Europe - Wings of Tomorrow (1984)

Zweden
Label: Hot

1. Stormwind (4:32)
  2. Scream of Anger (4:06)
  3. Open Your Heart (4:11)
  4. Treated Bad Again (3:46)
  5. Aphasia (2:33)
  6. Wings of Tomorrow (4:00)
  7. Wasted Time (4:10)
  8. Lyin' Eyes (3:47)
  9. Dreamer (4:28)
  10. Dance the Night Away (3:36)
avatar van Stormwind
Stormwind schreef:

HOE gaaf om Wasted Time live te horen! Damn... nou maar hopen dat ze dat deze kant op nog een keer gaan herhalen.

Gisteren dus EINDELIJK mijn zo'n beetje favoriete Europe-nummer live gehoord!!!

avatar van vielip
Stormwind schreef:
Gisteren dus EINDELIJK mijn zo'n beetje favoriete Europe-nummer live gehoord!!!

avatar van gigage
Fantastische solo's van Norum op een album die lekker doordendert.. jammer van de fade outs bij de titeltrack en bij de dubbele bass kicks in Wasted Times.
Ik vind de opener en Dreamer teveel op het refrein gebaseerd en daarom de minste track. Niet dat ze slecht zijn maar andere bands waren daar veel bedrevener in. (Scorpions bijvoorbeeld) Laten ze daar nou later hun werk van maken. Afijn, dat bestond toen nog niet en dit voelde toen meer als een ontdekking, bijna 'underground" haha.

avatar van vielip
Ja die fade outs zijn echt zonde hè!? Vraag me altijd af; wat komt daarna nog allemaal voor moois?? Wat betreft Stormwind kan ik je absoluut geen gelijk geven! Fantastisch nummer vind ik. Maar ik snap dan wel weer wat je bedoeld dat andere bands daar op dat moment beter in waren. Als je het zo bekijkt dan is Stormwind al een soort blauw druk van wat komen ging...

avatar van gigage
Stormwind zet een beetje de verkeerde toon voor mij. De meeste songs hebben al vrij vlot een gitaar break (je) ipv het herhalen van het refrein. Als opener valt dat misschien ook teveel op.

jakkepoes
Dat ik deze nog niet beoordeeld had. Schande. Zeker de beste van Europe met mooie ballads en beukend gitaarwerk maar de fade outs waar mijn voorgangers het over hadden zijn inderdaad een beetje jammer.

Ja, dit is toch een erg lekkere plaat van de heren.

Een grote stap voorwaarts vergeleken met get debuut wat ook niet slecht is.

Natuurlijk neigt dit nog meer naar rock in vergelijking tot wat hierna zou komen (wat ook niet erg is wat mjj betreft) maar voor een rock plaat vind ik deze en de voorganger ook al redelijk glad qua productie. Dus de overgang naar the Final Countdown is niet een keiharde overgang naar mijn idee. Ik leerde de band pas kennen in 1986, dus kan niet uit ervaring vertellen hoe dat overkwam, maar als ik zo terugluister vind ik het allemaal wel meevallen.

Deze plaat is wel heel erg de moeite waard, en gezien het feit dat er maar 2 paginas aan besteed is tot nu toe zegt genoeg over de onderschatting van deze band in Nederland. Jammer is dat.