Zita Swoon - A Band in a Box (2005)

Alternatieve titel: Camera Concert

België
Label: Chikaree

1. Hey You, Whatshadoing? (4:23)
  2. Intrigue (3:47)
  3. Thinking About You All the Time (4:12)
  4. De Quoi a Besoin L'Amour? (4:12)
  5. Individu Animal (4:41)
  6. Selfish Girl (3:59)
  7. Song for a Dead Singer (5:35)
  8. Hot Hotter Hottest (4:47)
  9. Remember to Withhold (4:52)
  10. My Bond with You and Your Planet Disco (4:27)
  11. Jintro and the Great Luna (3:46)
  12. Raining Pleasure (3:34)
  13. You're a Big Girl Now (6:03)
  14. Our Daily Reminders (5:01)
  15. Me & Josie on a Saturday Night (3:22)
  16. Moving Through Life as Prey (6:42)
Nicci schreef:
Ik zie het als het resultaat van jarenlang toeren en ideeën opdoen over alternatieve manieren om nummers te spelen

Ben je al achter Big Blueville gegaan, waar ze op een beetje dezelfde manier te werk zijn gegaan, Nicci?

Nicci
Nog niet. Gaan we eens even doen.

Ik heb overigens 2,5 livealbum in m'n top 10. Sommige liveplaten zijn zo ijzersterk en sommige muziek komt live gewoon beter uit de verf.

Nicci
Verhoogd naar de maximale score. Deze plaat maakt alle andere van Zita Swoon eigenlijk overbodig (hoewel ik ze niet weg doe . . . .)

@aERo Big Blueville bevalt inderdaad ook goed!

avatar van vantagepoint
Toch wel een van de mooiste platen van Zita Swoon. Het zijn geen nieuwe opnames want het is een live album. Zita Swoon is duidelijk een liveband, waar anders de verveling begint te spelen bij andere albums van Zita Swoon. Wil ik bij dit album steeds meer en meer ontdekken.

avatar van kühnekxs
Toch wel mede door het enthousiasme hier op musicmeter met hoge verwachtingen gekocht, maar hieraan heeft hij toch niet kunnen voldoen. Uiteindelijk wel een hele puike plaat, vooral (of pas) vanaf nummer 8 barst het feest goed los. De eerste helft van de cd is mij iets te vlak met song for a dead singer als dieptepunt. Dit nummer heeft me nooit kunnen bekoren. Ik weet dat sommige mensen ermee weglopen, maar mij doet het vrijwel niks en deze versie gaat voor mij muzikaal gezien teveel van de hak op de tak.
De versie van Jintro and the great luna is dan wel weer fantastisch, had Jintro in het orgineel de blues, nu heeft hij speed geslikt. Maar de trip is lekker. Ook Raining pleasure is prachtig. (Maar staat dit nummer ook op een andere cd, zie hem nergens?)
Al met al een hele toffe plaats waarmee Zita Swoon haar kwaliteit bewijst. En durf, want zie weinig andere bands oude nummers zo fris opnieuw uitbrengen.

Zoeff
Jezus wat is dit goed zeg. Begin ontzettend te balen dat ik ze nog nooit live gezien heb (ken de beste band ook pas een jaartje). Een heerlijke versie van hey you, whatshadoing, en vooral you're a big girl now is echt fantastisch. Wat een heerlijke groep muzikanten.

Ze treden toch nog op?

Zoeff
Ja klopt, maar ik bedoel te zeggen dat ik ze echt heel erg graag een keer wil zien

Zoeff schreef:

Dat moet je ook echt gaan doen. Ik heb twee artiesten eenzaam aan de live-top staan en dat zijn Prince en Zita Swoon. Bij hen druipt het spelplezier ervan af, horen we pure muzikanten en weten ze telkens weer te verrassen en te verbazen. Live vele malen sterker dan op album.
Momenteel hebben ze even een stop: Stef is naar Burkina Faso gereisd om inspiratie op te doen en om te werken aan een nieuw project. Ik las ooit dat Zita Swoon nomadenpop zou maken en dan past dit zeer zeker in dat plaatje. Er staat ons nog wat te wachten dus.
Toch maken ze nog wel tijd voor een tweede ronden van het project Dancing With The Sound Hobbyist. Een theatervoorstelling waar ook dans aan bod komt.
Het geeft niet de juiste indruk van waar een 'gewoon' optreden voor staat maar aan de andere kant gaat dat nooit op bij deze band: altijd is er wat anders, wat nieuws en dat maakt ze voor mij zo ongelooflijk spannend en boeiend. Als ik ze live kan zien doe ik dat telkens weer en daarmee is het de band die bovenaan de lijst staat van bezochte artiesten (en dat zegt iemand die het na 1 keer meestal al weer gezien heeft).

Het speelschema van Dancing With The Sound Hobbyist is hier te vinden.

Zoeff
Zo'n enthousiasme schept alleen maar meer verwachtingen. Ga ze volgend jaar zeker eens bekijken als ik dat speelschema zo zie (Utrecht is redelijk in de buurt).

Let wel: dit is geen gewoon optreden en je hoort geen nummers van de albums (ik vind het erg jammer dat dit nooit op cd is verschenen i.t.t. vorige theater voorstellingen als Plage Tattoo).
Ik heb alleen maar goede live herinneringen aan deze band: de band in a box optredens, de gewone shows, de theatervoorstellingen, de akoestische theater optredens en hopelijk in de toekomst weer geheel nieuwe ervaringen. Het feestje vorig jaar in Paradiso blijft me ook nog lang heugen. Een feestje zoals feestjes gevierd horen te worden.