menu

Sunn O))) - Black One (2005)

mijn stem
3,75 (114)
114 stemmen

Verenigde Staten
Metal / Avant-Garde
Label: Southern Lord

  1. Sin Nanna (2:18)
  2. It Took the Night to Believe (5:57)

    met Wrest

  3. Cursed Realms (Of the Winterdemons) (10:13)

    met Malefic

  4. Orthodox Caveman (10:00)
  5. CandleGoat (8:04)

    met Malefic

  6. Cry for the Weeper (14:40)

    met Malefic

  7. Bathory Erzsebet (15:59)

    met Malefic

totale tijdsduur: 1:07:11
zoeken in:
Ddk
Nog ff nagezocht: "2000 copies included bonus disc titled Solstitium Fulminate, containing a live performance recorded at Roskilde in 2005." aldus wiki...

avatar van cornucopia
3,0
Ik heb dit na het einde van Goatsnake (waarin Anderson ook zat) ook al 's geprobeerd, maar toen lukte het me niet...
Heb toen wel ook Esoteric leren kennen; zo mogelijk nog donkerder, maar dan meer in de Blackmetal hoek... Ook lange, langzame nummer... Sunno O)) is toch wat zweveriger...
Ik hoop dat ik er door kom...

lessien
Okee, eenmaal beluisterd, wat me nog redelijk veel moeite heeft gekost ook, maar dit is niet echt aan mij besteed denk ik.
Misschien moet ik het vannacht nog maar eens proberen. In het donker weliswaar.

avatar van Nakur
4,5
Nakur schreef:
Verhoogd naar 4*

En naar 4.5*. Momenten van pure horror.

4,5
wah, wat een horror. Ik weet nog dat ik een hele tijd geleden eens wat gehoord he van hun, maar bevallen deed het me niet. Wat ik dasn gehoord heb, vraag ik me dan gelijk af, want dit is toch wel een van de donkerste platen die ik ooit gehoord heb, misschien wel de donkerste zelfs. Superzwaar, verpulverend in zn traagheid en vooral ook heeel laag.
Zware plaat, maar erg indrukwekkend. 4.5*

4,5
hmm ik hou niet van 2 berichten achter elkaar. maargoed:

Behoorlij idioot dit. Binnenkort maar es kopen. Dit nu in mn Dolby gedaan en dat is echt krankzinnig. T werd hier al beschreven, maar t geluid is echt overal. Elk object in huis wat maar enigzins contact heeft met de vloer, trilt eeuwen door en je eigen lichaam doet 'vrolijk' mee. supergaaf!

avatar van Nakur
4,5
Klopt, je kunt andere dingen horen als je jezelf door de ruimte heen verplaatst

Woutt
Enorm log en adembenemend hard. Fascinerend.

Zigstar
Ik ben maar tot nummer drie geraakt.. omdat ik het werkelijk benauwd kreeg. Heerlijke, gitzwarte muziek, maar ze grijpt zodánig naar mijn keel dat ik moeite heb met ademen tijdens het luisteren.. Maar een plaat die zoveel effect op je heeft is best bijzonder natuurlijk. Ik wil dit zéker nog eens volledig luisteren; laat dat een van mijn voornemens voor 2009 zijn.

Ik ben alleen echt bekend met deze plaat van Sunn 0))) en ik moet zeggen dat ik het steeds meer begin te waarderen
Weet alleen niet of dit zo goed is voor m'n oortjes, heb thuis namelijk alleen een koptelefoon en het volume moet wel goed hoog om de muziek te 'begrijpen'.

Ben wel verder totaal niet bekend met het drone/ambient genre..

Sietse
ohh dit moet je echt niet over koptelefoon horen, dan komt het totaal niet over.
Dit moet over grote speakers, heel hard.
het huis moet trillen.

Ambient heeft dit trouwens niet veel mee te maken hoor (drone wel)

Hmm, heb het een keer eerder over de boxen gedaan maar ik kan niet echt zeggen dat het verschil maakte.. zal komende week eens op m'n kamer luisteren maar ik weet niet of mijn ganggenoten dat gaan waarderen Zeker niet aangezien ik dit soort muziek 's liever nachts luister haha

Alucard
Wel eens een concert meegemaakt?

jeko
Ja was heerlijk, extreem lage bassen die je broekspijpen deden bewegen

Sietse
ja, hier hetzelfde.

Heerlijk

Binnenkort is toch dat concert in Rotterdam? Ik ben er wel over aan het nadenken, ken alleen niemand die ook maar enigszins van dit soort muziek houd.. weet ook niet of ik een concert lang 9999999 decibel kan verdragen haha

Alucard
Ja inderdaad, binnenkort in een kerk (weet zo even niet welke) in Rotterdam (georganiseerd door de Worm.)

Het is voor mij al weer even geleden dat ik Sunn zelf gezien heb (2006) op het festival Tegentonen (Paradiso.) Maar heb sindsdien ook Burial Chamber Trio gezien, en Stephen O' mally een aantal malen solo.

Wat me van dat concert in de Paradiso nog het beste bijstaat (naast het ongelofelijke volume ) is dat ze begonnen met de intro van Bathory Erzsebet (de kerkklokken) en dat, dat zo hard ging dat ik letterlijk stond te wiegen omdat de muziek mijn evenwichtsorgaan raakte. En, niet te vergeten (ik meen dat het Malefic was die 'zong') die trapte met zijn schoen iemand in het publiek! Maar waarom is me een raadsel!?

Hehe, dat klinkt wel gaaf ja.

Het concert is trouwens in trouwens in de Arminiuskerk, maar ik las net dat alleen de grimmrobe demos gespeeld gaan worden.. ben er nog niet bekend mee, maar ik had eigenlijk gerekend op één (of meerdere) black one nummertjes..

Behemoth schreef:
Hmm, heb het een keer eerder over de boxen gedaan maar ik kan niet echt zeggen dat het verschil maakte.. zal komende week eens op m'n kamer luisteren maar ik weet niet of mijn ganggenoten dat gaan waarderen Zeker niet aangezien ik dit soort muziek 's liever nachts luister haha


Correctie: het maakt dus wel degelijk verschil. Wat een gaaf concert gister, geweldig. En een volle ster erbij voor dit album (wat overigens gister niet werd gespeeld, maar dat was al bekend.).

avatar van mayhemblik
4,0
Potverdomme, dat tweede nummer H E E R L I J K! !
Ik begin deze plaat steeds meer lief te hebben, maar mijn favoriet is nog steeds Oracle.
Ik heb nu bijna alles van deze mannekes en ik ga binnenkort samen met een vriend een Sunn o))) marathon houden, kijken hoe we daar uit komen.
Ik heb in elk geval de verband trommel tot de rand toe gevuld en dat ga ik ook maar met de koelkast doen.

avatar van Devoo
Deze net voor de eerste keer beluisterd, en het is toch een behoorlijk zware hap. Zeer boeiend en indrukwekkend, maar toch wel moeilijk om door te komen. Cry for the Weeper vind ik na één luisterbeurt voorlopig het beste nummer.

avatar van Near
4,0
Zeer angstaanjagend bij momenten. Ik weet niet goed wat ik ervan moet maken. Ik vind de meeste nummers wel goed, maar het probleem is dat het allemaal iets te lang duurt. Naar het einde toe verlies ik een beetje mijn aandacht en interesse (vreemd genoeg - tis namelijk niet meteen het soort muziek dat je toelaat verveeld te raken). Misschien moet ik het nog een paar keer proberen.. Vrij zware hap, inderdaad.

avatar van jasper1991
1,5
net iets te veel van het goede, mag iets meer afwisseling bij. maar dan is het natuurlijk niet raar genoeg meer.
toch 2,5 punten voor het aardige gevoel voor sfeer

Nihilisme
Ik houd echt totaal niet van metal (ook al is dit enorm anders natuurlijk), maar deze muziek is zo angstaanjagend smerig goed dat ik er volledig voor gevallen ben. Wát een plaat.

khonnor
bro schreef:
kan inderdaad zijn, ik sluit het zeker niet uit. had vroeger, enkele jaren geleden ook nooit gedacht dat ik grunts goe zou vinden. k'vond bands als arch enemy enzo toen er zwaar over en kon niet geloven dat mensen dat goe vonden. hahaha (die goeje ouwe tijd ) de toekomst zal duidelijkheid brengen


mannekes toch

ik zie dat je linkin park, pennywise, en co... 4 sterretjes geeft. nogal wiedes dat het kwartje niet valt

tip: laat dit ne keer keihard door de boxen knallen als de mama en de papa niet thuis zijn.

enne, liefst met een goeie 5.1 surround home cinema met een lekkere subwoofer. bas volle bak open, volume op 10 en dan ne pamper aan, kwestie van niet in je broek te kakken omwille van de rare darmkronkels veroorzaakt door de onaardse trillingen die deze muziek veroorzaakt

deze muziek moet je trouwens voelen, niet horen *grijns*

Sietse
stereo muziek moet nooit, en dan ook echt NOOIT, over een 5.1 surround home cinema set beluisterd worden. Gewoon stereo met een goede set.

Verder idd: maximum volume yields maximum effect.

4,5
wat een onzin toch weer. Een 5.1 set heeft ook gewoon een stereo functie hoor (mocht dat nodig zijn, de prologic functie is in zoverre verbeterd dat het alleen bij hele oude cd's of lp niet meer klinkt) en dan heb je er een subwoofer bij, die bij dit soort muziek toch inderdaad wel lekker klinkt. Laten we het maar houden op een kwestie van smaak he

bro
pff, Khonnor, ik luister naar genoeg ''intelligente" muziek om te weten waar dit allemaal om draait hoor. Blijkbaar bestaat er op volledig MuMe niemand die in alle genres (zelf de genres die over het algemeen door tieners beluisterd wordt, met name, punk enzo) iets goed kan vinden. Of eerder MAG vinden, zonder commentaar te krijgen. Je bent alles behalve de eerste, weet je. Aanvaard toch gewoon dat ik supermegagigantisch openminded ben. Helaas helaas, niet oneindig openminded. Maar goed, misschien dat ik deze wel eens een nieuwe kans geef hoor, het is alweer een tijdje geleden. Ik heb hem nochtans al eens een tweede en derde kans gegeven.

(mijn eigen post lezend vind ik mezelf aanstellerig, maar ik kan er gewoon niet onderuit, het is gewoon zo. Misschien moet ik maar eens van de drugs af)

Sietse
ThirdEyedCitizen schreef:
wat een onzin toch weer. Een 5.1 set heeft ook gewoon een stereo functie hoor (mocht dat nodig zijn, de prologic functie is in zoverre verbeterd dat het alleen bij hele oude cd's of lp niet meer klinkt) en dan heb je er een subwoofer bij, die bij dit soort muziek toch inderdaad wel lekker klinkt. Laten we het maar houden op een kwestie van smaak he

Die functies zijn over het algemeen gewoon van kut kwaliteit.
Alleen in de duurdere versterkers wordt dit wel goed verwerkt, maar zelfs dat wordt nog afgeraden in de betere HiFi winkels.

khonnor
da's echt zever. goeie hifi kost zowiezo veel geld, of het nu gewoon stereo-materiaal is of 5.1

ik zelf heb een denon S302 micro home cinema. Geen full 5.1, maar wel 2.1 (dus twee kleine luidsprekers + een subwoofer). dat ding heeft geld gekost maar het geluid kan je gerust indrukwekkend noemen, zowel voor audio als video....

het lijkt me nogal wiedes dat al die goedkope 5.1 setjes een abominabele geluidskwaliteit leveren

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.