Thunder - Behind Closed Doors (1995)

Label: EMI

1. Moth to the Flame (5:28)
  2. Fly on the Wall (4:22)
  3. I'll Be Waiting (4:24)
  4. River of Pain (3:40)
  5. Future Train (5:27)
  6. 'Til the River Runs Dry (4:20)
  7. Stand Up (4:00)
  8. Preaching from a Chair (6:17)
  9. Castles in the Sand (4:44)
  10. Too Scared to Live (4:25)
  11. Ball and Chain (4:48)
  12. It Happened in This Town (5:55)
  13. Low Life in High Places [Live] * (5:08)
  14. Move On * (4:00)
  15. Everybody Wants Her [Live] * (4:51)
  16. Does It Feel Like Love [Live] * (5:09)
  17. You Don't Know What Love Is [Demo] * (5:18)
  18. River of Pain [Live Acoustic Version] * (3:31)
  19. Stand Up [Live Acoustic Version] * (3:23)
  20. Castles in the Sand [Live Acoustic Version] * (4:07)
  21. Move Over [Live] * (4:45)
  22. One Pretty Woman * (3:31)
  23. The Fire Is Gone * (4:31)
  24. Life in a Day [Demo] * (3:32)
  25. In a Broken Dream * (4:05)
  26. Love Walked In [Live] * (7:30)
  27. Dirty Love [Demo] * (5:11)
  28. Stay with Me * (5:26)
avatar van vielip
River of pain is inderdaad een te gek nummer!

avatar van Zagato
Ik ben wat vergeten albums uit mijn collectie aan het draaien en zo komt deze ook voorbij. Het enige album van Thunder dat ik heb en geen idee hoe ik hier destijds bij ben gekomen. Het is een lekker hardrock album, Thunder klinkt hier als een moderne variant van de oude Whitesnake (toen de bluesinvloeden nog wat prominenter waren). Prima songs, lekkere zanger, zit goed in elkaar.

avatar van Mssr Renard
Wat mij betreft is dit hun beste plaat. Daar waar op sommige Thunder-platen wat flauwe partyrockers of boogie-achtige songs staan, is het hier meer hardrock gericht. De ballads zijn wel wat Little Wing (Jimi Hendrix)-achtig, maar daarom niet minder goed.

Deze plaat rockt, ronkt en heeft echt een stevige (en wat bozige) inslag. Kort gezegd barsten de heren van de energie en creativiteit.

Preaching from the Chair en It Happened in This Town zijn ook wel de beste songs van de band, denk ik. River of Pain is een vette rocksingle die niemand kent.

Jammer dat Laughing On Judgement Day niet is opgenomen in dezelfde kwaliteit als deze plaat. Los van de topsongs spat het echt uit je speakers.

avatar van gaucho
Hoezo? Is de opnamekwaliteit van Judgement Day echt zoveel slechter dan deze? Is me nooit zo opgevallen. Ik zal ze eens achter elkaar beluisteren en vergelijken.

Ik ben het wel met je eens dat daarmee de absolute top-albums van Thunder wel genoemd zijn, al heb ik ook een zwak voor het debuut en The magnificent seventh. Moet zeggen dat ik niet al hun albums ken, maar stilistisch ontlopen ze elkaar nauwelijks. Het welslagen hangt dus vooral af van de kwaliteit van de songs en - in mindere mate - de opnamekwaliteit. Want dat ben ik wel met je eens: dit soort rauwe bluesrock - een beetje een update van werk dat Bad Company in de jaren zeventig afleverde - moet wel de speakers uit knallen, anders gaat de kracht ervan grotendeels verloren.

Dit is een uitstekende plaat in zijn genre, en ook in het totale repertoire van Thunder. Het fantastische River of pain is al genoemd, maar ik noem graag ook nog Moth to the flame, Till the river runs dry, Preaching from a chair en It happened in this town als de betere nummers van het album. Al is elk afzonderlijk nummer hier goed voor een ruime voldoende.

avatar van milesdavisjr
Enkele kleine verschillen uitgezonderd heeft Thunder zich nooit bezoldigd aan moderne snufjes of trendgevoelige genres. Dat is best prettig als je het wat conventionele genre waarin Thunder zich begeeft liefhebt. Als Bowes dan ook nog eens elk album 'inzingt' heb ik over het algemeen niet heel veel te klagen. En als dat wel het geval is zit hem dat weleens in het feit dat ik de mannen nooit echt op een absolute topschijf heb kunnen betrappen, altijd een wel dikke voldoende maar jammer genoeg nooit echt van mijn stoel geblazen. Moth to the Flame is een aardige opener met wat lichte oriëntaalse invloeden. Fly on the Wall is dan meer mijn pakkie an, een swingende track met funk invloeden, prima gedaan. I'll Be Waiting vormt een degelijke ballad maar kan niet de concurrentie aangaan met de ballads op de eerste twee schijven. River of Pain, wederom een degelijk nummer. Future Train zelfde laken het pak. Pas bij Till the River Runs Dry veer ik weer wat op, het vormt een stemmige song en wordt waanzinnig mooi gezongen door Bowes.
Met Stand Up worden de versterkers weer even getest, een casual rocker van de heren en de rechttoe-rechtaan aanpak werkt goed. Preaching duurt mij echt veel te lang, de song steekt wel goed in elkaar, maar nergens weet het mij bij de kladden te pakken. Castles in the Sand, de akoestische begeleiding is fraai en Bowes maakt er wel wat van maar het is ook wat saai. Too Scared to Live, in de stijl van Fly on the Wall, met zijn jazzy touch is leuk maar weet niet net als de betreffende song uit te groeien tot een volwaardige song. Ball and Chain, het heeft wel wat weg van Aerosmith en in dit geval is dat als compliment bedoeld. Afsluiter It Happened in This Town hint nadrukkelijk naar de jaren 70, niet toevalligerwijs misschien wel het beste decennium voor Rhythm & blues artiesten en hun creatieve piek. De song ademt Deep Purple al dan niet ingegeven door het Hammond orgeltje. Het zorgt voor een hele fraaie afsluiter waarbij Morley en Bowes op de toppen van hun kunnen presteren.

Tussenstand:

1. Laughing on Judgement Day
2. Behind Closed Doors
3. Back Street Symphony

avatar van Mssr Renard
Ik geef aan deze waanzinnige plaat de volledige score uit.

Ik ken deze niet sinds de releasedatum, maar 15 jaar later, rond 2010. Maar sindsdien heb ik deze wel heel veel en vaak gedraaid. En ook altijd in zijn geheel. Wel knap dat Thunder een uur lang kan boeien. Meestal houd ik niet zo van die heel lange platen.