P Jay schreef:
Toch wel beetje een tegenvaller! Had redelijk hoge verwachtingen:
1) Pharoahe Monch had mij reeds bekoord op de eerste twee Organized Konfusion-albums
2) Diamond D, DJ Scratch, The Alchemist: goede gast-producers
3) Canibus, Busta Rhymes, Redman, Method Man, M.O.P., Talib Kweli, Common, Prince Po: niet de minste featurings
4) Rawkus Records bracht in die periode steengoede albums uit.
Nadat alles eens bezonken is, is het geen slécht album, maar hier had zo veel meer ingezeten. Grote probleem is hier de productie: sorry maar beats als op "The Next Shit", "Official", "The Ass", ... zijn gewoon RUKproducties.
Pharoahe Monch blijft - ook hier - een steengoede MC, maar dit is het grote bewijs dat een slechte beat met een goede MC iets minder draaglijk is dan een goede beat met een slechte MC.
Ander minpunt is de heterogeniteit. Dat is géén synoniem van afwisseling, vind ik, heterogeen is negatiever bedoeld. "Simon Says" is een clubbanger: met een beat die ik soms vet en soms erg irritant vind, hangt af van moment tot moment..., dan krijg je wat verde met "No Mercy" een soort grimmig QBC-sfeertje met wat geroep van M.O.P. om wat verder een relaxed loungy Diamond D-beatje te krijgen "The Truth" waar Common en Talib Kweli hun ding op doen .Ik vind dat zo'n tracklist een luisteraar van de wijs brengt. Dat is geen afwisseling, dit neigt naar inconsequentie...
Ik geef dit album 3,5* omdat - stel dat ik helemaal géén verwachtingen had gehad - ik dit gewoon een goed album had gevonden. Maar ik som enkel negatieve punten op, een beetje uit "frustratie". Zo'n top-MC, zoveel talent op Rawkus, zoveel goede producers en MC's.... en dan krijg je dergelijke misstapjes: onbegrijpelijk.
Gelukkig zijn er nog hoogtepunten: eerste 4 nummers vallen erg goed mee, "The Light" en "The Truth" zijn goed. "Hell" is niet slecht,...
Ik deel de mening van P Jay wel.
Ik had rond die tijd een poster in mijn kamer hangen, er stond op COMING OF THE KINGS met daaronder heel groot de namen MOS DEF en PHAROAHE MONCH onder elkaar, en dan de release dates 12 en 19 oktober 1999. Kreeg ik een keer ergens bij, in een inmiddels ter ziele gegaan platenwinkeltje, ergens in een zijstraatje van de Nieuwezijds Voorburgwal. Je had daar rondom de Nieuwendijk toen enorm veel specialistische platenzaken bij elkaar zitten.
Rawkus had een enorm momentum in die tijd met de releases van Black Star en Soundbombing 2. Zelfs The High & Mighty werden toen door veel mensen gecheckt omdat die toen op het hoogtepunt van Rawkus met een album kwamen (ook wel vanwege een rits van grote namen op de guest appearances trouwens).
Onnodig om nog te vermelden dat ook door mij reikhalzend naar Internal Affairs werd uitgekeken. En ook ik vond het teveel een allegaartje. Ik vind de tracks als losse nummers best goed. Maar alles bij elkaar op 1 album wil het niet echt mengen voor mij. En van een Pharoahe Monch album op Rawkus, met die producers, verwachtte ook ik meer.
Het is gek, maar juist omdat ik Pharoahe Monch zo'n meesterlijke MC vind (technisch gezien voor mij misschien wel de nummer 1 allertijden, ONGEEVENAARDE flow, breath control en lyricism) valt het eindoordeel voor mij lager uit dan dezelfde plaat met bijvoorbeeld een mindere MC. Elke keer als ik het luister overheerst vooral de teleurstelling, hoe goed het (vooral vocaal gezien) ook allemaal is.