Jack Bruce - Harmony Row (1971)

Label: Polydor

1. Can You Follow? (1:33)
  2. Escape to the Royal Wood (On Ice) (3:48)
  3. You Burned the Tables on Me (3:53)
  4. There's a Forest (1:44)
  5. Morning Story (4:58)
  6. Folk Song (4:22)
  7. Smiles and Grins (6:10)
  8. Post War (4:26)
  9. A Letter of Thanks (2:58)
  10. Victoria Sage (5:08)
  11. The Consul at Sunset (4:16)
  12. Green Hills ("Can You Follow") (2:19)
  13. You Burned the Tables on Me [Alt. Mix] (4:07)
  14. There's a Forest [Alt. Take] (2:12)
  15. Escape to the Royal Wood (On Ice) [Demo] (4:13)
  16. Can You Follow [Alt. Take] (1:46)
Top - prachtig gemaakt. Jack Bruce is de bassist van the Cream (met Eric Clapton en Ginger Baker). Intelligente met jazz invloeden gemaakte muziek.

avatar van titan57nl
Heerlijk tegendraads jazzy album van iemand die niet met alle winden meewaait.

avatar van Droombolus
Harmony Row is bijna ome Jack's beste plaat. Jammergenoeg zakt hij met de laatste twee orginele tracks Victoria Sage & The Consul At Sunset door het ijs, maar alle nummers daarvoor halen moeiteloos het nivo van Songs For A Taylor terwijl het allemaal nèt wat losser en makkelijker klinkt ......... Extra voor de briljante John Marshall op drums

Vooral kant 1 van deze plaat (nr's 1-6) is fantastisch. Het 2e deel is ook ijzersterk maar wat minder samenhangend. Minstens zo goed als Songs for a tailor en misschien wel z'n beste solo-album.

Stijn_Slayer
Niet direct wat je zou verwachten van Jack Bruce. Het is een jazzy album waarop vooral de toetsen een hoofdrol vervullen. Het is soms zelfs even zoeken waar de bas is. De composities zijn behoorlijk fris en tegendraads, maar het scheelt soms niet veel of de nekharen gaan me overeind staan van zijn stem. Ben sowieso geen fan van zijn stem, maar ik kan de vinger niet precies op de zere plek leggen waarom ik er hier nog meer moeite mee heb.

Omwille van de ontegenzeggelijke compositionele en instrumentale kwaliteiten toch nog 3,5*, maar ik zie mezelf deze (helaas) niet vaak herbeluisteren.

Brengt mij tot een lastige beslissing: heeft het nog zin om meer van Bruce te beluisteren? Songs for a Tailor beviel me erg goed, maar de opvolger en zijn werk met WBL vond ik al niet zo denderend.

avatar van Droombolus
Bruce nam het album "live in de studio" op met Spedding en Marshall vanachter de piano, de bas werd er later aan toegevoegd. Ze lieten ruimte open voor eventuele andere aanvullingen maar Bruce vond het spaarzame geluid zo bevredigend dat er weinig tot niks meer bij opgenomen werd. Daardoor klinkt het af en toe wat onaf en zijn het de komposities die de zaak over de streep moeten trekken. Als liefhebber van Bruce's zang ( als bassist heb ik daar al heel wat uitleg over moeten geven, gelukkig zing ik veel meer tegenwoordig ) heb ik daar weinig moeite mee, maar als z'n zang je niet trekt kan ik me je voorbehoud voorstellen.

WBL was een nogal teleurstellende periode die meer om de drugs dan om de muziek draaide. Ik zag ze live in het Concertgebouw waar ze vooral uitblonken door volume ......

Bruce pakte de draad daarna behoorlijk goed op met Out Of The Storm en ook How's Tricks ?! maar vooral ook Jet Set Jewel ( destijds geweigerd door RSO en pas veel later uitgebracht ) zijn echt prima albums. Ook I've Always Wanted To Do This kan ik je nog aanraden en van de live releases zit Cities Of The Heart hier nog regelmatig in de spelert.

avatar van IntoMusic
R.I.P. Jack. Laat veel moois achter, waaronder (mijns inziens) dit beste album!

avatar van Droombolus
Ik stuitte afgelopen weekend op een YouTube filmpje van vorig jaar waar Collosseum Morning Story speelt nadat Jon Hiseman eerst stil staat bij het overlijden van Bruce een week eerder.
Heb de hele week dat nummer niet meer uit m'n kop kunnen krijgen ..........

avatar van titan57nl
Die docu over Ginger Baker, de drummer van de Cream bij het uur van de wolf was wel een eye-opener. DIe man maakte ruzie met iedereen, vooral ook met jack bruce die hij niet mocht. Die werd zelfs uit een eerdere band gezet, om later tot zijn stomme verbazing gevraagd te worden voor de cream.

Uitzending gemist | Het Uur van de Wolf, Kijk uit voor Ginger Baker (do 8 mei 2014, 23:00) op Nederland 2 - uitzendinggemist.net

Ginger Baker zelf heeft nooit een cent verdient aan de successen van de Cream omdat hij geen songs schreef zegt ie.

avatar van Droombolus
Gelul ! Hij schreef 3 songs voor de studio plaat van Wheels Of Fire, What A Bringdown op Goodbye, Blue Condition op Disraeli Gears en Sweet Wine op Fresh Cream ( en Live Cream ), dus van de "originele" LPs heeft hij alleen geen aandeel in de nummers op Live Cream Vol.2

avatar van titan57nl
Kijk de docu maar, hij zegt dat ie geen cent gehad heeft.

avatar van Droombolus
In kan niet met terugwerkende kracht in z'n portemonnee kijken dus daarin kan ik hem moeilijk tegenspreken, maar hij heeft meer nummers geschreven voor Cream dan ome Clap.

Bruce voelde zich trouwens ook bestolen, volgens hem stopte het RSO label van Robert Stigwood in de 70s alles wat er aan royalties met de Cream catalogus verdiend werd in de BeeGees.

Dat ze niet altijd netjes hun geld hebben gekregen is natuurlijk een terugkerend thema in de muziekwereld maar ik denk dat we beide verklaringen toch ook in het licht van hun heroine verslaving moeten zien. In die hobby gaat ook het nodige geld in zitten.......... "There's a hole in daddy's arm where all the money goes" merkte John Prine al behoorlijk droog op in Sam Stone.