Thin Lizzy - Bad Reputation (1977)

Ierland
Label: Vertigo

1. Soldier of Fortune (5:17)
  2. Bad Reputation (3:08)
  3. Opium Trail (3:57)
  4. South Bound (4:27)
  5. Dancing in the Moonlight (It's Caught Me in Its Spotlight) (3:27)
  6. Killer Without a Cause (3:34)
  7. Downtown Sundown (4:09)
  8. That Woman's Gonna Break Your Heart (3:25)
  9. Dear Lord (4:27)
  10. Killer Without a Cause [BBC Session: August 1st, 1977] * (3:42)
  11. Bad Reputation [BBC Session: August 1st, 1977] * (2:49)
  12. That Woman's Gonna Break Your Heart [BBC Session: August 1st, 1977] * (3:28)
  13. Dancin' in the Moonlight [It's Caught Me in It's Spotlight) (BBC Session: August 1st, 1977] * (3:22)
  14. Downtown Sundown [BBC Session: August 1st, 1977] * (3:53)
  15. Me and the Boys [BBC Session: August 1st, 1977] * (4:17)
avatar van iggy
Kwestie van smaak mannen. Persoonlijk vind ik het ook een klasse nummer.

avatar van vielip
Uiteraard een kwestie van smaak. Zoals alles eigenlijk...

avatar van lennert
Metal-D78 schreef:
Southbound een draak?

Ja, ik vind het echt oersaai

avatar van Kondoro0614
Wederom een Thin Lizzy album waarvan ik kan zeggen dat hij niet voor mij weggelegd is. Het viel me allemaal weer wat tegen, en vond hem zelfs nog minder dan 'Johnny The Fox'. Het klinkt allemaal niet slecht, gitaarwerk was weer voortreffelijk en ook de zang kan ik nog steeds erg waarderen maar het blijft toch niet helemaal mijn smaak wat de heren hier naar voren brengen, en dan is het zeker dat ik het allemaal nog steeds wat sappig vind. 'That Woman's Gonna Break Your Hear' vind ik geen slecht album, 'Soldiers Of Fortune' klonk ook niet slecht en natuurlijk vond ik 'Dancing In The Moonlight' ook niet verkeerd. Het zijn alleen niet de nummers die ik van Lizzy spontaan op wil gaan zetten in de toekomst. De rest liet me verder koud en ik vond het allemaal wel best, het is overduidelijk niet mijn favoriet.

Voorlopige tussenstand:
05. Bad Reputation
06. Nightlife
07. Thin Lizzy
08. Shades Of A Blue Orphanage

Soldier of Fortune is een openingsnummer zoals we die van TL kennen, herkenbaar zowel kwa muziek (twin leads) als tekstueel. Een voorloper van Military Man. Je weet wat je te wachten staat. Bad Reputation, met een uitblinkende Downey is zowaar nog beter. Opium Trail is het beste nummer van het album en ook Southbound en Dancing in the moonlight zijn hoogvliegers. Op laatstgenoemde demonstreert de band haar veelzijdigheid, een poppy nummer in de beste Lynott traditie! Daarna kakt het wat in, net als menig Lizzy live optreden eindigt het met 4 inwisselbare nummers waarvan Dear Lord me nog het meest aanspreekt. Op mijn oude lp vond ik het geluid wat hol en kaal klinken op cd klinkt ie een heel stuk beter. 3.5 sterren voor een van mijn favoriete bands omdat kant 2 toch een stuk minder is. Kant 1 haalt de maximale score.

avatar van trebremmit
Die cd zal dan wel een remaster zijn? Ik heb deze ook op lp en vind het geluid prima maar inderdaad niet vol.

avatar van jorro
Zwak album van Thin Lizzy. Ik mis vooral een stuk bezieling, met name in de zang. Het album staat niet voor niets ook niet zo hoog in de jaarlijst van 1977 van OOR. Gedeeld 51e.

avatar van vielip
Heb je soms gewerkt voor Oor? Of ga je elke jaarlijst van dat blad af om de albums die erin staan te beoordelen?

vielip schreef

Ik vind het leuk om via de lijstjes eens te zien wat ik vroeger, maar ook nu heb 'gemist'. Het zal me aan tijd ontbreken om ze allemaal te doen. Met de lijstjes uit mijn tienerjaren ben ik gestart. Maar het is mijn eigen mening. Soms is de OOR het daarmee eens, maar heel vaak ook niet. Verder heb ik geen relatie met OOR. Ben 25 jaar lid geweest van het blad; nu ben ik digitaal lid.

avatar van jorro
N.a.v. de opmerking van vielip heb ik nog wat andere lijstjes nagespeurd waarin dit album van Thin Lizzy voorkomt.
Zo staat het album op 25 in de NME jaarlijst over 1977, 67e in de alltime Classic Rock top 100 (van 2006) en ook in de albumlijst van Classic Rock over de jaren 70 staat het album opgenomen (ook een lijst uit 2006).
Best verdienstelijk dus.
Neemt niet weg dat ik het album niet tot de beste van Thin Lizzy vind behoren.