Boz Scaggs - Silk Degrees (1976)

Pop / Soul
Label: Columbia

1. What Can I Say (3:00)
  2. Georgia (3:57)
  3. Jump Street (5:14)
  4. What Do You Want the Girl to Do (3:53)
  5. Harbor Lights (6:00)
  6. Lowdown (5:18)
  7. It's Over (2:53)
  8. Love Me Tomorrow (3:17)
  9. Lido Shuffle (3:44)
  10. We're All Alone (4:14)
  11. What Can I Say [Live] * (3:24)
  12. Jump Street [Live] * (5:06)
  13. It's Over [Live] * (3:37)
avatar van musician
Ik kan mij wat voorstellen bij Father McKenzie's enthousiasme, maar ook Droombolus' opmerking over de geliktheid snijdt hout.

En ik aarzel dan, omdat ik het aan de ene kant een geweldige plaat vind en aan de andere kant moet toegeven dat het geen moment over de schreef gaat.

Moet dat dan, moet je je tenslotte afvragen of moet je gewoon constateren dat die jongens van Toto vooral prima kunnen musiceren (je zult er geen wanklank, geen misser vandaan horen komen) maar dat daarmee dan ook inderdaad de ziel wat is verdwenen?

Of kan het toch ook samengaan?

De composities van deze Silk degrees zijn ijzersterk, daar kan het niet aan liggen.

Ik geef Boz Scaggs het voordeel van de twijfel. Ik geloof niet dat hij er bewust voor heeft gekozen om 'gelikt' te zijn, het is nu eenmaal de stijl van The Boys. Toen het later Toto werd heb ik er ook geen moeite mee gehad, moet ik erkennen. Prima cd's gemaakt.

Net als (waarschijnlijk vele) anderen zal ik overigens erkennen, dat dit mijn enige plaat is van Boz Scaggs, behalve dan toen hij nog lid was van The Steve Miller band.

Dat is waarschijnlijk ook Scagg's probleem. Hij is er nooit meer in geslaagd om zich te handhaven in het systeem van uitbrengen van succesvolle singles en daar aan gekoppeld een cd. Iets dat hem in 1977 met What can I say, Lido shuffle en Lowdown wél was gelukt.

Met Lowdown noem ik gelijk ook één van mijn favorieten, samen met Harborlights en What can I say.

avatar van musicfriek
Wat is die saxofoon heerlijk in Lowdown. Pas nu luister ik naar het volledige album van deze Boz Scaggs. Een beetje erg ondergewaardeerd ook zo te zien. Alleen We're All Alone hoeft voor mij niet zo, hij zingt toch niet helemaal zuiver hier. Maar verder wel een aanrader voor mensen die niet vies zijn van pop met een flinke scheut soul.

PaulieWalnuts schreef:
Mensen die dit goed vinden moeten ook maar eens Bobby Caldwell luisteren.
Dat is toch die zanger van het nummer Jamaica?

avatar van Marco van Lochem
William Royce “Boz” Scaggs werd geboren op 8 juni 1944 in Canton Ohio, USA. Dit jaar bracht de muziekveteraan nog een nieuw album uit, “OUT OF THE BLUES”, zijn 19e. In maart 1976 bracht hij zijn zevende album uit, “SILK DEGREES”, dat uitgroeide tot zijn meest succesvolle plaat, 5 keer platina in Amerika. Voordat hij solo albums op ging nemen, werkte hij samen met onder andere Steve Miller. In 1965 bracht hij zijn eerste album uit, getiteld “BOZ”. Met “SILK DEGREES” bracht Scaggs zijn meest poppy album uit, waarop 1 cover staat, het door Allen Toussaint geschreven “WHAT DO YOU WANT THE GIRL TO DO”. De rest van de songs schreef hij alleen of met (latere) Toto toetsenist David Paich, die ook verantwoordelijk is door het door hem alleen geschreven “LOVE ME TOMMOROW”. Het werken met Boz Scaggs zorgde ervoor dat de toen 22 jarige Paich meer werk kreeg en daardoor een paar jaar later de band Toto kon oprichten. Onder de muzikanten die meespelen op “SILK DEGREES” zijn ook drummer Jeff Porcaro en bassist David Hungate te vinden, die in de eerste Toto bezetting zaten. “SILK DEGREES” is een album met pop, rock en funk invloeden. Het gaat van start met de hit “WHAT CAN I SAY”, een lekker popsong met mooie achtergrond vocalen. De funky bass/drum sound die te horen is, is één van de ingrediënten die later in Toto veelvuldig te horen waren. Het uptempo “GEORGIA” is een lekker poprocker, waarbij Scaggs zijn karakteristieke stemgeluid optimaal kan etaleren. “JUMP STREET” is een typische Amerikaanse rock song en “WHAT DO YOU WANT THE GIRL TO DO” een heerlijke funky midtempo track. “HARBOR LIGHTS” is met 6 minuten het langste nummer op deze klassieker en is een prachtige ballad. “LOWDOWN” is één van de 3 Top 40 hits in Nederland van “SILK DEGREES”, een midtempo funk/pop song met schitterend basgitaar werk van Hungate. “IT’S OVER” een uptempo popsong met mooie achtergrond vocalen. “LOVE ME TOMMOROW” heeft een reggaefeel en past toch prima tussen de andere 9 songs. Het heerlijke uptempo “LIDO SHUFFLE” staat als een huis en werd terecht een hit. “WE’RE ALL ALONE” werd in 1977 een internationale hit in de uitvoering van Rita Coolidge en is op dit album het prachtige slotakkoord. Met de opvolger “DOWN TWO THEN LEFT” probeerde Scaggs het succes van “SILK DEGREES” te evenaren en dat lukte niet. Tegenwoordig brengt hij af en toe nieuw werk uit, meestal blues georiënteerd en ligt het mega succes van dit album ver achter hem. Bijna 41 en een halve minuut Amerikaanse pop/rock muziek, kwalitatief erg hoog en daarom terecht een klassieker.

avatar van pureshores
Dit album hangt nu toch wel onder mijn top 10.
Ik had eerst de cd via de kringloop gevonden (niet een album dat ik vaak daar heb zien liggen) en 2 jaar terug de LP voor 5 Euro in Doetinchem gevonden bij een speciaalzaak.
Het hele album bulkt eigenlijk van single materiaal, vooral kant A zit erg gelikt en hitgevoelig in elkaar.
De singles zelf zijn wel erg verschillend, waar Lido shuffle een poprock feel heeft gaat What can I say voor de blue eyed soul aanpak. Lowdown blijft voor mij toch de toptrack, een soort funkdisco track met luie zang en een killer break.
Verder zijn Harbor lights en What do you want the girl to do ook erg fijn.