Elephant Stone - Elephant Stone (2013)

Canada

8. Love the Sinner, Hate the Sin
  9. The Sea of Your Mind
  10. The Sacred Sound
avatar van fatima
Uit de Stone Roses / Charlatans school. Niet spectaculair, wel goed uitgevoerd.

avatar van pet
pet
Zanger, sitar-speler en basgitarist Rishi Dhir is een van de meest gewaarde sitar-spelers in de wereld van psychedelische muziek. Hij speelde samen met zo'n beetje alle grote namen en heeft nu dus tijd gevonden voor zijn eigen band: Elephant Stone. Zijn optreden op Into The Great Wide Open smaakte naar meer, dus is het maar eens tijd voor een album recensie.

En dat album klinkt eigenlijk verrassend normaal. Ik had verwacht ieder nummer wel een rare sitar-solo te horen of bijzondere oosterse invloeden, maar ik hoor hier eerder de Stone Roses en vergelijkbare Manchester bands in terug. In combinatie met een zeer mooie stem is dat absoluut geen straf natuurlijk. Als dan de sitar en oosterse invloeden er wel bij komen (zoals bij het 8.32 minuten durende The Sea Of Your Mind) wordt mijn aandacht wel meteen getrokken. Het typische geluid van de sitar zorgt toch voor dat extra's wat meteen opvalt. Ook is dit nummer met zijn lengte meteen het meest experimenteel en een van de tofste nummers in mijn ogen. Ook op andere nummers waar de sitar meer op de voorgrond treedt, merk je dat de aandacht even verscherpt.

Op basis van de naam en faam van Rishi had ik een experimenteler album verwacht dan Elephant Stone uiteindelijk is geworden. In plaats daarvan krijg je bijna 30 minuten pop-muziek die ruim voldoende is, en 1 enorme psychedelische uitschieter naar boven. Zonde dat de rest net niet datzelfde niveau haalt, maar al met al nog een zeer behoorlijk album.

PS: 5 oktober treden ze op in de Rotown, Rotterdam voor het kleine bedrag van €8,-

avatar van Mctijn
Goede plaat man! Lijk wat op het bandje Woods en soms ook op Kula Shaker dankzij de Indiase invloeden. Nu al een aanrader. Even kijken wat nog een paar extra luisterbeurten doen.

De melodie van de single doet mij steeds weer aan Monaco's What Do You Want From Me denken. Verder gewoon heerlijke muziek eigenlijk. Misschien dat ik ze deze week nog live ga bekijken.

avatar van keijzm73
Album kwam op mijn pad. Maar is niet mijn ding. Ik heb sowieso altijd al wat moeite met psychedelische muziek. Het ijzige stemgeluid van de zanger (wat deze muziek overigens wel past) maakt het er voor mij niet beter op. Doet me heel erg denken aan een album dat in 2011/ 2012 erg populair was hier op MuMe. Dat heb ik toen ook echt geprobeerd, maar werkte gewoonweg niet voor me. Ben de naam van die artiest en het album vergeten... Quiz; op de cover een park/tuin met jeugd erop. Ook een zeer aanwezig hekwerk met erachter iets van een highschool

keijzm73 schreef:

Tame Impala bedoel je? Tame Impala - Lonerism (2012)
Die vliegen psychedelisch wat meer uit de bocht, waar Elephant Stone altijd catchy blijft. Heeft beide wel wat.

avatar van Arrie
De single lijkt ook behoorlijk veel op dat Bryan Adams en Mel C nummer.

Inderdaad, When I'm Gone. Lijkt er heel erg op.

De single lijkt ook behoorlijk veel op dat Bryan Adams en Mel C nummer.

Ja, Love the Sinner is met afstand het minste nummer van dit album. Wel het meest radiovriendelijke nummer.....

avatar van keijzm73
Mctijn schreef:

Tame Impala bedoel je? Tame Impala - Lonerism (2012)

Juist! Die ja... Dank je Je reactie was helaas wel te laat voor het winnen van de vaatwasser

De single lijkt ook behoorlijk veel op dat Bryan Adams en Mel C nummer.

Ik vind hem erg veel op What Do You Want From Me van Monaco lijken. Als je Love The Sinner bedoelt tenminste.

Die bedoel ik.

avatar van Linius
The Sea of Your Mind is echt een lekker nummertje

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Aanstekelijk album, mooie combinatie.