Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables (1980)

Punk
Label: Cherry Red

1. Kill the Poor (3:06)
  2. Forward to Death (1:23)
  3. When Ya Get Drafted (1:24)
  4. Let's Lynch the Landlord (2:13)
  5. Drug Me (1:57)
  6. Your Emotions (1:21)
  7. Chemical Warfare (2:58)
  8. California Über Alles (3:02)
  9. I Kill Children (2:04)
  10. Stealing People's Mail (1:35)
  11. Funland at the Beach (1:50)
  12. Ill in the Head (2:46)
  13. Holiday in Cambodia (4:39)
  14. Viva las Vegas (2:41)
  15. Holiday in Cambodia [Single Version] * (3:46)
  16. Police Truck * (2:24)
  17. Kill the Poor [Single Version] * (3:07)
  18. In-Sight * (1:40)
  19. Too Drunk to Fuck * (2:41)
  20. The Prey * (3:50)
avatar van sister ray
Zeker de beste plaat van één van de beste punkbands.

Vind ik ook, geweldige cynisch plaat dit.

avatar van Twilight
Dat cynisme samen met de leuke experimentjes van de gitarist maken dit toch wel tot boeiendere en leukere muziek dan ik had verwacht. De teksten zijn geniaal.
Ik had gehoord van een fan dat op de latere albums de gitarist nog meer experimenteert, dus daar ben ik wel benieuwd naar.

avatar van Axl_Rose
Mijn favo punk / hardcore plaat

pareltjes:

- Chemical Warfare
- Holiday In Cambodia
- Cailfornia Uber Alles
- Stealing People's Mail (geweldige tekst)

Ja, één van mijn favoriete punk platen (platen van de Ramones en UK Subs zijn de andere). Heerlijke teksten, maffe frontman, a-typische bandleden en strakke punkmuziek. Wat had ik graag naar een concert van ze gegaan..

von Beethoven
LP had ik al jaren niet meer beluisterd........sinds vorig jaar de cd met bonus gehaald!
Tot mijn vreugde/verbazing klonk het nog steeds fris en actueel
zeer leuk album van begin tot eind, bij de bonus zit ook police truck een erg tof nr
Goede muzikanten (let op de gitaar onmiskenbaar kennedys/surf sound)
heb inmiddels meer kennedys...........................daar over later!
deze is in ieder geval Top!

avatar van deek
Heb ze ook ooit eens een nummer zien spelen op een concert op tv, het enige wat ze uiteindelijk zongen was volgens mij KILL of zoiets.
Kan dit kloppen?

kan ook zijn dat ik me vergis met Napalm Death..

avatar van hectometersnor
Zeer goede punkplaat en een begin van een van de beste punkbands ooit. Naar mijn mening wat overschat omdat ik zijn opvolgers grotendeels beter en sterker vind, maar deze debuutplaat mag er wezen hoor

avatar van exodus
Tijdloos MEESTERWERK! Een plaat waarmee ik altijd in de juiste stemming kom, en het de juiste scherpte vind uitstralen naar welke maatschappij dan ook! Meer woorden hoef ik er eigenlijk niet aan vuil te maken. Dead Kennedys = bijna Heilig, en moet de politiek in! D. K. is één van de beste dingen die de vorige eeuw heeft voortgebracht!

avatar van niethie
Het beste Punk album wat ik tot nu toe heb beluisterd. De plaat ik lekker energiek en bij vlagen kijhard, plus de teksten zijn zowel komisch als maatschapij kritisch. Daarnaast is het allemaal nergens echt meesterlijk en is hier en daar wat te schreeuwerig en- monotoom maar daar heb ik me voor een keer eens niet aan geërgerd. Favoriete zijn Holiday in Cambodia, Chemical Warfare en California Über Alles.

3,5 sterren

The Deftone
Beste plaat van een van mijn favoriete punkbands. Heerlijke muziek dit, het lusitert heerlijk weg en hier kan ik nou geen genoeg van krijgen.
Favoriete nummers zijn I Kill Children, California Uber Alles en Holiday in Cambodia.

4.5*

Bepaalde nummers blijven maar steeds in mijn hoofd zitten, lynch the landlord en holiday in cambodia.. dit vind ik toch echt heerlijke muziek vooral als ik in een radicale bui ben of na een avond flink drinken en ik ben brak dat ik dan dit album de volgende dag opzet.

avatar van mr.Siegal
Toch zeker wel een van de beste platen Dead Kennedys. Tekstueel gezien is het redelijk radicaal, maar minstens zo geniaal. Wat een drive, spirit. Het was deze jongens echt menens. Jammer dat frontman Jello Biafra het nooit tot governor heeft geschopt (hoewel hij dat wel heeft geprobeerd). Volgende week Jello Biafra in de Paradiso zien. Ben erg benieuwd naar zijn nieuwste band (met o.a. leden van Victim's Family en Faith no More, jammergenoeg die laatstgenoemde niet aanwezig in A'dam, vanwege hun reunietoer).
Ben benieuwd of deze man nog net zo vlamt als vroeger.

avatar van James Douglas
Uiterst effectief medicijn om je onvrede op de wereld mee te temperen. Het messcherpe cynisme gaat als een wervelwind aan je voorbij. Ondanks dat het volle kracht vooruit is wat de klok slaat weten de Kennedys de bondige songs muzikaal toch zeer smakelijk in te kleuren. Denk bijvoorbeeld aan die hypnotiserende riff in Let's lynch the Landlord.

avatar van master-rens
Super plaat, niks op aan te merken

Welke uitgaven moet je hier nou weer van kopen, want ik lees dat er hier ook weer iets is met Remasters enzo?

avatar van The Scientist
volgens mij maakt het niet zo veel uit... het rockt en knalt allemaal de pan uit

De Elvis van de punkscene.
Versleten Blue Suede Shoes.
Blauwe afgetrapte Dr. Martens.
Jello Biafra klinkt zoals Sid Vicious wilde klinken.
Tijdens de opnames van de clip van My Way.
Dit is DE punkcrooner.
Viva Las Vegas.
Hij stopt persoonlijk de Rock & Roll als extra element toe.
Zonder hem zou Dead Kennedys gewoon doorsnee zijn geweest.

Ideale soundtrack bij een foute B film.
Seksistische horror met veel bloot.
Buitencategorie.
Voor mij in dezelfde hoek als The Cramps.
Erfgenamen van Dick Dale.
Die met zijn surfgitaar misschien wel een van de eerste punkers was.
Schijt aan de wereld.
Gewoon je eigen ding doen.

Verder onderscheid dit album zich door de manier van schrijven.
Biafra die met zijn humor juist de kritische luisteraar bereikt.
Want daarachter is de boodschap hoorbaar.
Misschien wel de beste methode.
Je kunt wel eeuwig kwaad blijven.
Schoppen tegen de heilige huisjes.
Maak het verschil.
Iedereen kent Holiday in Cambodia.
Zo ook California Über Alles.
Biafra wist verrekte goed waar hij mee bezig was.

avatar van AOVV
Dead Kennedys, zo'n band die ik enkele jaren geleden al goed vond, en die niet is weggevaagd door de grote stroom aan nieuwe muziek, zoals het de meeste bandjes van toen verging. Dat komt natuurlijk voor een groot deel door de zanger. Biaffra heeft een erg kenmerkende stem, je zou niet kunnen zeggen dat het een straffe stem is, maar daarom vind ik het net wel een straffe stem. Je herkent ze in ieder geval uit de duizenden, en mede daardoor (ook dankzij de soms chaotische opbouw in de nummers en de thema's die in de teksten worden gebruikt) is dit één van die punkbands die erbovenuit steken. Uitstekende debuutplaat!

avatar van Ernie
Dead Kennedy's zijn al jaren mijn favoriete punkgroep en dit vind ik de ultieme punkplaat. Kort door de bocht zijn daar 3 redenen voor. Muzikaal zit dit heerlijk in elkaar! Een paar song hebben opbouwende intro's maar overall gezien is het meestal direct een vuistslag in je gezicht van de beste soort gevolgd door waanzinnige zanglijnen, brutaal gitaargeweld met de distortion op 11 en losgeslagen drums verpakt in 14 op scherp staande bompaketten waarvan er slechts 3 je meer dan 3 minuten gunnen om weg te vluchten. Als het geen regel is zou het het er 1 moeten zijn maar bij gekke groepen hoort een zanger die eruitziet alsof hij jaren is opgesloten in de psychiatrische afdeling en nu de volledige vrijheid krijgt ( Bad brains, Melvins, Faith no more, Sex pistols...) en daar is Jello Biafra geniaal in. Die live-optredens van de Dead kennedy's nog nooit iemand gezien die zo de menigte kon bespelen en tegelijk oprecht kon opgaan in zijn rol als anarchistische en gestoorde ceremoniemeester.Hoe hij zich inleeft in de songs is magistraal zoals hier YouTube - Dead Kennedys-Holiday In Cambodia
En tot slot gwn het feit dat ze opkwamen waarvoor ze stonden en het echt meenden! Nadat ik Jello Biafra op youtube had zien praten in Oprah met Tipper Gore over PMRC en censuur wist ik het : Dit is schoppen tegen heilige huisjes met de schoen van inteligentie En dit schijfje bevat 32minuten heiligschennis van de bovenste plank. Geen spaander wordt er heel gelaten van de hele Amerikaanse droom en waarden. Die teksten Een verbale granaat die met zijn scherven landheren, huisbazen, politici, rijkeluistudentjes en heel traditioneel Amerika had geraakt.
Alle linkse en rechtse politici kakten verschillende kleuren stront en de punkscene had zijn nieuwe helden gevonden. Je kan doorzeuren over de rechtszaken achteraf maar veel liever koester ik de DK zoals ze waren : De gewetensschop in je kloten van de jaren 80 verpakt in de beste punkjas. Wat was ik graag 16 geweest in 1980..

avatar van itchy
Mooi verhaal, alleen, de distorton op 11? Het gitaargeluid van East Bay Ray onderscheidt zich juist door het redelijk cleane naar surfgitaar neigende partijen.

avatar van Hendrik68
Wat was ik graag 16 geweest in 1980..

Dan had je bewust meegemaakt dat de invloed van de Dead Kennedys vrij marginaal was bij het grote publiek. Ik garandeer je dat 95 procent van de mensen die toen 16 waren er nu nog nooit van gehoord hebben. In de VS zal het percentage iets hoger liggen. Binnen de punkscene zelf hebben ze uiteraard wel hun invloed gehad. Ik denk echter niet dat politici ook maar een seconde hebben wakker gelegen van Biafra.

Dat is wel de reden aan hun oprechtheid tijdens hun actieve carriere te twijfelen. Als alles in deze wereld om geld en macht draait en je probeert je daar op allerlei manier tegen probeert af te zetten, dan is het wel heel apart als je jaren later een potje over geld gaat lopen zeiken. Dan moet je ook zeggen: wat kan mij dat geld nou schelen.

Maar met de muziek is uiteraard helemaal niks mis.

avatar van Ernie

Nu ik de plaat gisteren nog eens goed beluisterd heb moet ik je gelijk geven. Er zijn ook distortiongitaren op te vinden (uiteraard dit is een punkplaat ) maar idd ook veel cleanere partijen. beetje kort door de bocht gegaan gistrn met mijn omschrijving

In 1980 en in Amerika mss niet maar de DK hadden toen wel al hun 1ste voetstappen richting Engelse punkscene gezet en daar waren ze wel al gekend. Hoe gekend maakt uiteindelijk niet uit. Ze waren op dat moment uniek. En moest niemand ervan wakker liggen waren er ook geen rechtszaken begonnen. PMRC = Tipper Gore die nog altijd met Al Gore getrouwd is. En Jerry Brown (gouverneur van 78-83 en nu van 2011 tot...) zal ook wel niet opgezet geweest zijn met de Nazi-vergelijking...

Kort gezegd zaten de DK bij Tentacle records die gerund werd door Biafra en East Bay Ray zelf. Na de rechtzaken en break-up werd dit van Biafra alleen. Hij zou de andere leden minder uitbetaald hebben voor auteursrechten. Er werd alleen via advocaten gecommuniceerd en er zijn veel misverstanden onstaan die voor irritatie bij iedereen zorgden. Toen de andere bandleden ook nog eens de nummers voor reclame en films lieten gebruiken, iets wat Biafra verfoeide, is het nooit meer goedgekomen. Als alles om macht en geld draait vind ik wel dat je met dezelfde middelen moet strijden tegen elkaar. Tijdens hun actieve carriere (met Jello Biafra) hebben ze enkel de rechtzaak tegen pmrc gehad. Dat hij achteraf vecht voor zijn songs, teksten en royalties die in zijn ogen verkeerd gebruikt worden vind ik niet meer dan normaal. Hij heeft er tenslotte wel aan meegewerkt en was een belangerijke factor voor hun sucses...

avatar van bennerd
Ernie schreef:
Ze waren op dat moment uniek.

Mooie stukken, maar met die zin ben ik het niet eens. Toen 1980 begon was Black Flag ook al aan komen kloppen en er zijn nog wel een hoopje punkbands die de agressie van Dead Kennedys gemakkelijk konden evenaren. Ik vind DK persoonlijk erg overschat, maar dat zal zijn omdat ik twintig jaar te laat geboren ben.

avatar van Ernie
Black Flag is, buiten sommige singles, jammerlijk genoeg nog een groot gat in mijn punk-cultuur...

avatar van Boenga
bennerd schreef:

Heel wat punkbands die de agressie van DK's konden evenaren; maar de teksten van DK's zijn toch van een meer dan gemiddeld niveau, en het charisma van JB is eerder zeldzaam. Cfr ook z'n spoken words.

avatar van Ataloona
Och, Henry Rollins had en heeft ook wel charisma hoor, de leipo Nog wel meer dan Biafra. Qua teksten, stage performance, spoken-word (Rollins heeft dat genre i.c.m. rockmuziek haast uitgevonden) en idealen minstens op dezelfde voet als Jello.

Desalniettemin prefereer ik DK wel boven Rollins en consorten. (al heeft hij wel wat meer werk van niveau uitgebracht dan DK)

avatar van Boenga
BF en DK's: heel andere muziek, maar ook heel andere teksten. DK's/JB = politiek (in de ruimste zin van het woord), bij BF/HR is het veel persoonlijker. Ik kan de stijl van Rollins best wel waarderen, maar ga met veel meer enthousiasme gaan meebrullen met 'Let's Lynch the Landlord' of 'Stars and Stripes of Corruption', dan 'Gimme Gimme Gimme' of 'Loose Nut'.
Maar da's natuurlijk een persoonlijke kijk of smaak...

PS: 'TV Party' is de uitzondering...!

avatar van frolunda
En hele goede uitzondering ook,de six pack staat al klaar

avatar van niels94
Dat gevoel dat je iets heel vets hebt gevonden Wat een energie!