The Strokes - First Impressions of Earth (2006)

Label: RCA

1. You Only Live Once (3:05)
  2. Juicebox (3:11)
  3. Heart in a Cage (3:27)
  4. Razorblade (3:35)
  5. On the Other Side (4:35)
  6. Vision of Division (4:16)
  7. Ask Me Anything (3:07)
  8. Electricityscape (3:29)
  9. Killing Lies (3:46)
  10. Fear of Sleep (3:58)
  11. 15 Minutes (4:29)
  12. Ize of the World (4:22)
  13. Evening Sun (3:01)
  14. Red Light (3:08)
avatar van AOVV
Een achttal maanden geleden postte ik hier al eens een berichtje. Mijn mening over deze plaat is inmiddels behoorlijk veranderd. Mijn stem ook. Ik besloot om maar eens een stukje te schrijven over deze plaat, om het één en ander uit te leggen.

De derde van The Strokes, ‘First Impressions Of Earth’, is voor mij vooral een plaat van hoogtes en laagtes. Er staan enkele erg goeie songs op, maar helaas ook enkele missers.

Het openingstrio van de plaat is alvast goed. Het aanstekelijke ‘You Only Live Once’ doet het hier erg goed, ‘Juicebox’ is een leuke single, en ‘Heart In A Cage’ kan zich wat mij betreft toch wel meten met het betere werk van The Strokes (met in de hoofdrol die geweldige gitaarriff! En toch ook wel de door merg en been gaande snerpzang van Casablancas).

‘Razor Blade’ is al meteen een pak minder. Ik vind het een saai nummer, weinig pakkend, onaangenaam slepend. Op een gegeven moment dacht ik dat Casablancas ‘Mandy’ van Barry Manilow ging inzetten..

‘On The Other Side’ en ‘Vision Of Division’ zijn weer twee goeie nummers, vooral dat tweede dan. ‘On The Other Side’ is ook weer vrij slepend, maar in tegenstelling tot ‘Razor Blade’ irriteert het me hier niet; het lijkt bij te dragen tot de sfeer van dit nummer. “Nobody’s waiting for me; on the other side”, dat soort teksten moet toch een wat zwaar op de maag liggende, zoniet slepende sfeer hebben? En ‘Vision Of Division’ is een erg pittig nummer, het hoge niveau qua gitaarriffs wordt weer even opgepikt (zie ‘Heart In A Cage’). Het nummer ademt ook iets dreigends uit, alsof het gevaarlijk is.

‘Ask Me Anything’ is een nummer dat ik in het begin erg goed vond, maar dat me meer en meer is gaan tegenstaan. Waar dat aan ligt, tja. Waarschijnlijk is het te wijten aan een bepaalde evolutietrend in mijn smaak. Ik vind het nu suf klinken, en lamlendig. ‘Electricityscape’ heeft wel iets, maar is toch ook niet veel beter dan het vorige nummer. Het is net wat vlotter, maar klinkt gewoon als een opvuller.. Jammer. Waarom moest het ook zo nodig een klein uur duren, deze plaat? Toch zitten er enkele mooie stukjes in. ‘Killing Lies’ is ook weer zo’n enorm slepend nummer (de stem van Casablancas leent zich daar ook uitstekend toe), maar dit spreekt me vreemd genoeg wel aan. Is het de louterende bijklank in ’s mans stem? De opzettende gitaar? Hoe dan ook, dit vind ik best een goed nummer. Ik vind ook dat Casablancas meer gevoel en intensiteit in zijn stem legt.

Hierna is het wel even wachten op nog een knaller.. als die nog komt. ‘Fear Of Sleep’ vind ik maar gewoontjes, niets mis mee. ’15 Minutes Of Pain’ vind ik persoonlijk een lichte kwelling om door te komen. Al is het tweede deel van de song wat sneller, en ook wat aangenamer om naar te luisteren. Zo mondt een vervelend nummer toch nog uit in iets aardigs. ‘Ize Of The World’ is, net zoals ‘Fear Of Sleep’, best wel leuk, maar ook niet meer dan dat. Dit soort nummers wordt al zoveel gemaakt, kwalitatief steekt het zeker niet uit boven de middenmoot. ‘Evening Sun’ is ook zo’n nummer dat ik aanvankelijk erg goed vond, terwijl ik het nu nauwelijks nog te pruimen vind.

Met ‘Red Light’ hebben The Strokes op de valreep dan toch nog een sterk nummer op de plaat weten te persen. Erg vermakelijk nummer, dat ik vrij dikwijls meezing, als ik het hoor. ik vind het gewoon een heerlijk relaxed nummer, met erg goed drumwerk ook. ‘Hawaii Aloha’ is een aardige afsluiter, misschien een beetje te carnavalesk. Maar ik kan me voorstellen dat nummer het wel goed doet bij liefhebbers van het luchtigere genre. Ik vind het in ieder geval zeker geen hoogvlieger, maar het is wel te doen.

De eindconclusie is dat hier een handvol sterke songs opstaan, nog eens een handvol degelijke songs en een handvol zwakke songs. Als ik dan een optelsom maak, kom ik uit op de helft. Vandaar ook mijn score.

2,5 sterren