Megadeth - Super Collider (2013)

Label: Tradecraft

1. Kingmaker (4:16)
  2. Super Collider (4:11)
  3. Burn! (4:11)
  4. Built for War (3:57)
  5. Off the Edge (4:11)
  6. Dance in the Rain (4:45)

met David Draiman

7. The Beginning of Sorrow (3:51)
  8. The Blackest Crow (4:27)
  9. Forget to Remember (4:28)
  10. Don't Turn Your Back... (3:47)
  11. Cold Sweat (3:10)
  12. All I Want * (2:53)
  13. A House Divided * (4:04)
avatar van Sinner
...maar Megadeth gaat dan ook al sinds midden jaren '90 niet meer door voor speed / thrash band. Ze durven zo regelmatig nog wel eens een stapje richting beiden zetten op bepaalde nummers of albums - maar ik vind het jammer dat mensen (bvb in mijn directe omgeving) de band vaak afrekenen op dat feit. Dat zeggende had ik het ook niet erg gevonden als ze een sneller nummertje of 2-3 erop hadden gepleurd voor de afwisseling - net als (inderdaad) op Endgame of United Abominations.

Vooralsnog vind ik hem eigenlijk nog altijd erg aangenaam om naar te luisteren. Tracks als Dance in the Rain, Built for War, Beginning of War, The Blackest Crow of A House Divided zijn kwalitatief wat mij betreft nog altijd dik in orde. Het meest storende vind ik eigenlijk het artwork - dat doet toch echt wel goedkoop aan...

avatar van B.Robertson
Zo stiekem behoort Countdown to Extinction tot mijn favorieten, en daar staan behalve wat uptempo nrs. geen echt snelle stukken op. Met Youthanasia heb ik het altijd wat moeilijker gehad, daar is het lang wachten op een uptempo nr. als Victory. Cryptic Writings heeft The Desintegrators en FFF als snelle stukken, maar naar aanleiding van hun (prima) concert op Wâldrock '97 werd de muziek in de recensie van de Leeuwarder Courant omschreven als 'brave huisvader metal'. Risk vind ik dan een heel verfrissende plaat. Na The World Needs a Hero kreeg Dave een ongeluk op zijn ranch en was er sprake dat hij nooit meer gitaar kon spelen, tot daar de wederopstanding was met The System Has Failed. Het concert in Groningen j.l. heb ik overgeslagen omdat ik bij Paul Di' Anno zat. Stukje Megadeth in een notendop; misschien dat er na een tijdje een halfje bij de score van Super Collider opkomt, maar dat gaat op voor meerdere (nieuwe) albums.

avatar van gigage
Iedere 2 jaar een nieuw album uitbrengen komt de kwaliteit niet ten goede. Had op zijn minst een vette broderick solo op kunnen staan, toch? Cold sweat cover is erg gedurfd. Was al een meesterlijke thin lizzy song en niet te overtreffen. Tja, niet gelukt dus. Maar wel een leuke verwijzing.

avatar van Dr.Pat
Het is niet eens slecht, maar het raakt me werkelijk nergens. Is dit dezelfde band als Endgame? Nog niet eens zo heel lang geleden. 13 vond ik niet goed, hier probeerde men metal te maken, maar dan zo niet verrassend, dat ik het tenenkrommend vond. Hier probeert men dat al niet eens meer, en dan blijkt men wel hardrock te kunnen maken! Het is mij genre meestal niet, maar de nummers klinken wel ok, je kan meezingen, maar echt knallen doet het eigenlijk nergens.
Ik denk dat deze band niets meer zal betekenen voor de metal, maar niets kan betekenen voor wat men zelf denkt te moeten produceren.

Wat moeten wij er dan mee?

avatar van The_CrY
Van Megadeth ken ik een handje vol albums uit verschillende periodes, van de platen ná Risk is dit de eerste die ik geluisterd heb. Ik wil niet weten wat er met de stem van Mustaine is gebeurd en wat hij van plan is, want dit is een beetje een dof album. Doet me wel denken aan Youthanasia, maar dan zonder de goede melodieën en riffs. Dit lijkt wel achtergrond muziek en zelfs dan weet het nog te irriteren.

Maar laat ik niet te negatief zijn. Dit doet absoluut onder voor de andere albums die ik ken, maar het heeft wel zo zijn momenten. Zo vind ik het titelnummer, "Dance in the Rain", "The Blackest Crow" en "Cold Sweat" wel lekkere nummers. Het merendeel van de overige nummers komen voorbij en af en toe gaat mijn hoofdje knikken, maar geen toppers die je bij de lurven pakken.

avatar van gigage
Jammer th cry dat je dan gelijk de minste kiest van de post-risk-reeks. Originaliteit is al niet je van het maar het ontbreken van wat scheursoloos vind ik wat moeilijker te verteren. Maar volgens mij val ik in herhaling. Zal daar mee stoppen ok

avatar van The_CrY
Ik zal sowieso nog een keertje aankloppen bij Endgame en Th1rt3en

avatar van Stijn_Slayer
gigage schreef:

Ik vind het een nogal plichtmatige cover. Weinig geinspireerd en Mustaine brengt de zang wat geforceerd. Zang kan niet tippen aan Lynott en het gitaarwerk niet aan Sykes.

Megadeth vind ik vaak of heel erg goed of tamelijk beroerd. Een middenweg is er niet echt.

avatar van gigage
concert in Utrecht gaat niet door, helaas.

Bonus track a house divided bevat dezelfde blazer als op Silent scorn. Leuk gedaan.

avatar van gigage
Als je maar niet denkt dat het daves schuld is dat er zoveel radiovriendelijke songs op staan. Nee, het is de record company. Maar nooit weer. Aldus dave in een interview met metal jacky...tja die $$ krijgen we niet terug neem ik aan haha.

avatar van Kondoro0614
Super Collider was een typische Megadeth productie waar je geen touw aan vast kon knopen, sterker nog het album is soms zo rustig dat je, je afvraagt of je wel naar Megadeth aan het luisteren bent. Mustaine heeft hier duidelijk de keuze gemaakt geen super trashalbum naar buiten te brengen en dat hoor je in elk nummer wel weer terug komen. Luister ik nu naar Megadeth? is een vraag die ik me meerdere keren heb gevraagd aangezien het niet meer de kant op ging van de band die 'Endgame', 'Rust in Piece' en andere keiharde albums op zijn naam heeft. Uiteraard kent het album nog wel wat nummers waar de gang een beetje in zit maar, de zelfde fantastische solo's zoals het album hier voor ('Th1rt3en') bezit is hier vaak erg ver te zoeken. En zo moet ik toch helaas stellen dat het laatste Megadeth album wat ik moest luisteren geen fantastische productie is. Ja, dit is het laatste album en nu heb ik ze allemaal gehad. Een erg fijne playlist is er naar buiten gekomen en ik heb genoten van sommige super platen die Mustaine met talloze verschillende formaties heeft geproduceerd.

Eindstand:

01. Rust in Peace
02. Countdown to Extinction
03. Peace Sells... But Who's Buying?
04. Dystopia
05. The System Has Failed
06. Endgame
07. So Far, So Good... So What!
08. Th1rt3en
09. Youthanasia
10. United Abominations
11. Cryptic Writings
12. Risk
13. Super Collider
14. Killing Is My Business... and Business Is Good!
15. The World Needs a Hero