Spin - Spin (1976)

Label: Ariola

1. Grasshopper (3:32)
  2. Spinning (4:52)
  3. Excenter (5:42)
  4. Sea and Seasons (4:42)
  5. Little Bitch (5:11)
  6. Sunday Afternoon's Dream (3:59)
  7. Flat Tyre (4:25)
  8. Beautiful Queenie (4:29)
avatar van titan57nl
Heerlijke funk plaat die helaas niet op cd verkrijgbaar is.

avatar van blunnie
Vooral het nummer Grasshopper stond me nog bij als single.Heerlijk swingend nummer van gedegen(studio)muzikanten.Ik meen ook een paar uit Ekseption.Ik geef 3.5 ster

Tijdloos

avatar van joko16
helemaal geen slechte plaat.
Beetje Soft Machine-achtig bij vlagen.

avatar van Gert P
Deze ook vroeger op lp gehad en zag hem hier toevallig staan.
Lekker instrumentale muziek en het openingsnummer spetterde lekker uit de boxen.

avatar van gaucho
titan57nl schreef:
Heerlijke funk plaat die helaas niet op cd verkrijgbaar is.

Nee, nog steeds niet. Maar inmiddels wél heruitgegeven op LP, door Music On Vinyl. Het moet niet gekker worden...

Op CD zou hier een mooie 'twofer' van gemaakt kunnen worden, samen met de opvolger van een jaar later. Twee LP's op 1 CD, kan net met ruim 77minuten speeltijd. Maar of we dat ooit nog gaan beleven...

avatar van Hakuna
Heb deze LP (een bekrast examplaar) ooit eens uit de plaatselijke fonotheek geleend voor pakweg 30 jaar terug. Er is ook nog een tweede LP uitgebracht ''Wirlwinds'' echter die is muzikaal gezien wat minder dan hun sterke debuut. Helaas is deze (nog) nooit op CD uitgebracht, behalve dan in een zeer kleine oplage op Fonos een soort LP rip overgezet op een CD recordable met een nogal bedenkelijke geluidskwaliteit. Fonos maakte deel uit van het Nederlands instiituut voor beeld en geluid en biedt deze service helaas niet meer aan.

Hopelijk wordt er op korte termijn alsnog een echte CD release uitgebracht van dit meesterwerk van eigen bodem.

Gevonden op een rommelmarkt een heerlijke plaat (kras vrij).
Heb een 4.5 gegeven.

avatar van spaceman
Beetje vergeten plaat. Kwam er eigenlijk weer op doordat ik Ekseption op de radio hoorde. Heb 'm net als de anderen op vinyl. Toentertijd ('76) gekocht ondanks mijn toenmalige moeite met blazers. Altijd meer van de gitaren en toetsen geweest, maar goh, want klinken de toeters (excusez le mot) hier toch lekker, en ik moet zeggen, van die moeite ben ik al langer genezen Ze zijn vaak een verrijking en zorgen voor meer variatie en klankkleur van de sound. Overigens speelt Hans Hollestelle ook een paar heerlijke gitaarpartijen, bijvoorbeeld de solo in het mooi gedragen Sea and Seasons. Andere topper is voor mij het rockende Little Bitch met een lekker zich herhalend thema richtend een stevige apotheose (had wel iets langer mogen duren, waarom toch dat rare wegdraaien?).

De entree van deze plaat (vlak na de krekels) met drums, bas, synth en wah-wah-gitaar heeft de VARA destijds gebruikt voor de VARA-herkenningstune op tv.

avatar van matthijs
Beetje tussen fusion en sympho. Hoor qua stijl en sfeer overeenkomsten met Solution, Alquin en de mid-jaren 70 periode van Earth and Fire. Was misschien wel een soort "scene" toen? Weet me nergens te raken maar prettig aan te horen.

avatar van gaucho
Ik ben dan toch maar voor de LP-heruitgave gegaan. Mooie release van Music On Vinyl, met een goede kopie van de hoes (bij MoV niet vanzelfsprekend) en een redelijk geluid: warm en sfeervol, al kan ik me voorstellen dat het desondanks voor verbetering vatbaar is. Maar wellicht klonk de originele LP ook zo.

Ik weet niet of er echt een 'scene' bestond van muzikanten in die tijd, maar feit is dat jazzrock, vaak vermengd met een licht funky inslag, erg populair was in het midden van de jaren zeventig. Dus het lag voor de hand dat ook Nederlandse bands zich ermee gingen bemoeien, met Solution, Alquin en Finch als bekendste voorbeelden.
Deze band, met onder meer de voormalige Ekseption-leden Rein van den Broek en Dik Vennik, had het goed voor elkaar, vond ik. Sea and seasons vind ik een hoogtepunt en daarnaast hakt het openingsnummer er nog altijd lekker in.

Heel bijzonder: op single heeft dat nummer nooit wat gedaan in Nederland, zelfs geen tipparade-notering. En toch wist het nummer zelfs de onderste regionen van de Billboard Hot 100 te halen. Bleef steken op nummer 92 ofzo. Stelt op zich niet zoveel voor, maar het is al heel wat als een Nederlandse band zover komt. Het leidde helaas niet tot internationale successen. De opvolger Whirlwind heb ik ook een paar kleer gehoord via YouTube, maar vind ik toch een fractie minder.

Telegraphcanyon-roadrunner van Whirlwind vind ik toch wel een lekker nummer hoor. Met een heerlijk gitaarlijntje van Hans Hollestelle.
De klankkleur van dat gitaarlijntje, om het zo maar 'ns even te omschrijven, hoor ik ook in Peter Koelewijns titelsong Het Beste in mij is niet goed genoeg voor jou.

Geweldig instrumentaal album van onbekende groep, met bekende muzikanten. Veel afwisseling, veel individuele kwaliteiten die samen tot een prachtig resultaat leiden. Vooral genoten van fluit- en saxwerk van helaas overleden Jan Vennik, die eerder bij the Motions een paar jaar een verrijking was.

avatar van Bartjeking
Helemaal mee eens, mijn ontdekking van vandaag. Ben de uit de hand gelopen platencollectie van mijn vader voor hem aan het uitsorteren en filteren, naast een heleboel rotzooi (echt wat ze vroeger soms op vinyl durfde zetten, zonde van de grondstoffen) kom ik af en toe een parel tegen. Zo ook 'Spin'. Nog nooit van gehoord, maar gelukkig hier wel bekend, vanwege de goede berichten hierboven, de plaat maar eens opgezet.
Totaal verrast, progachtige Funk (lekker smerig basloopje af en toe). Zonde dat dit nooit op cd of digitaal is uitgebracht, verdient echt een re-release...al is het maar voor de vaderlandse muziek-canon.

avatar van Paulus_2
Bartjeking schreef:
Zonde dat dit nooit op cd of digitaal is uitgebracht, verdient echt een re-release... al is het maar voor de vaderlandse muziek-canon.

Nou helemaal mee eens Bartjeking . Ik kreeg dit album in de jaren '70 van de vorige eeuw van mijn broer, die toen klarinet- en saxofoonles kreeg van Jan Vennik, een van de muzikanten van Spin. Spin was een 'spin-off' van Ekseption en was bezet met grote namen uit de Nederlandse jazz en popmuziek.
De heren maakten 2 albums slechts, omdat het succes van hun albums helaas niet groot was.
1e heet 'SPiN'
2e heet 'Whirlwind'
Ongetwijfeld horen jullie ook bekende klanken. Hoe vaak hun muziek wel niet onder docu's werd gezet. Ze hadden met het nummer 'Grasshopper' een bescheiden hit in de VS.
De muziek zit uitstekend in elkaar. Heel af en toe wat flarden gedateerd klinkende 70-er jaren jazzrock, maar de band mag met deze 2 ijzersterke albums bij de prog-rock liefhebbers zeker niet ontbreken!
Prima geluidskwaliteit. Maar ja, dat mag je van deze heren verwachten. Gitaarwerk is dik in orde. Ach ja, die Hollestelles konden het wel. Vooral in 'Sea an Seasons' en 'Little Bitch'. De heren hebben ook af en toe naar Zappa arrangementen geluisterd. Fijn blazerswerk. De rest van de instrumenten; toetsen, drums en bas, verder alle blaasinstrumenten klinken gaaf.
Ik geef het 4 sterren! En graag een release op CD!!

De band bestond uit:
Rein van den Broek: Trumpet, flugelhorn