Slowdive - Souvlaki (1993)

Label: Creation

1. Alison (3:51)
  2. Machine Gun (4:28)
  3. 40 Days (3:16)
  4. Sing (4:51)
  5. Here She Comes (2:21)
  6. Souvlaki Space Station (5:59)
  7. When the Sun Hits (4:47)
  8. Altogether (3:42)
  9. Melon Yellow (3:55)
  10. Dagger (3:33)
  11. Some Velvet Morning * (3:23)
  12. So Tired * (4:02)
  13. Moussaka Chaos * (6:23)
  14. In Mind * (3:44)
  15. Good Day Sunshine * (5:06)
  16. Missing You * (3:23)
  17. Country Rain * (3:33)
  18. In Mind [Bandulu Mix] * (8:04)
  19. In Mind [Reload Remix] * (10:26)
JonnieBrasco
Prachtig, zweverig, rustig, melancholisch shoegaze-album. Werkelijk zeer ontspannend... bijna hypnotiserend. Dit is uit het goede hout gesneden dreampop! 4,0*, en dat kan alleen nog maar meer worden.

avatar van titan
titan (crew)
Luisters eens naar het debuutalbum van Engineers, dat doet me regelmatig aan dit album denken.

Slowdive, de ultieme shoegazers band wat mij betreft!

Misschien is de volgende site interessant voor jullie:

Een labeltje dat regelmatig in Londen optredens organiseert voor shoegazer georiënteerde bands. Klik op hun site maar eens op 'listen' en luister eens naar nrs. 4, 5 en 6. De meeste nummers die je hier kunt horen zijn uitgebracht op gelimiteerde singles via dat label.

Voor liefhebbers van Slowdive is dit zeker de moeite waard!

JonnieBrasco
Het laatst mogelijke halfje erbij gedaan. Vannacht op de bank (voor het slapen gaan) met mijn ogen dicht geluisterd, en voor die comfortabele situatie zou ik eigenlijk geen geschikter album weten. Onomschrijfelijk mooie muziek. Dat scheelt, dan kan ik het hier kort houden. 5,0*

tondeman
heb hem 3 keer geluisterd maar vind hem eerlijk gezeg elke keer weer iets minder worden, vind het 3x niks. persoonlijk vind ik Ride en chapterhouse stukken beter, maar dat ligt denk ik meer aan het verschil in stijl tussen de bands. het zou best kunnen dat ik slowdive gewoon niet ''snap''...
ik heb bij deze band de hele tijd het gevoel van: ''nu komt het, nu wordt het interessant'' maar vervolgens wordt het dan eerder slechter dan beter.

JonnieBrasco
Slowdive moet je inderdaad kunnen snappen, leren voelen en kunnen plaatsen. Ik herken je zienswijze, hoewel ik een 1,0* wat radicaal vind. Ik weet nog toen ik dit album voor het eerst hoorde, ik wist me er werkelijk geen raad mee: niet luisteren dan maar. Omdat ze telkens weer in 1 adem genoemd werden met My Bloody Valentine en Ride (waarmee ik inmiddels al wel door de ontoegankelijksbarriere was - Is elk shoegaze-album standaard niet ontoegankelijk?), heb ik het toch af en toe weer geprobeerd, en nu pluk ik er paradijselijke vruchten van!

Conclusie: gun het nog wat meer luisterbeurten (je bent al goed op weg denk ik), en er gaat binnenkort een wereld voor je open. Hetzelfde moet ik nog met Just for a Day, de voorloper van dit album.

Rik
Luister de cd nu voor het eerst en ik heb zo'n gevoel dat wel eens een instant 5* album kan worden. The Machine Gun alleen al is echt zoooo mooi. Nog maar een tijd luisteren en ik hoop dat ik over een paar weken nog steeds zo enthousiast ben.

avatar van The Scientist
WOW, wat is dit lekkere muziek zeg. Ik luister hem nu voor de derde keer en ik zet hem meteen op 5 sterren. Heerlijk hoe je bij dit album weg kunt dromen!!! Dit is zeker een kandidaat voor mijn top-10 binnenkort...

avatar van The Scientist
Yup, deze gaat naar 6 in mijn top-10, wat een fantastische plaat!

avatar van Conway Twitty
dit is wel een plaat om bij weg te dromen ja, rustig en ontspannen naar deze plaat luisteren is een goede dagbesteding

bubbachups schreef:
Slowdive, de ultieme shoegazers band wat mij betreft!

Misschien is de volgende site interessant voor jullie:

Voor liefhebbers van Slowdive is dit zeker de moeite waard!

De nummers waar ik het hier over heb staan er inmiddels al een tijdje niet meer. Er staan nu nog maar 4 nummers, maar die zijn lang zo goed niet... Jammer.

Twee van de bands die er tussen stonden waren:
The Meeting Places
Sleepless

Ik heb vandaag de cd gekocht (na bestelling) en er zat nog een extra bonus cd bij. Prachtig! (niet al die nummers staan blijkbaar op deze site). Ik had het album al op mp3 maar origineel is toch altijd nog veel beter. Geweldige muziek.

Dit is typisch een shoegazer band die ik weer wel weet te waarderen. De vergelijking die Titan maakte met Engineers kan ik wel begrijpen (alhoewel ik Engineers net nog even mooier vind).
Ik ben in het bezit van de extra tracks en die zijn zeker ook de moeite waard.

avatar van the viking
Ben van plan om deze aan te schaffen,weliswaar geen Ride maar toch !

avatar van orbit
Zit hem de afgelopen dagen te luisteren, maar het is wel erggg mellowww... (melon yellowww) Ik sluit niet uit dat zich mooiere dingen openbaren na verloop van tijd, maar de eerste 4 keer is het gewoon een beetje comateus.. "liggend met een hooispriet tussen je tanden en de zon door je oogleden laten komen"- muziek. Niet altijd voor in de stemming (vaker niet eigenlijk). Maar goed, ik zal hem zeker nog wat draaibeurten geven

avatar van orbit
the viking schreef:
Ben van plan om deze aan te schaffen,weliswaar geen Ride maar toch !

Zeker géén Ride viking
Het mist de scherpte en interessante lijnen in de opbouw van Ride.. 't is euforischer en veel meer laid back. Ik begin een aantal nummers wel meer te waarderen dan aanvankelijk, maar merk toch dat ik het niet te vaak in mijn actieve luistermapje gooi. Iets dat ik met Ride vanaf het begin (12 jaar terug ) wél meteen deed!
Beste nummers: Missing You, Some Velvet Morning (bonus) en When the Sun Hits.
Zwak tot matig: Sing, Melon Yellow, Altogether en Good Day Sunshine, Country Rain (bonus).

Ik kom op een 3.5*

avatar van musicfriek
Vandaag Machine Gun voor het eerst geluisterd, wat een heerlijke zweverige plaat is dat! Na Catch the Breeze (ook al zo steengoed) word ik wel heel nieuwsgierig naar de albums van deze Slowdive. Ook maar eens opsnorren!

avatar van the viking
Dat zijn wel absoluut twee van de betere nummers van dit album friek,luister tevens ook is naar When The Sun Hits ,Spanish Air, Golden Hair en Morningrise(de laatste drie nummers staan niet op dit album wel op de verzamelaar Catch The Breeze)

avatar van musicfriek
Dit album nu een paar keer beluisterd en het valt me een beetje tegen. Ik noemde al Machine Gun en dat is ook gelijk het mooiste nummer van deze cd. Dit verveelt me nogal snel, het klinkt na een half album erg eentonig. Misschien moet je er net voor in the mood zijn ofzo, maar vooralsnog raakt het me niet helemaal. 3*

Wellicht een groeiertje?

Woutt
En bleek het een groeiertje te zijn?

avatar van Suicidopolis
Zeg wat je wil, maar ik vind deze plaat geniaal. Ja, inderdaad, het is wat aan de zwaar melow-zapige kant toe, maar ik kan daar persoonlijk perfect mee leven. Je moet tenslotte niet altijd je woofers uit je speakerkasten zien te blazen... "Mellow Yellow" vind ik zelf ook wat minder, maar voor de rest kan ik echt niet veel slechts zeggen over deze plaat. Het openingsnummers is subliem, en neemt je direct mee de droomtoer op, en slaagt er ook in om dit vol te houden tot het einde van de CD. "Here She Comes" is in al z'n simpelheid één van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord. En die extra nummers zijn zeker ook niet slecht te noemen, zeker "Good Day Sunshine" en "Missing You" niet, twee instrumentale trip nummers of is effe zeer hoffelijk U tegen te zeggen. Neen hoor, deze blijft nog lange tijd in m'n Top 10 steken, daar ben ik zeker van.

Ik vind het overigens ook wel grappig dat zoveel mensen dit blijkbaar een zeer euforische plaat vinden... Bij mij slaagt ze er eerder in om me te doen verzuipen in zo'n über pijnlijk nostalgische buien waar een mens spontaan depri van wordt... Grappig toch wat muziek met een mens kan aanvangen!

djeffibrelich
souvlaki is een shoegaze-meesterwerk, dat is zeker.

ik zou eerder het woord melancholisch gebruiken in plaats van euforisch inderdaad.

Itt My Bloody Valentine vind ik dit hele relaxte muziek, voorlopig 4*, mss groeit ie nog verder...

avatar van wakingdream
Voor mij de beste shoegaze plaat ooit gemaakt En nu Loveless in de top 250 staat, moet deze er eigenlijk ook in..

Lost Highway
Er staan fantastische nummers op deze plaat (ook enkele mindere zoals Souvlaki SS maar dat is ze hierbij vergeven).
Songs als Alison, Machine Gun en When the sun hits doen denken aan warme zomeravonden waarop het heerlijk wegdromen is bij de gedachte aan idylische plekjes.
Alleen hadden de outro's beslist wat langer mogen duren, de trip wordt soms nogal ongelukkig afgebroken.
De bonustracks mogen er ook zijn.

djeffibrelich
Ik reken ''altogether'' alleen als een minder nummer.
bij ''souvlaki space station'' kan ik enorm genieten van dat tremolo-effect.
maar dat is ook niet een van mn favorieten meteen, dat is ''when the sun hits'' waarop de achtergrond stemmen die je erin hoort (tijdens het refrein, ''hey, hey'') zeker net dat beetje extra toevoegen.

avatar van Suicidopolis
"Souvlaki Space Station" vind ik persoonlijk ongezien geniaal! Ik kan zo genieten van die traag opkomende gitaarpartijtjes... Eerst eentje, dat begint met een noot aan te slagen, effe wachten volgende noot, enz... Komt de tweede erbij in het rechterkanaal, nog wat langer uitgesmeerd... Kicken de baslijn en drums en nog meer gitaarlijntjes in, begint die eerste gitaarlijn stilaan al wat snellere nootjes aan te slaan... Nee man, die subtiele opbouw, laag per laag, noot per noot... daar krijg ik een fenomenale kick van! En dan die onwaarschijnlijke delays op zowat alles en nog wat, met als gevolg een complete jungle aan noten die een volle minuut eerder aangeslagen waren, om nog maar te zwijgen over het dikke wandtapijt aan galm.

Subliem is dit! Su-bliem zeg ik u! Over zowat elk nummer op deze CD, inclusief de bonus nummers, zou men een boek kunnen schrijven, zo waanzinnig goed is dit!

Suicidopolis schreef:
om nog maar te zwijgen over het dikke wandtapijt aan galm

reverb op de stemmen, reverb op de gitaar, reverb overal!
ik kan erg genieten van je omschrijving van ''souvlaki space station'',
het is gewoon een goed nummer, maar ik geniet meer van de andere nummers vanwege de vocals.
dat melancholische rijmelaarij ''mind games don't leave me/lose me i've come so far don't lose me''.
het doet iets met me.
sowieso is dit een echt geweldige gitaar-plaat,
een van de beste uit de jaren 90 wat mij betreft.(en ook een van de beste uit het shoegaze-genre)

Geweldige plaat, heerlijke gitaarnoise

GitaarNOISE? GITAARNOISE???

GitaarPROZA zal je bedoelen!