Thunder - Behind Closed Doors (1995)

Label: EMI

1. Moth to the Flame (5:28)
  2. Fly on the Wall (4:22)
  3. I'll Be Waiting (4:24)
  4. River of Pain (3:40)
  5. Future Train (5:27)
  6. 'Til the River Runs Dry (4:20)
  7. Stand Up (4:00)
  8. Preaching from a Chair (6:17)
  9. Castles in the Sand (4:44)
  10. Too Scared to Live (4:25)
  11. Ball and Chain (4:48)
  12. It Happened in This Town (5:55)
  13. Low Life in High Places [Live] * (5:08)
  14. Move On * (4:00)
  15. Everybody Wants Her [Live] * (4:51)
  16. Does It Feel Like Love [Live] * (5:09)
  17. You Don't Know What Love Is [Demo] * (5:18)
  18. River of Pain [Live Acoustic Version] * (3:31)
  19. Stand Up [Live Acoustic Version] * (3:23)
  20. Castles in the Sand [Live Acoustic Version] * (4:07)
  21. Move Over [Live] * (4:45)
  22. One Pretty Woman * (3:31)
  23. The Fire Is Gone * (4:31)
  24. Life in a Day [Demo] * (3:32)
  25. In a Broken Dream * (4:05)
  26. Love Walked In [Live] * (7:30)
  27. Dirty Love [Demo] * (5:11)
  28. Stay with Me * (5:26)
avatar van vielip
River of pain is inderdaad een te gek nummer!

avatar van Zagato
Ik ben wat vergeten albums uit mijn collectie aan het draaien en zo komt deze ook voorbij. Het enige album van Thunder dat ik heb en geen idee hoe ik hier destijds bij ben gekomen. Het is een lekker hardrock album, Thunder klinkt hier als een moderne variant van de oude Whitesnake (toen de bluesinvloeden nog wat prominenter waren). Prima songs, lekkere zanger, zit goed in elkaar.

Mssr Renard
Wat mij betreft is dit hun beste plaat. Daar waar op sommige Thunder-platen wat flauwe partyrockers of boogie-achtige songs staan, is het hier meer hardrock gericht. De ballads zijn wel wat Little Wing (Jimi Hendrix)-achtig, maar daarom niet minder goed.

Deze plaat rockt, ronkt en heeft echt een stevige (en wat bozige) inslag. Kort gezegd barsten de heren van de energie en creativiteit.

Preaching from the Chair en It Happened in This Town zijn ook wel de beste songs van de band, denk ik. River of Pain is een vette rocksingle die niemand kent.

Jammer dat Laughing On Judgement Day niet is opgenomen in dezelfde kwaliteit als deze plaat. Los van de topsongs spat het echt uit je speakers.

avatar van gaucho
Hoezo? Is de opnamekwaliteit van Judgement Day echt zoveel slechter dan deze? Is me nooit zo opgevallen. Ik zal ze eens achter elkaar beluisteren en vergelijken.

Ik ben het wel met je eens dat daarmee de absolute top-albums van Thunder wel genoemd zijn, al heb ik ook een zwak voor het debuut en The magnificent seventh. Moet zeggen dat ik niet al hun albums ken, maar stilistisch ontlopen ze elkaar nauwelijks. Het welslagen hangt dus vooral af van de kwaliteit van de songs en - in mindere mate - de opnamekwaliteit. Want dat ben ik wel met je eens: dit soort rauwe bluesrock - een beetje een update van werk dat Bad Company in de jaren zeventig afleverde - moet wel de speakers uit knallen, anders gaat de kracht ervan grotendeels verloren.

Dit is een uitstekende plaat in zijn genre, en ook in het totale repertoire van Thunder. Het fantastische River of pain is al genoemd, maar ik noem graag ook nog Moth to the flame, Till the river runs dry, Preaching from a chair en It happened in this town als de betere nummers van het album. Al is elk afzonderlijk nummer hier goed voor een ruime voldoende.