Dan Fogelberg - High Country Snows (1985)

Country
Label: Full Moon

1. Down the Road (0:30)
  2. Mountain Pass (2:45)
  3. Sutter's Mill (6:33)
  4. Wolf Creek (2:58)
  5. High Country Snows (4:47)
  6. The Outlaw (3:28)
  7. Shallow Rivers (3:17)
  8. Go Down Easy (3:55)
  9. Wandering Shepherd (3:25)
  10. Think of What You've Done (2:40)
  11. The Higher You Climb (6:14)
avatar van bikkel2
Dan Fogelberg was zo'n man met een prachtig stemgeluid , en een muzikant / componist die liefdevol met zijn gave om ging . Hij had in de 70 er jaren al een aantal prachtige albums op zijn naam staan , en hij was al voordat Joe Walsh zijn intrede deed bij The Eagles eerder benadert om bij diezelfde band te komen spelen .
Fogelberg weigerde omdat hij veel zijn artistieke input dan had moeten inleveren .
Deze plaat is zonder meer 1 van zijn parels . Diep gewortelt in de Bluegrass en de pure Country . Tekstueel ook zeer fraai met Fogelberg's kijk op de Rocky Mountain's en liefdesperikelen.
Zijn voorliefde voor de pure essentie van Countrymuziek komt hier meer dan ooit naar voren .
De sfeer wordt goed gevangen en muzikaal is het levendig , gepassioneerd en lekker rootsy .
De man is helaas overleden , maar er zijn platen van hem die absoluut wat meer onder de aandacht mogen komen . Dit is er zonder meer 1 van .

avatar van bikkel2
Vanmiddag weer even gedraaid en blijft toch een verdomd lekkere Bluegrass/Country plaat .
Met medewerking van oa. Chris Hillman (Byrds) Russ Kunkel ( drummer bij Neil Young) en Ricky Scaggs .
Fogelberg was een vakman en in zijn genre een vooral groot vocalist .

avatar van blaauwtje
Samen met al zijn andere albums ,hoogtepunten in mijn muziekverzameling.

avatar van bikkel2
Eindelijk een reactie op dit fraaie album. Zeer ondegewaardeerd, wijlen Dan Fogelberg.

avatar van dynamo d
Fijn country album van Dan Fogelberg, mooie productie, fijne muzikanten en vocals. Beste nummers zijn het titelnummer en Sutter's Mill.

avatar van heartofsoul
De onwaarschijnlijk mooie, maar ook enigszins zoete stem van Dan Fogelberg wil naar mijn smaak maar niet passen bij het genre dat hier beoefend wordt. Voor mij moet het wel wat rauwer en minder gestroomlijnd. Country zou ik dit zeker niet noemen. Er doen weliswaar gerenommeerde artiesten op mee (bijvoorbeeld Doc Watson en Vince Gill), maar het blijft te mellow voor mijn smaak.

avatar van bikkel2
Ik vind zijn stem juist wat zwaarder/ krachtiger geworden in vergelijking met zijn mid 70's werk.
Is wel een verbetering imo.
De produktie daarintegen had wat rafeliger gemogen.
Misschien dat dit ook mee speelt in de beoordeling.
Bluegrass zou wat puurder mogen klinken.
Toch klinkt deze plaat wel warm en is de sfeer goed gevangen.
Het voortreffelijke musiceren is ook een pluspunt en de liedjes zijn allemaal ok.

Fedde
bikkel2 schreef:
Is wel een verbetering imo.
De produktie daarintegen had wat rafeliger gemogen.
Misschien dat dit ook mee speelt in de beoordeling.
Bluegrass zou wat puurder mogen klinken.
Toch klinkt deze plaat wel warm en is de sfeer goed gevangen.

Opmerkelijk goed gespeeld inderdaad en gezongen dit bluegrass/country-album. Onverwacht hoogtepuntje in de catalogus van Fogelberg. Opgenomen in Franklin, Tennessee. Het ademt de sfeer van het platteland. Toch nog wel een beetje glad geproduceerd, maar niet storend, zoals op de albums die hierna zouden volgen. Titelnummer High Country Snows is kundig gepikt van The Byrds (Hickory Wind van het album Sweetheart of the Rodeo, 1968).

Inderdaad een sterk, integer country album van Fogelberg dit. De man sneeuwde wat onder in deze periode, wellicht ten onrechte. 4 sterren

avatar van Tonio
Wat fijn dat er weer eens aandacht is voor het werk van Dan Fogelberg. Ook mooi dat zijn zogenaamde mindere periode eens aan bod komt.
Dit spoort mij aan om dit weer eens te beluisteren.