Slowdive - Souvlaki (1993)

Label: Creation

1. Alison (3:51)
  2. Machine Gun (4:28)
  3. 40 Days (3:16)
  4. Sing (4:51)
  5. Here She Comes (2:21)
  6. Souvlaki Space Station (5:59)
  7. When the Sun Hits (4:47)
  8. Altogether (3:42)
  9. Melon Yellow (3:55)
  10. Dagger (3:33)
  11. Some Velvet Morning * (3:23)
  12. So Tired * (4:02)
  13. Moussaka Chaos * (6:23)
  14. In Mind * (3:44)
  15. Good Day Sunshine * (5:06)
  16. Missing You * (3:23)
  17. Country Rain * (3:33)
  18. In Mind [Bandulu Mix] * (8:04)
  19. In Mind [Reload Remix] * (10:26)
avatar van musicfriek
Dit album nu een paar keer beluisterd en het valt me een beetje tegen. Ik noemde al Machine Gun en dat is ook gelijk het mooiste nummer van deze cd. Dit verveelt me nogal snel, het klinkt na een half album erg eentonig. Misschien moet je er net voor in the mood zijn ofzo, maar vooralsnog raakt het me niet helemaal. 3*

Wellicht een groeiertje?

Argh, ik heb het (al vaker) geprobeerd, maar voorlopig word het niks tussen mij en deze plaat.

Deze plaat kan om te beginnen niet openen en afsluiten. Allison en Dagger zijn beiden dieptepunten, ik kan er totaal niets mee. Dat blijkt maar weer wanneer Machine Gun komt, mooi nummertje. 40 Days vind ik zo mogelijk nog beter. Dan gaat het allemaal eventjes langs me heen, tot we aankomen bij Souvlaki SS en When the Sun Sets. Geweldige nummers, dieeen Just For A Day gevoel bij me oproepen. Lekkere gitaarmuurtjes, maar ook dromerig. Tsjah en dan is de plaat klaar voor me. Alles glijdt weer langs me heen, het is niet slecht, maar ook niet boeiend.

Nu kun je zeggen, dat wegglijden, droom je dan niet gewoon weg? Nee, dit heb ik bij JFAD. Een staat waar ik me wel degelijk bewust ben van de muziek, maar mijn omgeving langzaam weg glijdt. Hier is het eerder andersom. Ik ga maar weer wat msnen, een cd-recensie lezen, wat eten en dan kom ik erachter öh ja, dit album had ik ook nog opstaan. De 2 albums zijn voor mij een wereld van verschil De ene is geniaal, de ander is goed, maar kan mijn aandacht simpelweg niet vasthouden. Jammer, maar het is niet anders.

avatar van davevr
Zal eens op zoek gaan naar die Amerikaanse. Voor de liefhebbers, ergens op het net circuleert zo een collectie ruwe demo's etc van Slowdive onder de titel 'I saw the Sun sessions..." Die vind ik echt onmisbaar voor een liefhebber, spijtig van de kwaliteit soms maar echt goede nummers.

Muzikaal klinkt het allemaal lekker zweverig.
Ook die galm over de vrouwelijke 2e stem is een mooie aanvulling op het geheel.
Maar ondanks dat het ook wel dreampop wordt genoemd, moet ik teveel moeite doen om wakker te blijven.
En die zanger heeft echt een zeurstem, een beetje de brilsmurf onder de shoegazers.
Ik denk dat ik meer heb met shoegazer acts die wat meer explosie in hun muziek brengen zoals Adorable, Cranes en Swervedriver.
Zelfs een Cocteau Twins kan dit meer brengen
Ook grotere namen met elementen hiervan in hun muziek zoals The Cure, Smashing Pumpkins en The Verve spreken mij meer aan.
Nee, mij wil het niet echt boeien, helaas.
Had gehoopt op een mooie muzikale aanvulling.

avatar van jordidj1
Jordi's genre-overstijgingen, deel 5:

Nu de laatste tonen van mijn top honderd langzaam aan het wegvloeien zijn, kunnen we ons opmaken voor het verloop van dit topic. Dat is geen straf, want (on)bewust was Slowdive altijd aanwezig bij het pennen van mijn toplijst.

Ward tipte mij zijn favoriete album aller tijden en ik kan er best goed inkomen waarom dat zo is. Het album heeft iets magisch, een veertig minuten lange roes die zomaar voorbij vliegt. De roes, die de eerste luisterbeurt compleet langs me heen vloog, maar dat terzijde. Wat een trip! Ik zou deze plaat wel eens tijdens hevig drugsgebruik willen luisteren, benieuwd of Ward zelf dat wel eens heeft gedaan...

Nee, maar serieus: dit is echt een heel fijne ontdekking. De sound van Slowdive ligt - zoals verwacht - erg in mijn straatje, dus de artiest ga ik zeker vaker opzetten. Het heeft iets verslavends, echter zet ik eerst vrij laag in met mijn cijfer: vier sterren. Waarom? Omdat ik hun laatste plaat misschien nog wel beter vind.