel ik niet noodzakelijk negatief, want het werkt opnieuw erg ontroerend op een vreemde manier. Na afloop blijft de luisteraar achter met een behoorlijke mindfuck, maar men wil ook zo snel mogelijk opnieuw luisteren. Dat was althans bij mij het geval. Voor de doorsnee muziekliefhebber zal Neu! misschien een te harde noot zijn om te kraken, maar muziek als deze verdient een aandachtig oor en een open geest. Dit moet ik nog veel vaker beluisteren, en ik weet niet of ik het ooit volledig zal begrijpen.

Deze recensie is afkomstig van mijn muziekblog Pop-Pourri !