Europe - Wings of Tomorrow (1984)

Zweden
Label: Hot

1. Stormwind (4:32)
  2. Scream of Anger (4:06)
  3. Open Your Heart (4:11)
  4. Treated Bad Again (3:46)
  5. Aphasia (2:33)
  6. Wings of Tomorrow (4:00)
  7. Wasted Time (4:10)
  8. Lyin' Eyes (3:47)
  9. Dreamer (4:28)
  10. Dance the Night Away (3:36)
avatar van Tekh

avatar van Genesis
Tekh schreef:
niet zo bijzonder

Ehh Jawel. WOT is een uitstekend album. Lekker jaren 80 en een goede balans tussen rockerige nummers, ballads en vooral veel heerlijke solo's. Stormwind is een heerlijke opener. Scream of Anger is dan weer wat steviger,gevolgd door de ijzersterke ballad Open your heart. Aphasia is een goed instrumentaal nummer (Aphasia is iemand die niet kan praten, vandaar dat er niet in wordt gezongen, he weer wat geleerd). Het titelnummer, wasted time en lyin eyes zijn stuk voor stuk ook weer goeie songs, maar de echte uitschieter op deze plaat is Dreamer; een prachtige ballad en geweldig ingezongen door Joey.

Voor mensen die van goede rock houden: laat je niet weerhouden door die mensen die dit foute en oppervlakkige noemen, luister gewoon deze plaat en ook de andere van deze topband. 4*

flebbie
Geheel mee eens, zeer krachtige plaat, stuk voor stuk topnummers, alleen Treated Bad Again sla ik altijd over, daarom 4,5*

avatar van moon.v
Kreeg dit album pas een hele tijd na the final countdown en dan klinkt dit album inderdaat harder

avatar van Tekh
Na een aantal jaren weer eens uit de kast geplukt en vind het al een stuk beter klinken dan de laatste keer en dat is toch al gauw 15 jaar geleden.
Vooral Stormwind, open your heart (die blijft gewoon goed),het titelnummer en wasted time een puntje erbij van 3* naar 4*
(dus toch wel een beetje bijzonder)

avatar van Rinus
Ik vind dit toch wel de beste album van Europe uit de periode van de tijdelijk split-up. Aardig wat snelle nummers, de mooiste versie van de ballade Open your heart (komt op een later abum nog eens een keertje terug in een re-make), goed gitaarwerk van John Norum en de fijne stem van Joey Tempest.. Draai hem nog wel eens. Op vinyl.

avatar van James Douglas
Stormwind, Scream of Anger.. dat zijn hele prima Hardrock-songs . De versie van 'Open Your Heart' op deze schrijf is trouwens zwaar superieur dan aan die mierzoete remake op 'Out of this World. John Norum kleurde dit steviger en met een smaakvollere gitaarsolo in.

Tekh schreef:
niet zo bijzonder

Grappig, en dan toch 4 sterren?

.. ow zie dat je 'm later hebt aangepast..

avatar van Lonesome Crow
Zo'n 100 jaar geleden toen je nog mocht hopen dat er binnen een redelijke tijd de nieuwe Aardschok in de lokale platenzaak zou liggen, wel uit die tijd stamt dit album.
Europe had toen al een album uitgebracht (die ik toen nog niet kon) en juichend werd "Wings of Tommorow" gerecenseerd.

Europe LP's werden toen alleen nog als dure import verkocht en ik ging zoals altijd naar Coco records in Zaandam deze plaat eens door de koptelefoon luisteren.
Vanaf track 1 wist ik het, deze moest ik hebben ondanks de hoge prijs van 30 gulden.

Een pure hardrockplaat zonder enige commerciele concessies (die volgden later) maar wel met een prima produktie, ijzersterke songs en spetterend gitaarwerk van John Norum die zich op dit album nog lekker kon laten gaan.
Luister maar eens naar het instrumentale "Aphasia", erg Schenker achtig en de meester zou dat niet kunnen overtreffen.
Andere hoogtepunten zijn het titelnummer, "Stormwind" en "Wasted Time".
En dan vooral de gitaarsolo in "Wasted Time", BREATHTAKING !!!!

Verder is "Treated Bad Again" wel erg Triumph-achtig en is "Dance the Night Away" volgens mij het hardste nummer wat ze ooit hebben opgenomen.
Elke hardrockliefhebber kan dit album blindelings aanschaffen, stukken beter als het debuut trouwens.

avatar van Edwynn
Sterke plaat. Kwam eea op het debuut nog niet helemaal uit de verf, deze liet goed zien wat Europe allemaal in huis had.
Wat mij betreft staat er geen enkele misser op deze plaat. Treated Bad Again vind ik alleen al sterk vanwege de vocale krachtpatserijk van Tempest.
De hooks, solo's en melodiën in het reeds gememoreerde Stormwind, Wings Of Tomorrow en Scream Of Anger blijven wekenlang in je kop zitten zonder dat het vervelend wordt.
De intrumental Aphasia is het beste wat Michael Schenker nooit maakte.
John Norum heeft breng mooie, typische gitaarsound die je overal uithaalt.
Overigens valt het nauwelijks op dat er een vaste toetsenist de band is komen versterken op Wings Of Tomorrow. Dat werd met de opvolger wel anders.

avatar van sinkthepink
Lonesome Crow schreef:

Andere hoogtepunten zijn het titelnummer, "Stormwind" en "Wasted Time".
En dan vooral de gitaarsolo in "Wasted Time", BREATHTAKING !!!!

Hier herken ik veel in, altijd een speciaal gevoel als je eindelijk de plaat in handen had waar je al maanden naar uitkeek. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet meer, je hoeft er nu ook geen moeite meer voor te doen ik het internettijdperk, een paar klikken en klaar....maar leuker

avatar van Kronos
Er staat hier wel wat steviger werk op, maar bijzonder sterk vind ik het album in zijn geheel niet. Het meeste is vrij middelmatig en kwijlballads als Dreamer en Open Your Heart halen het niveau ook niet op. Geef mij dan toch maar Out of This World, dat lekker over the top is.

Edwynn schreef:
De intrumental Aphasia is het beste wat Michael Schenker nooit maakte.
John Norum heeft breng mooie, typische gitaarsound die je overal uithaalt.

Ben het weer eens hekemaal met je eens!!
Voor mij is dit HET Europe album!! Geweldig van begin tot eind! Ik schaar dit album dan ook met gemak (en plezier) in het rijtje 'klassiekers'. Kan voor sommigen die Europe alleen van dat ene nummer kennen, een beetje vreemd in de oren klinken maar luister dit dan maar eens zou ik zeggen!
Wasted time, Treated bad again, Wings of tomorrow, Lyin eyes, Dance the night away...het zijn allemaal nummers waar de klasse vanaf druipt!
De gitaarsound van Norum is echt heerlijk en komt door de zeer fijne produktie van Leif Mases prima de speakers uit knallen!
Jammer dat ze hierna met het album TFC teveel hun oren lieten hangen naar de platenmaatschappij. Ik had die nummers weleens willen horen in een 'Wings jasje'.
Oja, de ballads op dit album zijn werkelijk om te smullen! De tweede stem van Norum in Dreamer is echt kippevel. En ja, deze versie van Open your heart is inderdaad veel beter dan de latere remake!

avatar van Protonos
solo van open your heart is kort, doch episch

avatar van lennon
Open your heart vind ik op Out of time echt vele malen mooier geworden!

Dit album vind ik als geheel sterker dan het debuut!

lennon schreef:
Open your heart vind ik op Out of time echt vele malen mooier geworden!

Je bent één van de eersten (en weinigen) die ik dat hoor zeggen. Ik vind de versie op Out of this world ook niet slecht maar ja....deze blijft toch mijn favoriet. Komt door het gitaargeluid van Norum denk ik. Sowieso klinken beide albums zo ontzettend verschillend dat vergelijken erg moeilijk is. De Out of this world versie is een stuk commercieler en gladder vind ik. Maar dat ligt dan met name weer aan de produktie.

avatar van Kronos
Beide versies zijn prima en passen op de albums zoals ze erop staan vind ik.

avatar van vielip
Misschien beschrijf je het zo inderdaad wel op de beste manier Kronos!

avatar van lennon
Ik denk dat die vollere, toch meer eighties sound mij meer aantrekt

avatar van Dream Theater
Had deze plaat al voor dat ze bekend werden met The Final Countdown en het is een geweldig sterke melodieuze rockplaat. John Norum is een zeer goede gitarist en Joey Tempest heeft een zuivere stem. Stormwind. Wings of Tomorrow, Wasted Time en Dreamer zijn mijn favorieten.

avatar van apusapus
- had 'm ook voor de countdown uitkwam

dit is hun beste plaat, het is dan ook de enige die ik van ze heb

avatar van vielip
Niet bekend met hun recente werk dus?

avatar van Metalhead99
Persoonlijk vind ik dat het debuut en dit album wat lage gemiddeldes hebben, want beiden zijn naar mijn mening prima albums.
Ik vind deze Wings of Tomorrow net nog een tikje beter dan het debuut. De productie bevalt me wat beter. Daarnaast bestaat het album gewoon uit prima nummers!
Opener Stormwind trapt gelijk al op sterke wijze af. Het is een beetje een wat ik als "midtempo" nummer zie. Het nummer is een mooie balans tussen vlot en rockend en daarnaast ook juist wat rustiger. Dit laatste komt vooral door de keyboards. Tempest zingt goed en tegen het einde van het nummer komt er nog een prachtige solo.
Scream of Anger heeft deze titel niet voor niks. Het is een wat steviger nummer met gedreven gitaarwerk. Om de afwisseling er lekker in te houden word het opgevolgd door de mooie ballad Open Your Heart, waarop Tempest laat horen dat hij dit soort nummers ook prima kan zingen.
Treated Bad Again vind ik één van de minst interessante nummers van het album, maar slecht klinkt het zeker niet.
Op Aphasia houd Tempest zich koest om ruimte te geven voor het gitaarwerk. Wat een heerlijk instrumentaal nummer is het zeg! De kwaliteit van de muzikanten is op dit nummer goed te horen.
Het titelnummer Wings of Tomorrow is vooral lekker catchy en is echt zo'n nummer dat lang in je hoofd kan blijven hangen (maar dan in dit geval omdat het zo'n prettig nummer is).
Wasted Time en Lyin' Eyes zijn ook lekkere rocknummers en met Dreamer laten ze weer een prachtige (persoonlijk vind ik hem mooier dan Open Your Heart) ballad te pakken.
Met het heerlijk vlotte rock nummer Dance the Night Away (waardoor je echt zin krijgt om dat ook daadwerkelijk te gaan doen) word het album op gepaste wijze afgesloten.

Ik ben benieuwd of hun latere werk de kwaliteit van dit album kan gaan overtreffen. Naar mijn mening één van de beste rock albums uit dit jaartal (de jaren '80 in het algemeen vind ik een iets te gewaagde uitspraak, omdat er zoveel moois werd gemaakt in die 10 jaar).

avatar van vielip
Treated bad again vind ik persoonlijk dan weer één van de hoogtepunten. Heerlijk log voortdreunend met spetterend gitaarwerk door heel het nummer heen van Norum. Ook de rustige break ergens halverwege is geweldig en op een perfect moment.

avatar van Stormwind
....en dit album gaan ze dus in zijn geheel in Zweden spelen.
HOE gaaf om Wasted Time live te horen! Damn... nou maar hopen dat ze dat deze kant op nog een keer gaan herhalen.

avatar van vielip
Alles is geboekt! Happy me!!
Al sinds jaren roep ik dat als ze dit album ooit in z'n geheel live gaan spelen, ik erbij moet zijn. Wist ik veel dat ze dat dus echt een keer gaan doen
Belofte maakt schuld dus samen met vrouw en kind een mini vakantie naar Stockholm georganiseerd. Man, ik kan het nauwelijks bevatten dat ik er naartoe ga!

avatar van Stormwind
Zooooooo dan!!! Dat is gaaf!!!

avatar van Edwynn
Lucky bastard

avatar van Metalhead99
Wow! Dat is wel erg gaaf! Ik blijf maar hopen dat ze deze show nog eens iets dichter bij de deur gaan spelen. Ik wil best hiervoor reizen, maar op en neer naar Stockholm gaat mij wat te ver.;)

avatar van vielip
Ja ik weet het, je moet er ook een klein beetje maf voor zijn. Europe was de allereerste band ooit die me raakte. Zesde klas lagere school en m'n vriendjes en ik waren he-le-maal leip van Europe. De band heeft altijd een speciaal plekje bij me behouden en Wings of tomorrow werd al vrij snel nadat ik 'm leerde kennen m'n onbetwiste favoriete album van ze. En Stockholm stond nog op ons lijstje om een keer naartoe te gaan als de kans zich voor zou doen. Dus tsja, dan is 1+1 nog altijd 3