Elephant Stone - Elephant Stone (2013)

Canada

9. The Sea of Your Mind
  10. The Sacred Sound
avatar van pet
pet
Zanger, sitar-speler en basgitarist Rishi Dhir is een van de meest gewaarde sitar-spelers in de wereld van psychedelische muziek. Hij speelde samen met zo'n beetje alle grote namen en heeft nu dus tijd gevonden voor zijn eigen band: Elephant Stone. Zijn optreden op Into The Great Wide Open smaakte naar meer, dus is het maar eens tijd voor een album recensie.

En dat album klinkt eigenlijk verrassend normaal. Ik had verwacht ieder nummer wel een rare sitar-solo te horen of bijzondere oosterse invloeden, maar ik hoor hier eerder de Stone Roses en vergelijkbare Manchester bands in terug. In combinatie met een zeer mooie stem is dat absoluut geen straf natuurlijk. Als dan de sitar en oosterse invloeden er wel bij komen (zoals bij het 8.32 minuten durende The Sea Of Your Mind) wordt mijn aandacht wel meteen getrokken. Het typische geluid van de sitar zorgt toch voor dat extra's wat meteen opvalt. Ook is dit nummer met zijn lengte meteen het meest experimenteel en een van de tofste nummers in mijn ogen. Ook op andere nummers waar de sitar meer op de voorgrond treedt, merk je dat de aandacht even verscherpt.

Op basis van de naam en faam van Rishi had ik een experimenteler album verwacht dan Elephant Stone uiteindelijk is geworden. In plaats daarvan krijg je bijna 30 minuten pop-muziek die ruim voldoende is, en 1 enorme psychedelische uitschieter naar boven. Zonde dat de rest net niet datzelfde niveau haalt, maar al met al nog een zeer behoorlijk album.

PS: 5 oktober treden ze op in de Rotown, Rotterdam voor het kleine bedrag van €8,-