Mikal Cronin - MCII (2013)

Label: Merge

1. Weight (3:50)
  2. Shout It Out (2:48)
  3. Am I Wrong (2:36)
  4. See It My Way (3:52)
  5. Peace of Mind (4:06)
  6. Change (3:44)
  7. I'm Done Running from You (2:50)
  8. Don't Let Me Go (3:31)
  9. Turn Away (5:07)
  10. Piano Mantra (4:45)
Hoe haalt Mikal Cronin het in zijn hoofd om zo'n heerlijke plaat te maken? Wie zet nou zoveel lekkere songs op één album? En dan ook nog eens die irritant goede gitaarsolo's van Ty Segall op Am I Wrong & I'm Done Running From You. Het lijkt erop dat die gitaar nog wat vaker te horen is, zoals op die waanzinnige solo van See It My Way.

Net als op zijn debuut kent de plaat ook een paar rustmomenten zoals het bij hem thuis opgenomen Don't Let Me Go & het fraaie Peace of Mind met een mooie vioolsolo van ('Bob') Dylan Edrich. Alles bij elkaar is het (net) wat minder ruw, (net) wat minder garage dan Twins van zijn maatje Ty Segall. Dat hoorde bij mijn favoriete albums van 2012, deze zal hoog scoren voor 2013. Om aan te sluiten bij de commentaren hier: een beetje een tegenvaller...

avatar van pet
pet
Sommige mensen houden van orde en netheid. Een kleurplaat moet precies binnen de lijntjes gekleurd zijn, boeken moeten op kleur gesorteerd worden en in muziek moeten alle instrumenten netjes en herkenbaar klinken. Ik ben dus niet zo. Ik hou van chaos en wanorde, en als muziek rammelt, ruist en gammel klinkt vind ik dat eerder een aanbeveling dan iets slechts.

En het nieuwe album van Mikal Cronin is zo gammel als maar kan, wat dus iets positiefs is. Beetje jaren '60 gevoel en heel veel ruis over de gitaren. Hierdoor ontstaan hele toffe pop-nummers die soms een beetje aan Weezer doen denken. Het is eigenlijk de ideale combinatie tussen rock/alternatief aan de ene kant en pop aan de andere kant. En niet alleen binnen het album is er veel afwisseling, ook binnen de nummers is dit al terug te vinden. Veel dynamiek waarbij soms de refreinen heerlijk de bocht uitvliegen! In combinatie met een fijne stem en goede, pakkende refreinen is er eigenlijk geen negatief puntje te vinden op het hele album.

Dit album wordt op dit moment plat gedraaid bij mij. Ontzettend fijne muziek, die ik op ieder moment van de dag kan luisteren. Een mengelmoes van heel veel verschillende dingen die heerlijk chaotisch op album zijn gezet. Met zulke goede nummers en fijn rammel geluid, kan je het bij mij moeilijk fout doen!

Overgenomen van mijn blog: pat-sounds.blogspot.nl